מחסום מאולתר עם איש בטחון בקסקט ממותג, מסעדות עמוסות לעייפה, דוכנים של שישי בצהריים בנחלת בנימין והמון מזיע שנדחק במשולש המהביל של אלנבי, קינג ג'ורג' ושינקין – כיכר מגן דוד בתל אביב.

 

על הסצינה הרוחשת הזו משקיף "בית פולישוק", אחד משני שערי הכניסה הצפוניים למדרחוב נחלת בנימין, שחזיתו מתחילה ברחוב אלנבי ואז מתעקלת אל רחוב הדוכנים השוקק. משפחת פולישוק הזמינה את האדריכלים שלמה ליאסקובסקי ויעקב אורנשטיין לתכנן את הבניין, ומאז שנחנך ב-1934 הוא אחד הבניינים הידועים ב"עיר הלבנה", לא רק בגלל מיקומו על אחת הכיכרות הדומיננטיות בתל אביב אלא גם בזכות נוכחותו. האדריכלים שאבו השראה מסגנונו של אריך מנדלסון, והעניקו לבניין בן 3 הקומות ג'סטות תקופתיות כמו גרם מדרגות מתעגל ופרגולה גדולה על הגג. זה היה בניין משרדים שאיכלס, בין היתר, את מערכת עיתון "הארץ" ואת חנות הנעליים המיתולוגית "פיל" על שתי קומותיה. את החנות תיכנן היינץ פנחל, מגדולי המעצבים של תל אביב.

 

היו ימים. בית פולישוק
היו ימים. בית פולישוק
חנות הנעליים בעיצובו של פנחל. היום, סניף של רשת פאסט פוד (צילום מתוך התערוכה שהוצגה במוזיאון בית ראובן: מכחולו של אדריכל חיים היינץ פנחל)
חנות הנעליים בעיצובו של פנחל. היום, סניף של רשת פאסט פוד (צילום מתוך התערוכה שהוצגה במוזיאון בית ראובן: מכחולו של אדריכל חיים היינץ פנחל)

 

כל זה היסטוריה. בשנה האחרונה עובר הבניין שימור ושיפוץ מקיפים, שבסופם ייחנך בו מלון בוטיק יוקרתי, "סר בנג'מין" שמו, תחת הפלטפורמה האירופית SIR hotels ובשיתוף יזמים מישראל. עיצוב הפנים של המלון הופקד בידיו של אחד המעצבים הידועים בעולם כיום, קארים ראשיד, שזהו פרויקט ראשון שלו בישראל בתחום הזה. היזמים פנו אליו לפני כשנתיים, ולהפתעתם, הוא הכיר את הבניין ההיסטורי מביקורים קודמים בעיר.

 

לפני שנה וחצי החלו עבודות השיקום והשימור המחמיר, שעליהן הופקדה אדריכלית השימור ניצה סמוק, ובמקביל החל התכנון של עיצוב הפנים. הודות לעברו של "בית פולישוק" כבניין משרדים, קל יותר להסב אותו לבית מלון: החלוקה הקיימת של הקומות למסדרונות שמשני צדדיהם יש משרדים – תישמר בתוכנית הקומות והחדרים.

 

כאן תהיה בריכה שמשקיפה על העיר ועל הים (צילום: דור נבו)
כאן תהיה בריכה שמשקיפה על העיר ועל הים (צילום: דור נבו)

 

המלון, שעתיד להיחנך בעוד חצי שנה אם לוח הזמנים יישמר, יכלול 40 חדרים. בקומת הכניסה יהיה בית קפה שפונה למדרחוב נחלת בנימין, בקומת הגג תהיה בריכה עם בר צמוד שישקיפו על הים התיכון, וייתכן ששולחן הקבלה יהיה דווקא על הגג. את כל אלה, בנוסף לחדרים כמובן, מתכנן המעצב המוערך שביקר בשבוע שעבר בישראל. ביום שישי האחרון פגשנו את ראשיד באתר הבנייה של המלון החדש כדי לחשוף בפעם הראשונה תמונות מהעיצוב המתקדם, ולשמוע ממנו על הקונספט.

 

אתה לא נרתע מהמיקום הסואן של הבניין?

 

"המיקום מדליק אותי. הכיכר (כיכר מגן דוד) יפה בעיני. הייתי בתל אביב כמה פעמים לפני כן והלכתי לאורך מדרחוב נחלת בנימין. רציתי לתכנן לתל אביב מפות דיגיטליות וכבר הייתי בקשר עם העירייה, כשדובר גם על הטבעה של המפות על מרצפות הרחובות. כרגע זה לא קורה, אבל את הבניין אני מכיר ואוהב".

