>> צפו בכל התוכניות של ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT

 

נסיעה לאורך רחוב רבי עקיבא בבני ברק, הדיזנגוף של המגזר החרדי, חושפת חלונות ראווה עמוסים בשפע של מותגי אופנה לנשים, גברים וילדים. המהפכה האופנתית כבר מזמן כאן, בולטת בעיקר על צעירות ליטאיות עם פאה מפונפנת ובגדים צמודים, ללא הבדל ניכר לעין ממקבילותיהן, הפאשניסטות בעולם החילוני, למעט הבדל אחד - רק החרדיות לא נפרדות מהגרבונים האטומים אפילו בחום ובלחות של חודש יוני.

 

בשנים האחרונות מחלחלת המהפכה הזאת גם אל מלתחותיהם של גברברי המגזר. תדמית החרדי הרכון מעל ספר גמרא עדיין קיימת, אך לצדה צומח החרדי המודרני, זה שמשתלב במגזר העסקי ומגלגל על לשונו מלבד פלפולי הלכה, גם את שמות מותגי האופנה הנכונים בעולם ברגע זה.

 

 

  (צילום: דדי אליאס)

 

 

לפני כשנה הקימו בני הזוג החרדיים איציק וגילי לוינשטיין את מותג הנעליים הישראלי La Scarpa (מאיטלקית: הנעל). השניים, בני 29 ו-26 בהתאמה, נולדו וגדלו בבני ברק, והם מתגוררים בה גם כיום, יחד עם שלושת ילדיהם הצעירים. כל זה לא גרע כהוא זה מתשוקתם הבלתי נדלית לנעליים. גילי מספרת שכאשר בנו את חדר הארונות בביתם, היא הקצתה לעצמה קיר שלם לנעליים, אולם מהר מאוד גילתה כי גם איציק מחזיק באוסף נעליים מרשים בגודלו, שממשיך להתפתח כל הזמן. במותג עצמו הם שומרים על חלוקת עבודה מוסדרת: הוא אמון על הייצור בסין ועל המכירה בחנות, היא עוזרת לו בתהליך העיצוב, מתוקף עבודתה כמעצבת פנים ועורכת הדו-ירחון החרדי Stylish - מגזין לייף סטייל פופולרי במגזר, שראה אור לראשונה לפני שנתיים.

 

המשותף להקמת המגזין והשקת מותג הנעליים הוא האקלים החדש שנוצר בחברה החרדית, והפתיחות לתרבות הצריכה בקרב צעירים מודרנים, שבני הזוג לוינשטיין משמשים כתמונת הפוסטר שלהם: לבושים במיטב המותגים, נוסעים לחופשות בחו"ל בתדירות גבוהה, הכול תוך שמירה על דקדוקי ההלכה. כזה הוא גם Stylish: אופנתי, מעודכן, מעוצב עד לפרט האחרון, ועמוס מותגים למכביר. בעידן בו תרבות המגזינים בחברה החילונית מפנה את מקומה לטובת האינטרנט, בחברה החרדית היא עדיין נמצאת בחיתוליה.

 

בין עמודי המגזין תמצאו כתבות מתחום המשפחה ועיצוב הבית, כשחלק ניכר ממנו מוקדם לאופנה, אם כי לא תמצאו בו תמונות של דוגמניות, חלילה. רוב הפקות האופנה מורכבות מתצלומי פריטים בצירוף טיפים של כותבות האופנה במגזין, כולן דתיות. "יש לנו גם כותבות חילוניות, אבל לא באופנה", מסבירה גילי. "באופנה צריך כתבת עם שפה שמתאימה לציבור החרדי. אין אצלנו משפטים כמו 'הדוגמנית כך וכך' או 'המעצב קרל לגרפלד עיצב בהשראת', אצלנו יהיה כתוב 'בית שאנל הציג'. גם סיקור הטרנדים הוא שונה. טרנד הרוקנרול, למשל, לא יקבל מקום אצלנו. הרי אין בחברה החרדית מוזיקת רוק".

