>> ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT - צפו בכל התוכניות

 

ביולי 2008 הופיע השחקן זהר ליבה בעירום מלא על שער מגזין הנשים "את", תחת הכותרת "הגבר הכי סקסי בארץ מוריד את הבגדים". עורכת המגזין דאז, עופרה מזרחי, מספרת כי ההפקה שצילם יניב אדרי יועדה לעמודיו הפנימיים של העיתון, אך לאחר שקיבלה אותה לידיה החליטה להוציא את התצלום הפרובוקטיבי אל השער. למרות שמלבד מעט כתפיים, ידיים ורגליים לא ראו לליבה דבר, גורמים בתעשיית האופנה מספרים כי השער הזה עלה לו ביוקר.

 

ליבה, אז שחקן לוהט ופרזנטור קו הגברים של מותג האופנה ml, לא המשיך לעונה נוספת כפרזנטור ml והוחלף בשחקן הכדורסל שאראס. אז וגם היום מכחישים ב-ml כי הסיבה לסיום החוזה עם ליבה היא אותו תצלום שער חושפני. מחברת ml נמסר השבוע כי "ליבה הוחלף כתוצאה משינוי הקונספט של הקמפיין לעולם הספורט הגברי".

 

 

דרור פינטו. ''תעשיית האופנה התרגלה לכך שזה בסדר שצלם יפשיט דוגמנית. ברגע שזה דוגמן - זה מעורר ישר הומופוביה'' (צילום: סשה פירלוצקי)
דרור פינטו. ''תעשיית האופנה התרגלה לכך שזה בסדר שצלם יפשיט דוגמנית. ברגע שזה דוגמן - זה מעורר ישר הומופוביה'' (צילום: סשה פירלוצקי)

 

 

תהא הסיבה אשר תהא, נדירותם של תצלומי עירום גברי, מרומז או מפורש, במרחב הציבורי – בעיקר בהשוואה לנוכחות של העירום הנשי – היא לא עניין שניתן להתווכח עליו. מחר (שישי) תיפתח בתל אביב התערוכה "הומוגרפיה - עירום גברי בצילומי אופנה ישראליים" (אוצר: דרור פינטו, נעילה: 30 בנובמבר), תערוכה ראשונה מסוגה שתנסה לעשות לגברים אפליה מתקנת באמצעות כ-40 עבודות צילום אופנה ישראליות מחמש השנים האחרונות, המתמקדות בעירום גברי פרונטלי ומרומז.

 

בין הצלמים המשתתפים בתערוכה ניתן למצוא שמות נודעים כמו מירי דוידוביץ', איתן טל, ינאי יחיאל ורונן אקרמן, לצד צלמי אופנה צעירים כאיתן ברנט, ניר אריאלי וזיו שדה. התצלום של ליבה אומנם נפקד מהתערוכה, אולם יוצגו בה גם דוגמנים מוכרים ממנו וגם כאלה שפרצופם מוכר פחות, ביניהם מייקל לואיס מחד ואריק מור (הפרזנטור החדש של קסטרו לצדו של יונתן ווגמן) מאידך, שאישרו להציג את התמונות בכיכובם בתערוכה עצמה, ללא חשיפתה בתקשורת.

 

 

מתוך התערוכה "הומוגרפיה - עירום גברי בצילומי אופנה ישראליים" (צילום: איתן טל, שגיא קירשנפלד)
מתוך התערוכה "הומוגרפיה - עירום גברי בצילומי אופנה ישראליים" (צילום: איתן טל, שגיא קירשנפלד)

 

 

אוצר התערוכה, דרור פינטו, מספר כי בתהליך העבודה על התערוכה הוא נתקל בתמונות עירום רבות של דוגמנים מפורסמים, ביניהם פרזנטור של חברת האופנה המובילה ביותר בישראל, אך נתקל בחומת סירוב נוקשה מצד מנהלי הסוכנויות והדוגמנים עצמם. "אני משוכנע שאם הייתי עושה תערוכה על צילום עירום נשי באופנה הישראלית, היו עומדים אצלי בתור לחסויות, גיא פינס היה מצלצל ומבקש לסקר את התערוכה וכל סוכני הדוגמניות היו שולחים לי הצעות", הוא אומר.

 

 

מתוך התערוכה "הומוגרפיה - עירום גברי בצילומי אופנה ישראליים" (צילום: רונן אקרמן)
מתוך התערוכה "הומוגרפיה - עירום גברי בצילומי אופנה ישראליים" (צילום: רונן אקרמן)

 

 

מי שאחראי בעקיפין לקיומה של התערוכה הוא לא אחר מאשר מארק צוקרברג, האיש והפייסבוק. לפני כארבעה חודשים הקים פינטו, 32, איש יחסי ציבור בתחום האופנה והלייף סטייל, את הבלוג De:noise, המשמש כפלטפורמה להצגת הפקות אופנה ישראליות באופן קבוע. "רוב העבודות בארץ הולכות למגירה או מוצגות באופן חלקי", מסביר פינטו. "גם אלו שמתפרסמות במגזינים כמו לאשה, את או זמנים מודרנים, מקבלות במקרה הטוב 2-3 כפולות, בעוד במגזינים בחו"ל, הפקת אופנה מקבלת לפחות 20 עמודים".

