בדיקה מקיפה וכוללת. דץ (צילום: רועי חביב)
בדיקה מקיפה וכוללת. דץ (צילום: רועי חביב)

רואי (איקו) עוזרי 

לפני חודש וחצי הנחיתה הרשות השנייה פצצה על עולמן האוורירי של תוכניות הלייף סטייל. הרשות החליטה לטפל בתופעת התוכן השיווקי (או בשם הלא מכובס - מכירת האייטמים) בתוכניות אלה, אשר נהגו לתת במה למומחים/רופאים/יועצים/קשקשנים מקצועיים להציג את מרכולתם בלי ליידע את הצופים שאותם ברי סמכא שילמו אלפי שקלים תמורת הזכות להתארח באולפן ולקדם את העסק שלהם.

על סמך המלצות ועדה שהקימה הרשות, רשת, קשת וערוץ 10 נקנסו וקיבלו הוראה להוריד מהאוויר תוכניות כמו "לחיות טוב" ו"יופי של יום", שבהן נתגלתה מכירת אייטמים. הזכייניות הגישו ערעור למועצת הרשות והתוכניות נשארו בלוח השידורים עד להכרעה סופית בעניינן. כבר אז התעוררו ספקות באשר לסיכוייהן של הזכייניות לאלץ את חברות ההפקה של התוכניות הללו לוותר על סעיף הכנסה כה שמן, ועכשיו החששות מתחילים להתאמת.  

לפנאי פלוס נודע כי בתוכנית "כל בוקר" בהנחיית אורנה דץ, המשודרת בערוץ 10, ממשיכים לעבור על החוק ומוכרים אייטמים בני שתיים עד חמש דקות, בהתאם לתקציב של המומחה. את התוכנית מפיקה זיו 10 הפקות, שהפיקה בעבר את "המקצוענים" ואת "שורדות בבית", גם הן עבור ערוץ 10.

גורם שקנה את דרכו להופעה כמומחה בתוכנית מספר לפנאי פלוס: "ניהלנו משא ומתן עיקש על הסכומים. רצו המון כסף, ובסוף סגרנו על 3,500 שקל להתארחות שלי בשתי תוכניות, לחמש דקות בכל תוכנית. בתחקיר המקדים שאלו אותנו מה חשוב לנו שאורנה תציין באייטם, איזה פרטים רלוונטיים לנו מבחינה שיווקית, וכך היה".

גורם נוסף סיפר: "התעניינתי בפרסום אייטם על מוצר חדש, אמרו לי בהפקה לשלוח להם פירוט על המוצר שברצוני לקדם. כששאלתי איך ניתן לסגור עסקה וכמה זה יעלה לי, השיבו לי שלא נותנים סכומים בטלפון. דרך מכריי שפירסמו הבנתי שמדובר בכמה אלפי שקלים, ולכן החלטתי לרדת לבסוף מפרסום האייטם".

האם יש חברות הפקה המוכנות לסכן את הזכייניות, בכך שהן ממשיכות למכור אייטמים למרות האיסור והקנס שהוטל על הזכייניות? כנראה שכן. "גם אם הזכיין מחליט להתערב, זה יכול להחזיק שבוע־שבועיים", מסביר מפיק מוכר בתעשייה. "חברת ההפקה מנהלת את התוכנית, והזכיין רק משלם על השירות, אז לא ניתן לאכוף זאת. חברת ההפקה רוצה למקסם את רווחיה וזה מבחינתה לגיטימי לחלוטין, לרשות השנייה פחות. עורכי תוכניות הלייף סטייל מודעים למהלך זה, והם מודעים לעבירה על החוק. יש מקרים בהם מומחים שמגיעים לראשונה לתוכנית ולא מכירים את ההתנהלות שואלים בתום לב אם זה אתי, ובהפקה משיבים להם שככה זה נהוג אצל כולם".

מהרשות השנייה אישרו כי המידע שהגיע לפנאי פלוס מהימן: "התוכנית 'כל בוקר' עם אורנה דץ מטופלת על ידי הרשות השנייה בהליכי הפרה, בשל ממצאים שגילתה הרשות לגבי מכירת אייטמים בתוכנית. התוכנית נמצאת בימים אלה בהליכי שימוע של הרשות מול הנהלת ערוץ 10. לעניין ערעורי הזכיינים, יצוין כי הנהלת הרשות קיימה בדיקה מקיפה וכוללת של כל התוכניות בטרם הגיעה להחלטתה. הנהלת הרשות ומועצת הרשות מייחסות חומרה רבה לסוגיית מכירת האייטמים בשידורי הטלוויזיה, בשל הפגיעה הרחבה והמתמשכת של התופעה בציבור. הערעורים של הזכיינים השונים ייבחנו על ידי מועצת הרשות".

מערוץ 10 נמסר: "לא היה ולא נברא". מחברת ההפקה לא נמסרה תגובה.