לדירה הזו מבנה יוצא דופן: קיר עבה מחלק אותה לשניים לאורכה – מצדו האחד חלל הסלון והמטבח, פתוח לגמרי. מהצד השני שורה של שלושה חדרי שינה רבועים. מסדרון אין – והכניסה לחדרים נעשית ישר מהסלון הארוך. הקיר, ברוחב מטר, "סופג" את כל חללי האחסון משני הצדדים, את העמודים והקורות, וכך החדרים רבועים וישרים, ללא סטיות.

 

את הדירה תיכנן האדריכל מיקי בן גן לו, לאשתו ולשני ילדיו הקטנים, לאחר שקיבלו הצעה שאי אפשר לסרב לה על דירתם הקודמת, ברחוב הגלבוע בלב תל אביב. הם חשבו שימצאו דירה אחרת במהירות, אך ראו 150 נכסים למכירה במשך שנה וחודשיים, עד שנכנסו לדירה ברחוב שילה (מזרחה לכיכר רבין) והתאהבו. "כמו בזוגיות, גם איתור נכס הוא התאהבות שנשענת, למעשה, על אוסף של נתונים", מסביר בן גן.

 

ראשית חיפש את ההקשר, את המיקום. "אני רוצה להיות ליד מרכז העניינים אבל לא ברעש, ולכן אני מחפש סמטה שקטה ליד מיקום מרכזי. בעיני השכונה הזו היא נקודת הג'י של העיר. הבניינים כאן נבנו בשנות ה-50, יש ביניהם רווחים גדולים ולמרות שהם פחות רומנטיים מבתי הבאוהאוס בלב העיר, עדיין בכל הדירות יש תקרות בגובה שלושה מטרים".

 

שנית, חיפש דירה שתתאים לצרכי המשפחה שגדלה בזמן החיפוש – זוג הורים, שני ילדים ושני כלבים. שטחה של הדירה הנבחרת 100 מ"ר, אבל מבחינתו היא מתפקדת כאילו היו בה 110 מ"ר: "הדירה מתוכננת כריבוע עם שלושה כיווני אוויר, ללא פרוזדור, שאני מחשב כעשרה מ"ר".

 

אחרי שהושלם תהליך הרכישה ניגש בן גן לעבודה. במהלך השבועיים הראשונים "גילח" הכל - חדרים קטנים, רצפה, חלונות ודלתות עץ. בארבעת החודשים הנותרים בנה מחדש. השיפוץ הזה לא זול: 700 אלף שקלים.

 

בסיס התכנון הוא הקיר העבה שחוצה את הדירה לאורכה (ראו תוכנית למעלה), ומפריד בין החלק ה"פרטי" וה"ציבורי". בצד שפונה לחלק הציבורי הוא מכיל שתי ספריות בעומק 35 סנטימטרים, האחת מול המטבח (בה מאוחסנים ספרי בישול וכלים) והשנייה מול הסלון (שבה הספרים ומסך הטלוויזיה). מוטות נירוסטה חשופים מסייעים בהחזקת המדפים הלבנים ומוסיפים להם פן עיצובי.

 

כאן אפשר לראות את הכניסה לחדר המשחקים (צילום: עמרי אמסלם)
כאן אפשר לראות את הכניסה לחדר המשחקים (צילום: עמרי אמסלם)

 

בצדו השני של הקיר נוצל החלל לארונות הבגדים של החדרים והוא מתפקד גם כסופג רעשים. "דירת הרווקים שלי תוכננה כלופט בלי חלוקה, חוץ מהשירותים שהיו חלל סגור. כשנכנסתי לזוגיות ונולדה לנו ילדה, תכננתי דירה שבה הקיר החוצץ היה שני מסכים של דלתות כפולות, שנפתחו ויצרו לופט. בדירה הנוכחית ביקשה אשתי דבר אחד - שלכל חדר תהיה דלת, כדי שהאקוסטיקה תהיה טובה".

 

הקיר המרכזי לא מסמן רק חלוקה פונקציונלית, אלא גם סגנונית. החלק הפרטי תוכנן בעיצוב מודרני ונקי, עם דומיננטיות של הצבע הלבן, תאורה שקועה וידיות נסתרות. בחלק הציבורי הקו רומנטי יותר. "הדירה הראשונה שלנו היתה מודרנית, השניה רומנטית והשלישית היברידית בכוונה", אומר בן גן. כל הדירה רוצפה באריחי גרניט-פורצלן אפורים בגודל 60 על 60 סנטימטרים, ומסגרות החלונות בה הוחלפו לאלומיניום בגוון טבעי.

 

מיקום התשתיות המקוריות הכריע את הכף בנוגע למיקום החדרים: "המאמץ והכסף שנדרשו כדי להעביר את חדרי הרחצה היו גדולים מדי והותרנו אותם באזור המקורי". בשטח קטן יחסית נבנו שני חדרי רחצה, כשקיר חוצץ ביניהם: זה של הילדים והאורחים נמצא משמאל לדלת הכניסה. לקטן יותר, המשמש את ההורים, נכנסים דרך דלת בארון חדר השינה שלהם (ראו שרטוט כאן למטה).

