"זה כבוד גדול שאנשים כאלה והסטייליסטים העומדים מאחוריהם אוהבים ומעריכים את היצירה שלך", אומר המעצב יניב פרסי (35), בעל המותג PERSY, שלאחרונה מצליח לקלוע לטעמם של כמה מובילי דעת קהל ברמה הבינלאומית.

 

>> בואו להיות חברים שלנו בפייסבוק

 

קצת ניים־דרופינג: ביונסה תענוד תכשיטים בעיצובו של פרסי בקליפ שצילמה לאחרונה, העומד לצאת בימים אלו ממש, אלישיה קיז לבשה דגמים שלו לריאיון טלוויזיוני, וריהאנה קנתה בעצמה ובכספה שלה שני פריטים מקולקציית קיץ 2014 שלו (שהוצגה באוקטובר האחרון במוסקבה במסגרת שבוע האופנה "מרצדס בנץ"): האחד, מכנסי עור לבנים עם תיקתקים, והשני – שמלת עור לבנה. למעשה, למעט אלון ליבנה, שעושה חיל בניו יורק ובהחלט משחק במגרש של הגדולים, אין עוד מעצב ישראלי שמקבל חשיפה בווליום כזה.

 

פרויקט מסלול

 

אורח החיים של פרסי עשוי להצטייר בעיני רבים כחלומו של כל מעצב ישראלי. הוא נוסע ללא הפסק מסביב לעולם ובגדיו מוצגים למכירה לצד מותגי־על כמו דיור ולנוון ומופיעים במגזינים הנחשבים ביותר. בונוס נוסף הוא המפגשים עם אנשי מפתח בתעשיית האופנה שמקדמים את שמו.

 

את דרכו התחיל כמנהל הסניף של קסטרו ברמת אביב. טביעת העין החדה וחוש הסטייל המפותח שלו הובילו את אחת הקולגות לרשום אותו ללימודי עיצוב אופנה בשנקר בלי ידיעתו. "היא פשוט לקחה את כרטיס האשראי שלי ורשמה אותי לבית הספר", נזכר פרסי, שלא היה מעוניין בכך תחילה, אך לבסוף הסכים והחל את מסלול הלימודים במוסד האקדמי. מהר מאוד במהלך לימודיו הוא סומן ככישרון עולה, וכבר אז רבים חזו לו גדולות ונצורות.

 

לאחר שסיים את לימודיו ב־2006 והציג פרויקט גמר שזכה לסיקור נרחב וביקורות משבחות, נסע לפריז, שם עבד ועיצב עבור ג'ון גליאנו ובהמשך אף שימש כמעצב הראשי של בית האופנה הצרפתי הנחשב "אפוסטרוף ג'ורג' רש". מפריז עבר לאיטליה, שם נחת בבית האופנה של רוברטו קוואלי, שעבורו עיצב קולקציה שלמה בהשראת אפריקה כחלק מהקו Just Cavalli, זאת עד שנאלץ לחזור לארץ מטעמים ביורוקרטיים ובעיות עם אישורי עבודה.

 

החזרה לארץ הקטנה גרמה ליניב לחוש כי לאחר שנגע בפסגה, זה זמן טוב לשנות כיוון, והוא החל לעסוק יותר בסטיילינג. אורנה ננר, העורכת הראשית של מגזין "לאשה" ולקוחה נאמנה מימי קסטרו, קפצה על ההזדמנות ומינתה אותו למפיק האופנה של המגזין. בהמשך יזם והקים פרסי את סוכנות הכישרונות View והחל לייצג בעלי מקצוע כישרוניים שעסקו בהפקות אופנה.

 

"רציתי לפרוץ את הקליקה ולטפח כישרונות צעירים שזיהיתי והאמנתי בהם", הוא מספר ומונה את הצלם אסף עיני ומעצבי השיער בנג'מין ולירז אגם כתגליות של הסוכנות.

 

פרסי אף הספיק לשמש כעורך אופנה מחליף במגזין GOstyle, בשעה שעורכת האופנה הנוכחית, טל אלבלנסי־פרבר, יצאה לחופשת לידה. "ערכתי שני גיליונות וזה היה נורא כיף לערוך ולבחור יחד עם ליאת לוי־קופלמן, העורכת הראשית, את הכוכבות שיופיע על השער ואת החומרים לעיתון. אחד מהגיליונות שערכתי עסק בקאפקייקס והשני בג'ינס. זו הייתה חוויה מרתקת להיכנס למקום של העורך".

 

נגמרו המשחקים

 

"יום אחד קמתי בבוקר והחלטתי שאני רוצה לחזור לעצב", נזכר פרסי כיצד התחיל לתכנן את המותג הנושא את שמו – ועשה זאת.

 

ידעת למה אתה נכנס?

"נכנסתי לעולם הזה עם מעט מאוד ידע והבנה. לקח לי הרבה זמן לבנות את התשתיות, לגבש את השפה הייחודית של המותג ולהגדיר את זהות הלקוחה. עבדתי על קולקציית סתיו, שהפכה לקולקציית קיץ. לא עמדתי בזמנים ולקח לי הרבה זמן ללמוד מה רוצים ממני ומה אני רוצה מהצוות שלי. קשה להסביר לתופרות, לדוגמה, איך לתפור ברמה שאני שואף אליה. הרעיון היה להתחיל לשווק את המותג בבתי כלבו קטנים יחסית בחו"ל, ולאחר מכן לפנות אל הבוטיקים, כדי לבנות את המותג נכון ולא מהר".

 

כיום, לאחר שלוש שנים של התמקצעות, משווק פרסי ב־32 מדינות ועיצוביו נמכרים ב־49 נקודות מכירה ביעדים כדוגמת לונדון, פריז, ניו יורק, רוסיה ויפן.