  

אחת ההפקות שפרסם בבלוג כללה עירום גברי, אך אז גילה פינטו כי אחד הגולשים דיווח על כך לפייסבוק, שחסמה לו את העמוד למספר ימים. "פייסבוק לא מגלים את זה לבד. מישהו כנראה דיווח על זה, הלשין", הוא מסביר. "הדבר המעניין הוא שעל תמונות של נשים בעירום פרונטלי או חלקי אף אחד לא דיווח. רק על עירום גברי".

 

 

דודי בלסר בקמפיין עבר פרובקטיבי של קסטרו (צילום: יניב אדרי)
דודי בלסר בקמפיין עבר פרובקטיבי של קסטרו (צילום: יניב אדרי)

 

 

במגזיני אופנה בינלאומיים העירום הגברי הוא מגמה בולטת כיום. יותר ויותר גברים מעורטלים זוכים לנראות במגזיני אופנה שאינם בהכרח פונים לקהל של הומואים. כך מדגימה, למשל, הפקת אופנה שפרסם לפני כשנה סטיבן קליין במגזין VMAN, בכיכובה של הדוגמנית הישראלית סטלה עמר.

  

בישראל השמרנית המגמה הזאת קיימת בעיקר במגירות של צלמי האופנה, או בהבלחות נדירות שעל פי רוב סופגות אש. "אני מצלם למספר מערכות מגזינים, ובכל פעם שמופיע בתצלום חריץ ישבן מבצבץ או שיער ערווה מעט בולט - ישר מגיעים מכתבים למערכת", מספר צלם האופנה איתן טל, שמציג בתערוכה מספר דימויים. "זה לא קורה עם פטמה של דוגמנית". גם צלמת האופנה מירי דוידוביץ' מודה כי עירום גברי נעדר מהשיח האופנתי בישראל. "הוא נתפש כנועז ובוטה, אבל בהיסטוריה של האמנות עירום גברי הוא דבר מקובל. פסל דוד של מיכאלאנג'לו הוא אחד העבודות האיקוניות באמנות".

 

 

מתוך התערוכה "הומוגרפיה - עירום גברי בצילומי אופנה ישראליים" (צילום: איתן טל)
מתוך התערוכה "הומוגרפיה - עירום גברי בצילומי אופנה ישראליים" (צילום: איתן טל)

 

 

פינטו מאמין שאחת הסיבות המרכזיות להדרתו של העירום הגברי היא הומופוביה ויחסי צלם-מצולם. "בתור איש יחסי ציבור אני יכול לומר לך שבמערכות עיתונים מגיבים בלחץ לתמונה של דוגמן בבגד ים ספידו או בתחתונים", הוא אומר. "דוגמנית בחזייה שקופה ימרחו על עמוד שלם. את גלית גוטמן זה בסדר להראות בעירום מלא על שער של פנאי פלוס, אבל דוגמן גברי לא. תעשיית האופנה התרגלה לכך שזה בסדר שצלם יפשיט דוגמנית. ברגע שזה דוגמן - זה מעורר ישר הומופוביה".

 

גם טל מתייחס ליחסי הצלם-מצולם כנתון שמשפיע על החשיבה של הצופה. "אם כצלם אני מבקש מגבר להתפשט לגמרי, זה כנראה מעורר משהו אצל הצופה. עם דוגמנית אישה זה יותר קל, כי זה נתפס הרבה יותר טבעי ומתבקש. עם גבר זה ישר מעלה קונוטציות של בוטות ונועזות. פחות ארוטיקה. לפני מספר שנים צילמתי הפקת אופנה לגיליון העירום של מגזין 360 מעלות (מגזין אופנה שלא בחל בעירום פרונטלי, גברי או נשי, א"י) וצילמתי הפקה עם גברים בעירום פרונטלי שנגנזה. אפילו בשביל קרן ארנלדס (עורכת המגזין לשעבר, א"י) זה היה טו מאץ'".

 

העבודות בתערוכה יוצגו למשך שבועיים בבר ההומו-לסבי שפגאט (נחלת בנימין 43, תל אביב). פינטו מספר כי הוא לא חושש מזיהוי עם הקהילה ההומואית, במיוחד כי רבים מהצלמים המשתתפים בתערוכה הם חלק מהקהילה. "זה מקום מושלם", הוא אומר. "לצערי גם הקהילה ההומואית עוברת תהליך של שמרנות, וגם במגזינים של הומואים עירום הוא לא דבר טריוויאלי. שזה מוזר, כי בשיטוט באתרי הכרויות בישראל, אתה יכול לראות גברים בעירום מלא".