"שמעתי שהיתה עכשיו פגישת מעצבים חשובה, שנועדה לדון בצורך של המעצבים להתאגד ולהילחם על הזכויות שלהם, בארץ ששוחקת את היצירה והופכת את הכול לביזנס", פרסמה מעצבת האופנה טובל'ה חסין בחשבון הפייסבוק הפרטי שלה בשבוע שעבר. "אבל שמעתי גם שהג'ינג'ית השתלטה על הישיבה ועשתה בה כבשלה, עם עוד כמה תרנגולות שמעריצות אותה. חבל שלא הייתי. בטח הייתי נכנסת בה. כי היא אולי אולי המעצבת הכי טובה, אבל שיגעון הגדלות שלה מסנוור אותה. אז קצת ענווה בערוותך לא תזיק לך. שתן בראש, ראית מה קורה מזה".
הג'ינג'ית היא מעצבת האופנה דורית בר-אור, והפגישה החשובה התקיימה ביוזמת מוטי רייף, בין ראשי התאחדות התעשיינים הישראלית ומעצבי אופנה ישראלים מובילים. האנקדוטה הזאת יכולה להיתפס כרכילות זולה או כקרב תרנגולות חסר פואנטה, אך היא בהחלט מייצגת את מה שקורה בכל פעם שמנסים לאגד את מעצבי האופנה המקומיים למטרה משותפת – רוב הסיכויים שייצא מזה סכסוך נוטף אגו. טובל'ה, אגב, כלל לא נכחה במפגש, אבל היא בטח קיבלה את כל הפרטים מבתה, המעצבת נעמה חסין. שעות ספורות לאחר שפורסם, מחקה טובל'ה את הסטטוס מעמוד הפייסבוק שלה ופרסמה סטטוס מתנצל. דורית בר אור סירבה להגיב לדברים.
עוד בערוץ האופנה
- מזל טוב: מותגי האופנה שמציינים השנה יום הולדת עגול
- "אני לא כריסטיאן דיור, אני רק חנניה בורוכוב מלונג איילנד סיטי"
- סטיב מאדן: הסנדלר מוול סטריט
בדיקה מעמיקה יותר של נסיבות המפגש מעלה כי רייף, האיש שמאחורי שבוע האופנה גינדי תל אביב ומפיק אופנה בעל שיעור קומה וניסיון עשיר בתחום, החליט לסייע למעצבים המקומיים וליזום קמפיין אופנה כחול-לבן. מטרת היוזמה לאגד את מעצבי האופנה המקומיים, ואף לייצא את מרכולתם אל מחוץ לגבולות ישראל. במפגש נכחו מוטי רייף, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, מר אמיר חייק, יו"ר מכון הייצוא, מר רמזי גבאי ושלל מעצבים כרזיאלה, דורין פרנקפורט, נעמה חסין, גדעון אוברזון, רונן חן, דורית בר אור ומעצבות המותג סאמפל. רייף עצמו בחר שלא להתייחס לדברים.
מעצבת האופנה דורין פרנקפורט מספרת כי הנושאים שעלו בשיחה היו שבוע האופנה הקרוב ואפשרויות סיוע למעצבים במסגרת הפעילות של התאחדות התעשיינים ומכון הייצוא. בין היתר, דובר שם על הקלות במיסוי, ארנונה, התאגדויות של מעצבים לפעולה משותפת, הפצת האופנה הישראלית בעולם, ועוד מילים יפות שהמעורים בתחום כבר שמעו אי אלו פעמים. אחת ההקבלות שנעשו שם היתה בין אופנה לקולנוע, תחום אשר מקבל תמיכה גדולה מהמדינה.
מעצבת נוספת שהשתתפה במיזם וביקשה לא להיחשף בשמה, אומרת: "כולם רוצים להתפאר באופנה ישראלית - המדינה, משרד החוץ, המעצבים עצמם. אבל צריך לפתור דברים בסיסיים: אין לנו מקומות לתפור כפי צריך, המחירים לא אטרקטיביים, המיסוי על הבדים גבוה, ובכלל – להיות מעצב אופנה בישראל זו מלחמת הישרדות".
בכל הנוגע לקידום האופנה הישראלית, עושה רושם שרייף לא נח לרגע. לאחרונה נודע ל-Xnet כי בימים אלה הוא פועל גם להקמת יריד אופנה ישראלי שיימשך שלושה ימים ויתקיים לקראת סוף חודש מרץ, מיד לאחר שבוע האופנה גינדי תל אביב, ורגע לפני חג השופינג הגדול - פסח. ביריד, אשר מתוכנן להתקיים בגני התערוכה בתל אביב, יציגו המעצבים את קולקציות אביב-קיץ 2014 בעיצובם.
אבל רייף לא לבד בניסיון להציל את תעשיית האופנה הישראלית. בימים אלה פועלים מספר יזמים להקמת בית חדש לעיצוב ישראלי, אשר יוקם בבניין בית מעריב, שבפינת הרחובות קרליבך ומנחם בגין. קבוצת משקיעים הכוללת אנשי נדל"ן, עיצוב, אקדמיה ואוצרות, שוקדת בימים אלו על הסבת שלוש הקומות הראשונות בבניין ששימש בעבר את העיתון, לטובת חללי סטודיו של מעצבי אופנה צעירים, מעצבי מוצר ואביזרים, ונותני שירותים כמו מעצבים גרפיים ועוד. הנבחרים יקבלו הזדמנות לחלל עבודה, וכן לגלריה / שואו רום שיופעלו במקום ויאפשרו תצוגה ראויה לדגמים. לדברי אחד היזמים, שמבקש לא להיחשף בשלב זה, הרעיון העומד בבסיס המיזם הוא קידום יצירה ישראלית.
"אנו מבקשים לייצר מעטפת הכוללת בתוכה את חלל הסטודיו של המעצב, שטחי פעולה משותפים וחנות מכירה ראשונה מסוגה בישראל, שתיתן במה למעצבי הבית", מספר אותו גורם. "במקביל נעניק שירותי ייצור, מעין מעבדות עיצוב, אשר יתנו מענה לצרכים של מעצבי אופנה, כמו גזרנייה ומתפרות אין-האוס, אשר יסייעו למעצבים לרכז את הייצור במקום אחד, ללא הצורך לחפש אחר בעלי מקצוע במספר מקומות שונים בעיר".
לאיזה סוג של מעצבים מיועד המיזם?
"למעצבים צעירים מכל התחומים, אשר יש להם יכולת מוכחת לפתח קולקציה שניתן למכור אותה".
המיזם צפוי להיפתח בחודשים הקרובים, והוא נמצא בימים אלו בשלבי תכנון מתקדמים. בנוסף לחללי הסטודיו, במקום יפתחו גם מסעדה, בית קפה ומועדון לילה בקומת המרתף. כמו כן, יוצגו שם תערוכות מתחלפות בנושאי עיצוב.
השאלה הגדולה היא כיצד יסייע מרכז כזה למעצבים צעירים? "אני מכיר כל נדבך רגשי שמעצבים צעירים מתמודדים איתו", מספר אחד היזמים, מעצב במקצועו, בשיחה עם Xnet. "מעצבים עוברים תהליך מורכב מהרגע שהם יוצאים מבית הספר אל התעשייה. התפקיד שמוטל עליי הוא ללהק למיזם את המעצבים וליצור אוצרות מגוונת, כי גם הלקוח שיגיע צריך לדעת שהוא מגיע למקום שמכבד אותו".