אז ככה, "התוכנית הכי מפחידה והכי מגעילה בטלוויזיה האמריקאית כרגע היא 'עקרות בית אמיתיות'". כך נכתב בטור ביקורת באתר Salon בשבוע שעבר.

 

>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

 

ויש המשך: "התוכנית של רשת בראבו אוחזת בגימיק של סרטי אימה: היא מציגה אנשים לא חביבים, שעושים דברים רעים שאתה לא יכול למנוע - לא משנה כמה חזק תקלל או תצעק על המסך".

 

כן, גם שש שנים אחרי שעלה לאוויר, מותג "עקרות הבית האמיתיות" ממשיך להיות מוקד לזעם, לחיצי ביקורת מורעלים ובעיקר להרבה תשומת לב מהתקשורת האמריקאית. בעולם הריאליטי, זה בטח אומר שהם עושים משהו נכון.

 

גם על "מעושרות" אפשר להגיד בערך את אותו הדבר. הסדרה הישראלית, שמבוססת על הפורמט הקנוי של "עקרות הבית" - גם אם שונה ממנו מאוד - הפכה ליצרנית הבאזז הגדולה של ערוץ 10 הקורס, וכצפוי לכל אחד יש משהו להגיד עליה.

 

אבל סוערים ככל שיהיו החיכוכים בין לאה שנירר לטלי ריקליס, הדיבור סביב "מעושרות" לא הגיע לאוזניה של שרי (Shari) לוין, סגנית ראש מחלקת ההפקות ברשת בראבו והאמא החוקית של עקרות הבית האמיתיות מיום היוולדן.

 

"אתם בעונה השנייה של הגרסה הישראלית, נכון?", היא טועה בנימוס, ומיד מסבירה לי שכל הנושא של מכירת הפורמטים לחו"ל שייך למחלקה אחרת. יש, אגב, גם גרסה שרצה ביוון, ועוד אחת בקנדה, שנמצאת בהפקה. כשאני מספרת לה שהגרסה המקומית מעוררת כאן הרבה עניין, אני יכולה לשמוע דרך הטלפון את עיניה נוצצות.

 

אומנם ערוץ 10 קנה את הפורמט כדי לצאת בסדר ולהימנע מתביעות, אבל אורנה בן דור, האשה שמאחורי המעושרות, מקפידה להבהיר שאין בין הסדרה שלה לבין המקור הרבה מן המשותף.

 

בראיון ל"פנאי פלוס" אמרה: "הנשים שאנחנו בחרנו הן לא טראש, לטעמי. הן נשים חזקות, אינטליגנטיות, אפילו העברית שלהן טובה לעומת האנגלית של עקרות הבית, שהן ממש עילגות. אצלנו יהיו כמה פרקים מאוד מרגשים בנושאים לא פשוטים, בעוד ש'עקרות בית אמיתיות' מתייחסת אך ורק לחיים הטובים ולכמה כסף יש להן. שלנו ממש לא פרחות, הן חכמות".

 

"ממש לא!", מזדעקת שרי בתגובה. "אני ממש לא חושבת שהנשים שלנו בתוכניות השונות הן טראשיות. הסיבה שאנשים מוצאים אותן מעניינות היא שהן עושות טעויות. זה מה שהופך אותן לאנושיות. הן מלאות פגמים, ולצופים יש את הפגמים שלהם עצמם, וזה חלק ממה שגורם לצופים להתחבר אליהן. אנחנו מראים את כל ההתנהגויות שלהן. יכולנו לערוך אותן בצורה שהן ייראו מאוד מלוטשות ונקיות, אבל הרשינו להן להיות מי שהן. אנחנו לא חוסכים בכלום".

 

על דבר אחד שרי לוין ובן דור מסכימות: שתיהן אוהבות את הנשים שלהן ומגינות עליהן בחירוף נפש.

 

"אני מאוד מעורבת בכל עונה של התוכנית", מספרת לוין, שבמסגרת תפקידה אחראית על כל התכנים המקוריים בבראבו. "אני מסתכלת על כל הקאטים הסופיים, אני שם בצילומים ומעורה במה שקורה בהפקה. כשאנחנו עורכים ומכינים את התוכנית לשידור אני מאוד מעורבת בכל התהליך ובכל מה שקורה לקאסט, ואני שומרת עם רובן על קשר".

 

מה לדעתך גורם להן לרצות להשתתף בתוכנית?

"קודם כל אני חושבת שזה מאוד כיף, ואני חושבת שזה הופך אותך למפורסמות, ואנשים אוהבים להיות מפורסמים. אבל במובן עמוק יותר, כשהנשים רואות את עצמן בתוכנית, הן מופתעות לעיתים קרובות מדברים שהן עצמן אמרו. חלקן אמרו לי 'לא אהבתי את מה שראיתי'. אז זו חוויית למידה גם עבורן. לפעמים הן מנסות למתן את ההתנהגות שלהן או לשנות את מי שהן, כי הן לא אוהבות את מה שראו".

 

לוין החלה את הקריירה שלה לפני אי אלה שנים (גילה נשאר מסתורי וגם האסיסטנטית שלה מסרבת לחשוף אותו), כמפיקת חדשות בכירה ב־NBC, CBS ו־ABC, עם תואר בעיתונות מאוניברסיטת ניו יורק. בתחילת

 

דרכה בבראבו היתה אחראית גם על הפקת ריאליטי האופנה המצליח "פרויקט מסלול", שעבר מאז לרשת לייפטיים. לפני שבע שנים פנה אליה תושב של Gated community, קהילה מגודרת של משפחות אמידות שהכניסה אליה מוגבלת, והציע להפוך את השכנים שלו לתוכנית טלוויזיה.