 

פרסי ייעד את עיצוביו ללקוחות מחוץ לגבולות ישראל עוד מתחילת הדרך. בחו"ל הוא מרגיש שיש לו יותר לאן להתפתח: "בארץ קשה ללכת עד הסוף, הקהל לא מאפשר למתוח את הגבולות בין אמנות לבגד וגם לא ניתן ליצור פה באיכויות אירופאיות", הוא מציין בצער. "אני חושב שיש בארץ מעצבים מאוד מוכשרים ויצירתיים, ועצוב לי שהקהל הישראלי מתקשה, או פשוט לא יכול, להוציא כסף על אופנה איכותית, ולכן המעצבים המקומיים מתקשים לשרוד. הלקוח הישראלי מעדיף פרקטיות, ואילו בחו"ל זה הפוך לגמרי: שם חשוב שהבגד יהיה מיוחד ויפה".

 

נראה שגם המצב הכלכלי לא ממש עוזר.

"כן, ברור, אך זה גם עניין של תרבות. פה אין לבגד כוח קנייה ואנשים לא מעריכים את הזמן, המחשבה ואיכות העבודה שעומדים מאחורי העיצוב או את תווית המחיר שלו. הם מעדיפים לקנות בזול. חברות ענק כמו Forever 21 או H&M בלעו את כולם ונוצר מבוי סתום. מאוד קשה למעצבים ישראלים מתחילים להתמודד עם המצב והם מוותרים".

 

לשמחתו, לאחרונה המותג מצליח למשוך תשומת לב גם ביעדים נוספים כדוגמת אסיה (בייג'ין, שנחאי, טוקיו) או מזרח אירופה. ועם זאת, ההפתעה הגדולה הגיעה דווקא מהקניינים במזרח התיכון. העובדה ש־PERSY (והתכשיטים בפרט) זוכה להצלחה בארצות ערב כמו כווית, ערב הסעודית, דובאי ומצרים מצליחה לרגש את יניב במיוחד.

 

יורים ומתלבשים?

"למרות שהם יודעים שהמעצב הוא ישראלי, הם מחבקים את המותג ומאמצים אותו".

 

ההיכרות עם הקניינים מארצות אלה הותירה בו רושם חיובי השונה מהסטיגמה המקובלת. "מדובר באנשי תרבות אניני טעם. זה כבר לא 'הטעם הערבי' שאנחנו מכירים. יש להם בתי כלבו מעוצבים ובוטיקים יפים בטעם משובח. יש בהם משהו קוסמופוליטי ומאוד אירופאי", מציין פרסי בפליאה. בימים אלה שוקד המעצב גם על בניית חנות אונליין גדולה, שתציע את עיצוביו לקונים פרטיים מסביב לעולם.

 

חיי כתכשיט

 

כמו בתי אופנה גדולים, גם פרסי בנה את המותג משלוש קולקציות מרכזיות. הראשונה היא תפירה עילית, שכוללת שמלות כלה ובגדי ערב. "מדובר בהזמנות אישיות הנתפרות על פי דרישות הלקוחה לאחר פגישת מדידות שנערכת בסטודיו שלנו בלונדון או בתל אביב". הקו השני הוא קו ה"מוכן ללבישה", המתחדש מדי עונה וכולל גם את קולקציית הקדם־חורף והריזורט.

 

רוב הקולקציה מיוצרת באירופה תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים. פרסי מאמין כי שם מצויים הידע והיכולות הטכניות הגבוהות ביותר של עולם האופנה והוא אינו מסכים להתפשר על איכות התפירה של הפריטים בעיצובו: "מקום הייצור הוא סוג של חותמת איכות", טוען פרסי.

 

הקו השלישי, קו התכשיטים, הוקם לפני פחות משנה, ובפרק זמן קצר זה הספיק לזכות להצלחה אדירה. "מעולם לא חשבתי שאתחבר לקריסטלים ולאבני סברובסקי. אף פעם לא למדתי עיצוב תכשיטים בתור מעצב. היום אני הולך לשיעור פעם בשבוע על מנת ללמוד איך לעשות את זה נכון", הוא מספר בהתרגשות. "בשבילי זה כמו חוג, יש בזה משהו כיפי ומשחרר".

 

הספונטניות שהוא מוצא בתהליך עיצוב התכשיטים, אולי כי מעולם לא סיגל לעצמו חוקים נוקשים כחלק מלימודים מקצועיים, היא שמוצאת חן בעיניו ומקנה לו הנאה. "בבגד צריך לחשוב המון, בתכשיטים אתה פשוט הולך ומעצב", הוא אומר. לאחרונה הוכתר פרסי למעצב השלישי הכי משפיע בתחום התכשיטים בידי המגזין האיטלקי Collezioni, ועיצוביו נכללו במהדורת ספטמבר הנחשבת של "ווג אקססוריז", שמתפרסמים בה פריטים של מעצבים בולטים.

 

עושה רושם שפרסי על על הנוסחה החדשה עבור מעצבי אופנה ישראלי בשנות האלפיים: הוא כיוון מלכתחילה לשוק הבינלאומי ושלח יד לעיסוקים שונים כמו ייעוץ ועיצוב תכשיטים. כפי שהדברים מתקדמים, לא נראה שהוא מתכון לעצור, אלא רק מחכה ליעד הבא.

 

PERSY קיץ 2014 (צילום: gettyimages)
PERSY קיץ 2014 (צילום: gettyimages)

 

PERSY קיץ 2014 (צילום: gettyimages)
PERSY קיץ 2014 (צילום: gettyimages)

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

עוד במגזין GOstyle:  

  • משחקת אותה: סודון מהארון של יובל שרף