>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

 

לירון רוה מתל אביב עוד לא בת 9 וכבר חולמת להיות בר רפאלי. "איזה כיף לה (לרפאלי, א"י) שהיא דוגמנית מפורסמת וכולם מכירים אותה. גם אני אוהבת להצטלם ולעשות פוזות". בגיל 3 החלה רוה ג'וניור לדגמן: תחילה לפרסומות בטלוויזיה, לאחרונה גם בתצוגות אופנה לילדים. ביום שלישי האחרון כבשה את הקהל במסגרת פסטיבל "ימים של אופנה", שהתקיים בקניון איילון ברמת גן, לאחר שהידסה על המסלול בפוזות א-לה לינדה אוונג'ליסטה, וסיימה בסיבוב דאווין עם שמלת פרחים מתוקה. "לירון נולדה לזה", מפרגנת האם טלי. "זיהיתי אצלה את הצורך בבמה ודוגמנות כבר מגיל צעיר. עוד כילדה היא היתה הולכת בבית על קצות האצבעות ועושה מול המראה את כל הפוזות של הדוגמניות. מאיפה זה הגיע? לא ממני, זה בטוח".

 

 

קאיה ג'ורדן גרבר, בתה של סינדי קרופורד, בקמפיין של יאנג ורסאצ'ה
קאיה ג'ורדן גרבר, בתה של סינדי קרופורד, בקמפיין של יאנג ורסאצ'ה

 

 

זאת שעת ערב מוקדמת בקניון, ומאחורי הקלעים 20 הדוגמנים והדוגמניות הצעירים מתרגשים לקראת העלייה לבמה הקטנה, שנבנתה בסמוך למזרקה המיתולוגית של הקניון. בקהל יושבים דרוכים ההורים ובידיהם מצלמות דיגיטליות, בנוסף למכשיר סמארטפון מוכן לפעולה: מי בסטילס, מי בווידאו. העיקר לצלם, לתעד, להקפיא את הרגע, לשמר את הזיכרון המתוק. לצדי יושבת יפית ארז מרמת גן, שבתה יעל בת ה-11.5 צפויה לחרוך את המסלול בגאווה בעוד רגע קט. "יעל כבר השתתפה כאן בעבר בתחרות שירה. ודוגמנות זה משהו נוסף שאולי כדאי לה לחוות", מסבירה ארז. "אני לא בטוחה שאני מעוניינת שהיא תהיה דוגמנית, אבל אני מוכנה לשקול את זה". "היה מרגש. וכיף", מספרת יעל בתום התצוגה. "רציתי להיות דוגמנית כבר מגיל 6. זה כיף שכולם מכירים אותך. זה כיף להיות מפורסם".

 

בעידן בו מרקע הטלוויזיה מוצף תוכניות ריאליטי, כולם רוצים להיות מפורסמים: מילדות קטנות מגבעתיים ועד לתימניות לוהטות מקרית עקרון שרצות למיליון. זה לא סוד שילדות בנות שבע חולמות להיות מורן אטיאס כשיהיו גדולות, עכשיו הן גם נמצאות בלב מגמה רותחת בתעשיית האופנה, שממנפת את התמימות והטוהר שלהן כאחד הטרנדים הבולטים לקיץ 2012.

 

 

אנאיס גלאגר, בתו של נואל גלאגר, בקמפיין של פול סמית
אנאיס גלאגר, בתו של נואל גלאגר, בקמפיין של פול סמית

 

 

בשעה שבשבוע האופנה האחרון בניו יורק דרשו להגביל את הגיל המינימלי של דוגמניות ל-16 – ילדות בנות 10 ו-12 מפזזות על המסלולים וחולמות לכבוש את מילאנו. בשבועות האחרונים אנו ערים לעלייה משמעותית בנראות של ילדים על מסלולי התצוגות. בניגוד להפקת האופנה השערורייתית שפרסמה קארין רויטפלד בווג הצרפתי לפני שנה, בה צולמו ילדות בנות 10 בבגדי נשים בוגרות ובפוזות פתייניות - הפעם אין מקום לפרובוקציות מיותרות. הדוגמאות נמצאות למכביר: קרל לגרפלד העלה למסלול ילד בן 3, שכבש את לב הצופים בסיום תצוגת האופנה האחרונה של שאנל; קאיה ג'ורדן גרבר בת ה-10, בתה של דוגמנית העבר סינדי קרופורד הצטלמה לקמפיין ההלבשה של קו "יאנג ורסאצ'ה", וזכתה לפרסום חובק עולם. כך גם אנאיס גלאגר, בתם בת ה-11 של נואל גלאגר מלהקת אואזיס ואשתו לשעבר מג מתיוס, שמופיעה בקמפיין החדש של המעצב פול סמית; ותמונותיה של סלה מארלי, בתם של המוזיקאים לורן היל ורוהן מארלי (בנו של בוב מארלי), הופיעו לאחרונה בהפקת אופנה שהתפרסמה במגזין Teen Vogue.

