>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

 

בשבוע הבא יראה אור במהדורה מוגבלת של 1,000 עותקים ממוספרים וחתומים, האלבום המשולש Inez van Lamsweerde/Vinoodh Matadin, Pretty Much Everything (הוצאת טאשן), המציג את עבודתם של צמד הצלמים ההולנדי, בני הזוג אינס ואן למסוורדה, 48 ווינוד מטדין, 50.

 

במונחים מקומיים, מדובר בהערת שוליים עם שמות קשים להגייה. במונחים של תעשיית האופנה, מדובר בהצהרה גרנדיוזית מצדם של צמד הצלמים השומרים על מעמד גבוה בתעשייה ועל פרופיל נמוך, בעיקר ביחס לקולגות כמו מריו טסטינו או טרי ריצ'רדסון. זהו אינו עוד ספר תצלומים, אלא רטרוספקטיבה עבת כרס בת 967 עמודים, המאגדת 666 תצלומים בולטים מעבודתם של השניים בחצי היובל האחרון, בין השנים 1985 ל-2010. המחיר, איך לומר, עב כרס לא פחות: 450 ליש"ט.

 

 

 

האלבום המשולש. רטרוספקטיבה עבת כרס
האלבום המשולש. רטרוספקטיבה עבת כרס

 

 

 

מאז נפגשו השניים באקדמיה לאמנות באמסטרדם בשנות ה-80, הם פועלים יחד בסימביוזה יוצאת דופן. עבודתם המשותפת החלה בשנת 1986, כשהם נעים בין תצלומי אמנות ואופנה. עבודתם הייחודית סללה להם דרך עצמאית בעולם האופנה והמגזינים, והם מעולם לא השתייכו לקליקה זו או אחרת בתעשייה. הדימויים המתוחכמים שיצרו בתחילת דרכם, שילוב בין לוקים אלגנטיים ואווירה מעוררת אימה, תוך חקירה בלתי פוסקת של סוגיות מגדר והגוף הנשי או הגברי – הניבו מוצר רדיקלי שהתאים כמו כפפה ליד למגזינים צעירים ובועטים כמו דה פייס, שבו בלטו עבודותיהם במשך מספר שנים.

 

 

 

מטדין וואן למסוורדה. פועלים יחד בסימביוזה יוצאת דופן (צילום: gettyimages)
מטדין וואן למסוורדה. פועלים יחד בסימביוזה יוצאת דופן (צילום: gettyimages)

 

 

 

העיסוק של הזוג בנושא המגדרי בלט לפני כשנה וחצי, כשאינז הופיעה בפורטרט עצמי על שער גיליונו השני של המגזין The Gentlewoman כגבר מזוקן. בכתבת הדיוקן שהתפרסמה עליה במגזין הצטיירו היא ומטדין כזוג צלמים קריאטיביים ונוחים לעבודה, מהמוערכים בתעשייה.

 

 

 

אינז ואן למסוורדה על שער המגזין The Gentlewoman
אינז ואן למסוורדה על שער המגזין The Gentlewoman

 

 

 

לכן גם לא היה זה מפתיע למצוא אותם מצולמים יחד בספונטניות בקמפיין אביב-קיץ 2010 לקו הגברים של לנוון, בנוסף לקמפיין שצילמו במקביל. בתמונה אחת ניצב מטדין חזיתי למצלמה ואינז חובקת אותו מאחור, בתצלום השני הם מתנשקים בלהט, כאשר היא עירומה וגופה צבוע בגוונים של אדום. "הוא לא הדוגמן שלנו", סיפר אלבר אלבז על הצילומים. "רק צילמנו אותו בבגדי לנוון וזה נראה מאוד אמין. לראות אותו דרך עיני אשתו ולראות את סיפור האהבה שביניהם הופך את הקמפיין למאוד רגשי''.

