בזמן שבעולם כבר הספידו את הפרינט שוב ושוב ושוב, בתעשיית האופנה המקומית ממשיכים לכנס מדי עונה את מיטב מוחות הקריאייטיב, הצלמים, הסטייליסטים, הדוגמניות, מעצבי השיער והמאפרים, על מנת להפיק את ספרון הנייר המסורתי המכונה "הקטלוג".

 

בעולמנו הדיגיטלי והמקוון קשה שלא לתהות בכל הנוגע לנחיצותו של הקטלוג המודפס והמופץ להמונים, כשגם התחלופה המהירה של פריטים בקולקציות של חברות האופנה המהירה מייתרת מעט את קיומו, ואכן, חברות האופנה הגדולות כבר מנסות שיטות מכירה חדשות.

 

עוד בערוץ האופנה

 

חברת קסטרו, למשל, השיקה העונה קטלוג מודפס, אבל במהדורה מוגבלת לאנשי תקשורת בלבד, וכך היא נוהגת לעשות מזה כמה עונות; חברת פוקס הפסיקה להדפיס קטלוגים, ועברה לקדם מכירות באמצעים חדשניים יותר, כמו אתר אינטרנט ופייסבוק; וגם חברת המשקפיים קרולינה למקה בחרה העונה לוותר על קטלוג סטנדרטי, אם כי היא מצהירה שלא מדובר במגמה שמטרתה לחסל את הקטלוג המודפס, אלא בניסיון עונתי לבדוק אפיקי שיווק חדשים.

 

יחד עם זאת, תיבת הדואר שלנו מעידה כי עדיין נותרו חברות אופנה ישראליות רבות וגדולות שמסרבות לוותר על חוברת התצלומים הממשית. וכשערימת הקטלוגים ממשיכה להיערם על רצפת חדר העריכה, מישהו צריך להרים את הכפפה, לעיין בתוצרים ולבחון את התוצאה. הנה כל המסקנות שהתקבלו לאחר שעות דפדוף ארוכות.

 

גולברי

 

הפרזנטוריות: השחקנית הישראלית-הוליוודית איילת זורר חוזרת לסיבוב נוסף בחסות רשת אופנת הנשים גולברי, כשלצדה הדוגמנית המצליחה שלומית מלכה, בת זוגו הלוהטת של עומר דרור (הרכש החדש של אימפריית קסטרו).

מה מוכרים לנו: את קולקציית הקיץ של המותג בצילומי סטודיו, שעובדו לכדי קטלוג המכונה work book, שהוא, ללא ספק, העבה, הדרמטי והמושקע ביותר מבחינה חומרית מבין שלל הקטלוגים שנחתו על שולחננו. בהתאמה, הקטלוג שיופץ בחנויות מיועד להתרשמות בלבד, ולא יחולק בחינם כמיטב המסורת.

האם קנינו את זה: לא. בעיקר כי אנחנו לא מבינים מה הטעם בהפקת קטלוג יוקרתי, אם לא ניתן לקחת אותו הביתה. הרי מי שכבר הגיע לחנות לא זקוק לקטלוג כדי לבחון את הפריטים ומחיריהם.

מה לקחנו איתנו הלאה: את איילת זורר ושלומית מלכה, שמצדיקות את ליהוקן המשותף, כצמד שאומנם לא צולם יחד, אך בהחלט משלים זה את זה ומוסיף לאפיל של הרשת. היינו שמחים לאמץ גם את מלאכת עיצוב השיער של יניב זאדה, שטרח על מראה לא עשוי ומעט מיוזע והעניק רעננות לעיצובים השמרניים של הרשת.

ומה השארנו בחנות: את הקטלוג. פשוט כי, כאמור, אסרו עלינו לקחת אותו.

 

 

יובל שרף לקליגולה. אפשר לארוז לנו את הריבועים בבטן? (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
יובל שרף לקליגולה. אפשר לארוז לנו את הריבועים בבטן? (צילום: גיא כושי ויריב פיין)

 

 

קליגולה

 

הפרזנטורית: יובל שרף הג'ינג'ית, השיקית והנערית, שכל קשר בינה לבין קהל הלקוחות הבוגר והמיושב של המותג מקרי בהחלט.

