המיקום של הדירה הזו – טריפלקס עם גינה פרטית קטנה – הוא חלומי: מרחק של 50 מטרים בלבד מחוף הים, בצפון תל אביב. אבל היא נזקקה לשיפוץ יסודי, משום שהבניין בו היא נמצאת – קומפלקס "סי אנד סאן" – נבנה לפני 20 שנים כמלון דירות בסטנדרט קבלני נמוך, והקרבה לים לא עזרה לשמרו במצב טוב.

 

השיפוץ הקיף את שלוש הקומות של הדירה (קומת מרתף ששטחה 57 מ''ר, קומת כניסה בשטח של 79.5 מ''ר וקומת חדרי שינה ששטחה 95 מ''ר), ועלה, ללא הריהוט, יותר ממיליון שקלים. בעלי הדירה – זוג שחיו שנים בחו''ל והחליטו לחזור לישראל עם שלושת ילדיהם – בחרו להשאיר כפי שהם את דלת הכניסה, המשרביות שמאפיינות את הקירות ופרופילי האלומיניום של החלונות, כדי לשמור על האחידות החזותית של הבניין ומשום שלא רצו לנקר עיניים. "זו הנחיית עבודה שנבעה מאידיאולוגיה של בעלת הדירה. היה לה חשוב לשמור על חיבור למבנה ולמרות שהיה לי קשה לקבל את זה, אני מעריכה אותה על כך", אומרת מעצבת הפנים ליאת הדס, שהופקדה על השיפוץ. היא התבקשה לעצב את הדירה בגוונים בהירים ובאופן שיעניק לדייריה תחושה של חופשה גם בחיי היום יום.

 

קומת הכניסה תוכננה על ידי אדריכל הבניין בצורת חץ, כדי ליצור לכל דירה בקומפלקס מרפסת שממנה נראה הים. אחת מצלעותיו של החץ היא קיר שכולו חלון, שבדירה הזו פונה אל הגינה (ראו תוכניות למטה). למרות שהיא אינה פונה ישירות אל החוף, אלא בזווית, הצליחה הדס "להכניס" אל הדירה את הים, באמצעות בחירה של גימור מבריק לריצוף אבן החלילה ושימוש במראות רבות. ההשתקפויות השונות מעצימות את האור ואת נוכחות הים.

 

כדי להשיג בהירות מקסימלית עוצב הבית על טהרת הלבן, אך כדי שלא ייראה מנוכר הוסיפה הדס טקסטורות וגוונים חמים, באמצעות ספה ושז-לונג בצבע מוקה בהיר, כורסת עור לבן עם רגלי עץ ושולחן עגול מבד רך ("מטרו"). מעל השז-לונג נתלתה מראה שהיתה בדירה לפני השיפוץ, ומשקפת את הים. לכל אלה צורף שטיח צמר מרוקאי, ארוג בשיטה מסורתית אך בעל דוגמה גיאומטרית מודרנית במובהק ("ג'וזפון").

 

לדירה שני כיווני אוויר בלבד. מלבד היציאה לגינה, הפתח הנוסף בקומת הכניסה היה במקור חלון משרבייה, במרפסת השירות. הדס החליטה לבטל את מרפסת השירות ולהפוך אותה לחלק מהמטבח, שעוצב בקו מודרני ובצבע לבן עם נגיעות ניקל. כדי לשמור על חזות נקייה ככל האפשר הוכנס המקרר לארון לבן, ומכשירי עבודה שונים הוסתרו באמצעות תריס ניקל. מעל דלפק האכילה נתלו עבודות של עפרי מרום.

 

הדס הגדילה את חללי האחסון שבדירה: הארון שבין המטבח למבואה הועמק מ-65 ס"מ למטר, והפך לדו-צדדי. המבואה עצמה קטנה מעט, לטובת שירותי אורחים מורחבים וארון מעילים.

 

פינת האוכל מפרידה בין המטבח לסלון. סגנונה הקלאסי קיבל טוויסט צעיר באמצעות תמונה גדולה ולא חתומה, דיוקן נשי בשחור-לבן, שמצאו בעלי הדירה כשארזו בניו יורק. שני אהילים תלויים, גדולים מדי בכוונה תחילה, משלימים את הפינה.

 

גינת הדירה, המרוחקת 50 מטרים בלבד מהים, חופתה בדק איפאה. בגינה שובצה מקלחת חוף, שמיועדת לילדים העושים את דרכם מהים בחזרה לבית. לגינה נבחרה פינת ישיבה עשויה פופים ממולאים בקלקר (שלא נכנע ללחות כמו מזרן), מרופדים בבד עמיד, שניתן לשטוף בצינור.  

 

בחדר השינה מיטת הכלולות הגדולה שהובאה מניו יורק, וקיר ארונות שמסתיר את דלת הכניסה לחדר הרחצה הצמוד (צילום: אביב קורט)
בחדר השינה מיטת הכלולות הגדולה שהובאה מניו יורק, וקיר ארונות שמסתיר את דלת הכניסה לחדר הרחצה הצמוד (צילום: אביב קורט)

 

קומת המגורים העליונה כוללת שלושה חדרי ילדים עם חדר רחצה משותף, ויחידת הורים. הקומה חופתה בפרקט עץ אלון טבעי משומן. בחדרם התעקשו בני הזוג לשמור על מיטת הכלולות האמריקאית שהביאו מניו יורק. "המיטה גדולה במיוחד אבל ההתייחסות של בעלי הבית אליה היא רגשית", אומרת הדס. בתוך קיר ארונות הוסתרה דלת הכניסה לחדר הרחצה הצמוד.

 

בחדר הרחצה של ההורים נבנה ארון אמבטיה מפורניר שורש, קרוב בגווניו לאלון, ובעל טקסטורה פראית. חזית האמבטיה חופתה בקוריאן ובמקום שימוש באריחים נצבע הקיר בטיח סטוקו לבן מבריק. במשטח הקוריאן הוטמע כיור שוקת כפול, עם ברז לו ולה.

 

  (צילום: אביב קורט)

 

מחדר ההורים יציאה למרפסת, שהיא גג הפרגולה שבגינה. גם היא חופתה בדק איפאה, והיא צופה אל הים. מראה בחדר השינה משקפת את הים, כפי שנעשה בסלון. מהזווית הזו, קשה לנחש שהדירה היא חלק מקומפלקס גדול כמו "סי אנד סאן".

 

>> לאתר של ליאת הדס.

 

שיפוץ יצירתי של דירה קטנה:

>> איך הצליחו זוג עם שני מתבגרים להישאר בדירתם בת ה-70 מ''ר בבת ים?