למגדל W בשכונת פארק צמרת בתל אביב יש תדמית של אתר נחשק: בניין חדש, לובי מושקע, נוף מרהיב - ובר רפאלי שגרה בקומה ה-34. שתי קומות מעליה שכרה ההפקה של סדרת הטלוויזיה "איש חשוב מאוד" בכיכובו של יהודה לוי (HOT), דירה דומה לזו של רפאלי. חודש אחד בלבד נדרשה ההפקה לדירה, והתענוג עלה 100 אלף שקל. גורם בתעשייה מסביר שהמחיר הגבוה נובע מכך שמדובר בשכירות קצרת טווח ובצילומים שמהווים "טראומה", כלשונו, לנכס. קודם לכן הושכרה הדירה לעובד של שגרירות זרה, לאחר מכן עמדה ריקה, וההפקה נדרשה להשקיע 70 אלף שקל בעיצוב ובריהוט בהתאם לעלילת הסדרה - ובהשבתה למצבה המקורי בתום הצילומים.  

 

מגדל W, פארק צמרת. בר רפאלי גרה בקומה ה-34 (צילום: Sharshar, cc)
מגדל W, פארק צמרת. בר רפאלי גרה בקומה ה-34 (צילום: Sharshar, cc)

 

>> איך נראה הסט של סדרה אחרת בכיכובו של יהודה לוי?

 

חושך, אור, חושך

 

נכנסים למגדל. מעלית מהירה מובילה לקומה ה-36 ולמסדרון חשוך המשותף לשתי דירות. כשדלת הדירה נפתחת, נשפך אור חזק ומסנוור. רק אחרי שהעיניים מתרגלות לבוהק, מגלים שהדירה כמעט ריקה: הקירות עירומים מתמונות, אין כמעט שטיחים. יש סלון, מטבח ופינת אוכל שממנה יוצאים למרפסת גדולה. השולחנות בפינת האוכל ובסלון ריקים, למעט מאפרות, גיליונות של מגזין שעליו מתנוססת דמותו של גיא פינס, ומפתחות מכוניתו של לוי - מרצדס ספורט אפורה המשמשת לו בסדרה כבית שני.

 

דלת קטנה מובילה לחדר השינה. גם הוא כמעט ריק, למעט ריהוט בסיסי. לא תמונות, לא ספר, רק מאפרת זכוכית ריקה ושעון מעורר שחור. בחדר הרחצה מאורגנים בסדר מופתי בקבוקונים של סבון וגלילי נייר טואלט בצבע שחור - כולם נושאים תוויות של מותגים יוקרתיים או של מלון פיקטיבי בניו יורק - שהדמות שלוי מגלם דורשת לקבל בקביעות. גודל הדירה מגיע ל-270 מ"ר. חלקה הציבורי (סלון, מטבח, פינת אוכל) תופס את רוב השטח. חדרי השינה תופסים שטח זעיר: הם קטנים באופן חסר פרופורציה לגודל הסלון. כך היה בתכנון המקורי.

 

בקבוקונים בחדר הרחצה. על כולם תוויות של מותגים יוקרתיים או של מלון פיקטיבי בניו יורק (צילום: ענבל מרמרי)
בקבוקונים בחדר הרחצה. על כולם תוויות של מותגים יוקרתיים או של מלון פיקטיבי בניו יורק (צילום: ענבל מרמרי)

 

כשיוצאים למרפסת או מביטים מהחלון החוצה, מופתעים לגלות עד כמה נמוכה רמת הגימור במגדל היוקרתי שתיכנן האדריכל אבנר ישר. המגדל הושלם בסך הכול לפני ארבע שנים, אך דלת היציאה למרפסת נפתחת בקושי, מערכות החשמל מתפרקות, וחיפויי האבן בחזית נראים כאילו עומדים להתפורר כל רגע. המגדל עצמו נחנק מנוף הדירות שבמגדלים המקיפים אותו. רק בקצה המרפסת ניתן למצוא פיסה קטנה של ים.

מפתיע לגלות כמה נמוכה רמת הגימור במגדל שתיכנן האדריכל אבנר ישר. המגדל הושלם לפני ארבע שנים, אך דלת היציאה למרפסת נפתחת בקושי, מערכות החשמל מתפרקות, וחיפויי האבן בחזית נראים כעומדים להתפורר כל רגע

 

ההשקעה בעיצוב האמנותי נועדה לחדד את העלילה ואת עולמן של הדמויות השונות. בדרך כלל הצופים לא מייחסים חשיבות לעיצוב ולא מעריכים את ההשקעה, והמראה הכללי פועל עליהם באופן לא מודע. אבל בכוחה של התבוננות בפרטים העומדים ברקע להעשיר את חוויית הצפייה ולהעניק חשיפה מודעת לרובד נוסף.

