חזית ''קאסה קאמפר'' ברלין. ליודעי דבר בלבד

אין הרבה דברים שישוו להרגשה של יציאה מהחנות עם זוג נעליים חדשות, כך תסכים בוודאי כל אשה, במיוחד אם הנעליים ארוזות בקופסה של בית אופנה ידוע. זאת התחושה שהייתה לי לאחרונה, כשלנתי ב-Casa Camper בברלין, מלון הבוטיק של מותג הנעליים הספרדי Camper. קאסה קאמפר, ששייך למותג הנעליים, משקף את רוח המותג – מעוצב ואופנתי, אך נוח ומפנק. בהשאלה מעולם המושגים של ענף ההנעלה, זו המקבילה המלונאית של נעלי מעצבים ללא הכאב הכרוך בצעידה בעקבים בלתי אפשריים.

המיקום

עיר כמו ברלין מציבה סטנדרטים גבוהים למלונות שנבנים בה. העיר שהמציאה עצמה מחדש מאז נפילת החומה היא מרכז של סצינות אמנות, אופנה וחיי לילה סוערים. אין עוד עיר כמוה שמשלבת היסטוריה (חלקה מפוארת וחלקה נודע לשמצה) באוונגרד וברוח צעירה של התחדשות ובנייה. המלון ממוקם באזור הכי נחשק בעיר – מרכז רובע Mitte, שהיה בעבר מרכזה של מזרח ברלין, אך מאז איחוד העיר משלב ישן וחדש ולא מפסיק להתחדש ולרגש. זהו אולי האזור האופנתי ביותר בעיר, שבו ממוקמים בתי אופנה, גלריות אמנים ומקומות בילוי וגם אתרים היסטוריים ותיירותיים כמו אלכסנדרפלאץ, שער ברנדנבורג, מוזיאונים ועוד. מלון קאסה קמפר ממוקם בלב הרובע, דקות הליכה מאזור “Hackesche Markt” האופנתי עם הגלריות, בוטיקים ומקומות הבילוי שבו, וגם מ “Friedrichstrasse” המרכזי. עם זאת, הרחוב שבו המלון נמצא אינו ראשי וסואן אלא צדדי, כזה שמאפשר לאורחים פסק-זמן רגוע ותחושה שהם נמצאים ב"סוד העניינים" ולא במיקום תיירותי שחוק.

 

הלאונג' על גג המלון עם תצפית מדהימה על רובע MITTE

במקום להתחרות בהמולת הרחוב, בקאמפר החליטו לעשות את ההיפך, והפכו את המלון לאי של שלווה עבור האורחים שנחים בו מהריגוש של החופשה בעיר או ביום עמוס בפגישות עסקים. תחושה זו מועברת כבר בכניסה למלון, שנדמית נסתרת ומוכרת רק ליודעי דבר. עוברי אורח יכולים לעבור ברחוב בלי לשים לב שהם עוברים ליד חזית של מלון .אמנם יש שלט ניאון עם האותיות HOTEL, אך החזית מזכירה כניסה לבניין משרדים אופנתי, גלריית אמנות או אפילו חנות קונספט לאופניים – הודות לזוגות האופניים המוצגים בחלונות הפונים לרחוב ומחכים לאורחי המלון שישאילו אותם לסיבוב בעיר.

חזית המלון: נראית כמו כניסה לבניין משרדים אופנתי, גלריית אמנות או אפילו חנות קונספט לאופניים

העיצוב

בעיניי, מעצבי המלון Jordi Tio ו-Fernando Amat הצליחו במשימה לא פשוטה: ליצור מלון שמדבר באותה שפה כמו הביזנס העיקרי שלהם – עיצוב ומכירה של נעליים. כמו הנעליים, גם המלון משדר יוקרה, באמצעות שימוש בחומרי גלם איכותיים כגון שיש יוקרתי ועץ בגימור מושלם. עם זאת, אין מדובר ביוקרה מעונבת ומתנשאת, אלא בעיצוב שלמרות ההקפדה על כל פרט מצליח להיות מחויך וידידותי.

 

אופניים על התקרה
אופניים על התקרה

 

לדוגמה, הלוגו של המותג - Walk, don’t run - מתורגם למסרים מחויכים המופיעים על קירות המלון: Walk down, it's healthier (השתמשו במדרגות, זה בריא יותר) הוא משפט שנכתב בין המעלית לדלת הנפתחת לחדר המדרגות; או Ugly, but important, ליד שרטוט המלון המופיע בכל חדר ומציין את יציאות החירום. הפונט של השלטים נראה מצויר ביד, ומוסיף לאווירה המשוחררת.

