בזמן שמרבית הנשים בגילאי ה-50 עסוקות עכשיו בלתפקד כגננות מחליפות עבור נכדיהן החופשיים, יש מי שעדיין ממשיכה לקפץ בבגדים חושפניים ולהתהולל עם בחורים בשנות ה-20 לחייהם. לבחורה המדוברת קוראים מדונה אסתר לואיז צ'יקונה, אבל אתם יכולים לקרוא לה פשוט מדונה.

 

עוד בערוץ האופנה 

 

 

ב-16 לאוגוסט תחגוג המלכה האם את יום הולדתה ה-55, שנערך השנה במקביל לחגיגות ה-30 לצאת אלבומה הראשון Madonna. מכיוון שאנחנו כבר יודעים עם מי יש לנו עסק, אפשר להמר שהחגיגות לא יעברו בשתיקה, אבל זה ממש לא אומר שיש לנו מושג איך בדיוק היא תבחר לעשות את זה: בחגיגת סלבס ענקית עם תלבושת שתחשוף את כל השעות בחדר הכושר, או אולי דווקא בביקור צנוע במרכז הקבלה עם שמלה מתנפנפת וכפפות המכסות את הוורידים הבולטים בידיים – השריד היחידי לגילה האמיתי אותו היא מתקשה להסתיר.

 

 

משהו רקוב בממלכת מדונה, 2013 (צילום: gettyimages)
משהו רקוב בממלכת מדונה, 2013 (צילום: gettyimages)

 

 

סביר להניח שבכל צורת חגיגה ובכל הופעה שתבחר, אנחנו נמשיך למלמל מתחת לשפם (גם הקוסמטיקאית שלנו יצאה לחופש) את מה שמדונה שומעת הרבה לאחרונה: "אויש, תנוחי". אין מה לעשות, הגיע זמן שמישהו יגיד קבל עם ועדה שהמלכה עירומה – וזה לא מחזה כזה אטרקטיבי. אחרי עשורים בהם היתה סטייל אייקון, הובילה ואפילו יצרה מגמות אופנתיות, מדונה נראית היום כצל חיוור של עצמה, המתקשה לקבל את השנים שחלפו בהשלמה נשית וסקסית. ההופעות האחרונות שלה על השטיח האדום נראות מתאמצות מדי, לא תואמות את גילה ועוד מביך מזה – את הלך הרוח העכשווי. נכון, זה קצת כואב להודות, אבל ה-מדונה הפכה לפתטית התורנית, שמתאמצת להשוויץ בפלאי גופה הנלחם בזמן, אבל אגב כך חושפת את בעיות עולם הניתוחים.

 

 

מתאמצת להשוויץ בפלאי גופה הנלחם בזמן, לא כולל כפות הידיים (צילום: gettyimages)
מתאמצת להשוויץ בפלאי גופה הנלחם בזמן, לא כולל כפות הידיים (צילום: gettyimages)

 

 

אופנה תמיד מתקדמת בזכות אנשים פורצי דרך וגבולות, שמעזים לעשות את מה שאחרים אפילו לא מצליחים לדמיין – ובדיוק כזו היתה מדונה. היא נולדה ב-1958 במישיגן בארצות הברית, וגדלה לצעירה ספורטיבית עם כישרון ריקוד. ב-1977 נשרה מהלימודים באוניברסיטה ועברה לניו יורק, כשבכיסה 35 דולר בלבד. היא עבדה בעבודות מזדמנות תוך שהיא מנסה לפרוץ כזמרת, עד שב-1980 היא סוף סוף הגיעה, אחרי שפגשה את מייסד חברת התקליטים Sire Records סימור שטיין.

 

 

התחילה עם 35 דולר וטונות אמביציה, 1985 (צילום: gettyimages)
התחילה עם 35 דולר וטונות אמביציה, 1985 (צילום: gettyimages)

 

 

ביולי 1983 השיקה את אלבומה הראשון, שכלל את הלהיט Holiday, אבל הפריצה הגדולה באמת הגיעה רק שנה מאוחר יותר, עם אלבומה השני Like a Virgin. בקליפ לסינגל הנושא את שם האלבום, בחרה ללבוש שמלת כלה לבנה ותמימה ולצרף לה שרשראות מאסיביות וסרט בשיערה הפרוע. למרות הביקורות הקשות, שטענו כי היא רומזת – שומו שמיים – על יחסי מין לפני החתונה, הדור הצעיר ראה בה מישהי שסוף סוף חוגגת את הפתיחות שכבר שלטה ברחוב ומכריזה על שחרור נשי ומיני.

