ביום ראשון הקרוב תוכננה להתקיים תצוגת סתיו-חורף 15-2014 של חברת האופנה קסטרו, שנדחתה למועד לא ידוע בעקבות המצב הביטחוני. תצוגת האופנה של המותג היא מהאירועים הבולטים בתעשייה המקומית, אירוע רב משתתפים המנקז אליו את מיטב אושיות האופנה, הבידור והתרבות, שמחכות להזדמנות החד עונתית להוציא מהארון את בגדי הטקס ולהתייצב בשורה הראשונה.

 

כמה ימים קודם לכן, בחלל "טרמינל עיצוב" בבת-ים, מרחב מוגן ומבוטן השוכן בסמוך למשרדי קסטרו, התקיימה פרזנטציה מצומצמת לעיתונאים. אתי רוטר, בעלים ומנכ"ל משותף של קסטרו, נראית מתוחה מעט מהמעמד. "אני משתתפת בצערם העמוק של המשפחות השכולות ושולחת תפילה ואיחולי החלמה לפצועים", היא מבקשת להדגיש בפתח שיחתנו. "החובה שלנו כמותג היא לשמור על מורל גבוה ולדבוק בשגרה בכל הכוח, משום שאני חושבת שזה לוקסוס גדול מדי להיכנס למקום של דיכאון. יחד עם זאת, דחינו את התצוגה כי לא נכון לעשות אותה בתקופה זו. אנו נקיים את התצוגה במועד אחר. עברנו לא מעט מלחמות במהלך השנים - מלחמת יום כיפור, מלחמת לבנון, מלחמת המפרץ - וקסטרו תמיד שידרה חוזק. לא נשברנו. אנחנו תמיד ממשיכים".

 

עוד בערוץ האופנה

 

דחיית התצוגה של קסטרו השבוע היא נקודת שיא בגל של ביטולים ודחיות של אירועים בתעשיית האופנה בשבועיים האחרונים, כתוצאה מהמצב. מותג האופנה גולף ביטל את תצוגת האופנה שייעד לתאריך ה-27 ביולי, רנואר דחתה את התצוגה למועד בלתי ידוע וכך קרה גם במקרה של השקות ופרזנטציות רבות לעיתונאים בתחום האופנה והיופי. אפילו צילומי הקמפיין של הודיס, שנערכו בשבוע שעבר בכיכובה של בר רפאלי, התקיימו באווירת נכאים, כשהכוכבת שומרת על פנים קפואות במהלך הצילומים לתקשורת.

אתי רוטר, מבעלי רשת קסטרו: "לעסקים קטנים יש אתגרים לא פשוטים והם צריכים לקבל תמיכה, אבל בעסקים גדולים ההיקפים גדולים. כשמכולות נתקעות בשדה התעופה כי הוא נסגר, או כשחנויות נסגרות בהוראת פיקוד העורף – זו לא פגיעה קלה בכנף"

 

בימים האלה אף אחד לא רוצה לחייך למצלמה, גם לא בטעות, ואף מותג או מעצב לא רוצה להיות מזוהה עם חגיגות. כך קרה שדווקא ביולי, החודש החזק בעונה אצל מותגי האופנה - בזכות מכירות סוף העונה והשקות של קולקציות חדשות - נוצר מצב של קיפאון. כאילו לא מספיק מצבה העגום של תעשיית האופנה המקומית ממילא, עכשיו נדרשים המעצבים ומותגי האופנה לחשב מסלול מחדש על רקע המצב הביטחוני. "בגדים זה הדבר האחרון שקופץ לאנשים לראש עכשיו", אומר השבוע בהכנעה המעצב הראשי של חברת האופנה רנואר, רון (רונקו) קאהן.

