את השכונה החדשה הזו בראשון לציון אתם מכירים, גם אם לא הייתם בה מעולם: רבות כמוה מקיפות ערים בישראל. גם הבניין רב הקומות הוא מהסוג המוכר. יוליה בר-און ובעלה רכשו בו דירת חמישה חדרים מרווחת - 180 מ''ר ועוד 55 מ''ר מרפסת. כדי שהדירה לא תהיה חסרת ייחוד, וכדי להתאימה היטב לצרכי המשפחה, בחרו מעצבת ועירבו אותה כבר בשלב התכנון. עוד לפני שנוצקו יסודות הבניין סיפרו למעצבת הפנים אלה צייחר על עצמם - בני 30 פלוס, הורים לשתי ילדות (היום בנות שלוש ושש) ולשני חתולים. שני בני הזוג עובדים במשרות תובעניות, אולם את שעות הפנאי בבית הם מעבירים בעיקר במטבח: שניהם סיימו קורס ברמנים מקצועי, ויוליה גם כותבת בלוג קולינרי ברוסית, שבעלה עזר לה לתרגם לאחרונה לאנגלית. השניים ביקשו מצייחר לתכנן ולעצב להם דירה נעימה ואוורירית, שבה המטבח הוא החלל המרכזי והחשוב, ובו גם ימוקם בר פעיל. את שתי הילדות ביקשו לשכן באותו חדר, ולכן נדרש להגדילו.
>> למה לצפות ומה אסור לעשות כשמשדרגים דירת קבלן? מדריך לרוכשים
לפני כחצי שנה נכנסה המשפחה לדירתה החדשה. החלוקה הפנימית שונתה, בנגיעות קלות אך משמעותיות. בתכנון המקורי (ראו תוכניות למטה) נפתחה דלת הכניסה היישר אל הסלון: מימינה היו שירותי אורחים ומשמאלה מטבח, פינת אוכל וסלון. צייחר יצרה מבואה באמצעות ארון גבוה ודו-צדדי, שהגדיר מסדרון החוצץ בין הכניסה למטבח ולסלון. בעלת הבית, שרצתה הפרדה וארון כניסה שיסייע לה לשמור על סדר, ביקשה ארון סגור, "ללא מדפים פתוחים, שיעזור לי למנוע היווצרות ערימות של תיקים, נעליים ומעילים. אני ממש לא אוהבת מדפים פתוחים. זה נראה יפה רק כשמסדרים אותם על בסיס יומיומי".
המבואה מסתיימת בפינה נעימה שהורכבה משידה עשויה פלטת עץ שחור, שהונחה על רגלי פליז והוצבה עם הפנים לכיוון הסלון ("לילו הום"). הותאמו לה שטיח צבעוני ("צמר") והדום לבן עם פס שחור ("לילו הום"). על השידה הונחו ספרי עיצוב וקולינריה, אגרטל טורקיז ופסל בודהה ("משתלת הסוכה", כפר אז"ר).
מצדו השני של הקיר שעליו נשענת השידה נמצאים שירותי האורחים, שהוזזו מעט פנימה, דלת הכניסה אליהם הועברה למסדרון המוביל לחדרי השינה, ובמיקומם המקורי נמצאים כעת ארגזי חול לחתולים. משמאל לכניסה, מעבר לארון הגבוה, נמצא המטבח. "רצינו שיהיה רחב ונוח, עם הרבה שטחי עבודה ואחסון, כי יש לי כלי מטבח רבים", אומרת בר-און. "רצינו גם להציג את אוסף בקבוקי האלכוהול של בעלי, ושהבקבוקים יהיו נגישים, כי בדירה הקודמת הם מוקמו במדף גבוה מדי".
מדיטציה במטבח
המטבח תוכנן בצורת האות ר'. ארון עץ האגוז הדו-כיווני מגיע עד התקרה, ובחלקו העליון הוסתר המזגן. בצד שפונה לכיוון המטבח שולבו תנור אפייה, מיקרוגל, מקרר, מקרר יינות, מזווה, בר משקאות ומדפים לספרי בישול. בחזית השנייה ארונות עליונים ותחתונים בצביעת שלייף-לייק לבנה עם ידיות אינטגרליות ("אביבי מטבחים").
בין הארונות הנמוכים לגבוהים חופה הקיר באריחים בגודל 10X10 ס"מ ("נגב") שצבעם הכתום נועד "לחמם" את המטבח. בר-און ביקשה "אי" גדול, שיספיק למספר גדול של סועדים. ה"אי" הלבן, המשמש גם לאחסון ולבישול, הוצב במרכז המטבח, במקביל לארון העץ. למשטח העבודה שלו חוברה פלטת בוצ'ר בצורת ר', שהוגבהה על רגלי ניקל ומשמשת מעין בר לישיבה גבוהה. מעל ה"אי" נתלו ארבע מנורות שהרכיבו בעלי הבית. את המטבח מאירים פסי תאורה שנצבעו בצהוב.
