מה קורה כאשר משפצים ומשמרים בית ערבי מהמאה ה-19, אבל מוסיפים עליו קומת דירות חדשה למהדרין? רועי קרדנל והילי לזרוב מהסטודיו לעיצוב "other:wise" זוכרים היטב את ביקורם הראשון בדירה היפואית שאותה התבקשו לשפץ: כל מה שהם ציפו לראות בה – לא היה, לאכזבתם.

 

הבניין שברחוב שערי ניקנור בשכונת עג'מי נבנה במחצית השנייה של המאה ה-19 מחוץ לחומות העיר העתיקה ביפו, כבית מגורים ערבי טיפוסי, סביב חלל מרכזי גדול. לפני 14 שנה עבר שימור בידי משרדו של האדריכל אמנון בר-אור, כשעיקר תשומת הלב ניתנה לחלל המרכזי שהפך ללובי הבניין, ולאלמנטים המקוריים מעץ ושיש. מעל נבנתה קומה חדשה, ובסך הכל הוצעו למכירה בפרויקט שבע דירות דופלקס עם מרפסות הצופות אל הים. שני המעצבים שהתבקשו לשפץ את אחת מהן ציפו לראות בה מוטיבים דומים לאלה שבלובי, אך כשנכנסו פנימה התברר להם שלמעט הנוף היפואי הניבט מהחלונות ומהמרפסת, אין בדירה זכר לעובדה שהיא נמצאת בבניין ייחודי ביפו. 

  

''לפני''. למעט חלונות העץ, לא היה בדירה כל ייחוד (צילום: רועי קדרנל, באדיבות סטודיו Other:wise)
''לפני''. למעט חלונות העץ, לא היה בדירה כל ייחוד (צילום: רועי קדרנל, באדיבות סטודיו Other:wise)

 

כדי לבטל את מראה דירת הקבלן הסטנדרטית, החליטו השניים החליטו לייצר ''אפקט יפואי'' בעצמם: הם כיסו את הקיר המרכזי בדירה, שמתנשא לגובה שתי קומותיה, באבני כורכר. חלונות העץ והתריסים, שדהו עם השנים, שופצו, ועל תקרת המטבח נוספו קורות עץ לבנות, שמעניקות לחלל אווירה של גלריה עתיקה.

 

המעצבים פתחו את הקומה השנייה, שנאטמה על ידי הבעלים הקודמים, ותיכננו אותה מחדש (באדיבות סטודיו Other:wise)
המעצבים פתחו את הקומה השנייה, שנאטמה על ידי הבעלים הקודמים, ותיכננו אותה מחדש (באדיבות סטודיו Other:wise)

 

את הדירה (122 מ"ר) רכש תושב חוץ שביקש לתכנן אותה כך שהיא תשרת אותו ואת בני משפחתו המורחבת – שני ילדיו, אחותו ומשפחתה, דודו ובן דודו – בעת ביקוריהם בישראל. דירת נופש שתתאים לצרכים של משתמשים שונים, אך תכלול גם מאפיינים ייחודיים לבעל הדירה. המעצבים התבקשו לבחור רהיטים בעלי אופי צעיר ולא מחייב. החלל מכיל מספר קטן יחסית של פריטים, אבל יש בו הרבה מקומות אחסון.

 

מדע בדיוני בסלון

 

כמו החלונות, גם דלת הכניסה לדירה חודשה. היא נפתחת אל חלל פתוח שרוצף באבן חלילה (הריצוף המקורי), וממנו יציאות לשתי מרפסות. מימין לדלת נמצא הסלון ומשמאלה המטבח, שמאחוריו חדר שינה עם חדר רחצה צמוד (ראו תוכניות למטה). שירותי אורחים שהיו במקור מתחת לגרם המדרגות שמוביל לקומה העליונה בוטלו, כדי לפתוח את החלל ולהדגיש את קיר אבני הכורכר והמדרגות הקלילות החדשות. 

 

הסלון כולל ספה אפורה וכורסה מרופדת בבד כחול ("קסטיאל as is"). מאחורי הספה ולאורך הקיר הורכבו מדפי ספרים בחלק התחתון של החלונות, שהיה סגור במקור בזכוכית. לזרוב וקרדינל אטמו את החלונות מבחוץ וכך יכלו להפוך את חלקם הפנימי למדפי ספרים.

