המעצב הישראלי רון גלעד זוכה להערכה גוברת, שממנה היה אפשר להתרשם בשבוע העיצוב הנוכחי במילאנו. גלריה דילמוס, אחת החשובות בעיר, הקדישה לו – שלא כדרכה – את כל חלליה. חלק מהעבודות אפשר היה למצוא ולרכוש סמוך מאוד לגלריה, בחנות של MOLTENI. כך מצליח רון גלעד לשלב בין האמנותי למסחרי, ונדמה שכל הצדדים מרוויחים מבלי להתפשר על מוצרים ממוסחרים. זה לא דבר של מה בכך, בייחוד כשמביטים בחלק מהמוצרים העכשוויים של מעצבי-על מתוקשרים כמו מרסל ואנדרס (ל-MOOOI) או פיליפ סטארק, שממחזרים את עצמם לדעת. 

אשליות אופטיות בסט השולחנות והכיסאות של רון גלעד. האם באמת יש זכוכית?

בתערוכה בגלריה דילמוס - שנקראת "הקו, הקשת, העיגול והריבוע" - גלעד חוקר חומרים וממדים תוך יצירת אשליות אופטיות שמעוררות חיוך. אחרי סדרת המראות שלו בשנה שעברה (שהוצגה באותו מקום), הוא מבריק גם הפעם עם התייחסויות לעליזה בארץ הפלאות: ארבעה כיסאות גמדיים מחזיקים בפלטה מרופדת ויוצרים שולחן ננסי; ארונות שעומדים על כפות רגליים; גליל סלוטייפ שנפתח מעט, מוצמד לקיר, ויוצר שעון שמש באמצעות התאורה הממוקדת בו; סדרה סתמית לכאורה של מסגרות מתכת קטנות מונחת על השולחן כמו קוביות דומינו, אבל הסדר שלהן לא מקרי: ממסגרת פשוטה שמתחילה את הרצף, נוצר בסופו של דבר כיסא מושלם. העבודה הזו, פשוטה ומבריקה כמו רוב המוצגים בתערוכה של גלעד, מוצאת ביטוי מוגדל בשולחנות ובכיסאות האמיתיים שמוצגים כאן – ומוצעים למכירה ב"מולטני". השקיפות של פלטות הזכוכית המשובצות ברהיטי המתכת האלה, יחד עם העובדה שאין כאן פינות חדות, מתעתעת בתפיסת הממד שלהם.

ארבעה כיסאות גמדיים מחזיקים פלטה מרופדת ויוצרים שולחן ננסי. מתוך התערוכה בגלריה ''דילמוס''

כסאות במקום רגליים של ארון. מתוך התערוכה ב''דילמוס''

ממסגרת מתכת קטנה לכיסא המושלם. את הגרסה המוגדלת אפשר למצוא, ולקנות, ב''מולטני''

זה לא רק השעשוע האופטי המאופק שהופך את רון גלעד למעצב שמעניין לעקוב אחריו, אף שהווירטואוזיות אינה צעקנית, ובכך כוחה. זהו גם החקר של הקו והחומר, שיכול להציב כמה מהעבודות בגלריה לאמנות. גם כאן מדובר בסדרה שנראית כאילו התחילה בשרבוט אקראי: פס מתכת ישר מוצמד לקיר. לידו מוצמד עוד פס דק כזה, אבל גלעד עיקם לו את ראשו. הפס השלישי מעוקם יותר וכך הלאה, ובסופו של דבר נוצר פמוט שעליו עומד נר. כמו המנורה הסמוכה, שגם היא מעקמת פסי מתכת ליצירת גוף תאורה קודר משהו, אפשר לראות בכך פשטנות. אפשר גם לראות בכך פשטות מדויקת, שלא צריכה קישוטים. היא הדבר עצמו. אם המנורות הללו יהפכו ללהיט מסחרי, ויש מקום להניח שזה יקרה, גלעד יקבל תנופה נוספת בעלייתו לצמרת המעצבים המרתקים שפועלים כרגע. גם כך, הוא מספק סיבה לגאווה מקומית.

פשטנות, או פשטות מדויקת, שלא צריכה קישוטים?

שקיפות וחקירה של ממד ונפח. מתוך הרהיטים של גלעד ל''מולטני''

הנושא חוזר על עצמו גם במראות, עם המעטפת בצבעי היסוד

ארונות על קצות האצבעות. וגם מנעול שקורא להיכנס פנימה

שולחן "פנה קוטה" עשוי ברזל ושיש, ועדיין אלגנטי וקליל

המדפים אינם ישרים ואינם אחידים בעוביים, וגם הם מתעתעים

מבט מהצד

 

ראיון מיוחד עם המעצב רון גלעד - כאן