>> ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT - צפו בכל התוכניות

 

קרוב ל-400 איש המתינו הבוקר (חמישי) בתור הארוך שהשתרך מחוץ לסניף H&M בקניון עזריאלי בתל אביב, בתקווה לרכוש פריטים מקולקציית הקפסולה של Maison Martin Margiela לחברת האופנה השבדית. אן ברקוביץ' בת ה-17 ואמה סלי מרחובות היו הראשונות בתור. "הגענו בחמש בבוקר", מספרת אן. "באנו לקנות בעיקר אביזרים, כמו תיק הסוכריה ומעיל החגורות לגברים". בניגוד לתורים שנצפו בסניף בשיתופי פעולה קודמים של הרשת עם מעצבים, הפעם מרבית הקהל הורכב מאנשים בני 30 ומעלה. מראה של נערות צעירות כפי שהיה בשיתוף הפעולה עם ורסאצ'ה או לנוון היה נדיר יותר. בין הקונים ניתן היה למצוא אנשי אופנה רבים, ביניהם לא מעט מעצבים כמו פיליפ בלאו (פראו בלאו), שלי סתת, מאיה ארזי וסטודנטים רבים משנקר.

 

החיבור בין H&M ל-MMM הצליח לשני הצדדים: הרשת השבדית מתהדרת בקולקציה משובחת, אולי הטובה ביותר מבין כל שיתופי הפעולה שהיא עורכת בשמונה השנים האחרונות, ואילו בית האופנה הצרפתי זוכה לחשיפה לקהל שלא ידע את מרג'יאלה, כולל בישראל, שלא זכתה לקבל את הקולקציות החשובות של מרג'יאלה בזמן אמת (כיום נמכר קו M6 של המעצב בבוטיק ורנר בתל אביב).

 

אלא שבשיתוף הפעולה הזה טמון גם פרדוקס, שהרי H&M היא רשת מסחרית בעלת אפיל המוני, ואילו מרטין מרג'יאלה הבלגי, שפרש ב-2009 מעיצוב לבית האופנה שהקים בשנת 1988, הוא מעצב אנונימי ונחבא אל הכלים שמעולם לא נחשף אל התקשורת בפניו והראיונות הספורים שהעניק, נעשו באמצעות פקס או דוא"ל בלבד.

 

 

  (צילום: פול וות'רל)

 

 

"אין קונפליקט בין ערכי המותג המושתת על אוונגרדיות ואנונימיות לשיתוף הפעולה עם H&M", טוענים בבית האופנה הצרפתי בשיחה בלעדית עם Xnet לרגל השקת הקולקציה. "תמיד האמנו בדמוקרטיזציה של אופנה ובלחלוק את הרעיונות והקונספט שלנו עם הקהל הרחב. תמיד רצינו שהפריטים יקבלו חשיפה. קהל גדול לא בהכרח מדלל את הרעיונות הראשוניים שלנו. לאחר שיתוף הפעולה, נמשיך לעבוד כפי שעשינו בעבר".

 

לאחר שהושקה הקולקציה בקול תרועה בניו יורק לפני כשבועיים, באירוע אמנותי שכלל מיצגי מחול ואמנות (ראו סרטון), הבוקר היא נוחתת בישראל. רגע לפני שאתם מסתערים על סניף עזריאלי בתל אביב, היחיד שמציע את הקולקציה הייחודית למכירה, הנה מה שחשבנו עליה.

 

 

 

 

מה מוכרים לנו? קולקציה בת 110 פריטי לבוש ואביזרים (45 פריטי לבוש ו-20 אביזרים לנשים; 30 פריטי לבוש ו-15 אביזרים לגברים), כולם רפליקות של פריטים איקוניים מ-23 שנותיו של בית האופנה הצרפתי. המחירים גבוהים מאוד, גם ביחס לשיתופי פעולה קודמים של הרשת עם מעצבים.

מידות: 42-34 (XL-XS).

כמה להוציא? ב-1,400 שקל תוכלו לצאת מהחנות עם זוג נעלי נשים בעלות עקב שקוף וטי שירט לגבר, ללא ספק הכי מעט שאי פעם הצלחתם לסחוט מכזה סכום ב-H&M.

