תחילת הדרך היתה לפני כעשר שנים: בני הזוג ערמון רכשו להשקעה דירת גג קטנה בבניין ישן, שנבנה בשנות ה-60 ברחוב טשרניחובסקי בתל אביב. אילון ערמון – מעצב תעשייתי בהכשרתו, מרצה ב-HIT (המכון הטכנולוגי חולון) ויזם נדל"ן לפרנסתו – זיהה את הפוטנציאל והציע לדיירי הבניין לשפץ ולחדש אותו, בתמורה לשטח הגג כולו. "באותו זמן, שנת 2002, הנושא של תמ"א 38 היה בחיתולים והעניין לא היה בתודעת הדיירים, היזמים או העירייה. תהליך האישור מול הדיירים ארך מספר שנים. כשהחוזה נחתם תמ"א 38 כבר היה בתוקף, ולא רק חידשנו ושיפצנו את הבניין, אלא גם חיזקנו אותו נגד רעידות אדמה", הוא מספר.

 

שיפוץ וחיזוק הבניין ארכו שנה ושלושה חודשים והסתיימו לפני כחצי שנה. על הפרויקט, שבמסגרתו נוספו לבניין שתי קומות, פיקחה אדריכלית תמר ברגר (קבלן: כמאל חיג'לה). לפני ארבעה חודשים נכנס אילון להתגורר בדירה, שמשתרעת על פני 170 מ"ר בארבעה מפלסים ועוד 160 מ"ר מרפסות, עם שני ילדיו (בני 15 ו-18). ריבוי המפלסים מאפשר לבני הבית פרטיות מקסימלית והפרדה בין המתבגרים למבוגרים.

 

>> גם הבית הזה ייפתח לקהל הרחב במסגרת סוף השבוע של "בתים מבפנים", 2-4 במאי. לפרטים נוספים לחצו כאן.

 

אילון עיצב את פנים הבית, ואף ביצע בעצמו חלק ניכר מעבודות הגמר – עבודות נגרות, מסגרות וגננות. הוא בחר בפלטת חומרים בסיסית – רצפת בטון מוחלק בקומת הכניסה (עבודה: משה אשל), פלדה, פרקט עץ אורן צבוע שחור בחדרי השינה ודק אורן בצבע טבעי במרפסות, ופריטי נגרות מעץ אלון. החלונות הרחבים מוסגרו בפרופיל בלגי לבן (חיים בלג'ו) ודלתות הפנים עוצבו עם מסגרת פנימית ונצבעו לבן ("דלתות חקשוריאן"). את התקרה מעטרות קורות פלדה, שמחזיקות את משקלה של תוספת הבנייה. הן נצבעו לבן, כמו הקירות והתקרה, ומשוות לחלל אופי של לופט.

 

דלת הכניסה לדירה מפתיעה בשונותה מהניקיון העיצובי בפנים. היא רחבת ידיים ועתיקה, עשויה עץ כהה וויטרינת זכוכית. מקורה בבית ישן בבוקרשט, רומניה, שיועד להריסה במסגרת מיזם בנייה שבו היה אילון מעורב. "במושגים רומניים מדובר בבית קטן ולא מיוחד. במושגים של תל אביב בית כזה היה זוכה לשימור. גם בבוקרשט יש תקנות שימור חמורות, אבל הבית הזה לא היה כלול בהן וקיבלנו היתר להריסתו. ביקשתי מהקבלן לפרק כמה פריטים ממנו, ביניהם הדלת", מספר אילון.

 

הדלת, בביתה הקודם בבוקרסט, רומניה (צילום: איילון ערמון)
הדלת, בביתה הקודם בבוקרסט, רומניה (צילום: איילון ערמון)

 

הדלת נפתחת למבואה גדולה, שבה מוקמה ספרייה רחבת ידיים עם פלטת עץ אלון שמתפקדת כשולחן עבודה. אילון בנה את הספרייה סביב שלושה חלונות צרים וארוכים. נוף גגות תל אביב מבליח דרכם בינות לספרים. "מבחינתי הרווחתי שלוש תמונות", הוא אומר. פינת העבודה מצומצמת וספרטנית: "קשה לי לעבוד ליד שולחן. פינת העבודה היא בעיקר פורמלית. אני עובד בכל הבית ולא יושב. פה נמצאים המחשב והחיבור לאינטרנט".

 

  (צילום: עמרי אמסלם)

 

בסלון שמימין למבואה רהיטים שהיו ברשות אילון – שתי ספות (את האפורה בנה בעצמו), שני כסאות מעוצבים וכורסה ורודה בסגנון עתיק. לצד הספה האפורה הוצבה מנורה עומדת בעיצוב פיליפ סטארק. במרכז שולחן קפה נמוך עשוי ביציקה אחת (גם הוא מעשה ידי ערמון) – חלקו התחתון אפור והפלטה צבועה תכלת. מעל הספה תלויה תמונה שצייר.