 

 

 

מתוך הספר. קמפיינים לבלמן ב-2008 וב-2009 (צילום: Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin)
מתוך הספר. קמפיינים לבלמן ב-2008 וב-2009 (צילום: Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin)

 

 

 

הדרך של ואן למסוורדה ומטדין מהשוליים אל המיינסטרים עדיין בעיצומה. הם מצלמים באופן תדיר למגזינים נחשבים כמו W, ווג פריז ו-V מגזין, וחתומים על קמפיינים לבתי אופנה גדולים וממוסדים כמו איב סאן לורן, קלואה, שאנל, רוברטו קוואלי, דיור ולנוון. כל זה לא מפריע להם להמשיך ולחזק את הממד החתרני המאפיין את עבודתם. קחו למשל את קמפיין אביב קיץ 99' שצילמו למותג בלנסיאגה. בתצלום מופיעה דוגמנית קטועת ראש הניצבת מול דוגמנית ישובה, כשעקב הנעל שלה מוטה ונוטה ליפול – ללא ספק החלטה אמיצה ונועזת של בית אופנה לבחור בוויז'ואל כל כך טעון כחלק מקמפיין מסחרי.

 

 

 

 

 

 

אחת הסדרות המרהיבות של השניים מככבת מזה כשנתיים בין עמודיו של מגזין האמנות והתרבות הצרפתי Purple Fashion. בכל גיליון (היוצא פעמיים בשנה) מוקדשת סדרת עמודים ארוכה לדוגמנית או ידוענית שמפקירה את גופה העירום לעדשות המצלמה של הזוג המוזר.

 

 

 

ראקל זימרמן מפקירה את גופה העירום לעדשות המצלמה של הזוג
ראקל זימרמן מפקירה את גופה העירום לעדשות המצלמה של הזוג

 

 

 

כריסטי טרלינגטון, שלום הארלו, קייט מוס, קלואי סוויני ועוד רבות וטובות כבר התפשטו לטובתם. העירום האמנותי של ואן למסוורדה ומטדין מככב גם בין עמודי הספר, וחושף את נקודת המבט המעניינת שלהם על היחס בין גוף למצלמה, תוך שהם מייצרים דיוקנאות מרגשים של עירום אמנותי.

 

 

 

 

 

 

מצד שני, יש להם גם לא מעט נפילות, בעיקר בעבודות הווידאו שיצרו בשנים האחרונות. אחת מהן פתחה בחודש שעבר את תצוגת האופנה של מוגלר בשבוע האופנה בפריז – סרטון וידאו מטופש שמציג את שיתוף הפעולה הארוך של הצמד עם ליידי גאגא. המראה המלוכלך והטבעי לכאורה שהרכיבו לגברת, היה המשך ישיר לצילומי הכתבה והשער שיצרו איתה לגיליון ההארפר'ס באזאר, בו היא מוצגת כביכול נטולת האיפור והמסכות שהפכו לחלק בלתי נפרד ממנה. אלא שהתוצאה היתה הפוכה: במקום להציג את גאגא ה"אמיתית" וה"טבעית", התגלתה הכוכבת כזיקית דימויים בלתי ניתנת לעצירה. "אל תתבלבלו, אין פה שום דבר טבעי", הודיעה הזמרת בראיון שפורסם בתוך המגזין, "מישהו עבד מאד קשה כדי לביים ולשוות לתמונה לוק טבעי. כמו שלהצטלם ולהיראות טבעי זה אמנות, אז גם מה שאני עושה זה אמנות. אבל מסוג אחר".

 

 

 

 

 

 

מוזיקאית יוצאת דופן אחרת שעובדת בצמוד לשניים היא ביורק, שיכולה ללמד את גאגא דבר או שניים על דימויים שוברי מוסכמות. ואן למסוורדה ומטדין צילמו את הזמרת האיסלנדית לא מעט פעמים, כמו השער המרהיב למגזין Interview מיוני-יולי 2009, שהתפרסם בעקבות אלבומה Voltaic. שיתוף הפעולה נשמר במרוצת השנים, ולאחרונה יצא וידאו קליפ לשירה Moon, מתוך הפרויקט המוזיקלי-דיגיטלי החדש שלה ביופיליה.

 

 

 

 

 

 

סרטוני הווידאו הם שלב אבולוציוני נוסף שעוברים צלמי אופנה בכל העולם. במקרה של ואן למסוורדה ומטדין, נראה כי הם מצאו לעצמם נישה חדשה להציג בה רעיונות אסתטיים ואלטרנטיביים, שכיום נפקדים מעמודי הכרומו של מרבית המגזינים.