הדאון טאון של סיאטל הזדקן. העיר של בואינג, סטארבאקס והגראנג' של שנות ה-90 סובלת מהידלדלות אוכלוסין, כשחניוני ענק ומחסנים תופסים את מרבית השטח הפתוח במרכז העיר, לצד אינדיקטורים נוספים של שחיקה עירונית. אל תוך החלל שנוצר נכנסת כעת "אמזון", ענקית המסחר העולמית, עם חזון חדש להתחדשות עירונית.

 

סטארבאקס נולדה בסיאטל (צילום: gettyimages)
סטארבאקס נולדה בסיאטל (צילום: gettyimages)

 

הבחירה של אמזון בעיר מאפיינת את תפישת עולמן של חברות המסחר באינטרנט, שמבקשות ליצור לעצמן סביבת עבודה הקרובה לחיי המסחר המסורתיים המוכרים לנו בערים (דוגמה צנועה יותר אפשר למצוא אפילו במרכז של eBay בנתניה, שנחנך השנה ומנסה להתבסס על עיצוב עירוני). אחרי גוגל, אפל ופייסבוק - שמתחרות ביניהן על הבכורה גם בתחום האדריכלות של המטות הראשיים שלהן בחוף המערבי של ארצות הברית  - מגיע תורה של אמזון. אך בשונה מיריבותיה שבחרו להסתגר בפרוורים או בקצה העיר, היא בוחרת להקים את המטה שלה בלב החיים העירוניים.

 

בועות ומגדלים. הדמיות הפרויקט (הדמיה: NBBJ)
בועות ומגדלים. הדמיות הפרויקט (הדמיה: NBBJ)

 

העיר החכמה ביותר באמריקה

 

החזון מתאים לסיאטל כמו כפפה ליד. רק לאחרונה פירסם המגזין הכלכלי Fast Company, כי סיאטל מדורגת בראש טבלת הערים החכמות בצפון אמריקה, כשהיא עוקפת את בוסטון, סן פרנסיסקו וניו יורק. לאחר שרשויות התכנון דחו כמה פעמים את הצעות התכנון שהציגו משרד האדריכלים NBBJ, שהופקד על הפרויקט, התקבלה בשבוע שעבר פה אחד ההצעה הבאה: שלושה מגדלים בני 38 קומות כל אחד ושלושה מבנים נמוכים, שיאכלסו את 12 אלף העובדים במטה החברה (שהיו פזורים עד עתה ב-14 מבנים נפרדים בעיר). בין המבנים מתוכנן מרחב ציבורי פתוח, שבמרכזו שלוש כיפות זכוכית הנראות כבועות סבון גדולות שמוארות בלילה.

 

"תעבוד גלובלי, תחיה לוקאלי" היא הסיסמה של הפרויקט. החדשנות טמונה בתפישה הגורסת כי המבנים לא יתפקדו כקמפוס סגור, כנהוג באזורי תעסוקה (כשכל מבנה עצמאי והשטח הפתוח נועד לקשר בין המבנים), אלא הכוונה היא ליצור קהילה - מושג מקובל בתכנון של סביבות מגורים, וכעת הוא מושאל לסביבות תעסוקה. לכן, הקשר בין המבנים לבין עצמם ובין המבנים לשטח הפתוח ינסה להמציא מחדש אווירה קהילתית בסביבת עבודה עירונית. בשטחים הפתוחים ישולבו שימושים שנראים בדרך כלל בשכונות ולא באזורי תעסוקה, כמו גינת כלבים, שבילי הליכה ושבילי אופניים; עיצוב הקומות הנמוכות בבניינים ייעשה באופן דומה לאיכויות החזיתות של מבנים שכונתיים: חלונות נפתחים, חנויות, מסעדות, וסביבות עבודה מגוונות, כפי שגם יהיו הייעודים בתוך כיפות הזכוכית בעלות המראה האורגני.

 

על פי ההדמיות שפורסמו, כיפות הזכוכית הן המרכיב הבולט בפרויקט, ואליו משתדלים היזמים לכוון את מירב תשומת הלב, אולי במטרה להסיט את הדיון מהמגדלים הגבוהים - שספק אם התשתיות העירוניות מסוגלות לקלוט. הכיפות יתנשאו לגובה של כ-25 מטרים ויכילו צמחייה שתתפתח בתנאי חממה. ההצעה העיצובית אינה סופית, והתוכניות אמורות לקבל את האישורים הסופיים בתוך כמה שבועות. 

 

אמזון היא אתר האינטרנט החמישי בדירוג הגלישה בארה"ב וה-11 בעולם. היא הוקמה ב-1994 כחברה למסחר מקוון, מעסיקה כ-97 אלף עובדים ברחבי העולם, ושווי השוק הנוכחי שלה הוא כ-167 מיליארד דולר. את משרד האדריכלים NBBJ הקימו בסיאטל ב-1943 ארבעה שותפים, שמעסיקים כיום יותר מ-700 עובדים באסיה, באירופה ובאמריקה. לאחרונה התמנה אחד משותפיה, האדריכל טים ג'ונסון, לעמוד בראש המועצה הבינלאומית לבניינים גבוהים וסביבה עירונית (CTBUH).