מאת איתי כ''ץ

אם במדינה מסוימת מתקיים שבוע עיצוב, ונשיא המדינה בעצמו מכבד בנוכחותו את טקס הפתיחה כדי להביע את ההערכה שהוא רוחש לקהילת המעצבים (כאן כבר ברור שלא מדובר בישראל), מה תהיה התערוכה המרכזית שבה יבקר הנשיא? מתבקש להניח שזו תהיה תערוכה מקומית, אבל בבלגרד, בירת סרביה, שבה נערך בפעם התשיעית שבוע העיצוב המקומי, נשיא המדינה התעכב ממושכות בתערוכת העיצוב הישראלית "מחוץ לקופסא" - שתפסה חלק נכבד מהנפח הפיזי והתקשורתי של האירוע - ואז התיישב על אחד הכיסאות.

נשיא סרביה, טומיסלאב ניקוליץ', מקבל הסבר על הכיסא של שחר יעקובי, רגע לפני שינסה אותו בעצמו. פתיחת שבוע העיצוב בלגרד. צילום: איתי כ''ץ

מכאן הוא המשיך לכיסא הבא, הדום הטקסטיל השעיר של שיר אתר:

נשיא סרביה מתיישב. השגריר לוי, אשת הנשיא וגלית גאון מתרשמים (צילום: IgorMarinkovic)
נשיא סרביה מתיישב. השגריר לוי, אשת הנשיא וגלית גאון מתרשמים (צילום: IgorMarinkovic)

 

זה לא קרה במקרה. התערוכה "מחוץ לקופסא", שעמדה במרכז אירוע הפתיחה של שבוע העיצוב בלגרד 2014, הגיעה לעיר בתמיכת שגרירות ישראל ובנוכחותה של גלית גאון, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון, שהובילה את הנשיא הסרבי לסיור מתוקשר באירוע הפתיחה. שני הנואמים המרכזיים בטקס היו הנשיא טומיסלאב ניקוליץ' ושגריר ישראל יוסי לוי - עדות נוספת למשקל הישראלי הבולט באירוע. בשבוע עצמו העבירה גאון כיתת-אמן תחת הכותרת "איך לנהל מוזיאון עיצוב מצליח", יש להניח כי על סמך ניסיונו של מוזיאון העיצוב חולון ב-4.5 שנות קיומו, והנחתה פאנל בהשתתפות מעצבים סרבים. בעקבות הדיאלוג שנוצר, כמה מהם עשויים להגיע לתערוכות בחולון בעתיד.

עבודות רבות של מעצבים ישראלים צעירים נכללו בתערוכה, שלמעשה לא נאצרה בעבור האירוע אלא הגיעה כמו שהיא לתחנה נוספת במסעה, אחרי שנאצרה לקראת שבוע העיצוב ברצלונה. התחנה המקורית הייתה מרסיי, אלא שהשתתפותה של התערוכה בוטלה וכך היא מצאה עצמה ברגע האחרון לבלגרד. ההעמדה הפרוביזורית שלה לא פגעה, כך נדמה, בעניין שהיא ריכזה בערב הפתיחה. מלבד שרית שני חי, שכבר ביססה לעצמה קריירה משגשגת, שאר המעצבים המציגים הם בוגרי מחלקות עיצוב בשנים האחרונות או מעצבים ותיקים קצת יותר, אך כולם שייכים לדור הצעיר בסצינה העיצובית הישראלית.

לא מדובר ביריד עיצוב שנועד לקהל הרחב, וגם המנגנון שמניע אותו אינו סטנדרטי. היזם הוא איש פרטי (יובאן ילובאץ'), הגוף המנהל הוא עמותה, המימון מגיע מחברות מסחריות ומשיתופי פעולה עם גופים כלכליים וממלכתיים (כמו שגרירויות ישראל והולנד במקרה הזה, וגם ההולנדים שיגרו לכאן שורה של מעצבים ומרצים, כמו סטודיו drift), והמיקוד הוא בהרצאות ובפאנלים בענייני עיצוב ומיסחורו - לא בתצוגות עיצוב גרידא - שהתלכדו הפעם תחת הסיסמה " Brand New World", משחק מלים על "עולם חדש אמיץ".

