סקיני ג'ינס ממותגים, ז'קט עור בסגנון אופנוענים (עדיף של בית האופנה בלמן), חולצת טי רפויה בצבע אפור (אם אפשר, מליין T של אלכסנדר וונג), צעיף גדול הכרוך ברישול, מגפיים שטוחים ואיפור מינימליסטי – כך נראית סופר מודל מחוץ למסלול, בסיבוב קניות או בדרך לתצוגת אופנה. אם עד לא מזמן קינאנו רק בלוק המעוצב והמרוטש של דוגמניות בקמפיינים ובתצוגות, נראה שהיום אנחנו מתעניינות הרבה יותר בבגדים שהן לובשות בשעות הפנאי. בלוגים, טאמבלרים ודפי פינטרסט רבים מתעדים בשקדנות כל הופעה של דוגמנית ברחוב, במטרה לפצח את הסוד לאותו לוק מרושל-מוקפד שאולי אם נצליח לאמץ אותו נראה גם אנחנו לרגע כמו דוגמניות.

 

 

בר רפאלי. "היא אייקון גדול ומודל לחיקוי, בין אם אוהבים את הסגנון שלה או לא", אומר סיימון אלמלם (צילום: ברק פכטר)
בר רפאלי. "היא אייקון גדול ומודל לחיקוי, בין אם אוהבים את הסגנון שלה או לא", אומר סיימון אלמלם (צילום: ברק פכטר)

 

 

"הסטייל של הסופר מודלס עובר מאחת לשנייה", אומר הסטייליסט וקניין האופנה סיימון אלמלם. "אופנה הוא תחום שמתפתח ומשתנה מאוד מהר. הדוגמניות נחשפות לטקסטורות, צבעים והרבה טרנדים, עד שהן לא יכולות לראות זאת בשעות הפנאי. כתוצאה מכך, הן פיתחו טעם מונוכרומטי מתוחכם: הן מקבלות ג'ינס של בלנסיאגה וז'קט עור של בלמן, ומחברות הכול יחד. הדוגמניות שמכתיבות אופנה בארץ, למשל, הן גלית גוטמן, ששומרת על לוק נינוח לאורך שנים – ג'ינס, מעיל עור, כפכפי אצבע, סגנון זרוק וצעיר. גם בר רפאלי היא מכתיבת אופנה. היא אייקון גדול ומודל לחיקוי, בין אם אוהבים את הסגנון שלה או לא. מלאני פרס, שהוזמנה בעבר לעצב מיני קולקציה להוניגמן, היא מכתיבת אופנה עם לוק נינוח ומדויק".

 

 

מעצבת הלבשה תחתונה לפי טעמה. רוזי הנטינגטון וויטלי למרקס אנד ספנסר
מעצבת הלבשה תחתונה לפי טעמה. רוזי הנטינגטון וויטלי למרקס אנד ספנסר

 

 

חברות האופנה, כמובן, הבינו מיד את השטיק: אם כל מה שצריך כדי להפוך בגד לנחשק הוא תו תקן של דוגמניות אופנתית, למה לא להפוך את הפרזנטורית גם לחצי מעצבת? באופן לא מפתיע, אחת מחלוצות הטרנד היא הסופר מודל הנצחית קייט מוס, שבשנת 2007 הוזמנה לעצב קולקציית קפסולה לטופשופ – שיתוף פעולה ששרד ארבע שנים ו-14 קולקציות. בהמשך הפכה לדוברת של מנגו, ובחרה מכל קולקציה פריטים לפי טעמה ששווקו תחת שמה.

 

בין שיתופי הפעולה האחרונים בין דוגמניות למותגים אפשר למצוא את הלנה כריסטנסן שממשיכה לעצב קו הלבשה תחתונה לטריומף ומעצבת גם קולקציית קפסולה חדשה למותג התיקים קיפלינג; רוזי הנטינגטון וויטלי שמעצבת קולקציית הלבשה תחתונה שנייה למרקס אנד ספנסר; הדוגמנית אניה רוביק שהוזמנה לעצב קולקציית קפסולה למותג הנעליים ג'וזפה זנוטי; הדוגמנית לילי אלדרידג' שהתבקשה לעצב מיני קולקציה עבור המותג גרהאם אנד ספנסר, לאחר שבמשך שנים שימשה כפרזנטורית שלו; וכמובן את ג'יזל בונדשן, שממשיכה לעצב כפכפים למותג הברזילאי איפנמה ועיצבה בעבר קולקציה גם לבית הכלבו C&A.