 

מערכה נוספת, המתקיימת בימים אלה הרחק מרצועת עזה, היא הקרב על הפיצויים. ביום ראשון השבוע התקיים בוועדת הכספים של הכנסת דיון בנושא מתן פיצויים לבתי עסק שנפגעו במהלך צוק איתן. רמי שביט, מנכ"ל המשביר החדש לצרכן, והראל ויזל, מנכ"ל קבוצת פוקס, הגיעו להשמיע את קולם בוועדה. בסרטון יוטיוב שרץ מאז ברשת, הפך הדיון לחילופי דברים קשים בין ויזל לחברת הכנסת מיכל בירן ממפלגת העבודה. "אצלכם זו לא התרסקות, אולי רק מכה קטנה בכנף", פנתה בירן לשני המנכ"לים שדרשו פיצוי על הפסדים של חנויותיהם בדרום. "העצה שאני יכולה לתת לכם, זה שלא תתבעו את הפיצויים, שהם בטלים בשישים, או, לחלופין, תחליטו שאת הכסף הזה אתם תורמים לקיזוז חובות של עסקים מהדרום. הציבור הישראלי יעניש אתכם על חזירות וגרגרנות בעת משבר לאומי". עוד הוסיפה הח"כית בפנייה לויזל, משפט שייזכר עוד זמן רב: "ברגעים אלו עדכנו את ההגדרה של חוצפה בויקיפדיה והכניסו אותך פנימה". בתגובה, זעם ויזל ותהה בקול רם אם "על מעט הפיצוי שמגיע לעסק של 4,000 עובדים היא אומרת חזירות וגרגרנות?"

 

 

 

 

גם רוטר נשמעת נרעשת השבוע לאור חילופי הדברים הקשים. "לעסקים קטנים יש אתגרים לא פשוטים והם צריכים לקבל תמיכה ורוח גבית, אבל בעסקים גדולים ההיקפים גדולים, וזו לא פגיעה בכנף כפי שמציירים זאת. כשמכולות נתקעות בשדה התעופה כי הוא נסגר, או כשחנויות נסגרות בהוראת פיקוד העורף - זאת פגיעה קטנה בכנף? כל פגיעה מוראלית וכלכלית זה כמו להפיל עלינו רקטה. אני מציעה לח"כ בירן לקחת את הזמן, ללמוד את הנושא ולחזור עם תשובה ראויה. עסקים נפגעו בכל הארץ פגיעה אמיתית".

 

חנויות קסטרו בדרום הפסיקו לפעול למספר ימים?

"חלקן נסגרו על פי הוראות של פיקוד העורף והקניונים. וכן, היתה פגיעה, כמו אצל כולם, ואני מתפללת שהשגרה תחזור במהרה".

 

 

דורין פרנקפורט. "השאלה היא לא מה היה, כי אם מה יהיה, איך קברניטי העם יתאפסו על עצמם ויובילו אותנו" (באדיבות דורין פרנקפורט)
דורין פרנקפורט. "השאלה היא לא מה היה, כי אם מה יהיה, איך קברניטי העם יתאפסו על עצמם ויובילו אותנו" (באדיבות דורין פרנקפורט)

 

 

מי שלא מסכימה עם ויזל ורוטר, היא מעצבת האופנה דורין פרנקפורט, המחזיקה ברשת של 20 חנויות ברחבי הארץ, שחלקן נסגרו במהלך המבצע, אם כתוצאה מהחלטות של פיקוד העורף ואם מחשש של העובדים להגיע לעבודה. "זה מה שמדאיג עכשיו את ויזל?", היא שואלת בתמיהה. "עד שאני לא רואה שקט, אני בכלל לא פונה לבדוק את הנושא מול המדינה".

