בשנים האחרונות נראה כי האופניים הפכו לאביזר אופנתי לכל דבר, בעיקר בערים המתבססות על אוכלוסייה צעירה וחובבת טרנדים אקולוגיים – הם זולים, לא מזהמים ומאפשרים תנועה מהירה בין המכוניות הרבות. גם עיריית תל אביב אימצה את הרעיון, והשיקה השנה את שירות "תל אופן": אופניים ירוקים ומעוצבים להשכרה, המוצבים שורות-שורות בנקודות אסטרטגיות בעיר לעידוד רכיבה.

 

 

אופניים ירוקים ומעוצבים להשכרה בתל אביב. העירייה מעודדת רכיבה (צילום: שאול גלן)
אופניים ירוקים ומעוצבים להשכרה בתל אביב. העירייה מעודדת רכיבה (צילום: שאול גלן)

 

באופן לא מפתיע, רשת קסטרו ממהרת להצטרף לטרנד. ל-Xnet נודע כי בקרוב תשיק החברה אופניים מתקפלים בשם Castro City Bike, שילוו בקמפיין רחב בכיכובם של סלבריטאים מדוושים כמו אסף אמדורסקי ובתו מילה. מהלך זה מצטרף לניסיונות המיתוג של סניף "קסטרו תל אביב" כתחנת חובה לתל אביבי המעודכן.

מקסטרו נמסר בתגובה: "איננו מדווחים על הפעילות האסטרטגית של החברה".

 

קסטרו, כמובן, לא ממציאים את הגלגל – אופניים ממותגים של בתי אופנה נמצאים בשוק העולמי כבר מספר שנים. לפני כשנתיים, למשל, השיקו גוצ'י, הרמס ופנדי אופניים טרנדיים שעוצבו ברוח כל אחד מהמותגים. גם מגזיני האופנה בעולם מקדישים לנושא כתבות וצילומים, כמו הכתבה הנרחבת בניו יורק טיימס שהתמקדה באופניים ההולנדיים "אומה פיטס" (אופני סבתא).

 

 

 

בארץ מתגייסת מעצבת האופנה הישראלית אילנה אפרתי לעידוד הרכיבה האופנתית, ומשיקה כעת קולקציית בגדים המיועדת לרוכבות עירוניות. אפרתי, המחלקת את זמנה בין תל אביב לאיטליה, מחזיקה באופניים בשש השנים האחרונות ומסבירה בשיחה איתה כי "אני נוסעת באופניים מטעמי נוחות. בתל אביב אין חניה, האחזקה של רכב יקרה, ובנוסף אני גם נאלצת לשלם לפעמים דו"חות". את הרעיון לקולקציה ייעודית לרוכבות אופניים, היא אומרת, קיבלה בעקבות המהלך של עיריית תל אביב.

 

 

חצאית מתוך הקולקציה של אילנה אפרתי. לטענת המעצבת היא מקלה על הרכיבה (צילום: רוני כנעני)
חצאית מתוך הקולקציה של אילנה אפרתי. לטענת המעצבת היא מקלה על הרכיבה (צילום: רוני כנעני)

 

בניגוד לבגדים המיועדים לרכיבת שטח, הפריטים שעיצבה אפרתי עשויים מבדי כותנה קלילים שבהם שילבה מחזירי אור צבעוניים. לצד אלו עיצבה חצאית קפלים, המקלה לטענתה על הרכיבה, ומכנסיים המסתיימים בקו הקרסוליים וכך אינם נתפסים בגלגלי או בשרשרת האופניים. אפרתי אף מציינת כי לקוחה שתגיע לחנותה בצפון דיזנגוף על אופניים תזכה בהנחה של 10 אחוז על הפריטים מהקולקציה. "אני זוכרת את אבא שלי נוסע על אופניים, אבל תהליכים קרו ואנשים נטשו את האופניים לטובת רכב", היא אומרת. "הרכיבה על אופניים מחברת אותי לילדות, לתקופה בה הם אפשרו לי עצמאות וחופש. נכון, חם בישראל, ואני לא מצפה מאישה עם שלושה ילדים לנסוע על אופניים בלחות של אוגוסט, אבל אני שמחה לראות כי בשכבות הגיל הצעירות כבר הפנימו את הבשורה".

 

וכיצד מגיבות הלקוחות של אפרתי, רובן מבוגרות יותר ומחתך סוציו-אקונומי גבוה, למגמה החדשה? "בניגוד לאירופה, שם נסיעה על אופניים היא חלק מהתרבות, ייקח זמן עד שזה יתפוס בארץ", היא אומרת מעט בהתנצלות. "כמעצבת אופנה מעשית ומציאותית, אני מעודדת את הלקוחות שלי לשוב ולרכב על האופניים כמו שעשינו פעם, בגלל כל הסיבות העכשוויות: אקולוגיה, חניה, ספורט, הנאה, וגם לוק מסוגנן וספורטיבי עם הבגדים הראויים".