מה מוכרים לנו: קולקציית סנדלים ונעליים לקיץ, באמצעות קטלוג המורכב מגלויות קטנות עם צילומים באווירת חופשת קיץ אורבאנית.

האם קנינו את זה: לא. הקטלוג מפספס את המטרה, ובגדול. הסטיילינג (של מזל חסון) אומנם מעולה, הסטים חינניים והפרזנטורית מצוינת, אבל אף אחד מאלה לא מתאים לשרת מותג כמו קליגולה. הגברת שרף צעירה מדי לקהל היעד, והתצלומים מדגישים הכול מלבד הנעליים שלשמן התכנסנו.

מה לקחנו איתנו הלאה: את כל המלתחה שהסטייליסטית בחרה לקטלוג. חוץ מהנעליים. אה, ואת הריבועים בבטן של שרף.

ומה השארנו בחנות: את מרבית דגמי הקולקציה. אפילו יובל שרף לא הצליחה לשכנע אותנו שמדובר בקולקציה רעננה במיוחד, על אף שניכר שהיא בהחלט ניסתה.

אזהרת הפוטושופ: יובל שרף לא באמת צריכה פוטושופ, כך שניכר שמלאכת הריטוש היתה קלילה עד לא קיימת.

 

קסטרו

 

הפרזנטורים: שלישייה מופלאה שבראשה וונדר וומן הבלתי נלאית, הלא היא גל גדות, מלווה ברכש החדש של גזרת הגברים, עומר דרור (שמוכיח כי הוא בהחלט מחליף ראוי ליונתן ווגמן), ובשחקנית החיזוק בגזרת הנשים, לירז דרור. אגב, שם המשפחה הזהה לא מרמז על קרבה משפחתית בין השניים, או על אפליה על בסיס שם בקסטרו.

מה מוכרים לנו: קולקציית קיץ בניחוח ספורטיבי קולי וסופר-אורבני, בקטלוג שכאמור, ראה אור במהדורה מוגבלת לעיתונות ולמדיה. מדובר בקטלוג המקורי ביותר שנראה העונה, שמגיע בתוך מעטפת פלסטיק המרמזת על הקונספט המימי שאופף את הקולקציה כולה ומלווה את התצלומים המרהיבים. על שער הקטלוג מצולמת בריכת שחייה, והקטלוג עצמו ערוך כמעין מגזין נעים לדפדוף.

האם קנינו את זה: כן. סט הצילומים הספורטיבי נראה אמין, הסטיילינג כיפי והעריכה עשויה לעילא וגורמת לפריטים להיראות קוליים ונחשקים. לטעמנו, חבל לוותר על חלוקת הקטלוג בחנויות, לפחות במרכזיות שבהן.

מה לקחנו איתנו הלאה: את הבריכה האולימפית שעשתה לנו חשק לקפוץ ראש ולהתחיל לשחות. במקרה של בטטות כורסה שכמותנו, מדובר בהישג מרשים בהחלט.

ומה השארנו בחנות: את הסנדלים שבקולקציה, שלא הצליחו לממש את הציפיות הגבוהות שלנו ממחלקת ההנעלה של הרשת, שעל פי רוב מרשימה אותנו הרבה יותר.

אזהרת הפוטושופ: לצערנו, איננו אנשי בשורה בעניין גל גדות. היא כל כך רזה וחטובה במציאות, עד שטיפול בפוטושופ יכול רק להשמין אותה. לפיכך, לא ניכרים בקטלוג ריטושים החורגים מהסטנדרט המקובל.

 

 

הודיס. אפשר היה לוותר על עומס התמונות של הדוגמנים האנונימיים (צילום: שי יחזקאל)
הודיס. אפשר היה לוותר על עומס התמונות של הדוגמנים האנונימיים (צילום: שי יחזקאל)

 

 

הודיס

 

הפרזנטורים: בר רפאלי, שאין צורך להציג את האפקטיביות המסחרית המוכחת שלה, ולצדה רד אורבך, הבובה הזועפת מלהקת רד בנד. מהליהוקים היותר קולים, מפתיעים, מרעננים, יצירתיים וכיפיים שנראו באופנה המקומית.