 

פרנקפורט, שמחזיקה במפעל ייצור בתל אביב בו עובדים אזרחים משלוש הדתות, מדברת על הרקמה האנושית הרגישה בימים אלו. "אנחנו עובדים וחיים במיקרוקוסמוס של מדינת ישראל", היא שבה ואומרת מספר פעמים במהלך השיחה. "אני ומרגיט (סגל, שותפתה העסקית, א"י) פועלות מתוך מקום אידיאולוגי ולא מתוך מקום כלכלי. אבל אני מאמינה שאין אחד שלא יחווה טראומה כלכלית בעתיד. השאלה היא לא מה היה, כי אם מה יהיה, איך קברניטי העם יתאפסו על עצמם ויובילו אותנו. אותי מדאיג מה יהיה, כי המצב טרם הסתיים".

מעצב שמלות הכלה רונן פראצ'ה: "יוני, יולי ואוגוסט הם החודשים החזקים שלי, והם מחזיקים לי את כל העסק. אם הכנסתי ביוני 100 אלף שקל וביולי 0 שקל, אז אני בהפסד. אין לי עבודה לתופרות, אז שלחתי אותן לחופש"

 

המכירות נפגעו?

"עם השנים למדתי שלא כדאי לשבת עם סטופר מדי יום ולמדוד את ההכנסות. אנחנו בוחנים אותן מדי רבעון, כך שאוכל להגיד לך אם העסק נפגע רק בתום הרבעון. אם הייתי יושבת על המספרים מדי יום הייתי משותקת מאימה".

 

אכן, מוקדם עדיין לאמוד במדויק את היקף הנזק שנגרם לענף האופנה בעקבות המלחמה, אולם על פי נתונים שפרסמה בתחילת השבוע חברת האשראי ישראכרט, השבוע שעבר היה מכה נוספת לעסקים, כשהירידה הכללית במכירות בדרום גדלה ב-11.8 אחוז נוספים, ואילו עסקים הפועלים בתחום התכשיטים והמתנות בדרום ספגו ירידה של 31 אחוז, ובתל אביב נרשמה ירידה חדה של 23 אחוז. ההערכות בענף הן כי שוק האופנה בדרום נפגע בהיקפים הנעים בין 60 ל-70 אחוז, בעוד מכירות האופנה בשאר חלקי הארץ ירדו ב-30 עד 40 אחוז. אביבית ויצמן, מנכ"לית גרנד קניון באר שבע, מקבוצת קניוני עופר, מספרת כי התנועה בקניון ירדה משמעותית. "בקיץ הקודם ביקרו אצלנו מדי יום 35 אלף איש. היום המספרים עומדים על 25 אלף איש, ירידה דרסטית של עשרת אלפים איש ביום".

 

 

גרנד קניון באר שבע. "בקיץ הקודם ביקרו אצלנו מדי יום 35 אלף איש. היום המספרים עומדים על 25 אלף איש, ירידה דרסטית של עשרת אלפים איש ביום" (צילום: חביב בן דוד)
גרנד קניון באר שבע. "בקיץ הקודם ביקרו אצלנו מדי יום 35 אלף איש. היום המספרים עומדים על 25 אלף איש, ירידה דרסטית של עשרת אלפים איש ביום" (צילום: חביב בן דוד)

 

 

בזמן שהקניונים והבוטיקים ברחבי הארץ החלו לאמוד את הנזקים, היו קולות שדיברו על זינוק במכירות אונליין, קרי צמיחה בקניות ברשת על חשבון החנויות המצריכות יציאה מהבית. אלא שגם דדי שוורצברג, מבעלי אתר השופינג "עדיקה", מספר כי המכירות באתר בתקופת המבצע ירדו ב-30 אחוז. "טעות לחשוב שהמכירות באונליין עלו", הוא אומר. "אנשים נשארו בבית, אבל הם לא בהכרח עושים שופינג. אני יכול לומר לך באופן מוחלט שיש ירידה גדולה. אנשים לא מתעניינים כרגע באופנה". עוד מוסיף שוורצברג כי כבעל עסק אונליין הוא נתקל בבעיות פרסום מורכבות, מה שמנע ממנו למשוך לקוחות חדשים בתקופה האחרונה. "אנו מסתמכים רבות על באנרים פרסומיים וקמפיינים אינטרנטיים, וחתכנו אותם בצורה חדה בחודש האחרון", הוא אומר. "אין סיכוי שאני אראה כתבה על חיילים פצועים, ולצדה באנר שלי עם מבצע על בגדי ים. אין לזה צורה. מצד שני, גם אי אפשר לסגור את העסק".

