>> צפו בכל התוכניות של ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT

 

דוגמניות שונאות שאומרים להם שהן רק פנים יפות, אבל השבוע הן קיבלו הוכחה כי במקצוע המושתת על נתונים חיצוניים בלבד, אין צורך בכישורים מיוחדים. תשאלו את הארפר בקהאם הצעירה, למרות שרוב הסיכויים שהיא לא תענה לכם. לא כי היא לא רוצה או בלתי נגישה, חלילה. פשוט כי בגיל 9 חודשים היא עדיין לא יכולה לחבר מילה אחת. מקסימום משהו שנשמע כמו אההההה. ולמרות זאת, מתברר, פנים יפות לקמפיין יש לה.

 

 

חשיפתה הראשונה לתקשורת של הארפר בקהאם, עם האמא ויקטוריה (צילום: splashnew / asap creative)
חשיפתה הראשונה לתקשורת של הארפר בקהאם, עם האמא ויקטוריה (צילום: splashnew / asap creative)

 

 

אמש פורסם באתר האינטרנט הבריטי My Daily UK כי חברת My 1st Years, המתמחה במתנות אופנתיות לתינוקות בשנים הראשונות לחייהם, פרסמה מכתב פתוח בפנייה ישירה להארפר עצמה, ובו הצעת עבודה לשמש כדוגמנית הבית של החברה. "אנו שמחים להודיע לך", נכתב במכתב, "כי חברת My 1st Years מזמינה אותך להיות הפנים החדשות של החברה. שני הורייך הם איקונות אופנה, ואנו לא רואים כל מניעה לכך שתתחילי את קריירת האופנה שלך בגילך הצעיר. ממה שראינו מהופעותייך הציבוריות עד כה, פחות משנה יש לציין, גילינו כי יש לך טעם אופנתי משובח. זאת הסיבה שאת היא הבחירה המיידית לקמפיין שלנו". בסופו של המכתב צוין כי בשל גילה הרך של המכותבת, אין באפשרותה לקבל החלטות בנוגע לעתידה ולכן הפנייה עברה להוריה של העוללה: "מה אימא ואבא שלך מחליטים?"

 

 

 

דודה בונדשן בקמפיין למותג ברנדילי מונדי
דודה בונדשן בקמפיין למותג ברנדילי מונדי

 

 

משפחת בקהאם טרם הגיבה להודעת החברה, אך אין ספק כי ההצעה עצמה, והפומביות שבה נעשתה, היא מהלך שיווקי ציני. האם הוא על חשבונם של הבקהאמים? קשה לומר. הרי מי אם לא ויקטוריה ודיוויד ידעו לכופף את התקשורת לצורכיהם ולמנף כל ידיעה רכילותית, נכונה או שקרית, לשערים בטבלואידים הבריטיים ולקמפיינים עתירי תקציב. My 1st Years, מן הסתם, זכתה ליחסי ציבור מעולים. אולם השאלה המטרידה ביותר בהצעת העבודה הזאת היא לא השכר שתקבל הארפר במידה שהוריה יחליטו להיענות להצעה בחיוב, אלא איפה עובר הגבול בכל הנוגע לשימוש בילדים, בטח ובטח עוללים, לטובת תרגילי יחסי ציבור בתעשיית האופנה.

 

 

 

 

הפרשה הזאת מעוררת גלים באנגליה, בעיקר על רקע הפרסום לו זכתה לפני כשבועיים דודה (Duda) בונדשן בת ה-5, אחייניתה הצעירה של דוגמנית העל ג'יזל בונדשן. בונדשן ג'וניור, המתהדרת בשיער שטני גלי ועיני מלאך כחולות, החלה את דרכה כבר בגיל 4 (!), כשנבחרה לשמש כפנים למותג בגדי הילדים הברזילאי ברנדילי מונדי. לאור ההצלחה הבינלאומית היא זכתה להארכת החוזה עד שנת 2013, וכן לליין על שמה ובעיצובה, שיושק בחודש יולי הקרוב. "דודה אמרה לנו אילו הדפסים, גזרות ודיטיילים היא אוהבת, ועל בסיס הבריף שקיבלנו ממנה, עיצבנו את הקולקציה", סיפר ג'רמנו קוסטה, המנהל המסחרי והשיווקי של ברנדילי טקסטיל, חברת האם של ברנדילי מונדי, בראיון למגזין פורבס. "כל הפריטים אושרו על ידי דודה, שטעמה הרומנטי ללא ספק ידבר לילדות רבות".

 

 

ג'יזל בונדשן בקמפיין אביב-קיץ 2012 של ורסאצ'ה
ג'יזל בונדשן בקמפיין אביב-קיץ 2012 של ורסאצ'ה

 

 

שתי הדוגמאות האלה הן מקרה קיצון בתעשיית הדוגמנות לילדים, שהפכה בשנה האחרונה לפופולרית מאוד, עם שמות חדשים כמו קאיה גרבר בת ה-10, בתה של הדוגמנית סינדי קרופורד שמככבת בקמפיין ורסאצ'ה יאנג, או אנאיס גאלגר בת ה-11, בתו של נואל גאלגר מלהקת אואזיס, שמופיעה בקמפיין הילדים של פול סמית'. אבל מלבד הגימיק התקשורתי, צריך לזכור שיש פער גדול בין העסקת ילדים בני 10 לבין הצעת עבודה לפעוטה שטרם מלאו לה שנה. אז נכון שילדים בני שנתיים ושלוש מככבים בפרסומות שונות למוצרי תינוקות, אבל לרוב הם נותרים אנונימיים. במקרים אלו, תעשיית האופנה מבקשת להפוך את התינוקת לידוענית ואת הילדה שעוד לא למדה קרוא וכתוב למעצבת ובעלת ליין אופנה. וזה כבר נשמע כמעט סוטה.