אתמול בלילה חלמתי שאני פוגשת את מדונה ומדברת איתה על ליידי גאגא. אני לא צוחקת, זה מה שהאשפה הנוירוטית שנקראת תת המודע שלי מייצרת בלילות. ניסיתי להסביר למדונה, שמאוד התעניינה במה שהיה לי לומר, למה היא כן וליידי גאגא לא. למה לה זה הצליח ואילו לליידי גאגא זה נכשל באופן גורף. בדיעבד, הטיעונים שהגיתי מתוך שינה קבילים לחלוטין. ראשית, בעוד מדונה טפטפה את עצמה במהלך השנים, ליידי גאגא פרצה בתקופה שבה הכול קורה מהר מדי ונמאס באותה מהירות. אבל הסיבה העיקרית היא שליידי גאגא, בניגוד למדונה, היתה מהרגע הראשון לא יותר מגימיק. גימיק מדהים, אגב – האישה הראשונה שהצליחה להכניס לפריים טיים של תרבות הפופ את הטרנסג'נדריות, למשל – ועדיין, גימיק. וממש כמו כל גימיק או קוריוז, גם לליידי גאגא יש תאריך תפוגה, וכרגע יותר מתמיד עושה רושם שהוא הגיע. אין טעם להסתיר את זה – הקסם הגאגאי אזל.
עוד בערוץ האופנה
- אקס פוקס: למה באמת נפרדו בפוקס מבר רפאלי?
- אסתי גינזבורג: "הדבר האחרון שאפשר להגיד עליי זה שאני ריקנית, טיפשה ולאטמה"
- מן הפח למהפך: איך הפכה קים קרדשיאן למעצמת אופנה
אין ספק שליידי גאגא נמצאת בצומת משמעותית בקריירה שלה, שלא לומר בסופו של כביש ללא מוצא. הסינגל החדש Applause התקבל בעולם באדישות גורפת, וכמה סיטואציות מביכות במיוחד מהעת האחרונה מצביעות על ההתנהלות הנואשות של היוצרת בחודשים האחרונים. אחת הנוראיות שבהן היתה כשגאגא ניסתה לתחמן את טבלת הלהיטים של בילבורד, וננזפה על ידי המנהל של הטבלה, ביל וורד. גאגא התחננה בפני מעריציה שיצפו פעם אחר פעם בווידאו-קליפ החדש שלה, על מנת להעלות את הדירוג של הצפיות. בתגובה, היא זכתה לציוץ טוויטר מעליב במיוחד מצד וורד (שבהמשך קיבל איומים שונים על חייו ממעריציה, המכונים בפיה המפלצות של המפלצת האם). "אמן שמצייץ או שם בפייסבוק לינק שדרכו ניתן להיכנס לקליפ ולצפות בו פעם אחר פעם ברצף, נוקט בפעולה שהיא מאוד לא ברוח מה שאנחנו מנסים להשיג", צייץ וורד, "אני פשוט שונא לראות שמישהו מנסה לשטות בטבלה. לא משנה אם זה מגיע מצד האמן או מצד המעריצים, זה ממש לא מה שאנחנו מנסים להשיג, שזה למדוד הצלחה אמיתית".
בשבוע האחרון מסתמן גם כי גאגא מנסה לחלטר את דרכה בחזרה לפסגת העניין הציבורי – לא דרך טבלת הפזמונים, אלא עם רגל חזקה ובטוחה על גז תעשיית האופנה. בערב יום שלישי הופיעה גאגא בפתיחת חנות הדגל החדשה של רשת H&M בטיימס סקוור בניו יורק, חלטורה שמשולה להופעה בפתיחת קניון ישראלי בפריפריה. בנוסף, שמועות עיקשות גורסות כי היא הולכת להיות הפנים החדשות של המותג ורסאצ'ה. גאגא הקדישה שיר שלם באלבומה החדש לדונטלה ורסאצ'ה, ועל פי הידיעות בתקשורת, מסתבר שהחיבה הדדית – המעצבת החזירה לה טובה וגייסה את גאגא לקמפיין הקיץ של המותג, שעל פי השמועות צולם לאחרונה בלונדון.