 

למעלה: הדמיה של שני חדרי הרחצה הצמודים. למטה ניתן לראות את הדלת למקלחת ההורים, שעוברת בארון חדר השינה (באדיבות מיקי בן גן)
למעלה: הדמיה של שני חדרי הרחצה הצמודים. למטה ניתן לראות את הדלת למקלחת ההורים, שעוברת בארון חדר השינה (באדיבות מיקי בן גן)

 

באמבטיית הילדים מוקמו גם מכונת כביסה ומייבש, שהוסתרו בדלתות. מעל למראת קיר גדולה ממשיך ארון קיר עד לתקרה ומספק אחסון נוסף - מילת מפתח מבחינתו של בן גן, ופרי ניסיונו מהדירה הקודמת. "ככל שיש יותר מקומות אחסון משתחררת הרצפה", הוא מסביר.

 

שלושת החדרים – חדר השינה של ההורים, חדר השינה של הילדים וחדר משחקים – עוצבו בפשטות. את העין מושכים גופי תאורה אליפטיים בעיצוב עופר אדינבורג, ששוקעו בקירות. בין שני חדרי הילדים מפריד קיר שניתן להסיר בקלות, אם יהיה רצון וצורך בעתיד.

 

  (באדיבות מיקי בן גן)

גופי תאורה אליפטיים שוקעו בקירות החדרים (באדיבות מיקי בן גן)
גופי תאורה אליפטיים שוקעו בקירות החדרים (באדיבות מיקי בן גן)
 

החלל הציבורי עוצב בסגנון חם ורומנטי יותר: קיר לבני סיליקט שהיו מתחת לטיח נחשף במהלך השיפוץ, והושאר כמות שהוא לכל אורך החזית הדרומית. המטבח, בצורת ר', עשוי ארונות תחתונים מעץ אלון מבוקע ומשטח העבודה מאבן גרניט אפורה בעובי שבעה סנטימטרים. המשטח מסתיים במעיין "רגל" שיורדת וממסגרת שידת מגירות. שידה תואמת הוצבה בקצה השני של הקיר, בצמוד למרפסת, והיא משמשת כפינת עבודה.

 

בצמוד לדלת הכניסה שוקע מקרר נירוסטה בתוך מסגרת עץ. "מקרר הוא חיה שנתקעת וצריך לטפל בה מבחינה אסתטית. אני מתייחס אליו כמו אל תנור, וכדי שלא ייראה לא קשור הוא שוקע במסגרת", אומר בן גן. מעליו תעלת מיזוג תעשייתית שנצבעה לבן. על שני החלונות שמעל התנור התעשייתי ומעל ספת הסלון נתלו וילונות מסך אפורים. מעל הכיור חיפוי אריחי קרמיקה לבנה בצורת לבנים עם פאזה.

 

מול ארונות המטבח הוצב שולחן אוכל בגודל שני מטרים על מטר, גם הוא מאלון מבוקע. מעליו נתלתה נברשת פליז עם שלושה גופי תאורה של חברת IL FANALE ("לייט אין"). גוף תאורה עם משקולת, שנקנה באותה חברה, נתלה בסלון, מעל שז-לונג בצבע אפור (עיצוב: עופר אדינבורג).

 

בחזית הדירה מרפסת, שהגיעה במקור כמעט עד אמצע הסלון. בן גן ביטל את המרפסת הפנימית והשאיר רק את חלקה החיצוני. משום שהיא צרה וארוכה נבנה לכל אורכה בר מפלטת עץ וכסאות בר הוצבו מול העצים, להנאת היושבים.

 

>> בדירה הזו תוכלו לבקר במסגרת אירועי "בתים מבפנים", שיתקיימו בסוף השבוע שמתחיל ב-17 לחודש. לכל הבתים ולפרטים נוספים לחצו כאן.

 

• אדריכל מיקי בן גן סיים לימודי אדריכלות באוניברסיטת תל אביב בשנת 2000. הוא היה שותף לתכנון "האולימפיאדה בתל אביב" (המיזם של אלכס גלעדי), ולתכנון נתב"ג במשרד מן-שנהר אדריכלים. כשעזב הקים עם אמיר נבון את סטודיו B6, בית ספר ומשרד אדריכלים, שתיכנן את רצועת הפנאי, הנופש והספורט של רמת השרון, וילות פרטיות ודירות. לאתר שלו לחצו כאן

 

בני משפחת בן גן (באדיבות מיקי בן גן)
בני משפחת בן גן (באדיבות מיקי בן גן)

 

איפה עוד ביקרנו:

>> דירתו המוקפדת של האדריכל דן טרוים בשכונת ביצרון בתל אביב