 

בהמשך לסלון שולחן אוכל שבנה אילון – מסגרת ורגליים עשויות פלדה מושחרת ופלטת עץ שנצבעה בשחור. הכסאות סביבו עשויים עץ עם מושבי עור ומולו הונח כאלמנט דקורטיבי המנוע הישן של מעלית הבניין. השולחן מוביל למטבח מינימליסטי שגם אותו עיצב ובנה: ארונות נמוכים עם משטח עבודה (שיש קררה לבן מ''בן אלי אלשיך'') בצורת האות ר' ומדפים מעץ אלון טבעי, ממוסגרים בפרופיל ברזל צבוע לבן. אילון החליט לא לסגור את הפרופיל בדלתות: "זה אמנם לא פרקטי מבחינת האבק, אבל זה יפה ואני לגמרי לא בפרקטי אלא ביפה".

 

  (צילום: שרון היבש)

  

במטבח מדפים פתוחים תוצרת בית (צילום: שרון היבש)
במטבח מדפים פתוחים תוצרת בית (צילום: שרון היבש)

 

משמאל למבואת הכניסה מוקם גרם המדרגות. בסיס המדרגות והמעקה עשויים פלדה צבועה לבן, ואת המדרכים בנה אילון מקורות עץ אורן שנצבעו שחור. קירות הזכוכית ש"מלווים" את גרם המדרגות וחלון סקיי-לייט שנפער בתקרה למעלה מאירים את החלל.

 

  (צילום: עמרי אמסלם)

 

המפלסים שבהם חדרי השינה חופו גם הם בקורות האורן השחורות. במפלס הראשון שירותי האורחים וחדר השינה של אילון, שבו רהיטים שהיו ברשותו מדירתו הקודמת. מעל המיטה הזוגית נתלתה תמונה גדולה שצייר, והוא מחכה לכרכוב גדול שפורק ברומניה וישמש כראש המיטה. לחדר צמודים חדר ארונות וחדר רחצה עצום. כמו כל חדרי הרחצה בבית, הוא רוצף וחופה באריחים בגודל 20 על 20 סנטימטרים בדוגמת שח-מט בשחור-לבן (מרצפות "המומחה"). האמבטיה מוקמה מול חלון גדול, שנמתח מהתקרה לרצפה. וילון לבן שמספק פרטיות ותחושת אינטימיות. מחדר השינה יש גם יציאה למרפסת צדדית קטנה, מחופה בדק אורן.

 

חדר רחצה פתוח אל הנוף (אם רוצים) (צילום: עמרי אמסלם)
חדר רחצה פתוח אל הנוף (אם רוצים) (צילום: עמרי אמסלם)

 

מבט למרפסת חדר השינה (צילום: עמרי אמסלם)
מבט למרפסת חדר השינה (צילום: עמרי אמסלם)

 

חדרה של הבת (צילום: עמרי אמסלם)
חדרה של הבת (צילום: עמרי אמסלם)

 

במפלס מעל מוקמו חדרי הילדים, שמכל אחד מהם יציאה למרפסת שמקיפה את הקומה. בחדרו של הבן (15) מיקם אילון מיטת יחיד שבנה לעצמו בהיותו בן 15. ארון ישן הוכנס לתוך רהיט שבנה ערמון ומשמש גם ככוננית ושידת לילה. קיר זכוכית בחדרה של הבת (18) פונה לגרם המדרגות ומחוזק בפרופיל בלגי. וילון בגוון אפרפר מסתיר את המזרון הרחב, שהוגבה באמצעות ארגז שנמצא ברחוב. בחדר הוצבו שידה עתיקה שהובאה מאנגליה וכוננית צרה. בין שני החדרים שובץ חדר רחצה משותף. עלייה למפלס האחרון מובילה למרפסת הגבוהה ביותר בבית, שחופתה כולה בדק אורן בגוון טבעי.  

 

המפלס העליון, שכולו מרפסת (צילום: עמרי אמסלם)
המפלס העליון, שכולו מרפסת (צילום: עמרי אמסלם)

 

העבודות בדירה, שתוצג במסגרת אירועי סוף השבוע הקרוב של "בתים מבפנים", עוד לא הסתיימו. במקום חוטים המשתלשלים מהתקרה מתכנן אילון לתלות גופי תאורה שעיצב ויצר: על בסיס צבוע אפור "הולבש" קנקן זכוכית שנקנה באיקאה בתשעה שקלים, ובתוכו מעמד לנר (גם מאיקאה). מנורות כאלה ייתלו ברחבי הבית, ומעל פינת האוכל, בחדר הארונות ובחדר הרחצה ייתלו נברשות שבסיסן הוא רוזטות (חלונות עגולים מקושטים), שהובאו מהבית שפורק ברומניה.

  

מנורה שעשויה מאגרטל שקוף ומעמד לנר מ''איקאה'' (צילום: שרון היבש)
מנורה שעשויה מאגרטל שקוף ומעמד לנר מ''איקאה'' (צילום: שרון היבש)

 

עוד בתים שבהם פריטים שעשו הדיירים בעצמם:

>> ספה מהרחוב, מטבח תוצרת בית, מנורות מרשתות דיג: דירתם של נגר ומעצבת בחיפה

>> סבתא סורגת: בית שכולו תפור, סרוג וארוג