בעולם שבו אנו חיים ורוכשים בגדים, כמעט כל אחד שמח תמיד לגלות עוד טיפים כיצד להיראות רזה קצת יותר. אבל מה קורה כאשר מודדים בגד בחנות ומהמראה ניבטת דמות דקיקה וחטובה, ואילו כאשר מגיעים הביתה מתאכזבים לגלות כי נוספו לנו פתאום אי אילו קילוגרמים?
אחת הטענות הנפוצות של צרכני אופנה היא כי המראות בחנויות הבגדים נוטות לייצר מראה רזה וארוך יותר. יש אמת בטענה זו, אך לדברי מעצב הפנים אורון מילשטיין, לא קיימות מראות פלא מעוותות אשר גורמות כביכול להרזיה, והאשליה האופטית נוצרת מהדרך שבה מונחת המראה בחנות, גודלה והתאורה המופנית אליה. בחו"ל אומנם הופיעו לאחרונה ידיעות על מיזם חדש של מראות היוצרות אשליה של דמות רזה יותר, אך לא מדובר במוצר הנמצא בשימוש בחנויות האופנה בארץ.
עוד בערוץ האופנה
- ממיצים ועד חוקן: הדיאטות של הדוגמניות
- שק חבטות: שער בכיכובה של מליסה מקארת'י מעורר שערורייה
- רעבות לתהילה: הכוכבות יורדות במשקל כדי להיכנס לעולם הסטייל
כמי שעיצב, בין היתר, את רשת חנויות בגדי הגברים Sketch ואת הבוטיק של המעצבת אליאן סטולרו, מילשטיין מודה כי בעיצוב חנויות האופנה בישראל מופעלת מניפולציה מסוימת על הלקוח, אך יש לקחת בחשבון גם את הגורם הפסיכולוגי אשר משפיע במהלך חוויית הקנייה, כמו הרצון לראות את עצמנו רזים יותר, יפים יותר ובעיקר – נחשקים יותר.
מצוידים בפלס והרבה כוונות טובות, יצאנו עם מילשטיין לסיור בקניון עזריאלי, אחד מאתרי השופינג הפופולאריים בישראל, כדי לברר עד כמה אמינות המראות בחנויות ורשתות האופנה. למרבה ההפתעה, גילינו כי חנויות רבות מעדיפות להסתיר את המראות בתאי המדידה – שם הן תלויות בתאורה לא מחמיאה בעליל, המאלצת את הלקוח לצאת לחלל החנות ולהיעזר במוכרים העלולים להשפיע על דעתו ולעודד אותו לקנות. יוצאות הדופן הן החנויות של רשתות זרות כמו H&M, גאפ, זארה ומנגו, שבהן מבחר גדול של מראות הפזורות בחנות ומאפשרות לחסוך את שלב המדידה בתאים.
הטריק המרכזי איתו עובדים בעלי החנויות הוא מראות צרות וארוכות המצריכות מהלקוח ללכת אחורה כדי לראות את עצמו, מה שמייצר מרחק בינו לבין המראה ותחושה אופטית של דמות "רזה" יותר. תחושה זו נוצרת גם כאפקט פסיכולוגי, כשאנחנו רואים את עצמנו בתוך מסגרת צרה וארוכה. במקרים אחרים, מצאנו כי המראות מונחות בשיפוע, עד לסטייה של 2.4 מעלות ב-H&M, מה שמסביר את הלוק המצודד שניבט אלינו.
לדברי איציק שפירא מחברת המראות "רפי שפירא ובנו בע"מ", האחראית לחלק גדול מהמראות המוצבות בחנויות האופנה והקניונים, המניפולציות שנעשות בחנויות הן בעיקר באופן הצבת המראה ותלייתה. שפירא מזהיר ממראות המונחות גבוה מעל הרצפה, וכמובן – ממראות המונחות בזווית. לדבריו, יש גם נקודת אור: "על פי בדיקות שאני עורך מדי פעם ומהלקוחות איתם אני עובד, רוב רשתות האופנה בישראל אמינות ומחזיקות מראות לא מעוותות. חנות מכובדת לא תחזיק מראה מעוותת". לעומת זאת, בשיחה איתו הוא מזכיר סיור שערך פעם בחנויות באזור שוק בצלאל ורחוב שינקין בתל אביב, שם ראה מראות מעוותות שנוצרו על ידי מסגרות לוחצות מדי שמשפיעות על זווית הזכוכית.
באיזה חנות מצאנו את המראה המחמיאה ביותר? ובאיזה רשת מניחים את המראה בשיפוע שיוסיף לכם עוד מספר סנטימטרים לגובה? כל הפרטים במבחן המראות הגדול של Xnet.