"הבר הגבוה היה החלום של בעלי", אומרת בר-און. "בהתחלה פשוט זרמתי עם זה. מאוחר יותר התברר לי שמאוד נעים לבלות ככה את הערב, אחרי שהילדות נרדמות. אני מאוד אוהבת לבשל בלילה, כשמסביב הכול שקט וחשוך, כשרק אור התנור מאחוריי. בשבילי זו מעין מדיטציה, זמן שלי עם עצמי. אני יכולה להישאר ערה עד השעות הקטנות בלי לשים לב לשעה. המטבח החדש יוצר קסם של אור וחום בסלון הענק החשוך".
לוח השראה ומפה של דרך היין
בין המטבח לסלון מפריד שולחן אוכל מזכוכית על רגלי איקס מעץ שביניהם מדפים ("איקאה"), מוקף בכיסאות מתכת לבנים. הקיר שלצדו חופה בלבנים בגוון חום חולי, ומונח עליו לוח השראה, שעליו תלויות תמונות וכרזות שונות שאספו בעלי הבית במשך השנים, כולל מפה של טיול בין יקבים, שעשו פעם.
הסלון פונה אל מרפסת שמש גדולה. על שטיח בתכלת-אפור ("ג'וזפון") מוקמה ספה פינתית ישנה שרופדה מחדש בבד תכול, ועליה פוזרו כריות. הכורסה רופדה בבד בגוון פוקסיה ("לילו הום''). יש בסלון גם שני שולחנות קפה עגולים ("ניסים ערד - גרפיטי") ושידת עץ ("Calligaris"). את השעון הססגוני שמעטר את הקיר רכשה בר-און במהלך טיול בחו"ל. מתחתיו הונחה כרזה ממוסגרת של המאיירת אתי אלימלך, ולידה שולחן עגול על גלגלים ("איקאה"), שהובא מהדירה הקודמת.
את הפינה משלימים מנורת עמידה בסגנון המנורה האיקונית של ''ארקו'' ועציצי בטון ("משתלת הסוכה", כפר אז"ר) עם צמחים ירוקים. ויטרינת הזכוכית הגדולה מוצלת באמצעות וילונות גלילה ("אורגון").
טפט זיגזג
במעבר לחלק הפרטי של הדירה יצרה צייחר מבואה רחבה במרכז המסדרון הצר והארוך שהיה בתכנון המקורי, וממנה נכנסים לחדר הילדות, לחדר משחקים ולחדר רחצה. חדרן של הבנות הורחב וכוסה בפרקט למינציה בגוון אלון. הוצבה בו מיטת קומותיים פינתית ("יויו ילדים"), שבה משולבים מדפים - אחד מהם נצבע בצהוב - ומגירות לאחסון. על הקיר מעליה נתלו שתי מנורות צהובות ושני מדפים ירוקים ("טולמנ'ס").
ליד המיטה הוצב סולם לבן שמשמש לתליית בגדים ותיקים ("לילו הום"). ארון הבגדים תוכנן על ידי צייחר ונצבע בצביעת שלייף-לייק בקרם, צהוב וירוק. במרכזו ספרייה פתוחה.
בין החדרים של הבנות לחדר ההורים מפרידה פינת משפחה פתוחה למסדרון, שבה ספה דו-מושבית בריפוד בד בגוון חול ("בדוסה") ושטיח בשחור ובז' ("צמר שטיחים"). עציץ פיברגלס במראה בטון הוצב הפוך ומשמש כשולחן צד, שעליו מנורת צד שחורה ("איקאה").
מול פינת המשפחה יש חדר עבודה שמשמש גם כחדר אורחים. מול ספה נפתחת שרופדה בבד כחול ("אינוביישן") הוצבו שולחן עבודה לבן ופשוט ("איקאה"), כיסא עור חום ("לילו הום") וספסל ("קליגאריס"). מעל הספה נתלה איור נוסף של אתי אלימלך ומעל השולחן ציור ספינה ("ניסים ערד - גרפיטי").
חדר השינה הוא גדול – 20 מ"ר – מה שעורר לא מעט התלבטויות בשלב התכנון. "לא רצינו שהוא ייראה ריק", אומרת בר-און. "מצד שני, לא רצינו למלא אותו בהמון פרטים קטנים". צייחר הציעה להדביק טפט על הקיר שעליו נשענת המיטה. לאחר חיפושים נבחר טפט בצבע טורקיז עם זיגזגים בלבן, ובר-און חיפשה ברשת את המחיר הזול ביותר. הוא משמש כגב למיטה ועוטף גם את הכניסה לחדר. המיטה ושידות הצד הובאו מהדירה הקודמת. על הקיר נתלתה תמונה של בני הזוג מחתונתם, ולפני המיטה מוקם ספסל ("לילו הום").
מול דלת החדר הוצבה כורסת תכלת ("IDdesign") ולצידה כוננית לבנה על גלגלים ("איקאה"), שמשמשת כספרייה קטנה וכבסיס למנורת שולחן ("ניסים ערד - גרפיטי"). מימין דלתות חדר הארונות וחדר הרחצה, שרצפתו וקירותיו חופו באריחים בגוני תכלת משתנים.
עוד דירות קבלן משודרגות:
>> שתי דירות ב''קרית השרון'' בנתניה: האחת למשפחה, השנייה לרווק
>> ודופלקס במגדל NAM בפארק צמרת
ורעיונות לעיצוב הבית:
>> טרנדים, רעיונות ומדריכים