חנויות עיצוב יוקרתיות, שמציגות פריטים מעוצבים מיובאים, לא חסרות בנוף המקומי. חלקן ("טולמנ'ס", למשל) משלבות ומקדמות בקולקציות שלהם פריטים נבחרים של מעצבים ישראלים, בדרך כלל ותיקים וידועים. אך "אסופה", שנפתחה באחרונה בשוק הפשפשים ביפו, היא חנות נדירה למדי בנוף המקומי: היא מציגה אך ורק פריטים של מעצבים מקומיים, ושמה לה כמטרה לקדם מעצבים צעירים בתחילת דרכם. חלקם מוכרים למי שמתעניין ועוקב אחר הנעשה בתחום, אך אי אפשר לומר שהבחירות מחניפות או מכוונות לטעמו של הקהל הרחב.
האם יש לחנות כזו סיכוי מבחינה מסחרית? "אנשים רבים מגיעים לשוק הפשפשים מתוך סקרנות. זה לא כמו ללכת לקניון, הם לא יודעים מה הם יראו. את הסקרנות הזו אנחנו נמלא בתוכן", אומר ליאור ימין, אחד משני השותפים שפתחו את החנות.
ימין הוא בוגר לימודי עיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי בחולון, ושותפו, תומר רוט, הוא בוגר המחלקה לתקשורת במכללה האקדמית ספיר – שני חברים מימי השירות הצבאי. ימין עבד ב"פועה", בית הקפה הסמוך לחנות, מצא את החלל, ורק לאחר ששכרו ושיפצו אותה נולד הרעיון, מתוך הבנה כי מעטים הם המקומות שמציגים ומוכרים את עבודותיהם של מעצבים ישראלים צעירים.
בחנות אפשר למצוא פריטים של כ-80 מעצבים, כמו הילה שמיע, איתי אוהלי, שגב מואיסה, "סטודיו קאן", בן ברוידא, קובי סיבוני, סטודיו "ארבע וחמישה", מרית מייזלר, "קוזו" ו"מטקה". כולם חתומים על המוצר משלב העיצוב והפיתוח ועד שלב הייצור והאספקה.
ימין ורוט מקפידים, לדבריהם, לבחור מוצרים בעלי ערך מוסף: אמירה שמתייחסת לחיים בתרבות הישראלית, מקור השראה מעניין, כאלה שעומד מאחוריהם מחקר חומרי חדשני או שימוש ב"רדימייד" כחומר גלם. השניים מקפידים גם שכל המוצרים שנמכרים בחנות מיוצרים בישראל, חלקם בעבודת יד, בידי המעצבים עצמם.
"רוב המוצרים ייחודיים לחנות, ומעבר לכך אנחנו מספקים ללקוחות שלנו היכרות עם המעצב ועם התהליך, יש לנו את סיפור המסגרת. מי שמעוניין יקבל אותו, זה חלק מהחוויה", אומר ימין.
גם לתצוגה בחנות, מסביר רוט, אופי ייחודי: "יש באוסף שמוצג כאן היבט של אוצרות. אנחנו נותנים דגש לשינוי מתמיד בתצוגה. המוצרים מיוצרים בסדרות קטנות וכשהם נגמרים נכנסים דברים חדשים לגמרי". עיצוב הפנים של החנות משרת את הקונספט: קוביות עשויות פורמייקה בהירה נתלו על הקירות, ובכל אחת מהן מוצגת עבודה אחרת, שמקבלת את מלוא תשומת הלב.
החנות מתאימה היטב למי שמחפש פריטים מעוצבים ולא שגרתיים, אבל לא למי שמחפש מציאות: מנורה של נעמה הופמן, למשל, עולה 980 שקלים. שעון קיר של דן ברוידא עולה 2,400 שקלים, מובייל מטוסים של KaRinITI עולה 160 שקלים, ומחירו של ספסל בעיצוב הילה שמיע, מעץ ואלומיניום יצוק, מתחיל ב-4,700 שקלים.
>> פרטים נוספים כאן, ובפייסבוק.
>> בינתיים, שוק רהיטי היוקרה בישראל רותח