"אני לובשת את הבגדים שלי, לא הם אותי", צוטטה פעם בראיון שר – זמרת, שחקנית זוכת אוסקר, גיי אייקון, ומתלבשת אקסצנטרית שגם בגיל 67 משאירה אבק לליידי גאגא וקייטי פרי, שנראות לידה כמו שתי נערות כנסיה חובבניות. כשאלוהים ברא את הדיווה – הוא ברא את שר, מופע שלם של אישה אחת. בימים אלו היא נמצאת בפעם המי יודע כמה בקאמבק מתוקשר, לקראת צאת אלבומה החדש Closer To the Truth שעתיד לראות אור ב-24 בספטמבר. לאחרונה שיחררה סינגל ראשון מתוך האלבום, Woman's World, ולפי כמות הצפיות ביוטיוב נראה שהקהל עדיין אוהב אותה: אם כקוריוז, אם כ"אלת הפופ" – כפי שכונתה פעם על ידי המגזין "רולינג סטון". טוב, התואר מלכת הפופ נרשם בטאבו על ידי מדונה.
אתמול (רביעי) הושק הווידאו קליפ החדש של שר לשיר Woman's World. על אף שמדובר באגדה, לא לזה פיללו המעריצים של הזמרת, שהמתינו לקליפ החדש לאחר עשור שבו לא הוציאה אף להיט. שר מופיעה בקליפ על רקע מסך כחול-ירוק בשלל פאות מטורללות, כמו שיער ארוך עשוי מפסי עיתונים גרוסים (!), וכוריאוגרפיה שנראית כאילו נלקחה ממועדוני דראג של שנות ה-80. הקונספט של הקליפ מנסה ליישר קו עם תוכן השיר על עולם של נשים, והוא עמוס לעייפה בסוגי נשים מכל הצבעים, הגוונים והסגנונות שמתחלפות בקצב מהיר. זה אולי יחזיק כלהיט רחבות, אבל כקליפ - מדובר בעבודה חובבנית ומאכזבת.
עוד בערוץ האופנה
- חתלתולות במגפיים: הכוכבות הגדולות הולכות על הטרנד החדש
- נסיך הגאות והשפל: גם בגיל 55, פרינס נשאר אייקון אופנה
- מראומה ויצמן ועד בר רפאלי: שושלת בן צור מלבישה את הסלבס
- קייט מידלטון, מלפנייך: ילדי הסלבס שיונקים אופנה מגיל אפס
בהופעה שקיימה שר בחודש שעבר בתוכנית הטלוויזיה האמריקאית The Voice להשקת הסינגל, ניכר כי דבר לא השתנה בהופעתה האקסצנטרית. לבושה גופיית רשת שמעליה חזיית ויניל שחורה ומבריקה ומעליה ז'קט תואם עתיר אבני מתכת כסופות, נראתה שר כמו כדור דיסקו מנצנץ במסיבת S&M. הוסיפו לזה את הכרבולת הקוצנית שהרכיבה על ראשה – והרי לכם תרנגול ממאדים.
שבועיים לאחר מכן, במופע המרכזי של שבוע הגאווה שהתקיים בניו יורק אל מול קהל שבוי שמעריץ את הדיווה הגדולה מהחיים, החליפה שר את הפאה לשיער אדמוני עם פוני אופנתי, ואת המראה הקשוח לחליפת מכנסיים בצבע פודרה מטאלי, כשלגופה חזייה עשויה חוליות מתכת מרוקעות, המזכירה את עיצוביו של פאקו רבאן משנות ה-80.
המהירות בה משתנים הלוקים של שר גדולה יותר ממספר התמונות של בר רפאלי באינסטגרם. כמי שנמצאת בתעשיית המוזיקה והבידור באופן רציף משנות ה-60, תחילה כצמד "סוני ושר" ומסוף שנות ה-70 כזמרת עצמאית ושחקנית מוערכת, ניסחה שר את מקומה בהיכל התהילה של הפופ באמצעות לוקים עוצרי נשימה.
הרבה לפני שמדונה וליידי גאגא ראו באופנה פוטנציאל שיווקי מזהיר ויכולת ללכוד את תשומת לבה של התקשורת, שר כבר היתה שם בגדול. לא בכדי בחר בה רוברט אלטמן בהופעת אורח משעשעת בסרטו "משהו ללבוש", שעסק בתעשיית האופנה, ומעצבי אופנה רבים כמו ז'אן פול גוטייה או ג'ון גליאנו סיפרו בעבר כי הם רואים בשר אייקון אופנה חשוב ומשפיע. אולם מי שאחראי להופעות הבלתי נשכחות שלה באופן אקסקלוסיבי לאורך ארבעת העשורים האחרונים הוא מעצב התלבושות בוב מאקי, שסיפר על הלקוחה מספר 1 שלו שהיא "כמו בובת ברבי גדולה".