"אנשים רוצים לראות אותי גמורה"
הסדקים באימפריית גאגא החלו כבר בשנת 2011, כשאלבומה השני, Born this way, לא הצליח לשחזר את ההצלחה של הראשון וסיפק בעיקר סימני שאלה לגבי האוריגינליות שבה אוהבת גאגא להתהדר. הכוכבת עצמה טענה שהאלבום אמור היה לשמש כ"קולו של הדור" (לא פחות), אבל הוא בעיקר שימש כמטרה לביקורת ואף עורר האשמות בהעתקה של שיר הנושא של האלבום ממדונה. מדונה עצמה אמרה בציניות בראיון בשנת 2012, שהיא מאוד בעד השיר של גאגא ושהיא שמחה ש"עזרה לה לכתוב אותו". כמחווה מחויכת או כביקורת מחויכת לא פחות, שרה מדונה במהלך הופעה שלה גרסה שמשלבת בין השיר המקורי שלה, Express Yourself, לזה של גאגא. התגובות של גאגא הצביעו כבר אז על המצב הנפשי הרעוע בו היא שרויה. בראיון שהתקיים לאחרונה, טענה גאגא שהיא מאוד מרוצה מכך שהצליחה לעצבן את מדונה ולגרום לה לשיר Mash Up של השיר המקורי שלה יחד עם השיר של גאגא; אולם בראיון אחר היא טענה שהיא ממש לא מרוצה מהאופן בו התגלגלו העניינים, ושכל הסיפור גורם לה להרגיש כמו בן אדם רע.
ייתכן מאוד שהמצב הנפשי העדין של גאגא מהווה גורם מרכזי לחוסר היכולת שלה להמשיך ולשלוט ביד רמה באימפריית הפופ והשיק שלה. עדויות מובהקות לכך ניתן היה למצוא בראיון שנערך עמה ב"גרדיאן" בספטמבר האחרון, במסגרתו הבהירה הזמרת כי ההכרח לשמור על דימוי ועל מראה חיצוני מסוים גבה ממנה מחיר נפשי לא פשוט. "הייתי מתחבאת בבית המון, כדי לשמור על הדימוי החיצוני הסופרסטארי והשיקי שלי בפני מהמעריצים", טענה בפני העיתונאי מייקל קרייג, "אני דואגת שהמעריצים שלי יראו אותי אך ורק כשאני במיטבי, וזה לגמרי הפך אותי למשוגעת. ממש נאלצתי להכריח את עצמי לצאת קצת החוצה. אתה יודע כמה זמן לא הרגשתי משב רוח אמיתי?"
בראיון ל"גרדיאן" התייחסה גאגא גם לציטוט של מייקל ג'קסון שצייצה בטוויטר שלה – "ככל שהכוכב גדול יותר, המטרה גדולה יותר" – ואמרה שהיא לחלוטין מזדהה עם הציטוט ומרגישה רדופה. "זה כאילו אנשים נדהמים שהם עדיין לא הרסו אותי", הוסיפה, "אנשים רוצים לראות אותי גמורה, הם אוהבים ללעוג לליידי גאגא". במקביל לאמירות האלה, לאחרונה ניכר כי גאגא משתמשת גם בלבוש שלה כזעקת ייאוש של ממש, למשל, כשעזבה את מלון קרלטון ריץ בברלין כשהיא עוטה מעין כותונת משוגעים לבנה ואיפור לבן, וכשרגליה יחפות ומאובקות.
ממחזרת את עצמה לדעת
גאגא החלה את הקריירה שלה בלוקים שצעקו בעיקר זהות מינית מעומעמת, עם גרביונים ותחתונים על תקן מכנסיים, ומשם המשיכה עם מראות שנויים במחלוקת אחרים שהעניקו לה את תהילת עולמה – ביניהם שמלת הבשר המפורסמת שלבשה לטקס פרסי הווידאו של MTV ב-2010, שמלת הגלקסיה שלבשה לטקס האמי באותה השנה, חליפת הקרמיטים הירוקה שאיתה הופיעה לראיון טלוויזיוני, אביזר הראש הפרחוני של פיליפ טרייסי, או הביצה ממנה הגיחה בטקס הגראמי בשנת 2011. היא המשיכה לשחק בזהות המגדרית שלה כשהמציאה את האלטר אגו הגברי שלה – הדמות ג'ו קלדרון משנת 2011 – ניסתה להיראות כמו בנאדם נורמלי לכמה חודשים ולאחרונה חזרה לעשות את מה שהיא עושה הכי טוב – לוקים מוגזמים וחסרי כל היגיון.
אם את דרכה החלה גאגא כמלכת הניו רייב והדיסקו, בחודשים האחרונים היא נצמדת למראות מונוכרומטיים דרמטיים בלבד. אך אל תתנו לגוונים הנייטרליים לבלבל אתכם – גם איתם גאגא מצליחה להיראות הזויה. כשאנחנו מדברים על שחור אצל גאגא, אנחנו מדברים על פלאטות מטאליות מכף רגל ועד ראש, או על תחפושת הדחליל מהגיהינום, או על מלבושים גותיים מלחיצים; וכשאנחנו מדברים על לבן, אנחנו מדברים על תלבושת לבנה בתוספת שיער לבן, או על כתונת משוגעים או על חליפת נזירות גיאומטרית.