 

 

 

 

מאותו רגע הפכה מדונה למובילה אופנתית. נשים ברחבי העולם התחילו לאמץ את הלוק הצעיר והתוסס שלה, שכלל שיער מתולתל בתספורת פרועה, סרטים לשיער, חולצות רשת חושפניות, גרביונים קרועים, כפפות תחרה, חצאיות ושמלות מתנפנפות, מכנסי קפרי והרבה מאוד תכשיטים, בעיקר שרשראות צלב, וצבעוניות שנעה בין שחור ולבן קלאסיים לגוני ניאון.

 

בשנת 1985 יצא הסרט "סוזאן סוזאן", שפרש באופן ברור את סגנון הלבוש של מדונה ואת יחסה לפריטי לבוש. בת דמותה בסרט – שקצת קשה להפריד בינה לבין הדמות שהיא מגלמת במציאות היומיומית – השתמשה במזוודה מעוגלת ומעוטרת גולגולות כארונה הפרטי והכניסה לתוכה את כל פריטי המפתח ששיחקו תפקיד חשוב באופנה באותם הימים: ז'קט נוצץ עם פירמידה בגבו, מכנסיים רחבים בקו מותן גבוה, חולצת רשת, חזיית תחרה ורודה ושמלת נצנצים ירוקה.

 

 

מחזירה את הסקסיות, 1990 (צילום: gettyimages)
מחזירה את הסקסיות, 1990 (צילום: gettyimages)

 

 

בשנת 1987 נכנסה מדונה לפאזה הספרדית שלה, עם צאת הסינגל La Isla Bonita מתוך האלבום True Blue. לפתע החלה להתהלך עם חליפות ספרדיות, הכוללות מכנסיים עם קו מותן גבוה שמתרחבים כלפי מטה, כובעים רחבי שוליים, ז'קטי בולרו קצרצרים ואיפור דרמטי כבד.

 

שנתיים אחר כך שוב עברה מהפך כולל. היא צבעה את שיערה לשחור והחלה לעטות פריטים רגועים ובוגרים יותר, אך ב-1990 חזרה למראה הנשי, כשהופיעה עם השיר "ווג" בטקס פרסי MTV. בשנת 1992, קצת אחרי יציאת הסרט "במיטה עם מדונה", השיקה את האלבום Erotica וכמתבקש חזרה למראה סקסי מוחצן, והפעם בצורה קיצונית ומתריסה עוד יותר. באותה תקופה הציגה לעולם את אחד מהמראות היותר איקוניים שלה – השיער הבלונדיני הארוך ובגד הגוף עם החזה המחודד, בעיצובו של ז'אן פול גוטייה.

 

 

מאמא מדונה, 1994 (צילום: gettyimages)
מאמא מדונה, 1994 (צילום: gettyimages)

 

 

אבל לא אחת כמו מדונה תתקע על סגנון, גם אם הוא זוכה לתשבחות. בשנת 1995 ניסתה להציג חזות מהוגנת ורצינית יותר, עם השקת הסרט בכיכובה "אוויטה". היא אימצה לוק נשי אלגנטי בניחוח רטרו, עם שיער עשוי באופן רך וגלי, כפפות נשיות על הידיים ושמלות מהודקות מותן בסגנון שנות ה-40. אבל כנראה שכל הטוהר הזה שעמם אותה, וכבר ב-1998, עם השקת האלבום Ray of Light, היא שוב לקחה פנייה של 180 מעלות והופיעה בלוק צעיר ובוהמייני יותר, הכולל מכנסיים וז'קט מג'ינס.

 

 

גדולה ביפן, 1999 (צילום: gettyimages)
גדולה ביפן, 1999 (צילום: gettyimages)

 

 

בשנת 1999 נכנסה מדונה לתקופה היפנית בחייה והופיעה בטקס הגראמי לבושה בקימונו אדום ושיער שחור בתספורת קארה נוקשה. כל זה נמשך עד שבשנת 2000, כשהשיקה את האלבום Music ולאחריו את American Life, חזרה לשורשים האמריקאיים שלה והכניסה לאופנה את מראה הרודאו ודגל ארה"ב, עם נגיעות של הטרנד הצבאי וההיפ הופ.