דדי שוורצברג, מבעלי אתר השופינג עדיקה: "אין סיכוי שאני אראה כתבה על חיילים פצועים, ולצדה באנר שלי עם מבצע על בגדי ים. אין לזה צורה. מצד שני, גם אי אפשר לסגור את העסק"

 

כדי לא לסגור את העסק, החלו בעדיקה מבצע של שליח חינם עד הבית, כדי לסייע למכירות להתרומם, והשבוע, לאחר ההכרזה על הפסקת האש, פתחו בסייל של 50-40 אחוז. "זה היה היום הכי טוב שלנו מאז שעדיקה הוקם", אומר שוורצברג. "אני מקווה שאוגוסט יפצה על חודש יולי. אם הממוצע שלנו באתר זה זמן שהייה של חמש וחצי דקות, אז השבוע הממוצע עמד על תשע וחצי דקות. נראה לי שאנשים רוצים לחזור לשגרה".

 

 

מוטי רייף. "התמודדנו בעבר עם מצבים קשים וודאי עוד נתמודד בעתיד. יהיה בסדר" (צילום: רונן אקרמן)
מוטי רייף. "התמודדנו בעבר עם מצבים קשים וודאי עוד נתמודד בעתיד. יהיה בסדר" (צילום: רונן אקרמן)

 

 

ואם הנתונים הללו נשמעים דרסטיים ומדאיגים, חכו שתשמעו את קולם של בעלי העסקים בתחום המתבססים על עונת החתונות, שמטבע הדברים התבטלה כמעט לחלוטין. מעצב שמלות הכלה רונן פראצ'ה, למשל, מדווח על אובדן מוחלט של הכנסות. "לא הכנסתי כלום החודש", הוא אומר בשיחה עם Xnet בסיכום חודש יולי, שבימי שגרה הוא אחד החודשים החזקים בתחום, מכיוון שחתונות רבות מתקיימות בחודשים אוגוסט-אוקטובר. החודש נתקל פראצ'ה במספר רב של חתונות שנדחו בגלל המצב, מה שמנע ממנו לקבל את הכסף על המוצר המוגמר. "אני שומע את זה גם מבעלי חנויות נוספים ברחוב דיזנגוף ומחברים רבים למקצוע, כמו מאפרים ומעצבי שיער, שהביטולים גרמו להם החודש להפסדים", אומר פראצ'ה. "זה לא סוד מדינה, כל תעשיית האופנה על הפנים, בטח בתחום החתונות. יוני, יולי ואוגוסט הם החודשים החזקים שלי, והם מחזיקים לי את כל העסק. אם הכנסתי ביוני 100 אלף שקל וביולי 0 שקל, אז אני בהפסד. אני עסק קטן וכל ירידה בהכנסות פוגעת בי. אין לי עבודה לתופרות, אז שלחתי אותן לחופש".

אשת יחסי הציבור רותם אגוזי: "המלחמה הנוכחית דווקא חידדה את המותגים ברמה העסקית. במקום לחשוב לטווח רחוק, התחלנו לחשוב לטווח הקצר, כי המצב כאן כל הזמן משתנה. מי שיידע להתארגן טוב בתוך העסק, יצליח יותר בעתיד"

 

יש גם דיווחים יותר אופטימיים מהשטח. אורי להבי, מנכ"ל מותג האביזרים דניאלה להבי, מספר כי הם סוגרים את יולי בירידה של 2 אחוז בלבד בהשוואה לשנה שעברה. לדבריו, מה שהציל אותם הן ההזמנות מחו"ל. "קיבלנו הזמנות לאות סולידריות", הוא אומר בשיחת טלפון מניו יורק, שם הוא נמצא בימים אלה לרגל תערוכת אביזרים. "אנו מקבלים חיבוק גדול גם כאן בתערוכה", הוא אומר. "מגיעים לקוחות ומחזקים אותי, חלקם אפילו בכו. זה נוגע ללב".