 

לאורך הקיר בסלון הורכבו מדפי ספרים בחלקם התחתון של החלונות (באדיבות סטודיו Other:wise)
לאורך הקיר בסלון הורכבו מדפי ספרים בחלקם התחתון של החלונות (באדיבות סטודיו Other:wise)

 

במרכז, על שטיח קילים שנקנה בשוק הפשפשים ביפו, הוצבו שלושה שולחנות המורכבים ממגשים פרסיים על רגלי ברזל שנצבעו בלבן:

 

על שטיח קילים הוצבו שולחנות המורכבים ממגשים פרסיים על רגלי ברזל שנצבעו בלבן (באדיבות סטודיו Other:wise)
על שטיח קילים הוצבו שולחנות המורכבים ממגשים פרסיים על רגלי ברזל שנצבעו בלבן (באדיבות סטודיו Other:wise)

 

מול הספה, מתחת לגרם המדרגות, הוצבה שידת וינטג' שנקנתה בשוק הפשפשים ושופצה, ועליה תמונה שמורכבת מכריכות של ספרי מדע בדיוני, שנקנו בשוק. לצד השידה עומדת מנורת ברזל מתכווננת בעיצוב "other:wise". מדרגות הבטון המקוריות, הכבדות, הוחלפו במדרגות ''מרחפות'' קלילות, מברזל שנצבע בלבן ועליו מדרכי עץ אלון צבוע בשחור.

 

מדרגות הבטון הכבדות הוחלפו במדרכים קלילים, שיוצרים ניגוד מעניין לקיר הכורכר (באדיבות סטודיו Other:wise)
מדרגות הבטון הכבדות הוחלפו במדרכים קלילים, שיוצרים ניגוד מעניין לקיר הכורכר (באדיבות סטודיו Other:wise)

 

המטבח תוכנן בצורת האות ר'. לדלתות הארונות הלבנות הותאמו ידיות עכשוויות. משטח העבודה הוחלף לשיש שחור, והקיר שמעליו חופה באריחים לבנים שהודבקו בדוגמת לבני חומה.

 

המטבח "לפני". פסיפס צבעוני (צילום: רועי קדרנל, באדיבות סטודיו Other:wise)
המטבח "לפני". פסיפס צבעוני (צילום: רועי קדרנל, באדיבות סטודיו Other:wise)

 

ו"אחרי". שחור, לבן ועץ (באדיבות סטודיו Other:wise)
ו"אחרי". שחור, לבן ועץ (באדיבות סטודיו Other:wise)

 

בתקרת המטבח נוספו קורות עץ שנצבעו לבן ויוצרות אשליה שהן תומכות בחדר השינה שלמעלה. בין המטבח לסלון מפריד "אי" שעוצב בהשראת שולחן שרטוט. חוברו אליו גלגלים, כך יכולים הדיירים להניע אותו ברחבי הדירה, בהתאם לצורך (לעיתים הוא משמש כבר במרפסת). כשה"אי" נמצא במקומו המקורי במטבח, הוא מואר באמצעות שני גופי תאורה מנחושת, שנקנו בשוק. סביבו הוצבו כסאות תלמיד גבוהים ("פיק אפ").

 

הקורות בתקרת המטבח יוצרות אשליה שהן תומכות בקומה העליונה (באדיבות סטודיו Other:wise)
הקורות בתקרת המטבח יוצרות אשליה שהן תומכות בקומה העליונה (באדיבות סטודיו Other:wise)

 

בקומה העליונה, שהבעלים הקודמים סגרו והיא לא הייתה בשימוש, היו במקור שני חדרים. בשיפוץ תוכננה הקומה מחדש: שני החדרים אוחדו לסוויטה אחת, שכוללת אזור שינה, פינת ישיבה, מרפסת, מקלחת ושירותים. חלק מתקרת החדר נפתחה, כדי ליצור מרפסת שמש הפונה לים.

 

קיר זכוכית בין חדר השינה למעלה לחלל המרכזי (באדיבות סטודיו Other:wise)
קיר זכוכית בין חדר השינה למעלה לחלל המרכזי (באדיבות סטודיו Other:wise)

 

סוויטת השינה מוארת מכמה כיוונים: דרך קיר זכוכית שמפריד בינה לבין הסלון, דרך שני חלונות שנפתחו בגג המשופע שמעל המיטה, וכמובן בעזרת היציאה למרפסת, שמוסגרה בפרופיל בלגי. הרצפה חופתה בפרקט עץ אלון.

 

רצפת חדר השינה חופתה בפרקט עץ אלון. בגג המשופע שמעל המיטה נפתחו שני חלונות (באדיבות סטודיו Other:wise)
רצפת חדר השינה חופתה בפרקט עץ אלון. בגג המשופע שמעל המיטה נפתחו שני חלונות (באדיבות סטודיו Other:wise)

 

המיטה מוקמה מתחת לשיפוע הגג, ומולה פינת קריאה ורביצה שצופה למרפסת. במרכז נתלתה נברשת שהובאה מפריז. מול הדלת יש ארון בגדים, שבתוכו חלק נעול, שמשמש את בעל הדירה בלבד.

 

  (באדיבות סטודיו Other:wise)

 

עוד עיצוב פנים ביפו:

>> דירה בשכונת נגה הטרנדית

>> ודירה מפתיעה בשיכון ג'