 

 

  (צילום: פול וות'רל)

 

 

נקודות האור

הנוסטלגיה. ההחלטה לשלוף מהבוידעם פריטים איקוניים של MMM ולהביא אותם לקהל שלא ידע את מרג'יאלה - היא נבונה ומקורית, גם אם לא מסחרית בעליל. עבודתו של המעצב הבלגי ידועה בבחירה של גזרות אמורפיות, משחקי פרופורציות שלא בהכרח מתיישבים עם הפרופורציות האנושיות וניסיונות לאתגר את העין במשחקי שקיפויות. לדברי מרגרטה ון דן בוש, היועצת הקריאטיבית של H&M והמוח מאחורי שיתופי הפעולה, הרעיון הגיע דווקא מבית האופנה. "היו לנו שיחות רבות במהלכן ניסינו להבין כיצד ללכוד את רוח המותג", היא אומרת בשיחה עם Xnet. "זאת הפעם הראשונה ששיתוף הפעולה פועל כמו ארכיון, עם הוצאה מחודשת של חלק מהדגמים החשובים והמשפיעים בהיסטוריה של האופנה".

קולקציית הנשים. גודלה של קולקציית הנשים אפשר יצירת מגוון רחב עבור הקהל הנשי - מפריטים יוצאי דופן, כמו מעיל פוך ארוך שנראה כמו שמיכה וז'קט אובר סייז שיעניק לכן מראה של מקרר, ועד לשמלות ערב אלגנטיות ממשי בגזרה א-סימטרית, המגלמות בתוכן את כל הערכים של בית האופנה: מקוריות, אוונגרדיות, אנונימיות ואיכות.

הקמפיין. צילומי הקמפיין וסרטון הווידאו של הקולקציה נעשו על ידי צלמת האופנה סם טיילור ווד, מצלמות האופנה החשובות והמשפיעות של שנות ה-90. טיילור ווד הציבה נון-מודלס ברחובות פריז הריקים מאדם, כשהם מתנועעים בחושניות אל מול חוקי הגרביטציה ונראים כמו מלאכים בשמי העיר, הממתיקים סוד עם הצופים. בדיוק כמו הבגדים.

 

 

 

 

 

נקודות החושך

המחירים. בדומה לשיתוף הפעולה האחרון של H&M עם בית האופנה מארני, קו המחירים של הקולקציה גבוה מאוד. מחירן של נעלי עור עם עקב שקוף עומד על 1,199 שקל ומחירם של המגפיים מאמיר ל-1,799 שקל - תעריפים שעלולים להרחיק רוכשים פוטנציאלים. לשם האיזון, תוכלו לאתר חצאיות ומכנסיים בגזרת אובר סייז במחיר של 499 שקל. מי שסתם רוצה מרג'יאלה בארון, יכול להסתפק בחולצת טי במחיר של 179 שקל. ואולי בכלל הכי כדאי ללמוד מניסיון העבר ולהמתין לסייל של הקולקציה. במקרה של מארני, הפריטים הוצעו ב-60 אחוז הנחה עשרה ימים בלבד מיום ההשקה.

האביזרים. למעט נעלי הנשים, שנראו עשויות היטב בפרזנטציה שערך המותג לפני כשבועיים, קו הנעליים לגברים ויתר האביזרים נראו זולים, החל בתיקי הקלאץ' לנשים בצורת סוכרייה צבעונית ועד לפאוץ' המיועד למין החזק. במבט נוסף, הם נותרו כקוריוז חביב שניתן לצוות להופעה פעם אחת ודי.

קהל היעד המצומצם. זה לא סוד ששיתוף הפעולה עם בית מרטין מרג'יאלה קורץ בעיקר לקהל של יודעי ח"ן ופחות לקהל הרחב. ספק אם מישהו שלא זכה להיחשף עד היום לעיצוביו של המעצב הבלגי, יגיב בשליפת הארנק למראה חולצת מעיל אוברסייז מעור לבן במחיר 1,500 שקל. לאחר שני שיתופי פעולה שפנו בעיקר לקהל של פאשניסטות – עם בית האופנה מארני ועם עורכת האופנה אנה דלו רוסו, נראה כי ב-H&M מתחו הפעם את הקו עד לקצה. בתגובה אומרת ון דן בוש, כי היא "שמחה שהאופנה כיום נגישה ומוגשת ללקוחות החברה, שיכולים ומוזמנים להיחשף למעצבים שטרם שמעו עליהם".

 

מחירים: נשים: מעילים וז'קטים, 500 1,500 שקל; שמלות חצאיות, 500 1,500 שקל; חולצות, 400 600 שקל; מכנסיים, 120 600 שקל; גברים: מעילים וז'קטים: 600 1800 שקל; מכנסיים: 500; חולצות וסוודרים: 180 1,500 שקל. להשיג החל מהבוקר בחנות הרשת בקניון עזריאלי.