 

 

אורי להבי, מנכ"ל מותג האביזרים דניאלה להבי: "קיבלנו הזמנות מחו"ל לאות סולידריות" (צילום: אסף עיני)
אורי להבי, מנכ"ל מותג האביזרים דניאלה להבי: "קיבלנו הזמנות מחו"ל לאות סולידריות" (צילום: אסף עיני)

 

 

לדברי רותם אגוזי, בעלת משרד יחסי ציבור בתחום הלייף סטייל המייצג, בין היתר, את רשת האופנה סטורי, בית האופנה משכית, מותג האביזרים דניאלה להבי והמעצבת דורין פרנקפורט, "ברגע שהמלחמה תיגמר תהיה פריחה. ההיסטוריה מלמדת שאנשים רוצים לחזור לשגרה ואז הכסף יחזור לחנויות. הפעם העורף היה חלק מהחזית, וזה מה שגרם לבלבול".

 

לדברי אגוזי, על אף ביטולם של אירועי האופנה, המלחמה הנוכחית דווקא חידדה את המותגים והמעצבים ברמה העסקית. "יש ירידה של 20 אחוז בשוק, אבל כשיורד גשם הוא יורד על כולם, גם אם בחורף האחרון היה כאן רק טפטוף", היא אומרת. "במקום לחשוב לטווח רחוק, התחלנו לחשוב לטווח הקצר, כי המצב כאן כל הזמן משתנה. יש מי שרואה את זה כמשהו רע, אבל אני רואה בזה יתרון, כי זה משאיר אותנו עם היד על הדופק. מי שיידע להתארגן טוב בתוך העסק, יצליח יותר בעתיד. התחרות על הלקוח תהיה קשה יותר".

מפיק האופנה מוטי רייף: "לישראלים יש זיכרון קצר, ולכן אני מאמין שברגע שהמבצע ייגמר נרגיש שינוי. זאת התמודדות לא קלה לכולם, אבל אני מאמין שנתחזק אחרי המבצע הזה"

 

גם מפיק האופנה מוטי רייף, שהלחימה בעזה תפסה אותו בעיצומן של הכנות לתצוגות של הרשתות קסטרו וגולף (הראשונה נדחתה והשנייה בוטלה), חושב שאנו ניצבים לקראת תקופה טובה. "לישראלים יש זיכרון קצר", קובע רייף, "ולכן אני מאמין שברגע שהמבצע ייגמר נרגיש שינוי. הביטולים של אירועי האופנה משפיעים לא רק על האירוע עצמו, אלא גם על המכירות של המותג. מצד שני, יש אסונות גדולים יותר מסביבנו. זאת התמודדות לא קלה לכולם, אבל כזקן העיר בתעשייה הזאת, אני מאמין שנתחזק אחרי המבצע הזה".

 

מה יעלה בגורלו של שבוע האופנה שאתה מפיק בתל אביב? יש בכלל סיכוי להצליח להביא לכאן בעתיד הקרוב עיתונאי אופנה וקניינים?

"העיתונאים והקניינים מגיעים לכאן על בסיס קשרים אישיים, חלקם יהודים. אני בקשר שבועי איתם ועם התקשורת הבינלאומית. התמודדנו בעבר עם מצבים קשים וודאי עוד נתמודד בעתיד. יהיה בסדר".

 

עד אז יגיע השלום, לא?

"קודם שיהיה שלום בתוכנו".