"חברות יקרות, אנחנו שמחים לבשר לכן כי אירוע מעצבי העיר חוזר ב-18-20/8, והפעם זה קורה במתחם התחנה שבנווה צדק", נכתב בדף הפייסבוק של יריד מעצבי העיר בתחילת החודש. "כחלק מהקונספט החדש ובשל גודל המתחם, נארח עד 50 מעצבים בלבד ושימו לב - אתן מוזמנות לקחת חלק פעיל בתהליך הבחירה של 25 מהם. במהלך השבוע הקרוב נפרסם פה מספר סקרים וניתן לכן להצביע ולבחור מי המעצבים שתרצו לראות השנה במעצבי העיר".

 

הקונספט החדש של מעצבי העיר הוא גם הסיוט החדש של המעצבים בעיר. או לפחות של חלקם. כאמור, מתוך 50 המעצבים שישתתפו השנה ביריד שהפך זה מכבר למותג בפני עצמו, 25 יבחרו על ידי הגולשים בפייסבוק. על פניו, מדובר ביוזמה יפה, המאפשרת ללקוחות לבחור את המעצבים והבגדים שהם רוצים לראות ביריד. ממש כמו ב"כוכב נולד". מנגד, ניצבות טענותיהם של המעצבים, שרואים ביוזמה מהלך שחוסם בפני מעצבים פחות מיוחצנים או מוכרים את הדרך אל היריד שהוקם לפני 15 שנה כבמה להצגתם של מעצבים צעירים.

 

בשיחה עם היזם שמאחורי האירוע, ים טיראן, הוא מספר כי מטרת המהלך היא למקד את האופנה בישראל. "הבנו שיש בעיה עם מעצבי העיר, כי הגודל שלו הפך ללא רלוונטי. אנחנו נותנים לקהל לבחור כ-25 מקומות של מעצבים. 25 המקומות הנוספים שמורים למעצבים שיבחרו על ידינו, שם אני מבטיח לך מעצבים צעירים בתחילת דרכם".

 

 

מתחם התחנה. רק 50 מעצבים יוכלו להשתתף ביריד (צילום: דורון סהר )
מתחם התחנה. רק 50 מעצבים יוכלו להשתתף ביריד (צילום: דורון סהר )

 

 

נשאלת השאלה האם מעצב עם 4,000 חברים בפייסבוק ראוי יותר ממעצב שיש לו רק 200 חברים? "אני מאוד אוהבת את הבחירה בקמפיין הפייסבוק, כי הוא מיישר קו עם המדיה החדשה", אומרת מעצבת שבחרה להישאר בעילום שם. "אבל יש בזה גם טעם לפגם, כי אני מעצבת עם רפרטואר ארוך ומשתתפת בשוק כבר למעלה מחמש שנים. הבחירה צריכה להיות באופן אחר ולא על פי כמות הלייקים שאני אקבל".

 

מעצבת האופנה מאיה בש, שמשתתפת במעצבי העיר מזה שש עונות, טוענת כי שמה מופיע בסקר עוד לפני שנתנה בכלל את הסכמתה או הביעה את רצונה להשתתף העונה ביריד. "אם רוצים לעשות את היריד קטן ואיכותי, אז שיגלו מקצועיות ויבואו לראות את הקולקציה", היא אומרת. "הבחירה בקמפיין פייסבוק היא חביבה, ואני מאוד בעד האירוע, אבל להרבה לקוחות שלי אין פייסבוק, וגם חשבון הפייסבוק הפרטי שלי כמעט ואינו פעיל".

 

 

ים טיראן. ''רק על ידי בידול נוכל לספק אופנה ייחודית'' (צילום: דודי חסון)
ים טיראן. ''רק על ידי בידול נוכל לספק אופנה ייחודית'' (צילום: דודי חסון)

 

 

בתגובה לדברים חושף טיראן תהליך ניפוי נוסף שיתרחש לפני היריד: כשלושה סטייליסטים מהשורה הראשונה ילקטו את הדגמים המוצלחים ביותר מכל מעצב. "הם יהיו מעין קניינים", מגלה טיראן מהלך נוסף, שעשוי להציל את תדמיתו של יריד מעצבי העיר, שהתדרדר בשנים האחרונות למשהו שראוי יותר לשם שוק עודפי מעצבים. "תפקידו של הקונספט החדש הוא להבטיח ללקוחות את הפריטים האופנתיים והטובים ביותר. אני לוקח בחשבון שאני מפסיד קהל – אבל רק על ידי בידול נוכל לספק לקהל שלנו אופנה ייחודית ומצוינת".

 

מה חושבים המעצבים על השכלול הנוסף של היריד? "המעבר של מעצבי העיר למתחם התחנה, הבחירה של המעצבים באמצעות קמפיין הפייסבוק ופאנל סטייליסטים שיעשה בחירות מתוך הקולקציה - אלו דברים שמתאימים להשקת קולקציה ופחות ליריד המתקיים בסוף עונה", אומרת המעצבת אניה פליט ומסבירה למעשה למה בדרך כלל עולה מהיריד תחושה של מכירת עודפים. פליט, שטרם החליטה אם תשתתף העונה ביריד, מוסיפה שישנה חשיבות גם לבחירה של הסטייליסטים עצמם. מעצב האופנה יוסף פרץ דווקא מצדד בשינויים: "זו בחירה מוצדקת, כי תמיד יש טענות על הרמה של הפריטים באירוע. זה יעשה טוב ליריד וזה נראה לי גם הוגן כלפי המעצבים, שיוכלו להציג את הדברים הטובים ביותר". לגבי טענתה של פליט כי היריד מתקיים בסוף עונה ולכן לא מאפשר הצגת פריטים ראויים באמת, אומר פרץ: "בשנים האחרונות אני תופר במיוחד ליריד. אם היה לי דגם מוצלח, אני בהחלט מחזק אותו לקראת היריד, וזה עובד".