>> צפו בכל התוכניות של ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT

 

זאת היתה אמורה להיות הפתיחה הנוצצת ביותר של מוזיאון העיצוב בחולון, מאז פתח את שעריו לקהל הרחב במרץ 2010: תערוכת יחיד ראשונה בישראל למעצב האופנה היפני יוז'י יממוטו (אוצרת ראשית: גלית גאון, נעילה: 20 באוקטובר), מהחשובים והמשפיעים בסצנת האופנה הבינלאומית, אשר מציין השנה 40 שנות פעילות למותג הנושא את שמו. אלא שיממוטו, שהיה אמור לכבד בנוכחותו הערב את הפתיחה הרשמית לתערוכה, החליט להבריז ברגע האחרון, ולהשאיר את הקהל הישראלי עם הסשימי תקוע עמוק בגרון.

 

 

תצוגה של יוז'י יממוטו, 1983. מציין השנה 40 שנות פעילות למותג הנושא את שמו (באדיבות מוזיאון העיצוב חולון)
תצוגה של יוז'י יממוטו, 1983. מציין השנה 40 שנות פעילות למותג הנושא את שמו (באדיבות מוזיאון העיצוב חולון)

 

 

לפני שהודיע על ביטול הגעתו, מסר יאממוטו כי "הבחירה בישראל כמקום להציג בה את התערוכה הבאה שלי, אחרי לונדון, פירנצה ופריז, הינה מהלך טבעי עבורי. לישראל יש עושר תרבותי רב, וכאדם חושב בעידן שבו אנו זוכים למידע מעובד ומוכן, אני רוצה לראות את ישראל דרך עיניי, להרגיש אותה דרך העור שלי ולחוות אותה באופן ישיר וחי". כנראה שהודעות רשמיות לחוד ומעשים לחוד.

 

 

יממוטו, תצוגת סתיו-חורף 2009-10 (צילום: מוניקה פאודי)
יממוטו, תצוגת סתיו-חורף 2009-10 (צילום: מוניקה פאודי)

 

 

ההברזה של יממוטו מהפתיחה של תערוכת היחיד שלו בישראל הזכירה לנו הברזה אחרת מהשנה האחרונה, של עורכת ווג איטליה פרנקה סוזאני, שהיתה אמורה להיות האישיות הבכירה ביותר בשבוע האופנה TLV. "ויתור על הביקור בתל אביב מביך אותי יותר מכל אדם אחר בארגון שלי", מסרה אז סוזאני במכתב רשמי ששלחה להפקת האירוע בישראל, ימים ספורים לפני פתיחת האירוע.

 

 

פרנקה סוזאני. הבריזה משבוע האופנה TLV (צילום: gettyimages)
פרנקה סוזאני. הבריזה משבוע האופנה TLV (צילום: gettyimages)

 

 

מעריציו המושבעים של המעצב יסתפקו בביקור בתערוכה, שתיפתח כסדרה מחר (חמישי) לקהל הרחב, לפחות עד להגעתו הצפויה ל"שבוע האופנה חולון" באוקטובר. שוב, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון. התערוכה בישראל צפויה להיות שונה מתערוכות יחיד קודמות של יממוטו שהוצגו באנטוורפן, פירנצה, פריז ולונדון בעשור האחרון. זאת, על אף שעל עיצוב התערוכה הופקד כבעבר המעצב מסאו ניהיי, שעובד בצמוד עם יממוטו על עיצוב התצוגות והתערוכות של המעצב ברחבי העולם. התערוכה במוזיאון העיצוב בחולון הותאמה למבנה האדריכלי של המוזיאון, ותציג דיאלוג בין הבגדים והדגמים המוצגים לבין חללי המוזיאון.

 

 

טוקיו, 2003. ''הצגת הבגדים בפני קהל חשובה לי מאוד'', מסר יממוטו (באדיבות מוזיאון העיצוב חולון)
טוקיו, 2003. ''הצגת הבגדים בפני קהל חשובה לי מאוד'', מסר יממוטו (באדיבות מוזיאון העיצוב חולון)

 

 

בתערוכה יוצגו דגמים מיתולוגיים של המעצב, והיא תבחן את הדינמיקה שמנהל המעצב עם הצבע השחור, הנוכח ברוב עבודתו לאורך השנים, לצד דגמים עשירים בצבעים וטקסטורות. בעוד שהגלריה התחתונה של המוזיאון תדמה עיר סואנת ובה כ-38 דמויות שנעות במקצבים קבועים, הגלריה העליונה תתמקד בעשר שמלות ערב של המעצב ותציג חוויה מיסטית ומהורהרת. בחלל המעבדה יוצגו כעשרים דמויות גבריות בדיאלוג עם שמלת פינה באוש לבנה.

 

 

 

 

"הצגת הבגדים בפני קהל חשובה לי מאוד", מסר יממוטו. "בגלל שהיא חיה, אני לא עורך חזרות, אני ניגש מיד לדבר האמיתי. ברגע שבו הדוגמניות נפגשות עם הדגמים, משהו לא צפוי קורה. הן יוצאות לחזית, אל הקהל, ואנחנו, מאחורי הקלעים, יכולים לחוש את התגובה. הרגע הזה, לא יכול להיות מתורגם בשום מדיה - יהא זה צילום, וידאו או טקסט".

 

 

קולקציה של יממוטו, 1981-82 (באדיבות מוזיאון העיצוב חולון)
קולקציה של יממוטו, 1981-82 (באדיבות מוזיאון העיצוב חולון)

 

 

ממוזיאון העיצוב חולון נמסר: "מר יוז'י יממוטו ביים ביום חמישי תצוגת אופנה מרכזית וגדולה בפריז והתעתד להגיע לפתיחת התערוכה במוזיאון העיצוב חולון. מסיבות אישיות, מר יממוטו לא יכול להגיע לפתיחת התערוכה. הוא מצר על כך ומוסר את התנצלותו העמוקה. יוז'י ימאמוטו מודה למוזיאון העיצוב חולון ולשגרירות יפן עבור מסירותם העמוקה לתערוכה, ולחברת 'קום איל פו' עבור חנות הקונספט שהקימה, ומקווה מאוד להגיע למוזיאון העיצוב בחולון בהמשך, לאחר שובו לאירופה. מאחר שבית האופנה יוז'י יממוטו רואה בתערוכה חשיבות גדולה, הגיעו לארץ נשיא חברת Yohji Yamamoto Inc, מר שוהיי אוטסוקה, ומנכ"ל החברה, מר טאקאנורי קיקוצי. מוזיאון העיצוב חולון מודה ליוז'י יממוטו על שאפשר את שיתוף הפעולה עמו ומצפה להגעתו ברגע שיתאפשר".