Amazon Drones
Amazon Drones

בעקבות כמה סיבות לא אינטליגנטיות, נחשפנו השבוע להתעסקות לא ריאלית במשלוחים של סחורות בעזרת מזל״טים (drones). על מה מדובר? המזל"ט הוא למעשה מיני-הליקופטר עם ארבעה פלופלורים, שמצויד במצלמה ומנוהל בשלט רחוק. החברה הראשונה שהפציעה עם ההברקה ה"גאונית" הייתה ענקית המסחר אמאזון. אולי בעקבות הגילויים העיתונאיים על תנאי ההעסקה המחפירים של עובדי המחסנים שלה, היא החליטה לייצר פעולת הסחה ולדווח על משלוחים מעופפים ללקוחות פרימיום ברחבי העולם. אחריה הצטרפו עוד חברות, וגם גוגל הכריזה שהיא בעניין, ואפילו עם רעיון יותר טוב: רובוטים. אז מכיוון שמזל״טים נמצאים בעולם כבר 10 שנים לפחות, ההתרגשות נובעת בעיקר מכניסתם האפשרית לעולם המסחרי הביתי.

 

Amazon Drones
Amazon Drones

מדוע אני טוען שמדובר בסחרור לא מציאותי? כי בסופו של דבר, זהו ניסיון חדירה למתחם שבמשך שנים נראה בלתי אפשרי לחדירה -  המרחב האווירי, בין אם הוא ציבורי ובין אם אישי. וככל הנראה הוא ימשיך להיות בלתי אפשרי גם אחרי הכותרות הבומבסטיות של השבוע האחרון. אחרי הכל, האוויר שלנו קדוש, ואנחנו לא נרצה ששום חפץ שעלול לפגוע לנו בראש ימריא ויחלוף לידינו.

צריך רק לדמיין את התסריטים הבאים: בגרמניה זה יקרוס בגלל בעיית פרטיות ו"מה אתה בכלל מצלם אותי"; בישראל יירו במזל"ט ויגנבו לו את המשלוח; ובארצות הברית הוא יטוס עד שיפגע למישהו בראש או יגרום תאונת דרכים קשה, ואז יתבעו את הספק. כשעשו בדרום קוריאה קמפיין עם בלונים, שמהם פיזרו שוברי הנחה לטלפונים ניידים חדשים, אזרחים ירו על הבלונים ואנשים נפצעו, כך שארגוני טרור יכולים רק לחלום על האופציות שנפתחות בפניהם.

 

Drones in the world
Drones in the world

המזל"טים מצליחים לעורר עניין עצום, משום שעולם התחבורה קופא במקומו כבר עשרות שנים. שום דבר משמעותי לא השתנה במכוניות - אותו מנוע, אותו פח מסביבו, ומדי פעם אקססוריז חדשים שלא קשורים ליצרן. לא חסרים דברים שהיו צריכים להתקדם בהם: יותר מהר, יותר חזק, יותר חסכוני, יותר אקולוגי, וגם צורה וחומרים חדשים. גם לחלל הפסקנו לטוס, ובמקום זה החלטנו להקים מגדלים בשמיים ולהתקין מצלמות גבוהות כדי שנוכל להתעסק עוד קצת בעצמנו. גזע אינטרוספקטי וצר עין.

מה השתנה בתחבורה?
מה השתנה בתחבורה?

לאן נעלמו השאיפות? אולי לחברות שמעדיפות לא לשנות הרבה, ולהמשיך להרוויח. העולם מלא בחברות שעבדו קשה בהתחלה ועכשיו רק שומרות על המומנטום. הרעיון פשוט: להתמקם איפשהו, כמו גוש שומן בתוך עורק, ולקחת כסף מכל אחד שרוצה לעבור. תראו את וואטסאפ, חברת ההודעות הפופולרית בעולם כיום, שבקושי שינתה משהו בשלוש השנים שבהן היא קיימת. במקום להתקדם ולהכניס פיצ׳רים שלקוחות רוצים, היא מעדיפה לשמור על בסיס הלקוחות - ומן הסתם לדעוך בתוך שנים ספורות. אתם חושבים שאנשים נשארים בגלל השירות? לא, אנשים נשארים כי גם הם עצלנים מכדי לנסות דברים חדשים. כולנו שקדי מרק שהתנפחו בתוך מרק שמתקרר.

 

 

כמעצב, אסור לי להיות ממורמר. אני מבלה את היום שלי בחלומות על העתיד, ואם יש לי חזון מסוים אני שואל את עצמי אם הוא טוב ובמה הוא תורם לנו - ובסוף אני עוטף את הזהב בנייר עטיפה פשוט, ומנסה לשכנע את האיש עם הכסף לשים על זה משהו. לכן צריך להמשיך להנגיש חלומות למציאות, וגם אם זה נראה לא ברור מאליו, אני עדיין מרגיש שעדיף להיות יותר טוב בלהמציא מאשר בלשכנע.