מאת נעמה ריבה

בית הספר לעיצוב פנים של המכללה למינהל בראשון לציון שינה השנה את שמו ל"בית הספר לעיצוב". שינוי מינורי לכאורה, אך הוא מבטא רצון לבדל ולייחד את בית הספר מיתר המוסדות לאדריכלות ולעיצוב פנים, בעידן שבו שוק התכנון והעיצוב מוצף באנשי מקצוע.

תערוכת פרויקטי הגמר כונתה "מחולל 4.0", והסטודנטים הציגו בה פרויקטים בקני מידה שונים, מעיצוב מוצר ועד לתכנון עירוני. זאת, כחלק מהאג'נדה של ראשת בית הספר, כרמלה יעקובי-וולק, ולפיה מעצבים פועלים כיום בשדה רב-תחומי. התערוכה, שהוצגה במתחם עמיעד בשוק הפשפשים היפואי (ושהתחלפה בינתיים לטובת תערוכת בוגרי בית הספר לאדריכלות מאוניברסיטת אריאל), הייתה מרשימה, אך מרבית התלמידים הציגו עבודות פחות מפותחות ממקביליהם בוגרי המחלקות לאדריכלות; במחלקה לעיצוב פנים בחולון הוצגו עבודות מפותחות ומפורטות יותר.

 

 

מבין הסטודיות פעלה קבוצת "מחוללים שינוי בקהילה", בהנחיית האדריכליות הגר צור והיידי ארד, במסגרת קליניקת המעצבים שמנהלת המעצבת שרה רופמן. "אנחנו נותנים שירותי עיצוב למי שלא יכול להרשות לעצמו, ודוגלים בשיטה של שיתוף פעולה עם הקהילה", היא מסבירה. הקליניקה החלה לפעול לפני ארבע שנים. בסיום תהליך העיצוב מקבלים המוסדות "תיק תורם" שכולל כתב כמויות, שמפרט עלויות ביצוע, שרטוטים והדמיות, ובאמצעותו הם ממשיכים באיתור תקציב.

שיפוץ בית ספר ברמלה

קבוצה אחת פעלה בבית הספר לנוער בסיכון "דרור" ברמלה. הקבוצה כללה את אסף אוחיון, בן 37 מתל אביב, הילה נוטמן, בת 27 מתל אביב ונדב מלכא, בן 28 מהוד השרון. הם נפגשו עם מנהל בית הספר, שביקש להגדיל את מספר הכיתות. תכנון פנים המבנה החדש הורכב משבע כיתות לימוד, חלל מרכזי דינמי לאירועים ולהתכנסות, ספרייה עם חדר מחשבים גדול ויחידת מינהלה לצוות בית הספר. לסדנאות הקיימות נוספו סדנת רתכות, חדר כושר עם אולם ג'ודו וחדר אחסון לאופניים.

לצורך הוספת כיתות הלימוד והסדנאות, שלוש הסדנאות הקיימות הוצאו מבניין בית הספר המרכזי והועברו לאזור אחד יחד עם הסדנה החדשה, חדר הכושר ואולם הג'ודו, שם בחרו הסטודנטים להשתמש בקונטיינרים שישמשו לסדנאות מקצועיות. כדי לחסוך בתקציב הם כמעט לא נגעו בקירות החיצוניים, פרט לתוספת הצללות, להגנה מפני השמש.

קבוצה נוספת פעלה בבית הספר: יונתן שניידר, בן 28 מנס ציונה, עמית אלדר, בת 27 מתל אביב, ושני קבסו, בת 27 מראשון לציון. במצגת שליוותה את ההגשה הם כותבים שהתכנון נעשה בהשראת רמלה העתיקה ושואף להתחבר לעיר באמצעות צירים חדשים. "בית הספר יהיה עיר במתחם של שבעה דונמים" - כך הוגדרה מטרת העל לפרויקט.

חברי הקבוצה הרחיבו את המסדרון הקיים, ויצרו רחוב פנימי ובו אלמנט מרכזי: קיר שמחבר בין העשייה הפנימית בסדנאות לבין עוברי אורח במסדרון. הקיר משמש להחדרת אור טבעי, הצגת תוצרי הסטודיו, אחסון ומערכות ישיבה גמישות. הם תכננו מבנה חדש שאליו יעברו הכיתות העיוניות ומועדון התלמידים. הכיתות יצפו לגינות שיוזנו ממערכת אגירת מי גשם, והן חלק מהטיפול הסביבתי שכולל מתקנים לסקייטרים.


שיפוץ אולפנא בירושלים

בכך עסקו רותם ביטון, בן 29, וסיאן קפן, בת 28 - במקור מנהריה והיום מראשון לציון. באולפנא שהחליפה את יעודה במהלך השנים לומדות כיום הבנות לימודי אמנות שונים: ציור, פיסול, קולנוע, מוזיקה ומחול. בסיור באתר הם זיהו שהוא מנותק מסביבתו, עטוף בגדר לא נעימה, סובל משטחי חוץ לא מטופלים, ומבפנים צפוף ומוזנח. התלמידים תכננו מחדש את סביבת הלימודים ויצרו מערכת תנועה חדשה שמעוגנת בשפה עיצובית חדשה. הגדר, למשל, שונתה והפכה לאינטראקטיבית ומאפשרת ישיבה בה. הכניסה המחודשת יוצאת לרמפה, שמובילה לתוך בית הספר ומחברת בין האזורים המבודדים. כמו כן נחפרה סדנה דו-שימושית: על הגג גינה, ובחלקה התחתון כיתה אוניברסלית. בחצר נבנו טרסות לעבודות יצירה ולהושבת הקהל.