>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

 

עשרה מיליון דולר. זה הסכום שבו נקב מארק ג'ייקובס בעבור שכר שנתי כמחליפו של ג'ון גליאנו בבית כריסטיאן דיור - כך על פי דיווחים שדלפו מתוך המשא ומתן הכספי בינו לבין קבוצת LVMH. כפי שהתבשרנו כבר לפני מספר חודשים, המשא ומתן בין הצדדים כשל, וג'ייקובס נותר בתפקידו כמנהל הקריאטיבי של מותג היוקרה לואי ויטון, שגם הוא נתון בבעלות קבוצת המותרות LVMH. השמועות כי החוזה האטרקטיבי נפל בשל דרישת השכר המנופחת הופרכו זה מכבר, בטענה כי היתה זו דווקא דרישה אחרת של המעצב שפוצצה את העסקה – להעביר יחד איתו לדיור את הצוות של לואי ויטון. כך או כך, מארק ג'ייקובס נותר במקומו הקבוע מזה עשור, ומביצת הזהב לואי ויטון נחסכה טלטלה קשה.

 

מעמדם של מעצבי האופנה הגדולים בעולם הוא כבר לא מה שהיה פעם, בימים בהם שמם התעלה עד לדרגת ה"אלוהים" החיים של תעשיית האופנה. כפי שהיטיבה להגדיר זאת סוזי מנקס, עורכת האופנה של ההראלד טריביון, זהו עידן שבו מעצבי אופנה משמשים כלא יותר מכלים במשחק שחמט של תאגידי היוקרה ולראיה - פיטוריהם המפתיעים בחודש האחרון של המעצבים המצליחים ראף סימונס מהמותג ז'יל סנדר וסטפנו פילאטי מבית האופנה איב סן לורן. על הרקע הזה התפרסמה בסוף השבוע האחרון רשימת 1,226 המיליארדרים של מגזין העסקים פורבס, הכוללת נציגות של למעלה מ-30 אושיות מתחום האופנה. רק מקצתם מעצבים, רובם מנהלי תאגידים או אנשי עסקים ממולחים.

 

 

ההון של טדאשי ינאי, בעל מותג האופנה היפני יוניקלו, מוערך ב-10 מיליארד דולר (צילום: gettyimages)
ההון של טדאשי ינאי, בעל מותג האופנה היפני יוניקלו, מוערך ב-10 מיליארד דולר (צילום: gettyimages)

  

 

בראש רשימת האופנתיים ניצב גם השנה ברנאר ארנו, 63, האיש העשיר ביותר בצרפת ומהדמויות החזקות ביותר בתעשיית האופנה. ארנו, שנראה כסבא חביב בעל פנים פריכות, זכה לאחרונה בניו יורק טיימס לתואר "מפרק המשפחות של תעשיית האופנה", בעקבות ניסיונות ההשתלטות שלו על מותג היוקרה המשפחתי הרמס. ממקומו הרביעי ברשימת המיליארדרים (אחרי קרלוס סלים הלו המקסיקני, ביל גייטס ו-וורן באפט), אוחז ארנו בהון של 41 מיליארד דולר. את הגידול בהונו של ארנו מהשנה שעברה, עלייה של 22 אחוזים, מסבירים בפורבס ברכישת מותג התכשיטים בולגרי תמורת שישה מיליארד דולר.

