כדי לעשות את המעבר מסטאר לסופרסטאר, שחקן הוליוודי מוכרח לזכות בכמה רגעים מגדירי קריירה. הרגע ההוא שבו הוא מקבל טלפון נרגש מהסוכן עם חדשות על קופות מנופצות ושיאים שנשברים למשל, או הרגע שבו הוא נבחר לגבר הסקסי בעולם על ידי מגזין "פיפל".

 

>> בואו להיות חברים של פנאי פלוס בפייסבוק

 

בראדלי קופר כבר זכה לשני אלה, הראשון עם "The Hangover" (בואו ננסה לא לקרוא לו בשם "בדרך לחתונה עוצרים בווגאס", אם אפשר), שהפך לקומדיה למבוגרים המצליחה ביותר בכל הזמנים, והשני, ובכן, כשנבחר לגבר הסקסי בעולם של "פיפל" ב־2011, בצעד שעורר גם שלל הרמות גבה ברשת - אולי בגלל התדמית הדושבאגית שממנה התקשה קופר להיחלץ עד לאחרונה ושלגביו אפילו קופר עצמו הודה "חשבתי שזו בדיחה".

 

אבל היו לו גם עוד רגעים שכאלה, רגעים של פעם בחיים. כמובן שהיו. הרגע שבו היה הראשון מבני המחזור שלו בשלוחה של בית הספר האגדי למשחק The Actors Studio בניו יורק שהצליח לחתום אצל סוכן למשל, או תפקיד המשנה העסיסי שקיבל ב"לדפוק חתונה", זה שבעצם היווה את הפריצה הקולנועית הראשונה שלו (אחרי כמה ג'ובים טלוויזיוניים ראויים).

 

אבל קופר בן ה־37, בדומה לכמה יפיופים הוליוודיים אחרים מהעת האחרונה שלא מסתפקים בתפקידים שדורשים מוטת כתפיים מרשימה (צ'נינג טייטום, לדוגמה, שבאופן מקרי החליף את קופר בראש רשימת החתיכים של "פיפל" ב־2012), עבד קשה עבור ההצלחה שלו במשך כמעט עשור בטרם הגיע "The Hangover" ושינה את הכל לתמיד.

 

"מטאורית" היא מילה שנשמעת לעיתים קרובות בנוגע לקריירה של קופר, אבל היא עושה עוול לחריצותו של שחקן שטיפס את הסולם על כל שלביו, ולרגע אחד לא הפסיק לעבוד.

 

ב־2008 השתתף בארבעה סרטים, ב־2009 בחמישה. "עד לא מזמן פשוט לקחתי כל מה שהציעו לי", סיפר לעיתון ה'גארדיין' לפני שנה וחצי, אבל עכשיו המצב שונה.

 

עבור "The Hangover 2", התאום של הלהיט הראשון שצולם בבנגקוק ועשה אפילו יותר כסף, דרש וקיבל קופר שכר של 5 מיליון דולר ו־4 אחוזים מהרווחים, ועבור הסרט השלישי בסדרה, שמצטלם בלאס וגאס בימים אלה ממש, שכרו עומד על 15 מיליון דולר.

 

קופר הוא סופרסטאר, ולפחות מבחינת ערך תלוש המשכורת שלו, כבר נמצא בליגה של הגדולים. זו הסיבה שהוא יכול להרשות לעצמו לעשות גם סרטים קטנים, להבדיל ממפלצות ה־R-Rated ההוליוודיות שעולות מיליונים רבים ומגיעות בשלשות, פרויקטים ייחודיים כמו הדרמה הקומית "אופטימיות היא שם המשחק" (תרגום מזעזע ל־"Silver Linings Playbook") שיוצאת בשבוע הבא לקולנועים בארץ.

 

והנה הדובדבן: לפי הביקורות והבאזז הניכר שאופף את הסרט בחודשיים וחצי האחרונים, מאז הבכורה המאוד מוצלחת בפסטיבל טורונטו האחרון (שם גם עוטר בפרס בחירת הקהל, ובו זכו בעבר "נער החידות ממומביי" ו"נאום המלך" עטורי האוסקרים), ייתכן מאוד ש"אופטימיות" הוא בדיוק סוג הפרויקט שקופר היה צריך בשביל עוד רגע משנה קריירה, עוד נקודת ציון שלאחריה דבר לא יחזור להיות כפי שהיה: מועמדות לאוסקר.