1. פוקס. חנות כמעט ללא מראות, למעט מספר קטן של מראות צרות וארוכות. הצורה של המראה מאלצת את הלקוח להתרחק ממנה, כך שנוצרת תחושה של מבנה גוף צר וארוך יותר. בחלל עוד מראה רחבה, שלדברי מילשטיין נמצאת שם כדי לייצר מראה רחב יותר של החנות עצמה ולא כדי להחמיא ללקוח. המראה הזו בעיקר דקורטיבית, כיוון שהיא מובלעת בחלל ומוסתרת יחסית מהעין.
מחברת פוקס נמסר בתגובה: "פוקס ממקמת מראות לנוחות הלקוחות הן בתוך כל תא מדידה והן מחוץ לתאי המדידה. קיימת הקפדה שהמראות ישקפו את המסתכל ללא כל עיוות, רוחב המראות מאפשר ללקוחות לבחון את הפריטים הנמדדים בצורה מיטבית".
2. קסטרו. בחנות עצמה אין מראות, רק ליד תאי המדידה. המראות ישרות וצרות, והתאורה חמה אך לא מחמיאה במיוחד, כך שלא נמצאה כאן מניפולציה חיובית או שלילית.
מחברת קסטרו נמסר בתגובה: "המראות בחנויות צריכות לשקף נאמנה כיצד הבגד נראה על הלקוח ואנו שמחים שזו גם התוצאה בממצאים שלכם".
3. רנואר. מספר מראות צרות וארוכות, שיזכו אתכם בהתאם במראה "צר וארוך". במרכז החנות יש מראה רחבה, אך בגלל שני חורי תלייה ש"פוצעים" אותה, נראה כי לא היתה מיועדת לשם מראש. ייתכן כי שינוי של עיצוב פנים החנות, גרם לחשיפתה.
חברת רנואר סירבה להתייחס לדברים.
4. גאפ. שתי מראות גדולות המוצבות במרכז החנות. המראות מונחות בשיפוע אלכסוני, הגורם למראה צר וארוך יותר של הגוף.
מחברת גאפ נמסר בתגובה: "גאפ ישראל הינה חלק מרשת אופנה בינלאומית, העובדת כולה באחידות לפי תקנים והנחיות. ישנן הנחיות ברורות למיקום, מיצוב והעמדת המראות בחנויות גאפ בארץ ובעולם".
5. Twentyfourseven. בחנות שתי מראות אובליות, אשר מונחות על סטנד בשיפוע אלכסוני היוצר מראה רזה יותר. בתאי המדידה יש מראות הדבוקות לקיר, בתאורה לא ממש מחמיאה. אי אפשר להתרשם מהבגד, ולכן יש צורך לצאת אל המראות שבחנות עצמה.
החברה סירבה להתייחס לדברים.
6. מנגו. המראות במרכז החנות צרות והתאורה חמה ומחמיאה, אך הן אינן מרזות. המראות בתאי המדידה, לעומת זאת, לא מחמיאות במיוחד ומונחות באופן לא ישר.
מחברת מנגו נמסר בתגובה: "פורמט חנויות המותג והריהוט בהן, ובכלל זה המראות והתאורה, הינו זהה בכל העולם וממוקם על ידי מפקחים מטעם מנגו בכל מדינה. הריהוט, התאורה והמיצוב הינם ברמה הגבוהה ביותר ובקרת האיכות הינה קפדנית. יחד עם זאת, אנו נבדוק את טענות העיתונאי ובמידה וישנה תקלה היא תטופל לאלתר".
7. פול אנד בר. חמש מראות בחנות: ארבע במחלקת הגברים, אחת במחלקת הנשים. המראות מוגבהות מהרצפה, מה שמצריך מהלקוח לפסוע אחורה ועל ידי כך מייצר, כאמור – דמות צרה יותר. בתאי המדידה עצמם יש תאורה מחמיאה במיוחד, המזכירה מראות בחדרי איפור.
מפול אנד בר נמסר בתגובה: "המראות בסניף פול אנד בר בקניון עזריאלי, כמו בכל חנויות פול אנד בר בעולם, מיישמות באופן מלא את הסטנדרטים הגבוהים, תוך הקפדה על הפרטים הקטנים ביותר אשר נקבעו על ידי מחלקת הסטודיו באינדיטקס. גובה המראה והמרחק מאפשרים פרופורציה נכונה ואמיתית, ללא עיוות, בתאורה מושקעת ומתאימה להתרשמות מדויקת ובחירה בהתאם לרצון הלקוח".