 

 

שומרת על לוק נינוח. גלית גוטמן (צילום: ניר פקין)
שומרת על לוק נינוח. גלית גוטמן (צילום: ניר פקין)

 

 

בעוד רוב המותגים נותנים לדוגמניות טייטל של מעצבת-שותפה, רשת האופנה H&M החליטה על שיתוף פעולה מסוג שונה: פרויקט חדש תחת השם New Fashion Icons, אשר במסגרתו יצרו מעצבי המותג פריטים בהשראת סגנונן האישי של הדוגמניות הצעירות ג'ואן סמולס, 24, דפני גרונוולד, 18, לינדזי וויקסון, 19, וליו וון, 25. בראיון קצר עם ארבע הדוגמניות, מתברר שכולן מגדירות את הסגנון שלהן באותה מילה: "נינוח". הגדרות נוספות שכולן אוהבות: "טום בוי" ו"סקסי לפעמים", כשהכול כמובן "תלוי באירוע ובמצב הרוח".

 

 

קייט מוס. ניסחה את קוד הלבוש של הדוגמניות (צילום: gettyimages)
קייט מוס. ניסחה את קוד הלבוש של הדוגמניות (צילום: gettyimages)

 

 

האם לדוגמניות באמת יש סגנון אינדיבידואלי? אם שואלים את אלמלם, התשובה היא לא. "לדעתי הכול התחיל מקייט מוס", הוא אומר. "היא היחידה שבאמת מכתיבה אופנה. באופן כללי, אני חושב שהדוגמניות כולן נראות אותו דבר. הן מאבדות את הזהות שלהן על המסלול וגם בחיים האישיים. הן מסתכלות אחת על השנייה, מחקות את סגנון הלבוש ונראות כמו שכפולים אחת של השנייה. הרבה מהסופר מודלס מגיעות ממזרח אירופה, ממקומות בלי הרבה סטייל, והן מאמצות את הסגנון של חברותיהן הדוגמניות הוותיקות יותר".

 

 

ג'ואן סמולס בקולקציה של H&M. "אני חושב שהדוגמניות כולן נראות אותו דבר. הן מאבדות את הזהות שלהן על המסלול וגם בחיים האישיים", אומר סיימון אלמלם (צילום: אלסדיר מקללן)
ג'ואן סמולס בקולקציה של H&M. "אני חושב שהדוגמניות כולן נראות אותו דבר. הן מאבדות את הזהות שלהן על המסלול וגם בחיים האישיים", אומר סיימון אלמלם (צילום: אלסדיר מקללן)

 

 

יאנה גור, דוגמנית בעצמה ובעלת סוכנות דוגמנות, לא מסכימה עם אלמלם. "לכל דוגמנית יש את סגנון הלבוש שלה", היא אומרת. "קרלי קלוס וג'יזל פשוט הולכות עם ג'ינס וטי שירט, אסופת פריטי בייסיק שתמיד נראים מדהים יחד. נטליה וודיאנובה וסשה פיבוברובה, לעומתן, מתלבשות בסגנון מתוחכם יותר, עם נטייה למראה ויקטוריאני. נטשה פולי ואניה רוביק כמעט תמיד בקז'ואל, אך עם נגיעה סקסית של נעלי עקב או סופר סקיני. באופן כללי, דוגמנית לא יכולה להיות דוגמנית אם אין לה טעם טוב והיא לא מבינה בסטייל. הבגדים הם כלי עבודה שלהן גם בשעות הפנאי, ולמעשה הן עובדות 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע".

 

 

יאנה גור. "דוגמנית לא יכולה להיות דוגמנית אם אין לה טעם טוב והיא לא מבינה בסטייל" (צילום: ענבל מרמרי)
יאנה גור. "דוגמנית לא יכולה להיות דוגמנית אם אין לה טעם טוב והיא לא מבינה בסטייל" (צילום: ענבל מרמרי)

 

 

האם הסגנון הזה יתאים גם לנשים שאינן דוגמניות?

"הדוגמניות הן סוג של קולב מושלם ומדויק בנתונים שלו", אומר אלמלם. "גם בלי איפור ועיצוב שיער, הן נראות מדהים. ברגע 'שתולים' על הגוף פריטים פשוטים באיכות גבוהה, התוצאה הסופית תהיה מושלמת וללא פגמים. אבל כשבוחרים בגדים צריך להתייחס לעוד אספקטים: ראשית, נתוני הגוף – כלומר, גובה, מבנה, פנים. דבר שני ולא פחות חשוב הוא תנועות הגוף, המימיקות, ההתנהלות עם הבגד. דוגמניות נחשפות לאליטות חברתיות שונות ולומדות איך לזוז עם בגד בעבודה, כך שמהר מאוד הן יודעות איך 'להחזיק' את הבגד כמו שצריך. הן יודעות מתי לקום, לשבת, לזוז, לחייך, לחשוף רגל, להסתובב, הן לומדות איך לגרום לבגד להיראות במיטבו. בסופו של דבר, אנחנו אלה שעושים את הבגד. גם אם מישהי תאמץ את הלוק ותקנה במדויק את כל הפריטים, זה לא בהכרח יהיה מספיק. היא צריכה להבין את הבגד והלוק עד הסוף, ורק אז תוכל ללמוד איך להיראות בו טוב".