הבית הזה, שבנייתו הושלמה לפני כחודשיים בשכונת מגרשי הגולף החדשה-יחסית בקיסריה, מושך את העין בקוויו הישרים והחזקים. קיר עצום ו"מרחף", מחופה סרגלי אלומיניום לבנים, מפריד בין הרחוב לבין שביל הכניסה לבית, ומבטיח פרטיות. כך התאפשרה קומת כניסה מרווחת ופתוחה, שחלליה הפנימיים כמו מתערבבים עם החוץ והבריכה.

 

הבית – בן שלוש קומות, כ-500 מטרים רבועים בנויים על מגרש ששטחו דונם – אינו הראשון שמתכנן אדריכל גל מרום בשכונה, וגם לא הראשון שבעליו בנו בקיסריה (בסופו של דבר החליטו להישאר בינתיים בביתם הישן והצנוע יותר, והשכירו את החדש). כשיצאו לדרך, הם לא דמיינו שכך הוא ייראה: בשלב התכנון נוהג מרום לבקש מלקוחותיו למלא שני שאלונים. האחד עונה על שאלות "טכניות" יותר, דוגמת מספר הדיירים, מספר חדרי השינה, מטבח פתוח או סגור, האם נדרש מרתף לאירוח וכדומה. השאלון השני הוא "איכותי" יותר, לדברי מרום, ומתייחס לחלומות של המזמינים: "רוב האנשים מתקשים לענות על השאלה הזו ואנו יוצאים ביחד לטיול מחשבתי, שבו נדונים נושאים כמו אור וצל, צבע, ריח וכיוון תנועה. רוב האנשים חושבים שהם יודעים מה הם רוצים. התפקיד שלי כאדריכל הוא להוציא אותם מהסתכלות דרך קשית שמכילה רק דברים שהם ראו או שמעו אצל אחרים. אני מנסה להרחיב את זווית הראייה שלהם". הוא מספר שהוא נהנה מיצירתיות התהליך, שמבחינת הדיירים מסתיים פעמים רבות בבית שונה ממה שדמיינו בתחילה.

 

זה היה המקרה גם כאן. "לבתים שלנו אין חתימה עיצובית, אני מנסה לברוח מזה", אומר מרום. "אם אני מחפש DNA משותף, הוא יהיה בעובדה שבכולם נכנסים לבית דרך חזית אטומה באופן יחסי, ששומרת על פרטיות הדיירים ומאפשרת ליהנות מכל גודלו של המגרש ברגע שעוברים את מפתן הדלת". כך, מי שעומד ברחוב מול הבית הזה ניצב מול שתי כניסות: אחת במפלס הרחוב – שביל מחופה סרגלים של עץ טיק המיועד להולכי רגל, והשנייה מיועדת לכלי רכב, יורדת מתחת למפלס הרחוב ומובילה לחניה תת קרקעית. התוצאה היא שני קווים מקבילים של תנועה.

 

קיר אלומיניום עצום מלווה את שביל הכניסה (צילום: איתי סיקולסקי)
קיר אלומיניום עצום מלווה את שביל הכניסה (צילום: איתי סיקולסקי)

 

בהמשך לשביל, גם דלת הכניסה המרשימה, שמתנשאת לגובה ארבעה מטרים וחצי, עשויה עץ טיק. היא מוקמה בצדו הדרומי של הבית, בהתאם לבקשתם של בעליו לתכננו על פי תורת הפנג שווי, המייחסת משמעות לכניסה מצד זה. לאורך החזית הדרומית מלווה את הנכנסים קיר מרחף, כמו מנותק מהרצפה ומהתקרה, שחוצץ בין שבילי הכניסה המקבילים לבין הבית. הקיר חופה בתבנית שיצר מרום מכמה חתכים של פרופיל אלומיניום צבוע לבן. את התבנית שכפל ויצר חיפוי כולל לקיר. "לא מעניין אותי להשתמש בחומרים יוקרתיים וצפויים. החוכמה היא להפתיע עם חומרים שלא מצפים לפגוש".

 

הבית בנוי משני אגפים שביניהם מחבר מעבר, מעין גשר, והוא מזכיר ממבט-על את צורת האות H. עמודי קונסטרוקציה דקים מפלדה שנצבעה בלבן איפשרו לאדריכל לתכנן פתחים ברוחב מקסימלי. הקירות מעטים יחסית, והשימוש בזכוכית רב, כדי ליצור זוויות ראייה רחבות שמטשטשות את הגבולות בין הבית למגרש והופכות אותם ליחידה אחת.

 

מול דלת הכניסה ומעבר לגשר מוקמו המטבח וחדר האוכל. משמאלה מוקמו הסלון וחדר המשפחה, ומימינה חדר שינה לאורחים, עם שירותים צמודים. בין שני האגפים מפרידה בריכה בגובה אפס, שכמו מכפילה את שטח הבית, באמצעות אפקט ההשתקפות. מערכת קורות מקיפה את החצר ובתוכה הוטמעה הכנה לוילונות, שיאפשרו סגירה של החוץ ויצירת חדר ענק שבמרכזו בריכה. בפאטיו אחורי נבנתה בריכת נוי בפרופורציות שממשיכות את קווי הבריכה הגדולה, להנאת יושבי המטבח וחדר האורחים.

 

גרם מדרגות הצפחה, שנתחמו במעקה מפרופיל פלדה מלא, יוצר בתוך הבית ציר אנכי שמדגיש את צירי האורך החוצים את המגרש. בקומה העליונה, מול גרם המדרגות, גשר שחוצה אותה: בכל צד שני חדרי שינה גדולים עם חדרי רחצה צמודים, ארבעה בסך הכל.

 

החומרים נבחרו בקפידה: החצר חופתה בדק איפאה. פנים הבית רוצף באריחי בזלת שחורה בגודל 90 על 90 סנטימטרים. החדרים חופו בפרקט אלון פיש-בון. הבית נצבע בטיח לבן, ללא גיוון. האלומיניום בשחור גרפית. חדרי האמבטיה רוצפו בבזלת, על הקירות שיש לבן או שיש צפחה שחורה עם גיד מרכזי לבן. כל הכיורים בבית עוצבו על ידי האדריכל ויוצרו מקוריאן לבן. את האמבטיה בחדר השינה של ההורים עיצב פיירו ליסוני (''בופי''), ובתקרה מעליה חלון סקיי-לייט.

 

התכנון הפתוח של קומת הכניסה מאפשר סידורים שונים של הרהיטים. "אדריכלות מחייבת התייחסות לפרקי זמן ארוכים ולכן צריך לייצר דברים בסיסיים ולהשתמש במעט חומרים – טיח לבן, עץ ואלומיניום", אומר מרום. לצורך הצילומים הושאלו רהיטים מהקולקציה החדשה של אריק בן שמחון, שמפתיעה בצבעוניותה ומשתלבת היטב בחלל. שאר החדרים בבית, שאותם לא עיצב משרד האדריכלים, לא מופיעים בתמונות.

 

דגש מיוחד ניתן לתכנון התאורה, המורכבת ברובה מגופי תאורה ממוקדים, סמויים ושקועים, שאינם שוטפים את החלל, אלא מאירים אלמנטים נבחרים בו. בחוץ נתלו גופי תאורה בצורת שפופרת בסיסית בקו נקי, ששופכים אלומות אור ועוצבו בידי האדריכל.

 

עוד וילות בחשיפה ראשונה: בגלריית הבתים והבניינים של Xnet

>> ומשפחה שהחליטה לחיות בטריילר על חוף הים