 

אם להתבסס על הרשימה שפרסם פורבס, קמעונאות אופנה היא עסק משתלם מאוד, שהצליח להשחיל שלושה נציגים בולטים לעשירייה הפותחת. במקום החמישי ניצב איש העסקים הספרדי אמנסיו אורטגה, 75, החולש על קבוצת אינדיטקס הספרדית, בעלת מותגי האופנה זארה, מסימו דוטי, פול אנד בר וברשקה. על אף שהתפטר מתפקיד יו"ר החברה בקיץ האחרון, הונו של אורטגה התעצם השנה, והוא עומד על סך של 37.5 מיליארד דולר. שלושה מקומות מתחתיו התמקם סטפן פרסון, בנו של מייסד רשת H&M ארלינג פרסון. פרסון ג'וניור, 64, עומד בראש החברה משנת 1972 והונו מוערך ב-26 מיליארד דולר, הודות ל-2,500 חנויות הרשת ב-43 מדינות. בכל פעם שאתם קופצים לשופינג באחד הסניפים של זארה ו-H&M כדי לרכוש בגדים בזול, אתם לוקחים חלק בניפוח חשבון הבנק של אורטגה ופרסון.

 

 

במקום ה-47: פיל נייט, מייסד חברת נייקי  (צילום: gettyimages)
במקום ה-47: פיל נייט, מייסד חברת נייקי (צילום: gettyimages)

 

 

שמות נוספים שבולטים ברשימה הם פרנסואה פינו, הבעלים של קבוצת PPR (שמחזיקה בין היתר במותגים גוצ'י ואיב סאן לורן), שדורג במקום 59 עם הון של 13 מיליארד דולר; טדאשי ינאי, 63, בעל מותג האופנה היפני יוניקלו, עם 10 מיליארד דולר; פיל נייט, מייסד חברת נייקי, במקום ה-47 עם 14.4 מיליארד דולר; ומשפחת אנדיק השולטת בענקית האופנה הספרדית מנגו, במקום ה-221 עם הון עלוב יחסית של 4.8 מיליארד דולר.

 

את הכניסה המרשימה ביותר לרשימה עשתה המעצבת מיוצ'ה פראדה, לאחר שנעדרה ממנה שש שנים שש שנים ברציפות, שהתברגה אל המקום ה-139, עם הון המוערך ב-6.8 מיליארד דולר. גם פטריציו ברטלי, בעלה של מיוצ'ה ויו"ר קבוצת פראדה, נכנס לרשימה, אולם הוא מוקם הרחק מאשתו, במקום ה-296, עם הון של 3.7 מיליארד דולר בלבד - והרי לכם מסמך שפמיניסטיות רבות ישמחו לנפנף בו. חזרתה של פראדה לרשימה נעוצה בהנפקת החברה שלה לאחרונה בבורסה של הונג קונג, מהלך שהכניס לא מעט מזומנים לחשבון העו"שׁ של האיטלקייה המוכשרת. פראדה היא לא רק המעצבת הכי רווחית בעולם, היא גם מעצבת מוערכת על ידי המבקרים, והשנה היא צפויה לזכות בפרסום רב, עם פתיחת התערוכה Elsa Schiaparelli and Miuccia Prada: On Fashion, שתיפתח ב-10 במאי במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק ותפגיש בין מפעל חייה לזה של המעצבת המנוחה אלזה סקיאפרלי.

 

 

במקום 139: מיוצ'ה פראדה. במקום 296: בעלה, פטריציו ברטלי (צילום: gettyimages)
במקום 139: מיוצ'ה פראדה. במקום 296: בעלה, פטריציו ברטלי (צילום: gettyimages)

 

  

בנוסף לפראדה, חדרו לרשימה גם המעצבים ראלף לורן וג'ורג'יו ארמאני, שניהם מעצבים החולשים בעצמם על מעצמות אופנה ולייף סטייל, בהן הם אוחזים בשני כובעים – זה של המעצב הראשי וזה של בעל העסק. נדמה כי דווקא הבגדים שהובילו לתהילתם, הפכו לחלק הזניח בעבודה השוטפת שלהם, הכוללת עיצוב פריטים לבית, מלונות, מסעדות ומה לא. עבור צעירים שחולמים להשתלב בשוק האופנה ומתלבטים מה ללמוד, חשוב להפנים כי כל אחד מהאישים ברשימה, יהיה זה מעצב או איש עסקים במקור, עשה זאת בעיקר הודות לחוש עסקי ממולח.