באיזשהו מקום, ליידי גאגא החלה למחזר את עצמה. למעשה, אפילו חליפת הנזירות מהעת האחרונה מזכירה את לוק שמלת השכבות הלבנה שלבשה לטקס פרסי הבריט של שנת 2010. וזו בדיוק הבעיה שעתידה למוטט את הקריירה של גאגא – העובדה שנכון להיום נדמה כאילו כבר ראינו ממנה הכול, נמתחו כל הגבולות והשלב הבא יכול לחדש רק אם גאגא תחליט לרצוח אנשים בקליפים שלה. אחרת, אין שום דרך להחזיק את העניין שלנו בחיים. השבוע עלתה גאגא להופעה עם לא פחות משמלת פיברגלאס מרחפת. לעומת המיצג העתידני בסגנון הסרט "מטרופוליס", פתאום הביצה שממנה בקעה לפני כשנתיים נראית כמעט חובבנית. אומנם תופעות דוגמת השמלה המעופפת ממשיכות עדיין לייצר עבורה כותרות, אבל קשה להגיד שמישהו באמת מתרגש מהן עדיין.
מחליפה 12 אאוטפיטים ביום
תסמונת הגאגא מאניה פרצה בשנת 2008, והגיעה לדרגת רתיחה בשנת 2010. מאז היא נמצאת בירידה מתמדת, כאשר הקאמבק הנוכחי יכריע את הכף – ליידי גאגא לתהילת עולם או לפח האשפה. כרגע, מסתמן שמדובר בכישלון קולוסאלי, שמכניס את גאגא לרשימת תופעות הפופ-שיק שהיו, עשו רעש גדול ועברו לעולם שכולו אלאניס מוריסט.
המראה החיצוני יוצא הדופן היה מאז ומתמיד כרטיס הכניסה החזק של גאגא לעולם התהילה. היא החלה כחביבתו של המעצב אלכסנדר מקווין (שאף השתמש בשירBad Romance כפסקול לתצוגה האחרונה שיצר בחייו) ויחד עם הסטייליסט ניקולא פורמיקטי, היא הצליחה להקפיץ את החיבור בין עולם המוזיקה לעולם האופנה לגבהים חדשים, מהסוג שהצליחו בעבר לעשות אושיות בסדרי הגודל של מייקל ג'קסון ודיוויד בואי.
אלא שביולי האחרון עזב פורמיקטי את תפקידו באימפריית גאגא, בטענה שלהלביש את גאגא זה "פסיכי". "היא הולכת להיות החברה הכי טובה שלי לנצח", אמר פורמיקטי, "אבל העוזר שלי לשעבר ברנדון הולך לקחת על עצמו מעכשיו את הפרויקט. אני עסוק מדי עם מחויבויות אחרות. עשיתי איתה שני אלבומים וזה הרגיש כמו חמש שנים. אני תמיד אהיה איכשהו מעורב בעשייה שלה, אבל אני כבר לא יכול לעשות את זה כל יום. היא מחליפה 12 אאוטפיטים ביום. זה מטורף". המחליף, ברנדון מקסוול, אמר בראיון ל-WWD שהכיוון שלו עם גאגא הוא לנסות לשחרר את הלחץ בגזרת האופנה ולתת למוזיקה לתפוס את הבמה. "היא מרגישה כל כך בנוח עירומה ולהיות מי שהיא. העולם כבר ראה הכול, עכשיו אנחנו בכיוון יותר מתון ושיקי".
מתון ושיקי? אנחנו לא בטוחים, אבל בעניין העירום, ניכר שגאגא בהחלט רצינית. השבוע הושק אלבומה Artpop במסיבה גדולה, ששילבה מייצגי אמנות שבהם שיתפה פעולה עם יוצרים מוערכים כמו ג'ף קונץ ומרינה אברמוביץ', שבקליפ הקיקסטארטר שלה גאגא הופיעה עירומה. גם בעטיפת הדיסק החדש שלה גאגא מופיעה עירומה, ולאחרונה היא אף תיעדה את הישבן שלה באופן בולט וחשוף בטוויטר, באקט שנראה ממש כאילו גאגא רותחת על כך שקים קרדשיאן ומיילי סיירוס גונבות לה את בכורת הפרובוקציה. ואם זה לא מספיק, בהופעה שהתקיימה בסוף אוקטובר בלונדון, חשפה גאגא לעיני הקהל את ישבנה ואת הוואגינה שלה לחלוטין.
מה יהיה השלב הבא אחרי העירום? קרקוף מוחלט של העור וחשיפת הגידים? לצערנו, הפעם מסתמן שאפילו זה לא יעזור.