מה מוכרים לנו: את קולקציית הקיץ של חברת בגדי הבייסיק הודיס, בקטלוג גדול של דפי עיתון המציגים תמונות מחיי הזוגיות של רד ובר. התמונות של הצמד מדליקות בהחלט, אולם למרבה הצער, הן מהוות רק חלק קטן מהקטלוג, העמוס בתמונות של דוגמנים אנונימיים. נותרנו עם חצי תאוותנו בידינו.

האם קנינו את זה: כן. למרות שלטעמנו נדרש ניצול גדול יותר של בר ורד, שנוכחותם המינימלית בקטלוג יוצרת תחושה של מהומה רבה על מאומה.

מה לקחנו איתנו הלאה: את הפודל המתולתל שבר מחזיקה באחד הצילומים (ע"ע עמוד 11), את גופיית הקאט-אאוט המושלמת שעולה רק 59 שקל (ע"ע עמוד 5), את ההומור של בר ואת האטיטיוד המופלא של רד.

ומה השארנו בחנות: את הדוגמנים האנונימיים, שלא הצליחו לעורר את בלוטות החשק שלנו בכל הנוגע לבגדי מכון כושר שמתיימרים להיות אופנתיים. עם יד על הלב, על בר ורד זה נראה הרבה יותר מגרה. להבא, נא לטחון את הפרזנטורים היקרים שלכם עד תום.

אזהרת הפוטושופ: ניכרת עבודת פוטושופ משמעותית בצילומים של בר, שהוצרה בעיקר באזור הבטן והירכיים. ברד, אגב, לא נגעו, פשוט כי הוא מושלם.

 

 

קרייזי ליין. לא ניכרת הצרת היקפים, בכל זאת, גלית גוטמן (צילום: דודי חסון)
קרייזי ליין. לא ניכרת הצרת היקפים, בכל זאת, גלית גוטמן (צילום: דודי חסון)

 

 

קרייזי ליין

 

הפרזנטורית: כרגיל, גלית גוטמן כאן וכמו תמיד, היא מחזיקה לבד ובגבורה רבה את הקטלוג העונתי של קרייזי ליין.

מה מוכרים לנו: את קולקציית הקיץ של הרשת בדפי כרומו מבריקים ועבים, שקובצו בפורמט של חוברת קטנה ודקה, עם צילומי סטודיו נקיים שעוטרו ברקע של ציורי מים. הכותרת של הקטלוג היא "משהו חדש קורה", אולם המציאות היא ששום דבר לא ממש השתנה.

האם קנינו את זה: לא. אומנם עוד לא נס ליחה של גוטמן, שמצליחה לייצר אנרגיה מרעננת גם במסגרת יום הצילומים הבנאלי ביותר, ועדיין, קשה להגיד שהקטלוג של קרייזי ליין מצליח לעורר את יצר הצריכה שלנו. הוא עושה את עבודתו בהצגה מכובדת של הרפרטואר העונתי של הרשת, אבל הוא לא מריח ולא מסריח, ובעיקר מעורר את התחושה שקצת חבל על הנייר.

מה לקחנו איתנו הלאה: את המראה הנקי והקלאסי שאולי נאמץ כשנגיע לגיל 50.

ומה השארנו בחנות: את המראה הנקי והקלאסי, שנכון לעכשיו, עורר אצלנו בעיקר פיהוק ממושך.

אזהרת הפוטושופ: לא ניכרת הצרת היקפים, בכל זאת, גלית גוטמן. רק הפנים טופלו קלות.

