בשנים האחרונות אנו מתוודעים ליותר ויותר בתי מלון, שהקו המנחה אותם הוא עיצוב ייחודי. חלוצת הקונספט היא רשת Morgans האמריקאית, שלקחה סיכון לפני כ-10 שנים כאשר החליטה לפנות לפלח שוק ייעודי של לקוחות-קצה, המחפשים חוויה עיצובית בלתי שגרתית ולא רק אירוח נעים כשלעצמו, בין אם מדובר בנסיעת עסקים או בנופש. התוצאה המוצלחת של הניסיון הזה טילטלה את ענף המלונאות השמרני והזהיר, והוכיחה שמלונות המבוססים על עיצוב אינם רק דבר אפשרי אלא מתבקש. כיום מחזיקה הרשת שבעה מלונות בוטיק: חמישה בארצות הברית, אחד בלונדון ואחד במראקש.   

מיאמי זה כאן. מה שרואים ממלון מונדריאן (צילום: Morgans Hotel Group)
מיאמי זה כאן. מה שרואים ממלון מונדריאן (צילום: Morgans Hotel Group)

לאחרונה התארחתי באחד מבתי המלון של הרשת, MONDRIAN בסאות' ביץ', מיאמי, בעיצובו של מרסל ואנדרס. פיט מונדריאן היה כידוע האמן המהולל בן המאה ה-20, ממייסדי קבוצת דה-סטייל ההולנדית; ואילו עיצוב המלון הופקד בידי ואנדרס, אחד המעצבים ההולנדים המצליחים בעשור האחרון, שחתום על קבוצת עיצוב נודעת בימינו, Moooi. אלא שכאן מסתיים למעשה הקשר ההולנדי, משום שעיצובו של מלון מונדריאן לא ממש קשור לאמנות של פיט מונדריאן. ואנדרס, חובב הדרמה והפוסט-מודרניזם, מספר כאן סיפור אחר.  

הוא ביקש ליצור קונספט של "הטירה של היפהפייה הנרדמת ברגע שהסיפור נגמר", כהגדרתו. סיפור האגדה מתחיל כבר בלובי, כשאת פניהם של הבאים מקדמים עמודי שיש ענקיים בצורת כלי שחמט. גרם-מדרגות מרשים מרחף מעל החלל המרכזי, והעיניים נתקלות מיד בדיוקן ענק המופיע על קיר עירום. הדיוקן הזה, של פנים אנושיות, יחזור ויופיע אין-ספור פעמים ברחבי המלון כולו, עם דמויות שונות המתבוננות מהקירות באורחי המלון – כולל בחדרים עצמם.  אלמנט מרשים נוסף שחוזר על עצמו ברחבי המלון הוא פעמון ובו תלויה נברשת קריסטל עדינה. הפעמונים הראשונים מקבלים את פני האורחים עוד לפני הכניסה ללובי, כבר בשביל הגישה למלון, מה שיוצר תחושה חמימה ומזמינה להיכנס פנימה.

צילום: Morgans Hotel Group
פנים שמסתכלות עליך. המבואה צילום: Morgans Hotel Group

המעצב נימק את החלטתו לפזר דיוקנאות מתבוננים ברחבי המלון, בכך ש"בכל חדר נמצא 'מארח'. מישהו שיגיד לך שאתה לא לבד". כפי שכתבו ב"ניו יורק טיימס", שדיווח על השקעה של כ-200 מיליון דולר במלון, בחורות שזופות בסגנון "משמר המפרץ" וגלשנים מחליפים תמונות נוף וטחנות רוח. מצד אחד, המבט בדמות אנושית בחדר ובמרחבים הציבוריים יוצר תחושה ונעימה, אך מצד שני, העיניים המתבוננות מכל זווית משרות אווירה דרמטית וטעונה.   

מישהו מסתכל עליך משמאל (צילום: Morgans Hotel Group)
מישהו מסתכל עליך משמאל (צילום: Morgans Hotel Group)

ואנדרס, כדרכו, בחר באלמנטים דומיננטיים: המבואה מעוצבת באדום בוהק וההשתקפות מהחלון האינסופי משווה לה זוהר ואלגנטיות, כך שכל שנותר הוא להתיישב בכורסה, להביט על רצועת החוף הכי נחשקת במיאמי וללגום שמפניה מבעבעת.   

מבט מהלובי האדום אל רצועת החוף  (צילום: Morgans Hotel Group)
מבט מהלובי האדום אל רצועת החוף (צילום: Morgans Hotel Group)

מסעדת "אסיה דה קובה", שממוקמת בהמשך למבואה, מעוצבת בלבן-בוהק על רקע שחור וזהב דרמטיים.יחד עם שילובי הטעמים העזים מהמטבח האסיאתי-לטיני, נוצרת כאן חוויה חושית חזקה שעוררה אצלי את החשק לשוב ולבקר כאן. הבר כבר הצליח להפוך למוקד סצינת המסיבות והקוקטיילים במיאמי: עד כדי כך הוא מבוקש, שהמאזן הכספי של המלון מגלה שעיקר ההכנסה באה למעשה מהבר – ולאו דווקא מהשכרת החדרים. נתון זה אינו עניין של מה בכך, בענף מסורתי שמתבסס דרך קבע על הכנסות מחדרים.  

