חלומו של כל צלם אופנה ישראלי הוא לפרוץ את גבולות הארץ ולהשתלב בשוק האופנה הבינלאומי. למרבה הצער, בניית הקשרים עם תעשיית האופנה הבינלאומית נידונה לרוב לכישלון. הסיבות לכך רבות, ביניהן העובדה שבפני עורכי האופנה והמפרסמים שמעבר לים ניצב מאגר עצום של צלמים מקצועיים קרובים יותר, מוכרים יותר ומקושרים יותר בתעשייה המקומית שלהם. עם זאת, כבר היו מקרים של צלמים ישראלים כישרוניים ונחושים, כרון קדמי, לאה גולדה הולטרמן או יניב אדרי, שהצליחו לפרוץ את הגבולות הפיזיים והמנטאליים ולהשתלב בעמודי הכרומו של מגזינים זרים נחשקים כמו ווג, מקסים או טרוולר.

 

לאחרונה הצטרף לרשימה גם הצלם הוותיק עדו לביא, שחתום על קמפיין האופנה החדש של קו הגברים O Oscar, הקו המשני של מעצב האופנה אוסקר דה לה רנטה. הקמפיין יוצג בכל נקודות המכירה של קו הגברים ברחבי העולם.

 

אל הג'וב המיוחל הגיע לביא דרך מעצבת האופנה שי-לי הלאלי כהן, לשעבר מעצבת ברנואר, שהקימה בשנת 2007 את מותג האופנה מקימי, הפונה לנשים ולצעירות מהמגזר הדתי לאומי. "המשקיעים במקימי הם משפחת ביטון מפנמה, שאוסקר דה לה רנטה הוא אחד מהמותגים שהיא מפיצה באמריקה הלטינית", מסביר לביא. "זה מספר שנים שהם רוצים להביא צלם ישראלי לצלם את הקטלוג ואת מודעות הפרסום של המותג, והשנה זה קרה".

 

 

''אף פעם לא צילמתי קמפיין בסדר גודל כזה'' (צילום: עדו לביא, )
''אף פעם לא צילמתי קמפיין בסדר גודל כזה'' (צילום: עדו לביא, )

 

 

"כבר קרוב ל-20 שנה שיש בידינו את הזיכיון ל-O Oscar", מאשר הזכיין אלי ביטון. "הקו מעוצב על ידי מעצבים שלנו בשיתוף המעצבים של אוסקר דה לה רנטה מניו יורק". הבחירה בלביא, הוא מספר, נעשתה לאחר ששלח למטה החברה תיקי עבודות של מספר צלמים ישראלים, ביניהם לביא. "עד היום הצילומים נעשו בעיקר על ידי צוות אמריקאי שנשלח מהמטה בניו יורק. זו הפעם הראשונה בה נתנו לנו אופציה לתת את המושכות בידי צלם ישראלי".

 

 

  (צילום: עדו לביא)

 

 

לביא, 45, הוא מצלמי האופנה הבולטים בישראל. מזה 17 שנה הוא אחראי לצילומי הקטלוגים והקמפיינים של חברות אופנה גדולות כמו המשביר החדש לצרכן, קרייזי ליין, פמינה, סיגל דקל, בוניטה, ומותגי אופנה רבים נוספים. הקמפיין הנוכחי לאוסקר דה לה רנטה, גם אם אינו הקמפיין המרכזי והבינלאומי של הקו הראשון של דה לה רנטה, מעביר בו התרגשות גדולה. "אף פעם לא צילמתי קמפיין בסדר גודל כזה", הוא אומר השבוע. "תהליך הפרה פרודקשן היה מטורף. הארט דיירקטור של ההפקה, בחור בשם ג'ון מרטינז, היה צריך לאשר לנו כל דלת שצולמה ברקע. באחד מצילומי הסטודיו, שכמובן נשלחו לאישורו, הוא פסק שהשרוולים גדולים מדי, ודרש שנחזיק חייט על הסט ביום השני. זאת התנהלות שאני לא מכיר מסטים בארץ. השוק הישראלי חפיף יותר".

 

 

הצילומים התקיימו ביפו ובנווה צדק (צילום: עדו לביא)
הצילומים התקיימו ביפו ובנווה צדק (צילום: עדו לביא)

 

 

למרות שהקמפיין מיועד לשוק הבינלאומי, הצילומים התקיימו ביפו ובשכונת נווה צדק בתל אביב. על הסטיילינג הופקד סיימון אלמלם ועל האיפור והשיער חתום ליאור גרין, שניהם ישראלים כמובן. גם הדוגמנים המככבים בקמפיין הגיעו מהסוכנות הישראלית MC2, אולם לא כולם מכאן. האם הצעד הבא של לביא יהיה לצלם את הקמפיין המרכזי של דה לה רנטה? "הלוואי", הוא אומר בטון כמעט מתנצל. "שמע, תמיד מגניב לעשות עבודות לחו"ל. מחמיא לי שסומכים עליי. כי בסופו של דבר, הם לקחו סוג של סיכון".