 

ניכר היה שהנשיא ורעייתו התרשמו מהעבודה של מיקה בר (צילום: IgorMarinkovic)
ניכר היה שהנשיא ורעייתו התרשמו מהעבודה של מיקה בר (צילום: IgorMarinkovic)

רק קומץ חנויות עיצוב יש בבירה הסרבית, שמנסה להיחלץ מהמשבר הממושך שהוא שרויה בו, ומעצבים ואדריכלים מספרים כי קשה לשרוד בה. התחלות בנייה כמעט ואינן נראות לעין, מנופים הם מחזה נדיר, ולא מעט אנשי מקצוע מחפשים את מזלם במדינות אחרות. בכל שנה מנסים המארגנים של שבוע העיצוב הזה לחשוף, באמצעות האירועים, בניין לא מוכר בבלגרד. הפעם הם היו אמורים להתארח במוזיאון לאמנות מודרנית, שסגור כבר שנים לשיפוצים שאינם מסתיימים כבר שנים  - ולכן אין בבלגרד מוזיאון אמנות פעיל - אלא שברגע האחרון נאלצו למצוא מיקום אחר, וכך הגיעו למבנה תעשייתי נטוש, Staklopan, שהפך לזירת האירועים.

מה באשר למעצבים הצעירים המקומיים? בהיעדר מוזיאון, הם הציגו אב-טיפוסים של הצעות ב-100 חנויות ברחבי העיר. מהתנסות אישית, קשה היה למצוא אותן. אבל ליהנות הם יודעים: ערב הפתיחה היה דחוס ועתיר אלכוהול, וגם בערב האלטרנטיבי שנערך יום קודם לכן במועדון KC Grad, שבו השתתפו עשרות מעצבים צעירים, הוכרזה העבודה שזוכה בפרס העיצוב הצעיר הטוב של השנה בסרביה. על רקע ריחות בשר מטוגן, מוזיקה שמחה והרבה בירה, נטל המארגן יובאן ילובאץ' את המיקרופון וצעק את שמות הזוכים.

מעל מחבת רוחשת של בשר, והרבה אלכוהול ומוזיקה ברקע: כך מכריזים על המעצבים הצעירים הזוכים. צילום: איתי כ''ץ

המעצבים הצעירים נושאים בוודאי את עיניהם אל אחד המעצבים המוערכים יותר כיום, קונסטנטין גרצ'יץ', גרמני ממוצא סרבי. הציפייה לפגוש עבודות חדשות שלו בשבוע העיצוב לא נכזבה: המותג השווייצרי Laufen בחר להביא סדרה חדשה של כיורים בעיצובו, ומדובר בחומר דק שנקרא SaphirKeramik. ב"לאופן" גייסו את גרצ'יץ' כדי להביא לידי ביטוי את הייחוד של החומר, והוא צוטט באמרו כי "החדשנות הטכנולוגית מאפשרת צמצום מרומז בחומר". התוצאה היא כיורים לבנים ודקים, שכל אחד מהם מחולק לשתי טקסטורות: רוב הכיור הוא חלק וסולידי, וחלק קטן ממנו מגיע בטקסטורה מחוספסת ובמקצב אחר בכל מוצר, מה שמדגיש את הניקיון של החומר בשאר המוצר וגם מאפשר להניח מוצרים וסבונים מבלי שיחליקו.

 

הכיורים שעיצב קונסטנטין גרצ'יץ' ל''לאופן''. משמאל: עידו גרעיני, שהעביר כיתת אמן על עיצוב אוכל (צילום: IgorMarinkovic)
הכיורים שעיצב קונסטנטין גרצ'יץ' ל''לאופן''. משמאל: עידו גרעיני, שהעביר כיתת אמן על עיצוב אוכל (צילום: IgorMarinkovic)

 

שגריר ישראל בסרביה אמר בטקס הפתיחה, כי "אני משוכנע שהדמיון העצום בין ישראלים לסרבים - שני עמים בעלי עבר מיוסר, תקוות גדולות ואנרגיות כבירות - יביא לשיתוף פעולה גם בין מעצבים ויוצרים". גאון סיפרה ל-Xnet, כי במהלך שלושת ימי שבוע העיצוב הוסכם על המשך שיתוף הפעולה בין שתי קהילות המעצבים. את אחת מכיתות האמן הגיש ישראלי נוסף, מעצב האוכל עידו גרעיני, שייצג את הולנד, המדינה שבה הוא מתגורר בשנים האחרונות.

 

אירוע הפתיחה של שבוע העיצוב בלגרד 2014, בשכונת דורצ'ול בעיר (צילום: IgorMarinkovic)
אירוע הפתיחה של שבוע העיצוב בלגרד 2014, בשכונת דורצ'ול בעיר (צילום: IgorMarinkovic)