חממת הגידול הטובה בארץ לחשיבה על התנסות, אינטראקציה-דיאלוג בין אדם לאדם ואדם למכונה, היא המעבדה לאינטראקציה במכון הטכנולוגי חולון. אני מודה שהמשחק  מכור מראש: גם אני הייתי תחת המיקרוסקופ של מיכל רינות במשך שנה וחצי, והמעבדה היא הבית הראשון שלי. זה התחיל בקורס בשנה שלישית ונגמר בהתאהבות (במקצוע, אבל גם במיכל) שלקחה אותי לתוך התחום המדהים של עיצוב אינטראקציה, ובסופו של דבר הביאה אותי ללונדון, שם אני עושה תואר שני בזה.

רוני רוזן, עומר בן-נעים ואיתי קורגן עושים גרפיטי על קיר

אבל מספיק לדבר על עצמי. התכנסתי כאן כדי לדבר על האירוע שלו מחכים בסיומו של כל קורס - התערוכה. המעבדה לאינטראקציה מריצה שני קורסים סמסטריאליים בכל שנה, הנקראים IDHO (Interaction Design Hands ON(. האלמנטים המנחים את הקורס הם:

כפפת הפעלה - שחר יעקבי ושמוליק מעודה

רב תחומיות. סטודנטים מכל הקשת שהמכון יכול להציע (תל"מ, מחשבים, הנדסה, עיצוב על סוגיו).
Hacking. בעולם שבו אין לרבים מושג מה הולך במכשירים שאותם ועימם הם צורכים, הסטודנטים מפרקים, מנתחים ומוצאים שימושים חדשים ומורחבים לאובייקטים (לעתים מקולקלים) מחיי היום יום.
Prototype. יצירה של אב טיפוס כל שבוע. כחלק מתהליך הלמידה והיצירה, נדרשת חשיבה תוך כדי עשייה. ניסיונות חיבור, עבודה של קוד מול עיצוב מול אלקטרוניקה מלווה את התהליך. הנושאים האלה חדשים לסטודנטים וכך מתבצעת התקדמות הדרגתית, לאט אבל בטוח.
מטרות. ברור שמסמנים אותן, לא תמיד מגיעים אליהן, וכאן אפשר להתרשם כמה עבודה יש כדי להפוך רעיון לדבר גמור.

בסמסטר האחרון חברה המעבדה עם מוזיאון העיצוב חולון ויחד הם יצרו את IDHO EXTREME - קורס שלוקח את העקרונות המדוברים אל הקצה. המנחים היו לוקה אור ושחר גייגר, שניהם אלילים בתחומם, שפועלים זמן רב באינטראקציה. האתגר בשימוש בחלל המוזיאון הוא שכל שבוע צריך להציג משהו לקהל רחב, ואין זמן לעבוד על כל פרויקט. כפי שניתן לראות בבלוג של המעבדה, הם הצליחו.

רוני רוזן, שחר יעקבי, שמוליק מעודה: כדרור מוסיקלי

התערוכה נפתחה בשבוע שעבר למשך חודש (לפרטים נוספים כאן), והמבקרים יוכלים להתנסות בעצמם.
Spinning Head. איך ההרגשה להחזיק את הראש שלך בידיים? ההשראה הגיעה מהשאלה "מה היה קורה אילו הייתי כדור?". התוצאה: קסם. האובייקט רואה את המשתמש, שואב את דמותו לתוך כדור ומאפשר למשתמש לגעת ולהזיז את ראשו שלו. מהרגע שהראש נקלט על-ידי הכדור, הוא נשאר במרכזו בזכות עקיבה ממוחשבת של הפנים. האינטראקציה ממומשת באמצעות מצלמת רשת ותוכנה הכתובה בסביבת תכנות Max MSP.

Human Typography - טיפוגרפיה אנושית כתיבה במחשב הפכה לפעולה מהירה וכמעט טבעית, אך מה היה קורה לו הייתם מתבקשים לכתוב בעזרת הגוף? בפרויקט זה נבדקה היכולת הזו, כשברוב המקרים יש צורך ביותר מאדם אחד כדי לבצע את המשימה והאינטראקציה הופכת לרבת-משתתפים. משימה פשוטה של כתיבה הופכת לאתגר מרתק, באמצעות תכנות JAVA בתוכנת Procesing.

טיסה בכדור פורח - חוויית טיסה בכדור פורח מבלי לעזוב את הקרקע כיצד ניתן לעצב אובייקט אינטראקטיבי מכדור? בפרויקט זה הוחלט להמחיש את החוויה של שליטה על כדור פורח בעזרת משקל, כך שמפת האזור מוקרנת על חלל הרצפה והמשתמש יוכל לעלות ולרדת וירטואלית בגובהו, לנוע מזרחה, מערבה ולכל רוחות השמיים ולטייל בעולם מבלי לצאת מהחדר כאילו היה בכדור פורח. כל שצריך לעשות הוא לעלות על המשטח, להרים שקים ולראות כיצד התמונה משתנה.

קיצר, לכו לראות ולחוות