>> הצטרפו ל-Xnet בפייסבוק

 

אם נותרו בעולם עוד כמה אנשים שתוהים מה ניתן לעשות עם תקליטי הוויניל הישנים שנשארו בבתיהם, ושלא מתכוונים לקנות פטיפון כדי ליהנות מהצליל החם של פעם, נמצא בשבילם פתרון יצירתי שיתאים לחוויית הסאונד העכשווית שלהם בסלון. המעצב הבריטי פול קוקסאדג' חימם והמיס את התקליטים והפיח בהם חיים חדשים, כרמקול שמיועד לסמארטפונים. את הטלפון הסלולרי מניחים בתוך הרמקול, וצורת המשפך שלו מגבירה ומהדהדת את עוצמת הקול הבוקע מהמכשיר.

 

קוקסאדג' הוא אחד המעצבים הצעירים הבולטים באירופה. בן 31 בלבד, יליד לונדון, הוא סיים תואר ראשון בעיצוב תעשייתי ברויאל קולג' אוף ארט בלונדון, ובשונה מחבריו שביקשו לרכוש ניסיון בתחום, החליט להמשיך ישירות לתואר שני. תוך זמן קצר הוא הפך למעצב מבוקש, בעיקר בתחום התאורה, והחל ליצור מיצגים בהזמנתם של פסטיבלים וחברות ענקיות ברחבי העולם.

 

ב-2005 הוא התבקש לעצב מיצג לחברת Swarovski, שידועה בשיתופי פעולה מוצלחים עם מעצבי מוצר, שיוצרים בשבילה קולקציות מיוחדות המבוססות על הקריסטלים שמזוהים איתה. קוקסאדג' סטה מהדרך הבטוחה שבה הלכו קודמיו: לא עוד נברשת קריסטלים מרשימה, אלא אשליה אופטית שהתבססה על כושר ההמצאה שלו. ביד אמן, הוא שיגר קרני לייזר ירוקות אל קריסטל אחד בלבד שנתלה במרכזו של חלל חשוך, והקריסטל ירה את הקרניים לכל עבר, תוך שהוא יוצר כמו-נברשת שמאירה אולם מלא. אחיזת העיניים הזו נראתה כאילו היו בחדר קריסטלים רבים ומנצנצים.

 

נא לא להכניס את המצלמה לתיק

 

הקו המתעתע זכה להמשך כעבור שנתיים, באותה מידה של וירטואוזיות, כאשר קוקסאדג' עיצב מיצג לחברת האופנה האיטלקית Trussardi. באמצעות שימוש בחומרים שהעין האנושית הבלתי מזוינת אינה יכולה לראות, הוא בנה חדר אפל. אך רק לכאורה: כאשר משוטטים בחדר השחור ומסתכלים על הקירות דרך המצלמה, באמצעות גלי האינפרא שמייצרים המכשירים הדיגיטליים, אפשר היה להבחין בפריטים ובאביזרים של חברת האופנה. ואם נהוג לדרוש מהמבקרים במוזיאונים ובגלריות להימנע משימוש במצלמה ובמכשיר סלולרי – כאן קרה ההיפך: הדרישה הייתה להשתמש בהם, וכמה שיותר.

 

בתערוכת עיצוב תאורה שנערכה במילאנו ב-2009, עיצב קוקסאדג' מיצג תאורה נוסף שמוקם באמצע הפסאז' המפורסם "פיזה דל דומו". בכל פעם שזוג עלה לבמה שהוצבה במרכז הפסאז' והתנשק, הפעילה הנשיקה מעגל אורות מסחרר ברחבי החלל הענקי, עד להדלקתה של הכיפה הכחלחלה בראש המבנה, ומתוכה כאילו-יצא צמח הדבקון, שתחתיו מתנשקים ברוח חג המולד. ברוח הנתינה של חג המולד, בכל פעם שזוג התנשק והאורות נדלקו, החברה שלקחה עליו חסות תרמה יורו אחד למען צמצום הרעב בצפון אוגנדה.

 

השנה יצר קוקסאדג' את אחת מעבודות התאורה הבולטות בשבוע העיצוב במילאנו. העבודה, שנעשתה בהזמנת חברת המכוניות הגרמנית BMW וחברת התאורה FLOS, נועדה להבליט את סדרה 6 החדשה של BMW, שבה כל התאורה הפנימית מבוססת על נורות LED – הישג שהחברה גאה בו.

 

דרך גוף התאורה מתגלות המכוניות (צילום: Mark Cocksedge)
דרך גוף התאורה מתגלות המכוניות (צילום: Mark Cocksedge)

 

לרשותו של קוקסאדג' עמד חדר גדול עם תקרה גבוהה. הוא תלה מהתקרה שורה מתעקלת של גופי תאורה עשויים מפרספקס, אדומים ושקופים למחצה, שאין בתוכם אף נורה. האור שהפיצו גופי התאורה בחלל החדר היה כחלחל, אך לא היה ברור מאין הוא מגיע (הסבר על כך בסרטון המצורף), וברחבי החדר שמעו מכוניות נוסעות – אך לא ראו דבר.

רק כאשר המבקרים תחבו את ראשם לתוך גוף התאורה, והציצו דרכו לעבר הקירות החשופים, הם גילו שהם לא חשופים כלל: מכוניות BMW נסעו במהירות על הקירות, לאורך כל החדר. שוב היו אלה תעתועי האור שקוקסאדג' אוהב לחקור ולהשתעשע בהם, יחד עם אוהדיו הגדלים והולכים.

 

>> פול קוקסאדג' בנבחרת מילאנו של Xnet: מי עוד היה שם?

 

את ההברקה החדשה שלו, אותם רמקולים לסמארטפון העשויים מתקליטי ויניל, הוא יציג על גבי מסך קולנוע שנוצק מ-5,600 מוטות סיליקון בעיצובו של רון ארד. השניים נפגשו לראשונה בראיון הקבלה של קוקסאדג' לרויאל קולג', משני צידי השולחן. ארד התרשם מאחת מעבודות התאורה שעשה הנבחן הצעיר, ומאז השניים הפכו לחברים ולקולגות. באירוע ההשקה ידגים קוקסאדג' כיצד הוא מכין את הרמקול, בעזרת התקליטים שהקהל יביא מהבית. האירוע הוא חלק מהתרחשויות האמנות, העיצוב והמוזיקה במועדון Roundhouse הוותיק בלונדון.

 

מתי: 27 באוגוסט, 4 אחר הצהריים עד 7 בערב

איפה: The Roundhouse, Chalk Farm Road,

London NW1 8EH