>> צפו בכל התוכניות של ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT

 

בזמן שנשים ברחבי העולם ממתינות למעלה משלוש שנים ברשימת המתנה בלתי אפשרית לתיק בירקין של מותג היוקרה הצרפתי הרמס, יש מי שבוחרת לשרוף אותו לעיני המצלמות. הפקת אופנה של הצלם טיילר שילדס ובת זוגו האיט גירל פרנצ'סקה איסטווד, בתו בת ה-18 של קלינט איסטווד, הפיקו יחד יצירת אמנות פרובוקטיבית, שהתפרסמה בסדרת הריאליטי בהשתתפותם MRS. EASTWOOD and COMPANY בערוץ הבידור E!, ועוררה את הרוחות בעולם האופנה. בעבודת הצילומים שיצרו השניים, הם נראים שורפים ומנסרים תיק בירקין אדום מעור קרוקו, ששוויו 100 אלף דולר. אמירה חברתית עמוקה או פרובוקציה בשקל? עבודת אמנות מוערכת או חלק ממסע יחסי ציבור לתוכנית הריאליטי בכיכובם של היוצרים? על פי אתר הרכילות הבריטי Daily Mail, תהיה כוונת היוצרים אשר תהיה - כרגע מדובר באיום ממשי על חייה של איסטווד, שחשבה שהיא בסך הכול עושה אמנות לגיטימית.

 

 

 

 

 

ככה זה, באקלים הכלכלי הרעוע בו נתון העולם המערבי, אין להתפלא ששריפה של תיק בשווי 100 אלף דולר הצליחה להוציא אנשים רבים משלוותם. עם פרסום העבודה, עלו בעמוד הטוויטר של איסטווד משפטי נאצה רבים. "חלק מאיתנו צריכים לעבוד, כלבה מפונקת ששורפת תיק של 100 אלף דולר", כתב אחד המצייצים. "את זונה מטומטמת! כמה מטומטמת את יכולה להיות" ו"את צריכה להרוג את עצמך, כלבה כפוית טובה, שמבזבזת כסף בזמן שלמשפחות אין כסף לאכול", נכתב בציוצים אחרים, שהוסרו זה מכבר מעמוד הטוויטר של איסטווד. הדיילי מייל הספיק להעתיק תגובה שהופיעה בעמוד הפייסבוק של שילדס, עוד בטרם נמחקה: "זה חסר טעם לשרוף אביזר בשווי כזה", נכתב. "זו לא אמנות, כי אם מעשה טיפשי. יכולתם לשרוף תיק של וולמארט או טארגט (רשתות אופנה עממיות, א"י) ולתרום את הכסף לנזקקים. נראה שלילדות עשירות אין כבר מה לעשות עם הכסף שלהן".

 

 

קמפיין של מותג היוקרה הצרפתי הרמס
קמפיין של מותג היוקרה הצרפתי הרמס

 

 

זו לא הפעם הראשונה ששילדס ואיסטווד משחיתים מוצר יוקרה. קודם לכן השחיתו זוג נעלי יוקרה של המעצב כריסטיאן לובוטן. על אף שניתן להבין את סדרת העבודות כהצהרת בוז למותגי היוקרה, מרבית הפורומים באינטרנט התלהטו סביב הזלזול בערך הכסף העולה מן העבודה. איסטווד, מצדה, לא התרגשה מהביקורת, ועל פי אתר הרכילות TMZ אמרה כי "צפוי היה שאנשים יזדעזעו מזה. אבל לא ציפיתי לכאלה תגובות. אנשים פשוט לא מבינים באמנות". באחת התמונות בסדרה נראית פרנצ'סקה אוחזת בשיניה בידית התיק, כשידו של שילדס מושכת אותו מהכיוון השני. בתמונה אחרת היא מנסרת את הבירקין במסור חשמלי, או נושפת על להבות האש המכלות את התיק. יש מי שיראה בזה אמנות.

 

 

טיילר שילדס. השחית כבר לא מעט מוצרי יוקרה (צילום: gettyimages)
טיילר שילדס. השחית כבר לא מעט מוצרי יוקרה (צילום: gettyimages)

 

 

המקרה הזה מצטרף לשורה ארוכה של מקרי ונדליזם בהיסטוריה של עולם האופנה, חלקם התבצעו על ידי מעצבי האופנה עצמם, חלקם על ידי אמני רחוב. בדומה לסגנון ההשחתה שיצרו מעצבים כוויויאן ווסטווד, שהשחיתה פריטים בשנות ה-70 מתוקף תפקידה כאימא של תנועת הפאנק, או ריי קאווקובו מהמותג קום דה גרסון, שיצרה בשנות ה-80 סריגים קרועים ובלויים - גם הטרנד הנוכחי מגיע ממקום של מחאה, אבל הפעם לא מדובר ביצירה של מעצבי אופנה.

 

 

פרנצ'סקה איסטווד. קיבלה איומים על חייה (צילום: gettyimages)
פרנצ'סקה איסטווד. קיבלה איומים על חייה (צילום: gettyimages)

 

 

במקרה נוסף שאירע רק בתחילת החודש האחרון ריסס אמן הגרפיטי Kidult את המילה ART בצבע ורוד על הבוטיק של מארק ג'ייקובס ברחוב מרסר בסוהו בניו יורק. ג'ייקובס היה האחרון ברשימת מותגי אופנה שחנויותיהם הושחתו על ידי Kidult. לפניו היו אלה הרמס, קנזו, לואי ויטון וכריסטיאן לובוטן, שזכו לריסוס חלון הראווה שלהם בצבע הוורוד, שהפך לסימן ההיכר של אמן הגרפיטי הבינלאומי והמסתורי. ג'ייקובס, חובב הפרובוקציות, מינף את האקט האנטי-קפיטליסטי של Kidult, והעלה למחרת האירוע בטוויטר שלו תמונה של הבוטיק עם הכיתוב Art by Marc Jacobs, פעולת ניכוס של הגרפיטי, וריקונה מכל ממד חתרני שניסה Kidult לשוות לה.

  

ובשעה שג'ייקובס השכיל להפוך את האמנות שיצאה כנגדו לקרנבל יחצני, בחברת הרמס בחרו שלא להגיב למקרה. כך או כך, הלך הרוח שעולה משני האקטים הדומים הללו הוא קריאה לבחינה מחודשת של מקומם של מותגי אופנה בחיינו, ושל יחסינו אליהם. הרי בסופו של דבר, אומרים היוצרים, גם תיק של הרמס שנחשב בעיני רבים לקודש הקודשים של האופנה, הוא בסך הכול עור מתכלה שבהינף גפרור יכול להפוך לאפר ואבק.