 

"הוא הסתכל מסביב וראה אנשים מעניינים עם אתגרים מעניינים. הוא צילם אותם, הביא לנו את החומרים ואמר שלדעתו זו תוכנית ממש מעניינת, וכולנו הבנו שהוא צודק", מספרת שרי. "לפני שבע שנים לא היו הרבה תוכניות על אנשים עשירים שחיים טוב בסגנון חיים יוקרתי ונוח וקצת שערורייתי, לא היתה שום דרך לדעת איך החיים נראים מאחורי השערים של הקהילות הסגורות האלה. הקהילה הזו היא איפה שעקרות הבית של האו.סי התחילה".

 

האו.סי - לא דרמת הנעורים ההיא עם מישה ברטון, אלא "עקרות הבית האמיתיות של אורנג' קאונטי" - עלתה בבראבו ב־2006 ודי מהר הצמיחה גרורות בדמות חמש תוכניות נוספות שמתרחשות בניו יורק, ניו ג'רזי, אטלנטה, בוורלי הילס ומיאמי (ניו ג'רזי תסיים עונה בשבוע הבא ב־HOT).

 

כל אחת מאלה רצה כבר כמה עונות וממשיכה לייצר פליטות ריאליטי מהזן השורד, זה שמסרב להיכחד מהשטח אחרי נבילת הקמפיין הראשון.

 

בראשן עומדת בתאני פרנקל, אשת "עקרות הבית האמיתיות של ניו יורק" וכנראה הכוכבת הכי גדולה שיצאה מהמותג, שכבר זכתה לספין אוף משלה ולאחרונה הוכתרה ככוכבת הריאליטי השלישית הכי מרוויחה של השנה, עם ארבעה מיליון דולר בכיס.

 

אבל היא רק אחת ברשימה ארוכה של שמות כמו אלכס מקורד, קלי בנסימון, ליסה ואנדרפאמפ, קייל ריצ'רדס ועוד, שלישראלים לא אומרים דבר, אבל מככבים במדורי הרכילות האמריקאיים.

 

תהיו בטוחים שעקרות הבית לא הפכו לכוכבות בזכות ספרי השטויות שלהן ("רזה באופן טבעי: שחררי את הנערה הדקיקה שבך ואת עצמך מחיים של דיאטות" מאת ב. פרנקל), עיצובי התכשיטים או הטוק שואוז שהן מגיעות לפטפט בהן, אלא בעיקר בזכות יכולתן לייצר שערוריות.

 

אחת הבולטות שבהן התרחשה בחודשים האחרונים, כשנמצאה גופתו של ראסל ארמסטרונג, בעלה לשעבר של עקרת הבית מבוורלי הילס טיילור ארמסטרונג, שהתאבד כחודש אחרי שהם הודיעו שהם נפרדים. עקב מותו נאלצו לערוך מחדש את כל העונה השנייה של התוכנית, ומבקרי הטלוויזיה מצאו עוד תירוץ לקבוע שעקרות הבית האמיתיות מזיקות לבריאות של כל המעורבים.

 

"אני ממש לא יכולה להגיב בעניין ההתאבדות", מכריזה לוין, כשאני מנסה לרחרח אם יש לה חרטות בעקבות התקרית. האסיסטנטית שלה מתעקשת להבהיר לי לאחר הראיון במייל מיוחד ש"מה ששרי התכוונה הוא שההתאבדות היתה אירוע טראגי, אבל חוץ מזה אין לה שום חרטות בקשר לתוכנית".

 

היתה ביקורת נרחבת מהכיוון הפמיניסטי על התדמית האיומה שעקרות הבית מייצרות לנשים ברחבי העולם.

"שמעתי את זה, ואני חושבת שאנחנו מציגים כל מיני סוגים של נשים. חלקן מתנהגות בצורה שאנשים לא מעריכים, אבל רבות מהן מתנהגות בצורה שנראית לי די נערצת. בכל אחת מהתוכניות שלנו יש לפחות אשה אחת או יותר שהיא אשת עסקים מצליחה, שלא התחתנה עם כסף אלא הרוויחה אותו. כדי שיהיה אנסמבל מעניין צריך להביא את כל הסוגים. בגדול, הנשים שלנו ברובן צמחו באופן מאוד ראוי להערכה".

 

יוצרת הסדרה הישראלית אמרה שנשים יכולות ללמוד מהמעושרות איך להפסיק להתנצל על מי שהן ועל עצם קיומן.

"אני חושבת שהיא צודקת. גם הנשים שלנו הן נשים שחיות את החיים בגדול ובלי להתנצל על כך. קרוליין מנזו מניו ג'רזי היתה עקרת בית ששמחה לגדל את הילדים, ומאז שהם עזבו את הבית הפוקוס שלה השתנה, ועכשיו היא שמחה באותה מידה לצאת ולפתח לעצמה קריירה. אני חושבת שזה מעורר הערכה, אני מעריצה אותה".

 

אז הנשים האלה הן מודלים לחיקוי, זה מה שאת אומרת.

"בהחלט".

 

** "עקרות בית אמיתיות: ניו ג'רזי", ראשון־חמישי, 17:40, HOT3

___________________________________________________________________________________________________________

 

עוד בפנאי פלוס: