שום דבר לא הכין אותי לזה. רגע אחד משוטט אדם בשוליים של שוק הפשפשים ביפו, מתחמק כמיטב יכולתו מרוכבי אופניים וממחסומים של חפירות ארכיאולוגיות - ורגע אחריו הוא בתוך חנות פופ-אפ מתוקתקת, שכאילו נחתה כאן ישר מתוך Pinterest. אירופה בישראל? ממש ככה. החנות הזמנית של שופליפטרס (Shoplifters) נפתחה ל-60 יום ברחוב בן יאיר 5, ויש לכם זמן עד 3 בינואר לדגום אותה. הנה כמה תמונות שיעשו לכם חשק.

Naturally_Shoplifters_2014_
שילוב של אופנה, אקססוריז, כלי בית, תמונות, ספרים ושאר אביזרים נחשקים. צילום: יואב גורין
Naturally_Shoplifters_2014_photo_by_Yoav_Gorin_(2)_(Custom)
מבט מהכניסה. צילום: יואב גורין

Naturally_Shoplifters_2014_photo_by_Yoav_Gorin_(27)_(Custom) 

שופליפטרס, חנות הפופ-אפ ביפו. צילום: יואב גורין

Naturally_Shoplifters_2014_photo_by_Yoav_Gorin_(25)_(Custom)
אחד החדרים רוצף בפרקט בדוגמת אדרת דג, ובמרכזו ארגז חול מנוקד בעציצי סוקולנטים - הטרנד הבוטני הרותח. צילום: יואב גורין

Naturally_Shoplifters_2014_photo_by_Yoav_Gorin_(12)_(Custom) 

שופליפטרס, חנות הפופ-אפ ביפו. צילום: יואב גורין

Naturally_Shoplifters_2014_photo_by_Yoav_Gorin_(14)_(Custom)
תרימו את הראש. צילום: יואב גורין
Naturally_Shoplifters_2014_photo_by_Yoav_Gorin_(1)_(Custom) copy
מכאן נכנסים. צילום: יואב גורין

אז מה זו בעצם חנות פופ-אפ? מדובר בחנות זמנית, המוקמת לרוב לפרק זמן הנמתח בין יום אחד ל-90, על אף שכבר נצפו חנויות המתהדרות בתואר הזה גם למשך שנה (למשל, חנות של Comme des Garçons בניו יורק ב-2004. אבל הם הרי כותבים את הטרנד, אז אי אפשר לשפוט אותם בנידון). חנות כזו יכולה לקום בתוך מבנה קיים, נטוש או מאוכלס, או להיוולד מתוך משאית, מכולה וכל דבר שעולה על דעתכם. מותג האופנה Lacoste, למשל, מרבה להקים חנויות זמניות מתנפחות באירועי ספורט ועיצוב גדולים. כללי הברזל היחידים הם עיצוב חדשני ומרענן ועלות הקמה נמוכה.

חנויות הפופ-אפ הראשונות צצו אי אז בראשית שנות האלפיים בלוקיישנים המתבקשים בקליפורניה, בניו יורק, בלונדון ובסידני. מאז הטרנד צובר תאוצה וכבר נכנס עמוק למיינסטרים. כמה עמוק? תחשבו על חנויות זמניות של מותג השלגונים מאגנום בנמל תל אביב: הם עושים את זה כבר מ-2007! באופן מפתיע לטרנדים קמעונאיים, כשנדמה שהחידוש נשחק והמגמה הזו בדרך החוצה, היא רק הולכת ומתחזקת וקונה לה מקום של כבוד בתקציבי השיווק של עוד ועוד עסקים.

מה הדבר מלמד אותנו? שחנויות הפופ-אפ נמצאות כאן על מנת להישאר. הן נכונות, אפקטיביות, ומן הסתם גם מוכרות טוב. אז מה כל כך רותח שם?