 

עונות

 

הפרזנטוריות: מיכאלה ברקו, שנכנסה לנעליה של מרינה מקסימיליאן, אשר זנחה את מידותיה הדשנות ואיבדה יחד איתן את הקמפיין. את מקומה של הבלוגרית ריי שגב, שכיכבה לצד מרינה בעונות הקודמות, תפסה אושיית הפייסבוק טל נברו. יש לציין כי כל קשר בין נברו לברקו הוא מקרי בהחלט, ובהתאמה, החיבור ביניהן לא מצליח לייצר את אפקט הקוליות והרעננות שיצרו יחד קודמותיהן בתפקיד.

מה מוכרים לנו: קולקציית קיץ של חברת ההלבשה למידות "אנושיות", המוצגת בחוברת כרומו קטנטנה וסטנדרטית, שעל השער שלה מככבת ברקו בחולצת ג'ינס עטורת שטיפות. הסלוגן של החברה בעונות האחרונות, Wear Your Smile, מתנוסס בגאון על השער, בעוד פניה של ברקו חתומות, כשרק קצה קצהו של חיוך מונה ליזה מרוחק ניכר על שפתיה – מרחק שנות אור מהשובבות שהורגלנו לראות בימי מרינה העליזים.

האם קנינו את זה: לא. אנחנו אוהבים את ברקו ואין לנו שום דבר נגד נברו (אולי כי עוד לא ממש הספקנו להכיר אותה), אבל החיבור שלהן עם רשת עונות לא מייצר תחושה של שלם הגדול מסך חלקיו, ואפילו לא שלם הגדול מהשלם שקדם לו. חבל.

מה לקחנו איתנו הלאה: את התלתלים המושלמים של ברקו ואת המכנסיים המנומרים המדליקים שבקולקציה (279 שקלים, עמ' 62).

ומה השארנו בחנות: את הגלבייה הפסיכדלית והלא קלה לעיכול (עמוד 6).

אזהרת הפוטושופ: לא ניכרת עבודת פוטושופ החורגת מגדר הרגיל.

 

 

ניצבת בחזית. אור גרוסמן לרנואר (צילום: אלון שפרנסקי)
ניצבת בחזית. אור גרוסמן לרנואר (צילום: אלון שפרנסקי)

 

 

רנואר

 

הפרזנטורים: אור גרוסמן בחזית, ולצדה שחקני חיזוק בדמותם של דוגמן ודוגמנית אנונימיים.

מה מוכרים לנו: רנואר אומנם פתחו את העונה עם תצוגת אופנה של דגמי מסלול, אבל כעת היא סוף סוף משחררת את הקטלוג הרשמי עם הקולקציה הלבישה שנראה בפועל בחנויות. הקטלוג הוא חוברת עבה למדי, שמורכבת בעיקר מצילומי לוקבוק סתמיים, צילומים סמי-אומנותיים של מוצרים וצילומי אווירה של מתחמים ספורטיביים. משום מה בקטלוג יש כמעט מונופול גורף לחולות בטן רפויות. בחירה מעניינת.

האם קנינו את זה: כן. הקטלוג מסוגנן למשעי, קולי ואפוף ניחוחות בינלאומיים. הוא אומנם לא יוצא דופן, אמנותי במיוחד או חדשני, אבל הוא בהחלט מספק את הסחורה ומשדר את אותה רוח טרנדית, קולית ומלאת אופנה שהרשת עמלה קשה להשגתה.

מה לקחנו איתנו הלאה: את רנואר החדשה. עם קטלוג בועט וקולקציה שלא נופלת מהמתחרים, רשת רנואר עולה על המסלול הנכון. חוץ מזה, היינו שמחים לקחת את חולצות הדנים המעולות, את הגלבייה הפרחונית, את הג'ינסים המוצלחים ואת האביזרים המדויקים.

ומה השארנו בחנות: את השמלות הקיציות הקטנטנות והמשמימות ואת בגדי הים הקלישאתיים.

אזהרת הפוטושופ: בחלק האחורי של הקטלוג רשום בגדול: "בחלק מהצילומים בקטלוג זה נעשה שימוש בעריכה גרפית לשם הצרת היקפי גוף. כל הדוגמנים המופיעים בפרסום זה הינם בעלי אישור תקף לעניין חוק ה-BMI".