להרגיש אורח במקום לקוח

הפילוסופיה מאחורי מותג קאמפר והקונספט של המלון יוצרים אווירה שהרבה בתי מלון חושקים בה: השוהים מרגישים אורחים, ולא לקוחות. התחושה הזו היא תוצאה של מכלול החלטות ואמצעים. היא מתחילה בלאונג' מזמין על הגג, שנהנה מנוף מדהים, ומיועד (תחת השם Tentempie) לרגיעה, לפגישות חברתיות או לארוחה קלה. ספסלים, כורסאות וכסאות פזורים סביב השולחנות, והאורחים מוזמנים להתכבד במשקאות או מאכלים קלים כמו יוגורט, סלטים וסנדוויצ'ים. הלאונג' פתוח 24 שעות ביממה, הכיבוד מוגש בשירות עצמי וחופשי מתשלום. כל אורח מוזמן להירגע כאן או לקחת ארוחה קלה לחדרו. ארוחת בוקר מוגשת גם היא פה.

 

לאונג' Tentempie בקומה העליונה : פתוח 24 שעות ביממה ובחינם

מדובר בחלל ציבורי מסוג חדש במלונאות, ואני מאמינה שהוא יתפוס תאוצה במלונות רבים נוספים: ה-business lounge  המסורתי והמשעמם של פעם הופך ל-social lounge, המאפשר לשלב את העסקים והפנאי. גם מי שנמצא בנסיעת עסקים רוצה להרגיש את העיר שבה הוא נמצא, להיות מוקף בעיצוב מעורר השראה, ולחוות אינטראקציות חברתיות שחורגות משעות העבודה. ה-social lounge הוא דרך מצוינת להציע לאורחי המלון לשלב בין העבודה להנאה, במקום חברתי שמצויד בשירותים ובטכנולוגיה שמאפשרים להרגיש בבית ולעבוד בעת ובעונה אחת. המקום הזה מייתר את שירות החדרים - שממילא הפסיק להיות רווחי, והדרישה אליו מצד האורחים יורדת והולכת.

 

המסעדה. שף עם מוניטין
המסעדה. שף עם מוניטין

 

 

מי שמעוניין בארוחה רצינית יותר מוזמן לרדת למסעדת “Dos Palillos” בקומת הרחוב. את המסעדה עיצבו צמד האחים הצרפתים רונן וארוון בורולק, שספגו את ההשראה מזיכרונות הילדות שלהם בחבל בריטאני. החלל נראה כמעט כמו תאטרון, שבו המטבח נמצא במרכז ומשמש מעין-במה שאליה מופנים המבטים. האורחים יושבים סביב שולחנות ארוכים בסגנון שולחנות המטבח שזכרו המעצבים מילדותם. השף הוא Albert Raurich, שהיה במשך 11 שנים שף במסעדת  “El Bulli” הנודעת

 

מסעדת “Dos Palillos”: תיאטרון שבו המטבח הוא במרכז הבמה

 

למען הקהל העסקי, הותקן גם חדר ישיבות קטן, מעוצב ומזמין, שנועד למפגשים עסקיים קטנים. זו דרך מתוחכמת להפוך את המלון לאטרקטיבי לקבוצות עסקיות. מצד אחד, חדר הישיבות עם הכיבוד לא מכניס כסף למלון, אך מצד שני זהו שירות שמעודד עסקים להלין בו קבוצות שבאות יחד מטעמי עבודה. מבחינה תפעולית זהו שירות קטן אבל מתוחכם, שלא מגדיל משמעותית את הוצאות התפעול ומצליח לייצר הכנסות (מספר חדרים שמוזמנים יחדיו) יחד עם חוויה ושירות.

 

החדר

המעצבים, פרננדו אמאט וג'ורדי טיו, השתמשו קודם כל באור טבעי בעיצוב החדרים, וחרגו באופן מפתיע מהמבנה המקובל בחדרי מלונות. המיטה נמצאת בחלק הפנימי יותר של החדר, קרוב לכניסה, וחדר האמבטיה, שעליו ארחיב בהמשך, סמוך לחלון גדול המשקיף לעיר, כך שהוא מחדיר אור טבעי רב לחדר.

דוגמה נוספת לאסתטיקה ולפשטות המשולבות בשימושיות, היא ההחלטה לוותר על יצירות אמנות בחדרים - לטובת מפות ממוסגרות של ברלין: אלמנט חזותי מעניין וצבעוני, שהוא גם שימושי כדי לתכנן סיורים בעיר. כל חדר מצויד בטלוויזיה ובאינטרנט חינם.

