>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

 

בשנת 2004 סערה רשת האינטרנט בעקבות משחק חדש שיצא לשוק בשם "להפשיט את בריטני ספירס", שלחץ על שתי נקודות חולשה של המין האנושי: חרמנות ותחרותיות. כמו בסטריפ פוקר, בכל שלב בו ניצחת - בריטני הסירה עוד פריט לבוש. מי שהצליח לעבור את כל השלבים מבלי להיפסל, זכה בתענוג המפוקפק לחזות בה עירומה.

 

על אותו עיקרון ממש משחק קמפיין חדש לחברת האופנה ההולנדית Stussy, שעלה בסוף השבוע האחרון בפייסבוק. תחת הסלוגן Strip for Like מזמינה החברה את הגולשים להקליק Like על עמוד הפייסבוק שלה, ובתמורה דוגמנית לבושה בשכבות רבות תקלף מגופה פריטים. עד כה נצברו לטובת המותג 13,798 לייקים, אולם הדוגמנית עדיין לא עירומה. הסיבה? פייסבוק אוסרת על פרסום עירום, וכן על שימוש בכפתור הלייק כמנגנון לבחירה וקידום.

 

 

 

 

 

איש הפרסום קולין למברטון, שעומד מאחורי הקמפיין, התייחס לעניין בהומור. בתגובה שנתן לבלוג הפרסום Adrants אמר: "כפי שאתם יכולים לדמיין, הדוגמנית נחנקת תחת שכבות של בגדים. זאת כמעט חובה ציבורית לחלץ אותה מהאומללות הזאת. לכן אנחנו מצפים שמעריצים בפייסבוק יסייעו לה".

 

אלא שהבעיה שהקמפיין של Stussy מעוררת אינה נעוצה בעירום שיתגלה או לא יתגלה בסופו, אלא בעצם אקט ההפשטה הווירטואלי שהוא מציע וההחפצה של גוף האישה שהוא מעודד. עירום אינו עניין יוצא דופן בתעשיית האופנה, ומגזינים רבים כמו Purple או Love מציגים אותו לראווה באופן תדיר, אולם בעצם הקריאה לבצע פעולת הפשטה של דוגמנית, יש אלמנטים של כפייה והתייחסות לאישה כאובייקט פאסיבי שניתן לעשות בו ככל העולה בראשו של המתבונן. במקרה זה, יש לשער כי מרבית המתבוננים האקטיביים הם גברים.

 

 

 

 

גם חברות אופנה המקדמות עצמן באמצעות אקט הסרת הבגדים אינן עניין חדש. בינואר האחרון, למשל, החליטה חברת האופנה הספרדית Desigual לפתוח את מכירות סוף העונה בסניף המותג במדריד בגימיק לוהט וקפוא כאחד: 100 הראשונים שיגיעו לחנות בהלבשה תחתונה בלבד, יקבלו בגדים בחינם. תמונות מתוך האירוע חשפו כי מאות אנשים לקחו את הקריאה ברצינות והתייצבו בבגדים תחתונים מחוץ לסניף המותג ביום חורפי להקפיא בבירה הספרדית.

 

 

מחוץ לחנות של Desigual. עמדתם בתור בהלבשה תחתונה? קיבלתם בגדים בחינם (צילום: rex/asap creative)
מחוץ לחנות של Desigual. עמדתם בתור בהלבשה תחתונה? קיבלתם בגדים בחינם (צילום: rex/asap creative)

 

 

הפרובוקציה האחרונה ביותר באותו עניין בישראל היא מאוגוסט האחרון, לאחר שהתגלה כי בקמפיין האינטראקטיבי של משקאות הבוקר של דנונה ניתן להפשיט את אחת הדמויות המאוירות. הקלקה של עשר פעמים על אחת הדמויות, גרמה לכך שהיא תרים את החולצה ותחשוף את החזה. למרות שמדובר בדמות מאוירת, לשלושה אנשי קריאייטיב ממשרד הפרסום שלמור-אבנון-עמיחי, זה עלה באיבוד מקום העבודה.