חנות זמנית היא כלי פנטסטי בהמון מובנים. ראשון להם הוא עצם החידוש שהיא מביאה ליחסים עם הלקוחות של המותג. מדובר במקום חדש ומפתיע, לרוב מעוצב ומיוחד, היוצר דינמיקה חדשה ובלתי אמצעית עם צרכן הקצה, הטעונה בריגוש מעצם הזמניות שלה. קשה להתחרות בזריקת אנרגיה כזו למערכת היחסים המרופטת שלנו עם מרבית המותגים שבחיינו. עניין נוסף ומשמעותי הוא הבאז שניתן לייצר דרך חנות כזו: זה כלי מעולה ליחסי ציבור, לחשיפה לקהלים חדשים ולניעור אבק מהמערכת.

האנשים שמטפלים בייזום ובהקמה של חנויות כאלה הם אנשי השיווק והפרסום ולא אנשי העמל, האפורים יותר, העוסקים בהקמה של חנויות וסניפים בשוטף. המיקום המעולה גם הוא תנאי כמעט הכרחי לשגשוג של חנות זמנית. בארצנו הקטנה, החשודים המיידיים הם נמל תל אביב, שוק הפשפשים ביפו, רחובות דיזנגוף ושבזי בתל אביב - מקומות שקשה להשיג בהם מקום פנוי, ועוד יותר קשה לעמוד בעלויות של חנות קבועה בהם. חנות זמנית בחלל שפנוי לכמה ימים או שבועות מאפשרת לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.

העניין האחרון הוא כמובן המחיר. חנות כזו תהיה הרבה יותר זולה להקמה מחנות קבועה, ועניין הזמניות פותח יופי של דלת לשימוש בחומרים "זולים", כי חלק מהעניין פה הוא הפשטות. הנה כמה דוגמאות שממחישות את זה.

Tube Tank TRIWA Pop-Up store by modelina ph mode lina architekci 4
דוכן פופ-אפ בקניון בפולין, שהוקם ב-2012 עבור חברת השעונים השבדית TRIWA. עיצוב: סטודיו mode:lina. צילום: mode:lina
Tube Tank TRIWA Pop-Up store by modelina ph mode lina architekci 6
אז מה יש לנו כאן? כמה פלטות של OSB, צינורות קרטון, קצת גרפיקה ורצועות מתיחה צבעוניות. צילום: mode:lina
Tube Tank TRIWA Pop-Up store by modelina ph mode lina architekci 9
כמה פשוט, ככה אפקטיבי. צילום: mode:lina
Clae Pop-up Shop  design and photo by mode lina architekci 2
עוד פרויקט פולני של סטודיו mode:lina: חנות זמנית של 60 מ"ר למותג ההנעלה CLAE. שימוש טוטאלי בחומר הגלם האופנתי מכולם כרגע -- משטחים. צילום: mode:lina
Clae Pop-up Shop  design and photo by mode lina architekci 9
לא ייאמן כמה טוב זה נראה, וכמה זה פשוט. צילום: mode:lina
Timberland-Pop-up-shop-New-York
מיקרו חנות פופ-אפ של טימברלנד בניו יורק. החנות הוקמה ב-2012 במסגרת השקה של קו מוצרים עם סוליות מפלסטיק ממוחזר. צילום: Dave Pinter
Timberland-Pop-up-shop-New-York-20
העיצוב מרפרר בצורה ישירה ודי מקסימה למכלי איסוף הבקבוקים הפזורים העיר. בהמשך הוצבה החנות באתרים נוספים בארצות הברית. צילום: Dave Pinter
Timberland-Pop-up-shop-New-York-04
קטן, אבל חנות. צילום: Dave Pinter
Timberland-Pop-up-shop-New-
אחד השימושים הנפוצים בחנויות פופ-אפ הוא בלון ניסוי להשקת מוצרים חדשים. כאן המפגש עם המותג מתקיים מחוץ לכללי המשחק הרגילים ומאפשר את מתיחת הגבולות בלי לסכן את הפעילות העיקרית של החנויות המסורתיות של המותג. צילום: Dave Pinter