 

מהו הקונספט העיצובי?

 

"אני שואל את עצמי איך היה נראה הבאוהאוס במאה ה-21. מה היו עושים גדולי המתכננים של התקופה היום? זו הגישה שלי בתכנון המלון. ההתעגלות של הבניין היא הגרעין של העיר, מבחינתי. הקונספט הוא מודרניזם היסטורי. ההקשר הוא תל אביב הישנה, העיצוב עכשווי. הכי יפה בעיני הוא לכבד את הישן, אך לא לחקות אותו".

 

מסייר באתר הבנייה. ראשיד (צילום: יוני רייף)
מסייר באתר הבנייה. ראשיד (צילום: יוני רייף)

 

כך נראה החדר לדוגמה

 

ראשיד מבקר לראשונה בחדר לדוגמה, שאותו בנה צוות המשרד שלו. מטרת המפגש היא לקבל ממנו הערות ותיקונים, כשעדיין לא מדובר בתוצר הסופי. דלת עץ צבועה בטורקיז מובילה אל החדר לדוגמה, שממחיש את העולם על פי ראשיד. הבסיס הוא רצפה לבנה, שעליה נפרש שטיח שחור בהדפס גיאומטרי לבן. כל קירות החדר, כמו גם התקרה ודלתות הזכוכית המובילות לחדר הרחצה, חופו בהדפסים גיאומטרים בגווני שחור ולבן, ברמות צפיפות שונות. הקיר שעליו נשענת המיטה הזוגית מחופה בהדפס זכוכית לפי דוגמה שעיצב ראשיד. מעל המיטה פס זכוכית אופקי בגוון טורקיז. המיטה עצמה עשויה עור לבן, וכששוכבים עליה מביטים על קיר בחיפוי דומה, שבמרכזו מסך טלוויזיה משוקע בתוך נישה וממוסגר בתאורת RGB מתחלפת.

 

עוד בחדר: שולחן כתיבה לבן בקו גימור אמורפי, ומעליו משטח זכוכית. משמאל למיטה, חלון סרט ששובץ בתוך פרופיל בלגי צבוע לבן. רפפות עץ חשמליות מאפשרות לאורחים לשלוט במידת האור הנכנסת ובמידת החשיפה למדרחוב. בחדר הרחצה חופו הקירות בהדפסי פסים מתעגלים וצבעוניים. אותו הדפס מעטר כיור עומד, שמעליו נתלתה מראה חתוכה בקו מעוגל. המקלחון מחופה בזכוכית שחורה עם הדפס פסים לבן.

 

ניכר שראשיד מרוצה: "החדר קטן, 16 מ"ר, וכל מה שקיים בו משפיע על התחושה הטובה של האורחים – הסאונד, הריח, החומרים. החדר צריך לשקף את הזמן שבו אנו נמצאים. הוא הסדר בתוך הכאוס היפהפה שניבט מהחלון". על הקיר שמלווה את גרם המדרגות העגול של הבניין הוא מתכנן לתלות תמונה דיגיטלית, שתהיה הומאז' לאריך מנדלסון.

 

עם גיל ססובר (''קומדי סטור''), ממובילי הפרויקט: ''זו תהיה חגיגה'' (צילום: יוני רייף)
עם גיל ססובר (''קומדי סטור''), ממובילי הפרויקט: ''זו תהיה חגיגה'' (צילום: יוני רייף)

 

גיל ססובר, ממובילי הפרויקט (כן, גיל ססובר מ"קומדי סטור"), שאירח את ראשיד בביקור המלון, אמר ל-Xnet כי "אנחנו מצפים בכליון עיניים לפתיחת המלון. מרגש שקארים ראשיד, ששמו מוזכר בנשימה אחת עם כוכבים כמו פיליפ סטארק וג'ורג'ו ארמאני, מעצב פרויקט בבניין לשימור במרכז תל אביב, באהבה גדולה ובעניין. השילוב של הסגנון שלו עם הצבעים והתרבות התל אביבית, עם שוק המעצבים במדרחוב, שוק הכרמל ושינקין שממול, יהיה חגיגה גדולה".

 

שאלה אחרונה לראשיד: בביקור הזה בתל אביב, מה הרשים אותך?

 

"הייתי בתל אביב בעבר, ואני רואה שבתקופה די קצרה נעשתה פה הרבה בנייה. זה זז מהר מאוד, יש פה אנרגיה מטורפת. אהבתי את המגדל של ריצ'ארד מאייר (בשדרות רוטשילד, ש"ה) ואת מגדלי יו (בפארק צמרת, ש"ה). אני מאוד אוהב את המוזיאון של רון ארד בחולון".