חזית אקלימית. העבודה הזוכה בתחרות מטעם המועצה הישראלית לבנייה ירוקה, שהכינו אלמוגית נחמיאס ויפית זבולון

"ללמד זה ללמוד פעמיים", אמר ג'וזף ג'וברט, וזה כל כך נכון. כי מעבר לשליטה בנושא, צריך ללמוד איך להפוך את המידע לנגיש ללומד, ולעזור לו למצות את הפוטנציאל האישי. כבר שנים שאנחנו משלבות הוראה באקדמיה ועבודה בפרקטיקה, ומרגישות שהלמידה בשני התחומים המשיקים לא מסתיימת לעולם. תחושת הסיפוק על הצלחה של סטודנט היא כפולה ומכופלת, ומה רבה הייתה הגאווה ערב ראש השנה, לנוכח ההצלחה של הסטודנטיות של גלית, בתחרות של המועצה הישראלית לבנייה ירוקה, שתוצאותיה פורסמו במסגרת הכנס השנתי.

הקורס שתוצריו הוגשו לתחרות נעשה במחלקה לעיצוב פנים - מבנה וסביבה בשנקר, ששמה דגש על בנייה ירוקה. הקורס נעשה בשיתוף האדריכלית, חברת הסגל, אורית סויצקי וחברת פרופילי האלומיניום ס.ה.ל אלובין. הסטודנטים התבקשו לתכנן קטע חזית מאלומיניום ולתת דגש על שיקולים אקלימיים.

 

מדפי הצללה מאלומיניום, עבודתן של סיגל רום וגל ברלי

מהי חזית אקלימית?
חזית המבנה היא עיקר שטח המעטפת, וככזו יש לה השפעה אדירה על התפקוד האקלימי של המבנה, החל מכמות החשיפה לקרינה ויכולות הבידוד התרמי המשפיעים באופן ישיר על הטמפרטורה בחללי הפנים, וכלה באיכות וכמות האור והאוויר הטבעי במבנה. החזית היא גם הפנים של המבנה, בשמה הלועזי FAÇADE, הפסאדה של המבנה, אחראית על הרושם הראשוני שאנחנו מקבלים על הבניין טרם עברנו את שעריו, והיא מעידה, לא תמיד בהצלחה, על האופי והתדמית של המבנה.
חזית אקלימית מתוכננת באופן המאפשר למבנה למקסם את תפקודו האקלימי, בהתחשב באקלים המקומי, תנאי האתר וההפניה הספציפית. ההשפעה על התפקוד האקלימי יכולה למצוא ביטוי בבחירת החומרים המרכיבים את החזית (לדוגמה, חומרים מבודדים או זכוכית LOW E המעבירה כמות נמוכה של אנרגיה תרמית), העיצוב והגיאומטריה של החזית או השילוב בין השניים.  אין זה מחויב המציאות, אבל לדעתנו מומלץ שהחזית תשקף  את היותה מתוכננת באוריינטציה בת קיימא ותאפשר קריאה נהירה של עיקרי השיקולים שעמדו לעיני מתכנניה. חשוב לזכור שגם אם החזית לא תוכננה מראש בראיה אקלימית, במקרים רבים ניתן לשפצה ולהפוך אותה לכזו, ודוגמאות לכך אפשר לראות  באחד הפוסטים הקודמים שלנו.

העבודה בקורס נעשתה על פי רוב בזוגות, ובהתאם למגמה השולטת בבתי הספר לאדריכלות ועיצוב, הרוב המכריע הוא של סטודנטיות (נושא לפוסט אחר...)

Flipping Shades של אלמוגית נחמיאס ויפית זבולון, זכתה במקום ראשון בתחרות של המועצה. הפרויקט מציע מערכת תריסים אנכיים דינמיים, שיודעים להתכוונן לתנוחה אופטימלית בהתאם להפניה. המערכת ממוקמת מעבר לקיר המסך, מצידו החיצוני ובניגוד למערכת הצללה פנימית, היא מרחיקה את הקרינה מהבניין בטרם הספיקה הזכוכית להתחמם, ובכך יתרונה האקלימי.

הצללה דינאמית המתאימה עצמה למסלול השמש, אלמוגית נחמיאס ויפית זבולון

חתך איזומטרי דרך מערכת ההצללה החיצונית, אלמוגית נחמיאס ויפית זבולון

הסטודנטים נעזרו במודלים פיזיים ובתוכנות מתקדמות, כגון כלי הדמיה אקלימית ממוחשבים המאפשרים לצפות כבר בשלב התכנון בתפקוד האקלימי של המבנה. כך יכלו הסטודנטים להעריך כמה קרינה מקבלת הזכוכית בחזית, מה כמות האור בחדר, מה הטמפרטורה בחלל  וכו', ותוך כך לכייל את התכנון בהתאם.

מודלי עבודה בתהליך פיתוח החזית, אלמוגית נחמיאס ויפית זבולון

הדמיות אקלימיות ממוחשבות בתהליך פיתוח החזית, אלמוגית נחמיאס ויפית זבולון

שתי עבודות נוספות בקורס, של דנה ויצמן ואיריס צ'יפצ'ב וגל ברלי וסיגל רום, זכו לציון לשבח בתחרות של המועצה. בשני הפרויקטים  מערכת ההצללה אינה דינמית אבל קיימת התייחסות מקומית להצללה הנדרשת בכל הפניה והפניה, והמערכת מקבלת התאמות בהתאם לאופן בו מסלול השמש פוגש את החזית.

התאמת החזית בהתאם להפניה המקומית לשמש, עבודתן של הסטודנטיות דנה ויצמן ואיריס צ'יפצ'ב

עבודתן של גל ברלי וסיגל רום מתמודדת עם שאלת החזית כקרום בין חוץ ופנים. הזכוכית של קיר המסך כלואה בין שורות מדפי אלומיניום, הנמצאים הן בחוץ והן בפנים. מדפי האלומיניום בחלק החיצוני אחראיים על הצללת החזית ויוצרים מדפי אור השוברים את קרני השמש ומאפשריים את הכנסתן בצורה מפוזרת לעומק החלל, ואילו המדפים הפנימיים מיועדים לשימושם של השוהים בחלל.

מדפים אלומיניום הן בחוץ והן בפנים, עבודתן של סיגל רום וגל ברלי.

הודות לשיתוף הפעולה עם חברת אלובין, יכלו הסטודנטים לא רק להפגין יצירתיות, אלא גם לאתגר את רמת הפירוט הטכנית של הצעותיהם.

מודל פיזי של פרט חזית אקלימית, עבודה של הסטודנטיות דנה ויצמן ואיריס צ'יפצ'ב

בסופו של התהליך הדגימו הסטודנטים, באמצעות סרטוני אנימציה, כיצד חלקי האלומיניום השונים מורכבים יחדיו לחזית תלת-ממדית. לדוגמה, הסרטון של אלמוגית נחמיאס ויפית זבולון:

אז מה נאחל לשנה החדשה? שתהיה זו שנה יצירתית ופורייה עם עשייה ירוקה, ושלא נפסיק ללמוד!