בשנה האחרונה היה קשה שלא להבחין במגזיני העיצוב במנורה עומדת בשם "grashoppa" ("חרגול"), שם שמרמז כמובן לצורתה. המנורה, שעוצבה ב-1950 בידי גרטה גרוסמן – מעצבת ואדריכלית אמריקאית ממוצא שוודי – החלה לככב בהפקות עיצוב ולהציץ מאינספור צילומים של בתים יפים מרחבי העולם, במה שנראה כמו מהלך שיווקי מבריק. במשך עשרות שנים נשכחו עיצוביה של גרוסמן ונעלמו מהעין, ופתאום הפכו ללהיט. איך זה קרה?

 

זהו, בפשטות, הקונספט החדש של חברת העיצוב הדנית הוותיקה "גובי" (GUBI), לאחר שבנם של המייסדים, ג'ייקוב גובי, לקח לידיו את מושכות הניהול. גובי הבן חיפש דרך להעלות מחדש את קרנה של החברה ולמקמה בחזית העיצוב העולמית. מאחר שהרטרו פופולרי כל כך, ואייקונים עיצוביים כמו הכסאות של הזוג אימס הם עדיין רבי מכר – 60 שנה אחרי ששורטטו לראשונה – החליט לייצר אייקונים משלו. איך עושים זאת? גובי מחפש ומאתר פריטים מעוצבים בעלי פוטנציאל אייקוני מהמאה שעברה (כולם בסגנון מודרני), ומחייה אותם.

 

"ראשית, זוהי עבודת מחקר", אמר בראיון ל-xnet בתערוכת maison&objet האחרונה בפריז. גובי, שינק עיצוב עם חלב אימו, מחפש בספרים, בגלריות ובארכיונים אחר פריטים שעשויים להתאים ועושה עליהם תחקיר מפורט. "שנית, זו עבודת בילוש", הוא אומר, "מאחר שמדובר במעצבים שעברו מהעולם, מתחיל מסע לאיתור הקרובים". השלב השלישי הוא המשא ומתן שהוא מנהל עם היורשים, לרכישת הזכויות על העיצובים. לאחר שהשלים את העסקה הוא פותח בייצור מחדש של הפריטים והשלב האחרון – ואולי החשוב מכולם – הוא ההפצה והשיווק שלהם, ובמילים אחרות, הפיכתם ללהיט עכשווי. גובי, שמעיד על עצמו שיש לו "עין נץ" לאיתור פריטים, כנראה טוב לא פחות במיתוג של מוצריו החדשים/מחודשים, כפי שמעיד הקטלוג המאופק והמרשים של החברה. עוד מרכיב חשוב הוא תמחור נכון של הפריטים. הם לא זולים, אך גם לא מחוץ להישג ידו של מעמד הביניים (האירופי, לפחות): מנורת החרגול, למשל, עולה 665 יורו.

 

גרטה גרוסמן (צילום: Gubi A/S, cc)
גרטה גרוסמן (צילום: Gubi A/S, cc)

 

בתערוכה הגדולה לעיצוב הבית בפריז הציג הביתן של החברה כמה מוצרים חדשים. למשל, מראות מרובעות עם מסגרת עור, בסגנון אר דקו מודרני, של המעצב הצרפתי ז'אק אדנה. באמצע המאה שעברה שיתף אדנה פעולה עם המותג "הרמס" בעיצוב קו של רהיטים ופריטים לבית, כולם בציפוי עור. המראות העגולות שכמו תלויות על רצועת העור מוכרות כבר, ועכשיו הוציאה גובי לשוק את הגרסה המרובעת.

 

מראות מרובעות במסגרת עור. עוצבו במקור ל''הרמס'' (צילום: Gubi A/S, cc)
מראות מרובעות במסגרת עור. עוצבו במקור ל''הרמס'' (צילום: Gubi A/S, cc)

מתלה מעילים מקולקציית מטגו. 130 יורו (צילום: Gubi A/S, cc)
מתלה מעילים מקולקציית מטגו. 130 יורו (צילום: Gubi A/S, cc)

 

החברה הציגה גם קולקציה חדשה בשם "קולקציית מטגו", תוצאה של קניית הזכויות על עיצוביו של מתייה מטגו (Mathieu Mategot) – מעצב צרפתי שעבד עם ז'אן פרובה ושארלוט פיריאן, עבר בתחילת שנות ה-60 לשדה האמנות ומת ב-2001. גובי ראה את עיצוביו בגלריה בפריז, יצר קשר עם שני בניו, ועכשיו החל לייצר כסאות, שולחנות קפה (300 יורו), מתלה למעילים (130 יורו) ומדף תלוי – כולם עשויים ברזל בדוגמת רשת עדינה. "החירור נותן קלילות לחומר שהוא מאוד כבד", מסביר גובי את התלהבותו מהפריטים. לבד מהקלילות והקו המודרני, הם מגיעים בצבעים עזים וטרנדיים מאוד, כמו שילובים של שחור, לבן וצהוב.  

שולחן בשני צבעים בעיצוב מתייה מטגו. 300 יורו (צילום: Gubi A/S, cc)
שולחן בשני צבעים בעיצוב מתייה מטגו. 300 יורו (צילום: Gubi A/S, cc)
ומדף, גם הוא מחורר. 230 יורו (צילום: Gubi A/S, cc)
ומדף, גם הוא מחורר. 230 יורו (צילום: Gubi A/S, cc)

 

עוד מתערוכת maison&objet:

>> לד איט בי: הטריטוריות החדשות של תאורת הלד

>> ואיך נראים הקריסטלים החדשים, שנצנצו מכל פינה?