 

 

La Scarpa. ''כמה אנשים כבר יכולים לשלם על זוג נעלים בכיכר המדינה?'' (צילום: דדי אליאס)
La Scarpa. ''כמה אנשים כבר יכולים לשלם על זוג נעלים בכיכר המדינה?'' (צילום: דדי אליאס)

 

 

הגדילה בחשיפה לאופנה בחברה החרדית והרצון הגובר ליישר קו עם טרנדים הובילו את בני הזוג להקים לפני כשנה וחודשיים את מותג הנעליים La Scarpa, שנמכר במחיר ממוצע של 500 שקל לזוג. הנעליים עשויות כולן עור איכותי, והן מעוצבות על ידי בני הזוג ומיוצרות בסין. "בישראל אין מותגי אמצע בין אלדו, שהוא מותג מסחרי זול, למותגים בכיכר המדינה", הם מסבירים את הרעיון שעומד בבסיס המותג. "בינינו, כמה אנשים כבר יכולים לשלם על זוג נעלים בכיכר המדינה? הרגשנו שיש צורך להציע אלטרנטיבה בשוק, ולהביא מוצר ביניים. אצלנו אתה לא משלם על מותג בעל שם עולמי, אלא על המוצר עצמו".

גילי: "חשוב לנו להציע מחירים נגישים. בקולקציה הבאה ייכנסו נעליים מורכבות יותר, בטווח מחירים גבוה יותר, עד 1,000 שקל, אבל הממוצע עומד על 500 שקל לזוג נעליים".

 

בחנות המותג ברחוב ירושלים בבני ברק (היוצא מרחוב רבי עקיבא לכיוון רמת גן) מוצגת קולקציית נעלי הגברים של המותג, ולצדה מספר דגמי נשים בסגנון בלרינה או מוקסינים. בעונה הבאה, מבטיחים השניים, יגדל גם קו נעלי הנשים. הדגש בחנות הוא על נעליים אלגנטיות, לרוב שחורות, שיתאימו לגברים חרדים לשבתות ולאירועים חגיגיים. קו ספורטיבי יותר, הכולל מוקסינים במגוון עורות וטקסטורות, או נעליים בסגנון אוקספורד המשלבות בין חומרים כמו זמש לעור מצופה לכה, יתחבבו גם על גברים מהמגזר החילוני. "במגזר החרדי יותר אוהבים נעליים אלגנטיות", מודה איציק. "אבל הם גם מאוד שמחו להיחשף למוקסינים - מוצר שכמעט ולא ראית עד כה במגזר החרדי".

 

 

  (צילום: דדי אליאס)

 

 

אתם מציינים כי בין לקוחות המותג ישנם לא מעט חילונים. מה ההבדלים בטעם האופנתי בין שני הקהלים?

גילי: "גברים חרדים מתלבשים יותר מגברים חילונים. הרי מלבד חתונה, לאן גבר חילוני שהוא לא איש עסקים ילך עם חליפה ונעליים קלאסיות? במקום הזה, הגבר החרדי מתלבש הרבה יותר אלגנטי וקלאסי. החרדים צריכים להשקיע בביגוד לבית הכנסת, ויש אצלנו הרבה אירועים וחגים".

איציק: "היית צריך לראות אותה בחג האחרון. לכל ארוחה היא לבשה לוק אחר: בוקר, צהריים וערב. אצל נשים זה יותר קיצוני, אבל בציבור החרדי יש גם לא מעט גברים שלא חוששים לשפוך כסף על נעליים. גבר חרדי שנכנס אליי לחנות קונה בין שניים לחמישה זוגות".

 

על אף שהשניים פועלים מתוך המגזר החרדי, La Scarpa מצליח להציע אסתטיקה שבהחלט יכולה לקבל נקודות זכות גם בקרב גברים חילוניים. "לא תמצא אצלנו נעליים ורודות או ירוקות כמו אצל המעצב עודד ארמה", מפרגנת גילי, "אבל אני לא חושבת שהנעליים מיועדות לחרדים בלבד. אנחנו מסתובבים המון בעולם ונחשפים למותגים בינלאומיים. הגבר הישראלי, כמו הגבר החרדי, נמצא בתהליך התפתחות אופנתית משנה לשנה. ולמרות זאת, אין לו הרבה אפשרויות היכן לרכוש נעליים. כשאתה שואל אם מותג כמו La Scarpa היה יכול להתקיים ברחוב החרדי לפני עשור, אני יכולה לשאול אותך בתגובה אם לפני עשר שנים הגבר הישראלי החילוני היה מוכן ללכת עם סקיני ג'ינס ורוד. כמובן שלא. לכן אני חושבת שההתפתחות של שני המגזרים מקבילה".