 

ברשימות ההימורים המקדימים לטקס הקרוב שמו של קופר בהחלט רושם נוכחות, למרות שעם מתחרים פוטנציאליים בדמות דניאל דיי לואיס ("לינקולן"), אנתוני הופקינס ("היצ'קוק"), חואקין פיניקס ופיליפ סימור הופמן ("המאסטר"), ראסל קרואו ("עלובי החיים") ועוד, אין ודאות בהימור על מקום בחמישייה הסופית.

 

אבל קיים סיכוי לגמרי לא רע שקופר ירשום הישג נוסף ויזכה לשמוע את שמו נישא בחלל תיאטרון דולבי (לשעבר קודאק) ההוליוודי ב־14.2. אבל האם, כפי שכמה בחירות מוזרות וכישלונות כלכליים מהשנתיים האחרונות יכולים אולי להוכיח, קופר תחום מדי בגבולות שבין פרצוף יפה וגיבור קומדיות וולגריות?

 

דרכו של קופר אל הפסגה היתה סלולה בלא מעט מוקשים, חלקם אישיים וחלקם מקצועיים, חלקם היא מנת קלישאות מוכרת מכל כוכב הוליוודי אחר.

 

גם עבורו, אל העבודה הקשה ופתיתי הפרסום והתהילה הראשונים שהגיעו לפתחו התלוו התמכרויות לאלכוהול ולסמים ואגו הולך ומתנפח.

 

כשכוכבו החל לדרוך ב־2001, עם הזכייה בתפקיד וויל טיפין הרכרוכי משהו ב"זהות בדויה" הטלוויזיונית לצד ג'ניפר גארנר (קופר גילם את התפקיד במשך חמש שנים ו־46 פרקים), הגיע המצב לשיא שלילי, וקופר החליט להפסיק.

 

"אני כבר בכלל לא שותה או עושה סמים", הבטיח לכתב ה"הוליווד ריפורטר", "אני נקי מגיל 29. פעם הייתי במסיבה והטחתי את ראשי בכוונה ברצפת בטון, כאילו 'תסתכלו איזה קשוח אני!'. הרמתי את הראש, דם טפטף ואז עשיתי את זה שוב. ביליתי את הלילה בבית חולים עם גרב מלא בקרח, מחכה שיתפרו אותי".

 

הוא לא מאושר ממי שהיה אז. "כל כך דאגתי ממה שיחשבו עליי", המשיך לספר, "תמיד הרגשתי כמו אאוטסיידר, וחייתי בתוך הראש שלי. ואז הבנתי שאני לא הולך לממש את הפוטנציאל שלי, וזה הפחיד אותי בטירוף. חשבתי לעצמי, 'וואו, אני ממש הולך להרוס לעצמי את החיים. אני באמת הולך להרוס את זה'".

 

קופר נולד בפילדלפיה וגדל בפרבר סמוך לעיר עם אם ממוצא איטלקי ואב אירי, ילד חסר ביטחון שנהג להיפצע לעיתים קרובות (כולל פעם שבה ניפץ מנורה, איבד שליטה על חלק משרירי פניו ונאלץ לעבור ניתוח פלסטי) והעריץ את הסרט "איש הפיל" של דייוויד לינץ' (שאת גיבורו המעוות, ג'ון מריק, יגלם בקרוב על במות ברודוויי).

 

קופר תמיד היה קרוב להוריו, גם כשהיה טינאייג'ר פרוע למדי, ובשנה האחרונה אף חזר לגור בבית הוריו בפילדלפיה כדי לסעוד עם אמו את אביו חולה הסרטן (שנפטר מאז).

 

"אתה יכול לפתור לאנשים בעיות", סיפר ל"אסקווייר" כשנשאל על המשמעות של צ'ק על סך 15 מיליון דולר עבורו, "ואתה מסוגל לומר למישהו, 'אתה יודע מה? אני הולך לקנות את הבית הזה עבורך, ואתה לא צריך לדאוג למשכנתה יותר'".

