>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק
בשנתיים האחרונות מתבגרת הדוגמנית היילי קלאוסון בת ה-16 מול עיני תעשיית האופנה. לכאורה היא ילדה יפה קליפורניה: שיער בלונדיני ארוך, שפתיים תפוחות ואדומות, עיני קוברה ירוקות וחיוך צחור ורחב המרמז על ויטאליות מתפרצת. אבל מתחת לפני הפורצלן הבובתיים ושיני החרסינה הלבנות מסתתרת מתבגרת מורדת המספקת שערוריות פוטוגניות על בסיס קבוע, וכל אחת מהן בוחנת מחדש את הפער הדק בין צילומי אופנה אמנותיים לפרובוקציה על גבול הניצול המיני.
בימים אלו סוערת הרשת בעקבות הפקת אופנה של הצלם טיירון לבון והסטייליסט מקס פירמיין, שהתפרסמה בגיליון הנוכחי של מגזין האופנה הבריטי POP, היוצא לאור מדי עונה. תריסר התמונות בהפקה מציגות מעין סיפור התבגרות של נערה צעירה, המאבדת את תמימותה אל מול המצלמה מפריים לפריים: מתנוחה ספק מטרידה ספק נרקיסיסטית של קלאוסון מנשקת את דמותה המשתקפת במראה צרה וארוכה, ועד לתמונה מעט אפלולית בה היא מחזיקה בידיה תינוק קטן.
אבל אף אחת מהתמונות האלו הן לא הסיבה לבהלה שנוצרה סביב הפקת האופנה. התצלומים הבעייתיים יותר מראים את קלאוסון כשהיא לבושה בפריטים מתוך קולקציות אביב-קיץ 2012, כשלצדה שתי נשים בעירום מלא ופרונטלי: בתמונה אחת זוהי רקדנית סטריפטיז העונה לשם Destiny, בתצלום אחר זו אישה מבוגרת שנראית במבט ראשון כמטופלת סיעודית. אולם התמונה המטרידה ביותר בהפקה היא קלוז-אפ של קלאוסון, כשיד גברית חונקת אותה באגרסיביות.
בניגוד לעירום פרונטלי, שכבר נחשף בהפקות אופנה רבות ואינו מדיר שינה מעינינו, דווקא גילוי האלימות, ועוד כלפי נערה בת 16, מעלה שאלות קשות על גבולות וסייגים בצילומי אופנה – ודאי כשמדובר בעבודה עם קטינות. עם כל הכבוד לחופש אמנותי, אי אפשר להקל ראש בבחירה ויזואלית של דימוי המסמל אלימות גברית כלפי נשים.
איפה ההורים, אתם שואלים? ודאי עסוקים בתביעת הענק על סך 28 מיליון דולר שהם מנהלים בשנה האחרונה כנגד רשת האופנה אורבן אאוטפיטרס. כאמור, זוהי אינה השערורייה היחידה שבה מעורבת קלאוסון. בקיץ האחרון עלה שמה של הדוגמנית הצעירה לכותרות בסיפור אחר לגמרי, אבל בעל סממנים זהים של אובדן גבולות. על פי כתב התביעה, מואשם הצלם ג'ייסון לי פארי, שצילם את קלאוסון בעודה קטינה בת 15, ישובה על אופנוע כשרגליה מפושקות, תוך התמקדות במפשעתה הפרושה במרכז הצילום. חברת אורבן אאוטפיטרס מואשמת כי השתמשה בתמונות ללא אישור.
טענה נוספת שעולה מכתב התביעה היא שממכנסי העור הזעירים של קלאוסון מבצבץ שיער ערוותה של הנערה הצעירה. להגנתו סיפר אז הצלם כי הוריה של קלאוסון נכחו בזמן הצילומים על הסט, ואף נתנו את הסכמתם לפרסום התמונות. כמו כן טוען פארי כי האימג' נגנב ממנו, והודפס על חולצות טי לאחר שפורסם במספר בלוגים העוסקים באופנה.
בעידן בו ה-CFDA (מועצת המעצבים האמריקאית) ובראשה מעצבת האופנה דיאן פון פירסטנברג, מבקשים להגביל את גיל הדוגמניות בשבוע האופנה ל-16 ומעלה, קלאוסון היא סמל לדוגמנית-ילדה עובדת, שפניה הפכו לפוסטר המשקף את התופעה. מאז הוחתמה בגיל 14 בסוכנות נקסט, היא הופיעה בקמפיינים למותגים Wild Fox Couture, Jag Jeans ו-dsquared2, ובקמפיין הקיץ הקודם של גוצ'י, אחד מהקמפיינים היוקרתיים ביותר בשוק. עד גיל 16 היא כבר הספיקה לצעוד על המסלולים של קלווין קליין, דיור, זאק פוזן, לנוון, מיו מיו ובתי אופנה נוספים.
האם מדובר בניצול מחפיר של ילדים? או האם קלאוסון היא נערה מתוחכמת שמשתפת פעולה עם הפרובוקציות לצורך הפרסום הנלווה להן או לצורך הפרובוקציה עצמה? נכון לעכשיו, נראה כי שני הצדדים מנצלים זה את זה, כל אחד לצרכיו הוא. אולי זהו טבע האדם: כל אחד מאיתנו מנצל ומנוצל בו זמנית.