>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק
"לכולם יש את המגפיים האלה, מבחינתנו זה הכי טבעי שיש", אומרת דניאל דורון, תלמידת כיתה י' בבית הספר עירוני י"ד בתל אביב. "בקיץ נועלים כפכפים, ובחורף מגפי UGG. נכון, זה פחות יפה, אבל מאוד שימושי לבית ספר – כמו נעלי בית רק עם סוליה".
נוהגים להאשים את התיכוניסטיות בנהייה עיוורת אחר טרנדים ואימוץ חוקי אופנה דרקוניים, אך נראה שלפעמים הן יודעות בדיוק מה חשוב: נוחות. עזבו אותן מנעלי סטילטו מאתגרות ומעקבי רוקי מגביהים, הן רוצות את המגפיים המחממים והנוחים, שאולי נראים מגושמים אבל מרגישים כמו שטיח מלטף. וכמו שקורה לעתים קרובות, כשהלקוחות הצעירים מחליטים – תעשיית האופנה הולכת אחריהם.
העונה הורחבה משמעותית הקולקציה של מגפי EMU, שנחתה בארץ לראשונה בחורף שעבר ומיובאת על ידי רשת קרוקס – שבעצמה יודעת דבר או שניים על טעמו של הצרכן המקומי. לימור אלפסי, מנהלת השיווק של יבואני קרוקס ו-EMU, מסבירה: "כאשר חנויות קרוקס נפתחו בישראל לפני שלוש שנים, חיפשנו מותג נוסף שיתאים לדי.אן.איי של הרשת. עם התחזקות מעמדם של מגפי EMU בעולם בחורף שעבר, והנטייה של קרוקס לכיוון שהוא יותר אופנתי – החיבור בין שני המותגים מעביר את המסר של נוחות ואופנתיות גם יחד. בגלל הביקוש הגבוה, העונה הגיעה לארץ קולקציה רחבה יותר ויש השקעה גדולה גם בפרסום וביחסי הציבור".
כך מצטרפים מגפי EMU, מותג שנוסד באמצע שנות ה-70 באוסטרליה, ללהיט אוסטרלי נוסף שכבר ביסס את מעמדו בארץ – UGG. שני המותגים מייצרים מגפיים דומים מאוד (עניין שאף הוביל את החברות לבית המשפט), העשויים מעור כבש מרופד ומעוצבים עם אימום גס וללא שום עדינות או חן מיוחד. יתרונותיהם הברורים הם הנוחות שהם מספקים והחימום המיידי שהם מעניקים לכף הרגל.
מגפי UGG, הוותיקים יותר, נוצרו לראשונה בשנות ה-20 של המאה הקודמת על ידי רועי צאן אוסטרליים שרצו הגנה מהחורף הקר, ובשנות ה-60 וה-70 אומצו על ידי גולשי גלים שהשתמשו בהם לחימום הרגליים לאחר שהות ממושכת בים. ב-1978 הגיעו המגפיים לקליפורניה והפכו למותג טרנדי, ובתחילת שנות האלפיים גילו אותם גם בנות הוליווד – שהשתמשו בהם כפריט הכרחי לזמן ההמתנה שבין הצילומים על הסט. הסערה האופנתית הראשונית שעוררה פריס הילטון כשצולמה עם מגפי UGG וחצאית מיני, הפכה במהרה לבון טון של מראה הקז'ואל החדש של כל טינאייג'רית אופנתית. למרות ששמם הוא נגזרת של המילה Ugly (מכוער), מרגע שנכנסו לאופנה הוכרז המכוער הזה כיפה החדש.
"החורף, שהקדים לבוא השנה, יצר ביקוש אדיר למגפיים של UGG והמכירות שלהם גדלו בעשרות אחוזים", אומר טוביאס ליבנה, המנהל המסחרי של חברת אוריג'ינלס בארץ, היבואנית של מגפי המותג. "למעשה, דגמים מסוימים ממש אזלו מהחנויות, וברגעים אלו עושה את דרכה ארצה טיסת 'חירום' עם סחורה נוספת".
כמו בכל היסטריה אופנתית, ככל שעולה הביקוש כך נוספות גם וריאציות למוצר המקורי. UGG עצמם החלו לייצר קולקציות קפסולה של מגפיים עם טוויסט אופנתי יותר (בשנה שעברה היה זה בשיתוף פעולה עם ג'ימי צ'ו, והעונה מדובר במגפיים בוהקים המצופים בפאייטים). כמו כן, חברות רבות – ובהן Koolaburra, Mou, Bearpaw, Australia Luxe Collective, Whooga, Aussie Dogs, Shoo Republic ואחרות – החלו לספק מגפיים בסגנון דומה. אפילו מעצבים מוכרים כסטיוארט ויצמן הבחינו בטרנד ויצרו לו גרסה משלהם. לצד כל אלו, ניתן כמובן למצוא גם חיקויים מוזלים ברשתות אופנה.
"אצלנו הולכים בעיקר עם UGG מקוריים", אומרת דורון. "היום כמעט לכל אחת יש לפחות זוג אחד של המגפיים. החורף הכי פופולאריים הם המגפיים הנמוכים ואלה עם הכפתורים, בגוונים החומים, או בשחור ואפור. יש מעט בנות שהולכות עם מגפיים בצבע ורוד".
זה משנה באיזה סגנון מתלבשים?
"לא, כולן הולכות עם המגפיים. החל מהפריקיות ועד בנות שמתלבשות בסגנון יותר אלגנטי. בדרך כלל משלבים אותם עם מכנסיים ארוכים, ג'ינס או טייץ. לא ראיתי בנות שהולכות איתם עם מכנסיים קצרים או שמלות".
ומה עם בנים?
"אף פעם לא ראיתי בן נועל UGG".
EMU. מחירים: 1,090-600 שקל. להשיג בקטלוג של Xnet וברשת קרוקס ; UGG. מחירים: 1,499-699 שקל. להשיג ברשת אוריג'נלס.