 

 

 

 

יחד עם הנישואים לבמאי גאי ריצ'י, שנמשכו בין השנים 2008-2002, המעבר לאנגליה והריונה השני, חל שינוי ניכר גם בהופעה של מדונה. לרגע היא נראתה כמו בריטית מלידה, עם סגנון אולטרה נשי הכולל שיער בלונדיני גלי ושמלות פרחוניות. את הפרובוקציות היא שמרה לבמה בלבד, כמו ההופעה המיתולוגית בטקס פרסי MTV בשנת 2003, בה נישקה את בריטני ספירס וכריסטינה אגילרה.

 

 

חותמת בנשיקה. מדונה ובריטני ספירס, 2003 (צילום: gettyimages)
חותמת בנשיקה. מדונה ובריטני ספירס, 2003 (צילום: gettyimages)

 

 

בנובמבר 2005 הוציאה את אלבום האולפן העשירי Confessions on a Dance Floor ששבר שיאי מכירות (יותר משני מיליון עותקים בשבוע הראשון), ובמקביל סחרר את האופנה בטרנד ריקוד מטורף. בגיל 47 הציגה מדונה גוף של נערת גומי ולבשה אנסמבל בגדי גוף שזרקו אותנו בחזרה הישר אל ימי "תהילה" העליזים. הרחוב ותעשיית האופנה קיבלו את הלוק החדש באהבה וכולם אימצו בחום את פריטי הלבוש מעולם הריקוד.

 

 

תהילה משיגים בזיעה, 2005 (צילום: gettyimages)
תהילה משיגים בזיעה, 2005 (צילום: gettyimages)

 

 

כנראה שאפשר לציין את הרגע הזה כנקודת השיא האחרונה של מדונה, לפחות בינתיים. מאז אותו אלבום היא הוציאה עוד שניים נוספים, Hard Candy ו-MDNA, והמשיכה להשקיע המון בלוק החיצוני, אבל לא לשחזר את ההצלחה. מדונה נשארה מחוברת לאופנה, ושימשה פרזנטורית בקמפיינים של ורסאצ'ה בשנת 2005, דולצ'ה וגבאנה בשנת 2009 ולואי ויטון בשנת 2010, וגם עיצבה קולקציית קפסולה לענקית האופנה H&M בשנת 2007. ב-2010 הקימה ליין אופנה נרחב בשם Material Girl יחד עם בתה לורדס. אך למרות כל אלה, נראה שבשנים האחרונות היא איבדה את מגע הקסם שגרם לה להיות מובילה אופנתית ותרבותית.

 

 

נשארת מחוברת לאופנה. בקמפיין ללואי ויטון
נשארת מחוברת לאופנה. בקמפיין ללואי ויטון

 

 

 

 

אחת הנשים המזוהות ביותר בעולם, סובלת היום ממאמץ יתר וכנראה גם מעייפות החומר. זה התחיל בשנת 2010, כשהגיעה עם בתה לורדס למסיבת המגזין "וניטי פייר" במערכת לבוש שכללה מעין שמלת תחרה שקופה, בגד גוף שחור ומעיל פרווה קצרצר. במאי השנה הגיעה לטקס הבילבורד עם ביריות ותחתוני סבתא ונראתה כאילו שכחה את המכנסיים בבית. אבל השיא הגדול, זה שחותם את תפנית הסטייל החדה והמפוקפקת שעוברת על מדונה, היה על השטיח האדום בערב הגאלה של תערוכת "פאנק: מכאוס לקוטור" במוזיאון המטרופוליטן. מדונה הגיעה לאירוע לבושה בפריטים שעיצב ריקרדו טישי לז'יבנשי, הכוללים תחתוני סבתא, ז'קט משובץ עם ניטים, חצאית רשת קצרצרה, נעלי עקב ורודות וחגורת מותן רחבה.

 

 

מאמץ יתר וכנראה גם עייפות החומר. מדונה עם בתה לורדס, 2011 (צילום: gettyimages)
מאמץ יתר וכנראה גם עייפות החומר. מדונה עם בתה לורדס, 2011 (צילום: gettyimages)

 

  

כנראה שעוד יותר מכולנו, מדונה מתקשה להשלים עם השנים שחלפו. במקום להתבגר בסטייל, היא מנסה להדביק קצב עם הילדות הלוהטות בשכונה, כמו מיילי סיירוס וריהאנה. כנראה שמישהו שכח להגיד לה שהיא לא צריכה להיות כמו אף אחד. אחרי הכול – היא מדונה.