 

 

דוגמן בן שלוש בתצוגת האופנה של שאנל (צילום: GettyImages)
דוגמן בן שלוש בתצוגת האופנה של שאנל (צילום: GettyImages)

 

 

גם בישראל נמצאת המגמה בתאוצה. במהלך שבוע אחד ביקרנו בשלוש תצוגות אופנה שבהן הכוכבים היו ילדים: ביום חמישי שעבר היו אלה ילדות במידות גדולות בתצוגת המותג הייעודי פאפאנש, ביום ראשון השבוע גנבו ילדות את ההצגה בתצוגת האופנה של רשת אקססורייז, ואירוע האופנה בקניון איילון, כאמור, קיים שתי תצוגות אופנה של ילדים. דוגמניות בוגרות? את מי זה מעניין?

 

ניתן למנות שתי סיבות מרכזיות להתפתחותה של המגמה הנוכחית. המרכזית שבהן היא חזרה לערכים של תמימות ונאיביות, שנה לאחר שהרוחות סערו כשילדות-נערות הצטלמו לכתבות אופנה ולקמפיינים של מארק ג'ייקובס (אל פנינג) או מיו מיו (היילי סטיינפלד). סיבה נוספת היא כלכלית גרידא: זול יותר ללקט ילדים בפייסבוק שחולמים להיות כוכבים ולארגן להם תצוגת קטנה בקניון, מאשר לקיים תצוגה מקצועית עם דוגמניות בתשלום.

 

"תצוגות ילדים זה גימיק חמוד, ואתה תמיד תפרגן להם, גם אם הם לא יודעים ללכת טוב על המסלול", מסבירה גילי סיון-כהן, מפיקת האירוע בקניון, שהיתה אחראית על תצוגת הילדים. הדוגמנים הננסים שהשתתפו נבחרו באמצעות הפייסבוק, לאחר שהוריהם נענו להזמנת הקניון לשלוח תמונה של הילד, בצירוף מספר מילים על המניע להשתתף בתצוגה."הרבה ילדים כתבו שהם רוצים להיות מפורסמים ולהרגיש את החוויה של דוגמנות", היא מספרת בתום התצוגה. לבסוף נבחרו כ-40 ילדים, שבתמורה להשתתפותם קיבלו פריט לבוש במתנה מהקניון וחוויה שינצרו לנצח.

 

 

ילדה מדגמנת בתצוגת קיץ 2012 של רשת אקססורייז (צילום: אבי ולדמן)
ילדה מדגמנת בתצוגת קיץ 2012 של רשת אקססורייז (צילום: אבי ולדמן)

 

 

סיון-כהן היא דמות מוכרת ופעילה מזה שנים בתעשיית האופנה המקומית, והיא מודעת לכוחם של ילדים על המסלול כגימיק שיווקי ושובה לב. "הז'אנר של שימוש בילדים פורח, כי מבינים שקהל צעיר הוא קהל שמצביע ברגליים", היא מודה. "יש לי ילד בן 11, וילדה בת 7.5, והם יודעים בדיוק מה הם רוצים ואוהבים ללבוש. ילדים הם כוח קנייה חזק וצריך לתת לו במה".

 

מה היו הקווים האדומים שלך כמפיקת התצוגה?

"לא חשוף, לא בבגדי ים, בלי חולצות שקופות או בגדים קצרים מדי. רציתי לשמור על טוהר. טוהר הילדות".

 

 

ילדות על המסלול בתצוגה של המותג פאפאנש (צילום: לם וליץ)
ילדות על המסלול בתצוגה של המותג פאפאנש (צילום: לם וליץ)

 

 

כמו בכל אגדת ילדים, גם כאן אורבות סכנות רבות ביער. זאב טורף, שועל ערמומי, סוכן נכלולי או צלם ששולח ידיים ארוכות מדי. הורים רבים מודעים לסכנות שבעולם הדוגמנות, כמו הטרדה מינית או חשיפה לשימוש בסמים מאחורי הקלעים של עולם הזוהר, כפי שדיווח לאחרונה ארגון הדוגמניות Model Alliance לאחר סקר שערך בקרב 85 דוגמניות בינלאומיות - אך לא זה מה שימנע מהם לפרגן את החלום לילדיהם. צביקה חלילי, שהגיע עם בנו תומר בן ה-11.5 מאור עקיבא, מספר כי בתו בת ה-14 דגמנה בעבר בקמפיינים ובתצוגות ילדים, והוא היה שמח מאוד אם סוכנות טובה תגלה אותה. "הילדה רוצה את זה. זאת חוויה בשבילה", הוא מסביר. "עזוב אותך את כל הסיפורים מסביב, כשהיא עבדה עם בטי רוקאווי היה מצוין".

 

 

סלה מארלי מדגמנת למגזין Teen Vogue
סלה מארלי מדגמנת למגזין Teen Vogue

 

 

אתה לא חושש מכך שבתך תשתלב במקצוע עם כל כך הרבה "זאבים"?

"הבת שלי תאכל אותם לארוחת בוקר", הוא צוחק ומסביר: "תמיד הייתי איתה בצילומים, ואני חושב שהורים צריכים ללוות את הילדים לצילומים עד גיל מסוים. לא הייתי שולח אותה לצלם לבד". "אני לא חוששת מתעשיית הדוגמנות, ואני עושה ללירון הרבה שיחות בנושא", מוסיפה טלי רוה. "בינתיים, אני תמיד איתה על הסט ובתצוגות. מה יהיה הלאה? אני אייעץ ואתמוך בה. אבל בסופו של דבר - זאת החלטה שלה".