 

מפת העיר במקום אמנות על הקיר: להתרווח בכורסה ולתכנן את המסלול של מחר...

העיצוב של החדרים חמים, מזמין ואלגנטי. הצבע השולט הוא האדום, המזוהה עם המלון כולו. במקום ארונות, אחד הקירות התמלא בווים תלויים,המשמשים לאחסון. במבט ראשון הופתעתי מהאלמנט הזה, אך אחרי סיבוב שופינג אחד או שניים, כשהחלו להצטבר שקיות על המתלים, הקיר כולו הפך למיצג אופנתי-אמנותי מעניין והחדר שלי נראה תמיד מסודר להפליא.

ווים על הקירות בחדר במקום ארונות: פריט פונקציונלי הופך למיצג אמנותי

חדר האורחים בקאסה קאמפר ברלין: שימושיות וניקיון עיצובי

שוב, בעיניי, מעצבי המלון השכילו  להרחיב את מותג הנעליים לתחום המלונאות. כמו בנעליים של המותג, אין אלמנט עיצובי אחד במלון שנועד לראווה בלבד. בנוסף, עיצוב באמצעות אלמנטים "זכירים" כגון המפות על הקיר מאפשר למלון לעדן את המסחור (merchandising) המוכר ממלונות רבים. אפשר למצוא כאן ויטרינות זכוכית שמכילות מקבץ אקלקטי של פריטי עיצוב, שאת רובם כמובן ניתן לרכוש וכולם מזוהים עם המותג. יש בהן נעליים, כמובן, אבל גם מפות ממוסגרות כמו בחדרים - דרך מתוחכמת להחליף את חלוקי הרחצה שנמכרים במלונות רבים במסחור עדכני יותר שמשקף את המותג. בצורה כזו מחזקים את המותג ואת ההמשכיות – ממשיכים את החוויה גם בבית, נזכרים בביקור ואולי מספרים לעוד חברים.

מפת העיר כאמנות: בחדרים וגם בקבלה. אורחים יכולים לקנות מפות ממסוגרות כמזכרת מהחופשה

חדר האמבטיה

פעמים רבות, גם במלונות היוקרתיים ביותר, חדר האמבטיה הוא חדרון נטול חלונות עם תאורה מלאכותית. גם כשהאמבטיה מפנקת, יוקרתית ומצוידת היטב, החיסרון באור טבעי ובאוורור מורגשים. במלון הזה, החלון הגדול ממוקם באופן מפתיע דווקא בחדר האמבטיה.

למען האמת, השימוש במושג "חדר אמבטיה" אינו מדויק, כיון שהחדר כולו הוא חלל אחד המופרד לאזור שינה ואמבטיה, מקלחת ושירותים המופרדים בעזרת וילון. האמבטיה והשירותים מוסתרים בנישות, כך שמתקבלת תחושת פרטיות מסוימת, אך אני חייבת להודות שאין זה סידור שמתאים לכל אחד.

אולם, האיחוד של החללים איפשר את מיקומו של חלון גדול דווקא בחלל האמבטיה, המכניס אור טבעי ונעים הממלא את כל חלל החדר. החלון פונה לרחוב, אך הפרטיות נשמרת בעזרת פסים רוחביים המצוירים על החלון עד גובה הכיור בערך, ואילו חלקו העליון של החלון ניתן לסגירה באמצעות וילון שעליו מודפס מספר החדר.

חלון ענק ומפתיע בחדר האמבטיה מספק אור טבעי לחדר

חדר האמבטיה מופרד מהחדר באמצעות וילון

במלון הנוסף של הרשת, בברצלונה, מודגשת החשיבה האקולוגית:  בכל חדר אמבטיה התקינו מערכת הממחזרת  את המים מהמקלחת ומהאמבט, ללא שימוש בכהמיקלים, לטובת הורדת המים באסלה. כך ניתן להתפנק באמבטיות ארוכות ונטולות רגשות אשם...חבל שהחשיבה הזו לא נוכחת במלון הברלינאי.

שורה תחתונה

קאמפר הצליחו להרחיב את המותג לתחום המלונאות, וזו לא משימה פשוטה בכלל. אשמח לראות את הרשת מתרחבת לערים נוספות באירופה, ומי יודע, אולי גם לתל אביב.

מס' חדרים: 51

מחירים: (תלוי בעונה)

195-215 יורו לחדר רגיל

סוויטה 350-400 יורו

העישון במלון אסור לחלוטין.

לאתר המלון: www.casacamper.com/berlin