מיד אחרי האסון אני זוכר שחילקתי מחדש את אוכלוסיית העולם: אלו שהספיקו לעלות אל גג המגדלים העצומים, ואלו שלעולם לא יבינו מה זה לראות מלמעלה את העיר היחידה שניתן לקרוא לה מטרופולין. אני הספקתי, ממש חודש לפני.

ניו יורק היא לא עוד מטרופולין, וסליחה מכל האמריקאים אבל היא גם קצת שלנו, תושבי הגלובוס. היא הבירה הבלתי מעורערת של העולם (לא סתם מטה האו"ם נמצא בה), ומנהטן היא האמצע, מרכז העצבים, הלב הפועם שמזרים את דמו לרחבי כדור הארץ (למען הסרת הספק בדבר התואר שרווח בזמנו על ירושלים, בירתנו המוכה והאומללה, כאילו היא מרכזו של כדור הארץ. יה רייט).

לניו יורק תפקיד חשוב בעולם הפרסום והעיצוב. כל מי שקצת ראה את סדרת המופת MAD MEN על עולם הפרסום האמריקאי, יכול להבין איפה הכל התחיל. איך בין שדרת מדיסון ליוניון סקוור קרתה מהפכה צרכנית כל כך עצומה, שעד היום כולנו מיישרים קו עם מה שקורה שם.

כמחווה לעיר ניו יורק, וכהוקרת תודה לתרומה הבלתי נתפסת בעיניי לעולם העיצוב והתקשורת, בחרתי להקדיש את הפוסט הזה לכינוי שדבק בה ושהפך לשמה השני: The Big Apple.

credit: Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas / Lima Peru


Concept and Copy: Sarvagya

 

credit: Young & Rubicam / Germany


credit: BBDO Boulogne Billancourt / France


credit: Leo Burnett / ukraine


credit: KNSK / Werbeagentur Germany

ישנן כל מיני תיאוריות סביב השאלה מדוע ולמה דווקא היא נקראה "התפוח הגדול". תוכלו למצוא בין המקורות המשוערים לכינוי הזה שדרן ספורט, נגן ג'אז בהארלם ועיתונאי באחד המגזינים המקומיים, שלכאורה בחרו לציין זאת בשל גודלה, ססגוניותה והקסם ששורה על העיר הזאת - היא התפוח הגדול על העץ. אגב, כולם טוענים שהתואר נאמר בשנות ה-20 בניו יורק, ושרק לאחר כמה עשורים הוא ממש נכנס לתודעה הציבורית.

credit:BBDO Prague


credit: DDB / Turkey

 

credit: Diamond Ad / North-Korea

 

credit: Wax / Canada

 

credit: Rob Corwin

 

 


credit: James Joyce by Red Bee Media


לפני שבוע העליתי כאן פוסט על הפרסומות של פיאג'ו וספה. פירוש השם "וספה" באיטלקית הוא צרעה, על שום רחש זמזום המנוע של הטוסטוס האיטלקי. ב-1969 נפתח קמפיין חובק עולם תחת הסלוגן: chi Vespa mangia le mele (שפירושו: רוכבי וספה אוכלים תפוחים) את הרעיון הגה ג'ילברטו פיליפלי, כשהוא מכוון לצעירי אומת המגף: לנסוע בווספה זה לטרוף את העולם - לקחת ביס מהתפוח הגדול, מאמריקה הגדולה והרחוקה. הקמפיין, שלווה בפרסום נרחב בעיתונות ובשלטי חוצות, הפך את סמל התפוח לאייקון מוביל של המותג במשך שנים.


 

אבל היום, התפוח הגדול האמיתי היא חברת Apple אשר קטפה דיי בקלות בשנים האחרונות את התואר מהעיר ניו יורק, שכמוהה, היא מהווה היום את מד הדופק והסמן הימני לעולם הטכנולוגי ושל תרבות הפנאי.

קמפיין לחברת apple משנת 1977

עוד תפוח מפורסם שאי אפשר להתעלם ממנו הוא של חברת התקליטים אשר נוסדה ב1968 של להקת החיפושיות:

 

"ניו יורק ניו יורק", שר לו סינטרה בעינים מזוגגות כנער מאוהב לעיר שלו שאיננה הולכת לישון, והוא ידע שהיא לא סתם תפוח גדול ועסיסי. היא העץ שממשיך להניב פירות כל הזמן, מהן העולם ניזון, והיא האדמה, שממנה מיליוני אנשים ברחבי תבל שואבים את הריגושים והחלומות שלהם עד היום.

credit: Clifton Benevento Gallery