הרשת גועשת בעקבות ההצגה של IOS7, מערכת ההפעלה החדשה של אפל, שחושפת מישק (software interface, בניגוד לממשק שהוא physical interface) חדש מבית ג'וני אייב, המעצב הראשי של החברה. הרבה דעות נרגשות נשמעות ונכתבות על העיצוב הגרפי החדש, שמציג קו מינימליסטי ושטוח ומחליף את התפישה הישנה של אפל, שכללה תלת-ממד מזויף וחומריות מטאפורית. הנה סרטון ההדגמה של המערכת החדשה, למי שפיספס:

 

לפני שארחיב על דעתי בנוגע למערכת, שתושק כנראה באוקטובר, אגיד שהקלף המנצח של אפל היה ותמיד יהיה עיצוב האינטראקציה. הרבה יותר מהעיצוב הגרפי ועיצוב החומרה המושקעים שלהם, בסופו של דבר מי שמנצחת היא החוויה.

 

החוויה החדשה של אפל
החוויה החדשה של אפל

 

אז מה יש לנו בגרסה החדשה?

אפל שינתה לחלוטין את הנראות של כל האפליקציות. היא עידכנה את הטיפוגרפיה כדי שתהיה ברורה יותר, והתאימה את פלטת הצבעים למיתוג הנוכחי הצבעוני שלה. אפליקציית שליחת התכנים מאפשרת עכשיו לחלוק תמונות, צלילים ועוד - בתוך שניות. אפליקציית התמונות AirDrop יודעת היכן צילמתם את התמונות ומסדרת אותן בהקבצים של מיקומים, תאריכים ועוד.

אפשר גם לצלם תמונה פנורמית, ריבועית (לאינסטגרם) ולהפעיל עליהן את מיטב הפילטרים החדשים שהמערכת מציעה (שוב, בנוסח אינסטגרם).

מרכז בקרה שנמצא בתחתית המסך עולה למעלה בלחיצה, ומאפשר לעשות פעולות דחופות - לצלם תמונה, להפעיל פנס, לחשב משהו, לסגור את הוויי-פיי, להפעיל מצב טיסה וכדומה. התראות מופיעות עכשיו גם במסך הנעילה, כאשר ניתן לראות את כל ההתראות, או את האחרונות שהתקבלו, או את היומיות (ימי הולדת, פגישות וכדומה).

האייפון יכיר מחוות פיזיות חדשות ויאפשר לנו ללכת אחורה (למייל הקודם, לדוגמה), קדימה ולשוטט בין אפליקציות שונות.

ספארי, הדפדפן הוותיק, יוכל מעכשיו להציג את הדף במסך מלא. הוא גם שודרג במערכת ניווט חדשה.

סוף סוף, אפל גם יצרו כלי לשמירת סיסמאות - iCloud Keychain - שיהיה מסונכרן עם הענן וישמור את כל הסיסמאות שלכם, כדי שלא תצטרכו בכל פעם להקיש את הסיסמה לפייסבוק ואת פרטי כרטיס האשראי (שבהם אפל מתים שתשתמשו).

זוכרים שהעיפו לנו את "פנדורה" מישראל? אז לאחר שאפל חתמה עסקות עם כמעט כל חברות התקליטים, היא משיקה את iRadio - שירות רדיו שפועל בסטרימינג, כמו ספוטיפיי, ויושפע שממה אתם אוהבים יותר או פחות. הסתייגות קטנה: לא בטוח שזה יעבוד בישראל...

סירי - הבחור שמדבר איתנו מהאייפון קיבל תכונות חדשות וגם קולות חדשים (עכשיו הוא גם יכול להיות בחורה).

מנגנוני חיפוש חדשים בחנות האפליקציות - למשל חיפוש לפי מיקום (אם אתם צריכים אפליקציה לפריז ושכחתם להוריד לפני שהגעתם).

המערכת גם מסוגלת להסתנכרן עם מספר מכוניות ולהציג בהן מידע חשוב לניווט. ועוד ועוד.

ועכשיו נדבר על העיצוב

מעצבים רבים מודים לאלוהים, בשניות אלו ממש, על שסוף-סוף הם יוכלו להסביר ללקוחותיהם שהנה, גם אפל עברה לעיצוב מינימלי שטוח ומבוסס-גריד. אותם מעצבים מפללים לכך שהלקוחות יפסיקו לבקש מהם לחקות קטיפה, עץ, עור ועוד "דברים אמיתיים" באייקונים ובאתרים. למה? ובכן, בין אסכולות ישנות וחדשות שורר ויכוח סביב המטאפורה שמובילה את חוויית המשתמש. יש הטוענים שמטאפורה צריכה להוביל כל תהליך עיצוב, כמו אנימציה של דפדוף בספר כשקוראים ספר במחשב, או אייקון שנראה כמו קרואסון אמיתי לאפליקציית מתכונים. אחרים טוענים שהשימושיות היא זו שצריכה להוביל את התהליך, ועדיפה גרפיקה מינימליסטית בתור ייצוג הולם, כי היא מקלה על העין, יוצרת שפה אחידה לאייקונים וגם יוצרת קבצים יותר קטנים שמאפשרים למערכת לפעול יותר מהר.