 

"חיפשתי דירה במשך המון זמן", מספרת שירלי מושיוף, שיצרה את הסדרה (בשיתוף לוי) וביימה אותה (עם תומר שני). לדבריה, הדירה עוצבה כך שתדגיש את עולמו הפנימי של לוי בסדרה (ואולי גם בחיים): מגה-סלב שמתמודד עם חיי הזוהר והפרסום. "הפנטזיה שלי הייתה למצוא דירה גדולה מאוד שאין לה נוף, קלסטרופובית, מוקפת באתרי בנייה ובבניינים אחרים", ממשיכה מושיוף. "ההשראה לעיצוב הייתה מהסרט 'היא' של ספייק ג'ונס. הדירה של הדמות הראשית בו היא גדולה, עם חלונות גדולים ונוף סגור, מקום שגומאים בו מרחקים. התחושה לכאורה מפנקת, אבל גם קצת מפחידה, כי אתה הופך להיות בו מאוד קטן".

 

"התחושה היא לכאורה מפנקת, אבל גם קצת מפחידה" (צילום: ענבל מרמרי)
"התחושה היא לכאורה מפנקת, אבל גם קצת מפחידה" (צילום: ענבל מרמרי)

 

האפור הכחול הזה

 

לרשותה של שונית אהרוני, שהופקדה על עיצוב הסדרה, עמדו רק שבועיים. היא עבדה בקצב קדחתני והצליחה לעמוד בלוח הזמנים. אהרוני מחזיקה ברזומה מרשים של עבודות עיצוב לקולנוע ולטלוויזיה (בין השאר, עיצבה את דירתה של מירי פסקל בסדרה "אחד העם 101" במגדל "מנהטן" הסמוך). ההנחיה שקיבלה ממושיוף הייתה לעצב דירה שאין בה שום דבר ביתי או חמים, שתדגיש את הבדידות במגדל השן. מקום שלוי ייכנס אליו עם מזוודה ולא יעשה כלום כדי להפוך אותו לבית, מקום אפור שהוא לא יתמזג איתו וגם לא יבלוט בו.

 

בניסיון ליצור את הרושם המבוקש, נצבעו הקירות הלבנים בגוני אפור וכחלחל, בהתאם לפלטת הצבעים השלטת בעיצוב הדירה. ציפוי הפורמייקה במטבח הוחלף בפורמייקה בגוון כחלחל. אהרוני עיצבה גם את הריהוט, כולל המיטה הזוגית של לוי בחדר השינה והספות בסלון. כאן היא שיתפה פעולה עם "פרוג'טי עיצובים" (הרהיטים הוחזרו בתום הצילומים לחנות שבדרום בתל אביב והועמדו בתצוגה). פריטים אחרים נרכשו בשוק הפשפשים, מטעמי חיסכון. השטיח השעיר האפור הפרוש בסלון, לדוגמה, עלה 40 שקל.

 

הקירות הלבנים נצבעו בגוני אפור וכחלחל (צילום: ענבל מרמרי)
הקירות הלבנים נצבעו בגוני אפור וכחלחל (צילום: ענבל מרמרי)

 

ההקפדה של אהרוני גרמה לה לתפור בעצמה פריטים שונים, בהם המצעים למיטה ומגבות הרחצה. היא השתמשה בבדים שרכשה בחנות של ראלף לורן והוסיפה להם פסים שחורים באמצעות מכונת תפירה. הפס השחור הוא חלק משפה של קווים ישרים ומסגרות ששולטת בדירה כולה. היא בולטת במיוחד בחדר הרחצה, שם הדביקה המעצבת סרט שחור המקיף כל פרט בחדר (ראו תמונה גדולה למעלה). זהו מרכיב בולט בעיצוב, שנועד לרמוז שחייו של לוי נעים בסוג של בית סוהר.

 

חדר השינה. המעצבת תפרה את המצעים בעצמה (צילום: ענבל מרמרי)
חדר השינה. המעצבת תפרה את המצעים בעצמה (צילום: ענבל מרמרי)

 

במציאות זה אחרת

 

הדירה שבה גרה חברתו של לוי בסדרה (בגילומה של אלמה דישי) שונה בתכלית. זו דירה ביתית, עם ספריית עץ מלאה ספרים, וילונות רכים ועציצים. האור צהבהב וחמים, והקירות צבועים בירוק זית כמו בדירות של פעם. אתרים נוספים שבהם צולמה הסדרה הם בית הקפה השכונתי שבו לוי מבקר – קפה "שניאור" ברחוב פינסקר בתל אביב - ודירתה של אמו, שבמציאות היא דירת מגוריה של מושיוף ברחוב יהושע בן נון בצפון הישן.

 

מבקרי הטלוויזיה כבר הספיקו לדון בקשר שבין דמותו של לוי בסדרה לבין דמותו במציאות. האם כך נראית גם דירתו של לוי במציאות? "הדמות בחיים זהה לדמות בסדרה", מצהירה מושיוף, "אבל הדירה שלו לא דומה, אפילו לא קרובה". לדבריה, תוך כדי הפקת הסדרה החליף השחקן כמה דירות, ואף אחת מהן לא מזכירה את הקומה ה-36 במגדל W, "אבל הוא אמר שאם היה יכול, היה נשאר בדירה הזו ומצליח להתרגל אליה".

 

"איש חשוב מאוד", פרק 1 המלא