בימים אלו שוקד מאקי על עיצוב התלבושות לסיבוב ההופעות החדש של שר, שצפוי להתחיל מאוחר יותר השנה. בראיון שהעניק אתמול ליומון חדשות האופנה WWD, הסכים מאקי לספר כי הוא שוקד על כ-20 מערכות לבוש שונות למופע, אבל נמנע מלחשוף פרטים מדויקים על התלבושות. אם ימשיכו השניים את ההיסטוריה ביניהם, אנו צפויים לראות הרבה נוצות, נוצצים ובאופן כללי תחושה של אקסטרווגנטיות. "להלביש את שר זה לא כמו להלביש אדם רגיל", אמר בראיון. "זה כמו הלבשה של אלה מטורפת. לפעמים היא אלה מצרית ולפעמים היא אלת אופנוענים שיקית". הנה רעיון נחמד לתחפושת לפורים - אלת האופנוענים.
הצצה במערכות הלבוש שהרכיבו שר את מאקי לאורך השנים, יוצרת פסיפס של תמונות בלתי נשכחות. הידועה בהן היא ללא ספק מערכת הלבוש איתה הגיעה שר לטקס האוסקר בשנת 1986, עם שיער קוצני כשל דורבן וחזיית משולשים עשויה פאייטים בתוספת גלימה אפלה שכיסתה אותה מכף רגל ועד ראש. שר הגיעה כאורחת בלבד, ולמרות שלא זכתה למועמדות באוסקר על תפקידה בסרט "מסכה" באותה שנה, אמרה לכתבים שראיינו אותה על השטיח האדום: "כפי שאתם רואים, את האוסקר שלי כבר קיבלתי על איך להתלבש כמו שחקנית רצינית".
השחקנית ג'יין פונדה הציגה אותה מאוחר יותר על הבמה: "חכו ותראו מה עומד להופיע בקרוב כאן..." וחייכה כממתיקת סוד מול הקהל. שנתיים לאחר מכן קטפה שר את האוסקר על תפקידה ב"מוכת ירח" (כבר ציינו שהיא שחקנית טובה יותר מאשר זמרת?), כשהיא גוברת על שחקניות מוערכות כמו מריל סטריפ, גלן קלוז והולי האנטר. לקבלת הפרס עלתה לבמה במראה סולידי יותר, שהורכב משמלת ערב שחורה וחושפנית, בה נראתה כמו בתולת ים אפלה.
על הבמה ומחוצה לה, הצליחה שר לספק אינספור רגעי אופנה פרובוקטיביים – אם אלו בגדי גוף חושפניים איתם עלתה להופיע, או סתם מחוכים וג'ינסים עם קרעים בישבן איתם יצאה מהבית לבילוי ברודיאו דרייב בלוס אנג'לס. כזיקית המשנה סגנונות בזמן שיא, שר נאמנה רק לדבר אחד: היא עצמה. במילים אחרות, היא נאמנה לשינוי הבלתי פוסק במראה החיצוני שלה, שבא לידי ביטוי גם באופן בו שיפצה את פניה וגופה לאורך השנים. היא אומנם מכחישה במרץ כי עברה עשרות ניתוחים פלסטיים, אך הצצה בפניה היום מגלה זמרת עם הבעה מופתעת תמידית הנאבקת לשמור על עורה הצעיר בעידן המקדש נעורים וכוכבות הוליווד צעירות.
עם זאת, ועל אף המלחמה בכוחות הגרביטציה, שר מצליחה לשמור על מעמדה כאחת המתלבשות המסקרנות והמפתיעות כיום בעולם הבידור. היא לא חוששת לצאת משעשעת, פתטית, פרובוקטיבית ולא מעודכנת אופנתית. בזמן שכל שחקנית ליגה ד' בהוליווד מנהלת מערך צבאי של סטייליסטים וצוותי איפור-שיער לפני כל הופעה על השטיח האדום, שר מגיעה עם תלבושת מוזרה וגונבת מכולם את הפוקוס.
מעצבת האופנה ריי קוואקובו מבית האופנה היפני קום דה גרסון אמרה פעם שטעם רע הוא קונספט מעניין בהרבה מטעם טוב. אם לשפוט על פי הופעותיה של שר, אין ספק שהיא בהחלט קונספט הרבה יותר מעניין מכל מה שקורה סביבה. כי אולי שר היא לא זמרת או שחקנית – היא מוצר קונספט. וככזה, אין לה באמת תאריך תפוגה.