הנה דוגמה טובה לסטייל ריאליסטי:
 

אייקון ריאליסטי על ידי creative dash
אייקון ריאליסטי על ידי creative dash

והנה האייקונים החדשים של אפל:

 

אייקונים של אפל בעבר (משמאל) ובעתיד (מימין):

safari-ios6-vs-7
safari-ios6-vs-7

איזה הבדל פסיכי
איזה הבדל פסיכי

הגריד החדש

ios7 grid
ios7 grid

הגריד החדש של ios7
הגריד החדש של ios7

 

העולם השתנה - יש דור חדש של משתמשים

היסטורית, אפל תמיד העדיפה עולם מטאפורי תלת-ממדי, שמזכיר את העולם האמיתי למשתמש, כדי לקשור בין הפעולות החדשות שהמשתמש צריך לבצע (כך הגיעו לעולם הקונספטים של תיקיות, גזור, העתק והדבק). עושה רושם שבחברה הבינו, שאנשים כבר נולדים כיום לעולם שבו משתמשים פחות בתיקיות או ביומני כיס מנייר, ויותר במחשבים בגדלים שונים. וכך, במקום ענן אמיתי כאייקון, עיצבו עכשיו דימוי גרפי שנראה כמו ענן. סוף סוף אנשי אפל הבחינו בכך שאנשים מסוגלים להתמודד עם ייצוג של משהו ולא חייבים לראות אותו בדיוק כפי שהוא. מבחינה עיצובית, מעשית וטכנית, קל יותר ליצור שפה אחידה של אייקונים שמבוססים על אותו גריד וחוקים פיזיים. כך אפל מייצרת סדרה של סמלים שמושתתים על בסיס אחד במקום להציג לנו חמישה מדפים עם בלגאן חזותי שנראה כמו ספר, יומן, טלפון, מעטפה, ענן ושמש, מצפן, תמונה ומצלמה.

 

החוויה העיצובית החדשה של אפל
החוויה העיצובית החדשה של אפל

 

אחד הדברים שמעצבי החברה עשו בזמנו כדי לאחד את כל אותם אייקונים מבוזרים-גרפית, היה אפקט הזכוכית בתוספת הצללה מתחת לאייקונים. זה איכשהו הצליח לעשות את העבודה, עד שהגיעו מערכות הפעלה חדשות יותר  - כמו windows mobile- שהראו שאפשר לעשות את זה טוב יותר גרפית (בלבד).

ios6-vs-7
ios6-vs-7

בתחום החומרה, אפל עשתה זאת כבר מזמן. המכשירים שלה אייקוניים, וכל אחת מהחברות המתחרות בה חיקתה את האייפונים, האייפדים והמק-בוק אייר בתורה (וצפויה הפתעה גדולה עם המק פרו החדשים). אלא שבתחום הגרפי הם כל כך מאחור, שזה לא ייאמן. המישק החדש נראה ברובו כבליל של המישקים החדשים של נקסוס ו-HTC one. גם קונספט ה"שכבות" והאנימציות התלת-ממדיות שאפל מתגאים בהן לפתע היו קיימים במכשירי אנדרואיד למיניהם. אני שמח לברך את אפל על הצטרפותה הגרפית לזמננו.

דומה לא?
סמסונג מימין, אפל משמאל. דומה, לא?

 

אפל יודעת לקחת מאחרים, לטעון שהיא המציאה - ולעשות את זה טוב יותר

מערכת ההפעלה החדשה  תימדד ביכולות האינטראקציה שלה ובדברים החדשים שהיא תעזור למשתמשיםו לעשות. אחד הדברים היפים באפל היא היכולת שלה ללמוד קונספטים ומוצרים מגופים אחרים, לעצב אותם מחדש כאילו שהיא המציאה אותם, ולשווק את זה מחדש באופן מוצלח יותר. זה מה שהיא מנסה לעשות עכשיו עם iCloud ו-AirDrop, שלאט לאט הופכים לדרופבוקס; Camera שמאגדת דברים שנלקחו מ-Instagram, Snapseed ועוד, iRadio שלמד הרבה מ-Pandora, Spotify ועוד שלל דברים שהם לומדים או קונים מאלו שפורצים אותם. במלים אחרות, אפל מוכיחה שלא חייבים להיות ראשונים.

לאחרונה מדברים בחברה על יצירת API (ממשק תכנות ישומים) למפתחי מק. API הוא מקבץ של ספריות שמתחברות לפעולות יסוד במערכת ההפעלה, ומקלות על המפתחים ליצור פיתוחים לאותה מערכת. מקבץ הספריות הזה פותר הרבה מבעיות התקשורת בין החומרה לתוכנה, ובד בבד מכתיב סטנדרט שעוזר ליצור קהילה שמפתחת ביחד, בניגוד לאינדבידואלים שרק נלחמים כדי להבין מה קורה בנבכי המערכת.

המצלמה החדשה של אפל
המצלמה החדשה של אפל

לסיכום, המערכת החדשה נראית טובה מתמיד ומלהיבה. אפל, כהרגלה, יודעת לשווק את זה, ואני בטוח שהחוויה לא תאכזב במבחן השימוש. מבחינתי, יחסי הכוחות בין IOS לאנדרואיד ממשיכים לנטות גם עכשיו לטובת אפל. על אף שאנדרואיד תופסת נתח שוק גדול יותר ויותר, יורשיו של סטיב ג'ובס מצליחים לעלות עליהם במבחן החוויה ובמבחן השפע. AppStore מציע הרבה יותר מהתוצרת של Google Play, כולל דברים איקוניים ומאסיביים כמו Fifa 13. מפתחים עדיין מעדיפים לפתח קודם כל לאפל, ורק אם זה מצליח הם עוברים לאנדרואיד. ובתחום שאותי הכי מעניין - מוזיקה - אין לאנדרואיד בכלל מענה. אז כנראה שאמשיך להסתובב עם שני מכשירים.