8. גולף. בחנות אין מראות, למעט בתאי המדידה. שם מצאנו את המראות הצרות ביותר, ברוחב של 30 סנטימטר, לצד מראה רחבה ולא מחמיאה. קשה להתרשם מהבגד בצורה כזאת. מצד שני, אפשר בקלות לחטוף שם פיצול אישיות.
מרשת גולף נמסר בתגובה: "המראות מותקנות בתאים – המקום הנוח והקרוב ביותר להתרשמות כשמודדים בגד, ובמידת האפשר בחלל החנות. המראה מותאמת לתא המדידה ועומדת בכל התקנים".
9. זארה. מראות המוצבות זו מול זו, ומייצרות צללית ארוכה וצרה יותר. עם זאת, אלו אינן מראות מעוותות, והן מאפשרות ללקוחה לראות גם את הצד האחורי של הבגד.
מחברת זארה נמסר בתגובה: "המראות בסניף ZARA בקניון עזריאלי, כמו בכל חנויות ZARA בעולם, מיישמות באופן מלא את הסטנדרטים הגבוהים, תוך הקפדה על הפרטים הקטנים ביותר אשר נקבעו על ידי מחלקת הסטודיו באינדיטקס. גובה המראה והמרחק מאפשרים פרופורציה נכונה ואמיתית, ללא עיוות, בתאורה מושקעת ומתאימה להתרשמות מדויקת ובחירה בהתאם לרצון הלקוח".
10. S.Wear. בחנות אין מראות, מלבד מראה אחת המונחת באופן עקום ולא מחמיא באזור תאי המדידה. אם אתם רוצים להוסיף לעצמכם קילו-שניים – זה המקום.
מחברת S.Wear נמסר בתגובה: "החנות שנבדקה הינה אחת מהחנויות הקטנות של הרשת, אשר משתרעת על פני 40 מטרים בלבד, וגודלה מאתגר מבחינה עיצובית. תאי המדידה מעוצבים בצורה פרופורציונלית לגודל החנות, כך שהמרחב בתאי המדידה לא מאפשר לראות את מלוא הגוף והטוטאל לוק של הבגד. מחוץ לתאי המדידה ישנה מראה גדולה אשר ממחישה בצורה הטובה ביותר את מראה הבגד למי שמודד או מסתכל. כמו כן, אי הצבת מראות בתאי המדידה הינה חלק ממדיניות הרשת אשר מעמידה את השירות ללקוח מעל הכול ומאפשרת לנו לתת פידבק ללקוח, להתאים את המידה הנכונה והגזרה הנכונה לכל אחד. חשוב לציין כי ההנחיה למוכרים הינה לתת פידבק אמיתי וכנה ללקוח, מתוך אמונה שהתאמה נכונה של הבגד תחזיר בעתיד את הקונה שוב לחנות".
11. H&M. בחנות מראות רבות, אך כולן מוטות בשני אופנים. בחללי הבגדים מוטות המראות הרחבות כך שהן יוצרות מראה צר וארוך, ובמחלקת הנעליים מוטה המראה כלפי מטה. זו האחרונה כל כך מעוותת, שלמרות שהיינו גבוהים יותר מהמראה, היא הכילה אותנו וקצת יותר.
מ-H&M נמסר בתגובה: "המראות בחנויות H&M בכל העולם זהות ואינן מעוותת. ייתכן וזווית התלייה בחנות לא מדויקת. צוות הוויז'ואל יבצע בדיקה ספציפית על המראות הנ"ל".
12. עונות. המראה המוזרה ביותר: מראה בצורת אליפסה שתלויה על הקיר, מעט מרזה.
מחברת עונות נמסר בתגובה: "המראות בצורת אליפסה בסניפי עונות עוצבו על ידי אדריכל החברה במטרה ליצור ייחודיות לרשת בשפת המותג. צורת המראות בהשראת הלוגו של עונות: צורת האות O. המראות קיימות בגדלים שונים ובכל סניף הן מותאמות לשטח הסניף על פי תכנון אדריכל הרשת, דורון יגל יוסף. המראות מותקנות בצורה תקינה. הן אינן מותקנות בצורה קמורה או מוטית, ולכן אינן מעוותות את השתקפותה של הלקוחה".
13. Story. בחנות שלוש מראות – שתיים רחבות, אחת צרה. אחת המראות הרחבות מונחת בהטיה קלה, וניתן לראות זאת בהשתקפות של הרצפה שעולה מעט מעלה.
מבוטיק Story נמסר בתגובה כי יבדקו את הטענות.