כיף בבריכה (צילום: Morgans Hotel Group)
כיף בבריכה (צילום: Morgans Hotel Group)

Agua Spa הוא הספא של המלון. הקירות לבנבנים ועליהם מנצנצות אלפי מראות קטנטנות, בהזמנה להיכנס ולקחת פסק זמן מהעולם הרועש בחוץ, לשקוע בחלוק צחור ולהרגיש לכמה רגעים כמו מלכים.טיפול-הדגל כאן הוא אמבטיית חלב ודבש "א-לה קליאופטרה".  

טבילה מלכותית באמבטיית הספא (צילום: Morgans Hotel Group)
טבילה מלכותית באמבטיית הספא (צילום: Morgans Hotel Group)

משחקי אור וצל והשתקפויות הם מוטיב מרכזי בעיצוב המלון. האור הטבעי שחודר מכל חלון – ויש הרבה חלונות– במקביל לרקעים מבריקים של שחור-לבן מצליחים שוב לחולל עיצוב סופר-מודרני. בחוץ יש בריכה עם ביתנים אישיים מסביב לה. בר הבריכה מוצל על ידי אהיל ענק וברזיות מים מפוזרות סביב הבריכה וגדושות בפירות רעננים - תותים, לימונים ותפוזים–שמוסיפים ניחוח פירותי למים.

אדום, לבן ומים (צילום: Morgans Hotel Group)
אדום, לבן ומים (צילום: Morgans Hotel Group)

אגב, מכירים את המכונות האוטומטיות לקניית משקאות קלים וחטיפים? במונדריאן אפשר לקנות תכשיטים יקרים מבית היוצר של מיטב המעצבים במכונות כאלה בדיוק. מבחינת האורחים, התקציב שלהם מאפשר את זה...

חדר לדוגמה (צילום: Morgans Hotel Group)
חדר לדוגמה (צילום: Morgans Hotel Group)

שורת הרווח:

Mondrian פיצח את הקוד העסקי, לפי דעתי, בכך שהצליח לשלב מלון לכל דבר עם כתובת מרכזית לסצינת חיי הלילה הזוהרים של מיאמי - אותה נוסחה מנצחת שפועלת גם במלון Delano ובמלון W. הנוסחה הזאת מאפשרת למלון הצעיר לגבות מחירי פרימיום ולהניב רווחים לא רק מחדרי המלון.

חדרים ומחירים: במלון 335 חדרים. לינה בחדר סטנדרטי עולה כ-330 דולר ללילה, ותמורת 4,900 דולר תוכלו לקבל את המפתח לסוויטה שמשקיפה על קו המים במיאמי ביץ'. סאות' ביץ' היא רצועת חוף נחשקת, עם מלונות, מסעדות וברים שנפתחים כאן חדשות לבקרים. עובדות אלו לא מפריעות ל-Mondrian לרשום תפוסה של 80% במשך רוב ימות השנה, לפי הנתונים שקיבלתי ממנהל המלון. 

את הסגנון המוחצן של ואנדרס קשה להחמיץ (צילום: Morgans Hotel Group)
את הסגנון המוחצן של ואנדרס קשה להחמיץ (צילום: Morgans Hotel Group)

חוויית האורח: אי-אפשר להפריז בחשיבותו של מושג ה-Total Design (עיצוב טוטאלי): עיצוב פנים, תפריט המסעדה או הכשרת הצוות במלון הם כולם מרכיבים בחוויה כוללת, ובלי אחד מהם היא לא תתגשם. כדי ליצור חווית אירוח יוצאת מגדר הרגיל, ולהצדיק את מושג ה"בוטיק" שמוצמד היום למלונות כה רבים, חשוב לעודד מצוינות גם בתחום השירות.  

היה נעים לגלות שלא מדובר רק במלון יפה, אלא כזה שמקפיד על שירות טוב. קריאה טלפונית בבקשה לקבל עוד מגבות, כמו גם בקשות לא שגרתיות כגון קפה בשעת בוקר מוקדמת במיוחד, נענו במהירות ועם חיוך.השקעה בעיצוב, ניכרת ככל שתהיה, לעולם לא תהיה מושלמת ללא המגע האנושי והאישי – ואיש עסקים מנוסה יזהה זאת מיד. ב"מונדריאן" זה קורה.  


View Larger Map

וכאן מדבר מרסל ואנדרס על ''מונדריאן'':

Marcel Wanders on designing the Mondrian Miami (7 parts tied) from hudson river films on Vimeo.

אל תחמיצו עוד בתי מלון עוצרי נשימה:

>> מלון W בפורטוריקו. מעצבת: פטריסיה אורקיולה

>> מלון W בסנט פטרבורג. מעצב: אנטוניו צ'יטריו

>> מלון מונדריאן בסוהו, ניו יורק. מעצב: בנג'מין נורייגה-אורטיס

>> וגם אצלנו: קדחת מלונות הבוטיק בישראל