שום דבר לא הכין אותי לזה. רגע אחד משוטט אדם בשוליים של שוק הפשפשים ביפו, מתחמק כמיטב יכולתו מרוכבי אופניים וממחסומים של חפירות ארכיאולוגיות - ורגע אחריו הוא בתוך חנות פופ-אפ מתוקתקת, שכאילו נחתה כאן ישר מתוך Pinterest. אירופה בישראל? ממש ככה. החנות הזמנית של שופליפטרס (Shoplifters) נפתחה ל-60 יום ברחוב בן יאיר 5, ויש לכם זמן עד 3 בינואר לדגום אותה. הנה כמה תמונות שיעשו לכם חשק.
אז מה זו בעצם חנות פופ-אפ? מדובר בחנות זמנית, המוקמת לרוב לפרק זמן הנמתח בין יום אחד ל-90, על אף שכבר נצפו חנויות המתהדרות בתואר הזה גם למשך שנה (למשל, חנות של Comme des Garçons בניו יורק ב-2004. אבל הם הרי כותבים את הטרנד, אז אי אפשר לשפוט אותם בנידון). חנות כזו יכולה לקום בתוך מבנה קיים, נטוש או מאוכלס, או להיוולד מתוך משאית, מכולה וכל דבר שעולה על דעתכם. מותג האופנה Lacoste, למשל, מרבה להקים חנויות זמניות מתנפחות באירועי ספורט ועיצוב גדולים. כללי הברזל היחידים הם עיצוב חדשני ומרענן ועלות הקמה נמוכה.
חנויות הפופ-אפ הראשונות צצו אי אז בראשית שנות האלפיים בלוקיישנים המתבקשים בקליפורניה, בניו יורק, בלונדון ובסידני. מאז הטרנד צובר תאוצה וכבר נכנס עמוק למיינסטרים. כמה עמוק? תחשבו על חנויות זמניות של מותג השלגונים מאגנום בנמל תל אביב: הם עושים את זה כבר מ-2007! באופן מפתיע לטרנדים קמעונאיים, כשנדמה שהחידוש נשחק והמגמה הזו בדרך החוצה, היא רק הולכת ומתחזקת וקונה לה מקום של כבוד בתקציבי השיווק של עוד ועוד עסקים.
מה הדבר מלמד אותנו? שחנויות הפופ-אפ נמצאות כאן על מנת להישאר. הן נכונות, אפקטיביות, ומן הסתם גם מוכרות טוב. אז מה כל כך רותח שם?
חנות זמנית היא כלי פנטסטי בהמון מובנים. ראשון להם הוא עצם החידוש שהיא מביאה ליחסים עם הלקוחות של המותג. מדובר במקום חדש ומפתיע, לרוב מעוצב ומיוחד, היוצר דינמיקה חדשה ובלתי אמצעית עם צרכן הקצה, הטעונה בריגוש מעצם הזמניות שלה. קשה להתחרות בזריקת אנרגיה כזו למערכת היחסים המרופטת שלנו עם מרבית המותגים שבחיינו. עניין נוסף ומשמעותי הוא הבאז שניתן לייצר דרך חנות כזו: זה כלי מעולה ליחסי ציבור, לחשיפה לקהלים חדשים ולניעור אבק מהמערכת.
האנשים שמטפלים בייזום ובהקמה של חנויות כאלה הם אנשי השיווק והפרסום ולא אנשי העמל, האפורים יותר, העוסקים בהקמה של חנויות וסניפים בשוטף. המיקום המעולה גם הוא תנאי כמעט הכרחי לשגשוג של חנות זמנית. בארצנו הקטנה, החשודים המיידיים הם נמל תל אביב, שוק הפשפשים ביפו, רחובות דיזנגוף ושבזי בתל אביב - מקומות שקשה להשיג בהם מקום פנוי, ועוד יותר קשה לעמוד בעלויות של חנות קבועה בהם. חנות זמנית בחלל שפנוי לכמה ימים או שבועות מאפשרת לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.
העניין האחרון הוא כמובן המחיר. חנות כזו תהיה הרבה יותר זולה להקמה מחנות קבועה, ועניין הזמניות פותח יופי של דלת לשימוש בחומרים "זולים", כי חלק מהעניין פה הוא הפשטות. הנה כמה דוגמאות שממחישות את זה.