 

עם הגיעו לבית הספר למשחק בניו יורק בגיל 25, הודיע הדיקאן ג'יימס ליפטון (שגם מנחה את התוכנית "סטודיו למשחק") להוריו של קופר: "הוא הולך להגיע עד הסוף".

 

עם התנקותו מההתמכרויות והמוג'ו החדש שמצא בחייו, התחיל קופר להגשים את ההערה הנבואית של ליפטון. תפקיד החבר הזבלי של רייצ'ל מקאדמס ב"לדפוק חתונה" היה הסנונית המבשרת, כשקופר הצליח לבלוט בתפקיד משני יחסית לצד שמות גדולים כמו אוון ווילסון, וינס ווהן, וויל פארל וכריסטופר ווקן הגדול.

 

נישא על הוויברציות החיוביות, קופר המשיך לעוד תפקיד משנה זכור־יחסית, הפעם לצד ג'ים קארי ב"יס מן", אבל רק שנה לאחר מכן, ב־2009, הגיע הבום הגדול של The" "Hangover והוכיח שעם ראש צלול, מיקוד מקצועי וגם כמות הגונה של מזל, השמיים הם הגבול עבור שחקן נאה ורעב.

 

ואז, הגיעה הדילמה של מה לעשות במומנטום. אם יש אמת אחת בהוליווד, הרי היא שאדם חייב להכות על הברזל בעודו חם. הבעיה היא שמהחום הזה אפשר גם להיכוות.

 

ב־2010, שנה אחרי שהפך מהבחור הזה של "היי, תזכיר לי איפה ההוא שיחק?" לכוכב של "The Hangover", לוהק קופר לתפקיד פייס החתיך והפלרטטן בעיבוד הקולנועי המדובר והיקר של הסדרה המיתולוגית "צוות לעניין".

 

הפרויקט, שעבר בין שלל כותבים ובמאים והתגלגל במשך יותר מ־15 שנה בטרם קרם עור וגידים, התקבל באופן פושר למדי אצל הקהל והמבקרים, ולא הפך להיות להיט האקשן הגדול שאמור היה לפתוח לקופר אפיקי קריירה נוספים אחרי ההצלחה העצומה שלה זכה בז'אנר הקומי.

 

"מאוד אהבתי את החוויה הזו", סיפר ל"אסקווייר", "אבל זה לא יצא באופן שרצינו. הסרט אכזב, וזו הסיבה שלא עשינו לו המשכון".

 

בחודש מרץ הקרוב יוכל קופר לחזור למסלול עם "המקום שמעבר לאורנים", סרט פשע אולטרה מסקרן שבו הוא מככב לצד ראיין גוסלינג, בבימויו של הבמאי העולה דרק סיאנפרנס (שאחראי ל"בלו ולנטיין" המצוין), וברקע יש גם דיבורים על אחד מצמד התפקידים הראשיים בעיבוד אפשרי של קלינט איסטווד למלודרמה הקלאסית "כוכב נולד", לצד לא אחרת מביונסה.

 

ואולי הכיוון המעניין ביותר בקריירה של קופר הוא דווקא זה שפונה לדרך שאפתנית בהרבה: בימים אלה עובד קופר על תסריט לספרו האדיר וזוכה הפרסים של סופר האימה והמד"ב דן סימונס, "היפריון", שמהווה את הראשון מבין ארבעה ספרים, ועל פניו נראה די בלתי אפשרי לעיבוד, גם בשל המבנה המאתגר שלו וגם בשל ההיקף הבלתי נתפס של עלילתו חובקת הפלנטות והיקומים.

 

"אני רוצה לביים", הכריז קופר בשיחה עם האתר Metro, "אני כותב עם שותף, וזה לא שאני מנסה לעשות משהו בלתי מושג: אני פשוט מאוד אוהב את החומר, ואנחנו מנסים לפצח אותו".

 

עם הרוח הגבית שמועמדות לאוסקר יכולה לתת - שלא לדבר על זכייה, דמיונית ככל שזו נשמעת כשדניאל דיי לואיס בין המתחרים - "היפריון" עוד יכול לקרות. וזו עלולה בהחלט להיות נקודת המפנה הבאה בקריירה של קופר.

__________________________________________________________________________________________________________

 

עוד בפנאי פלוס :